Valmet 504 tehot kateissa - ratkaisu löytyi
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Eikö venttiilivika haittaisi varsinkin käynnistymistä?
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Varmin tapa pistää homma kuntoon on purkaa ja puhdstaa koko polttoainelinja pumpulta filtterin kautta tankkiin. Yhdessä sampo puimurissa oli valmetin koneeseen tuupattu sihti siirtopumppuun. Vähän niinkuin cormikissa aikanaan. Tukos voi löytyä mistä vain. Myös polttoainetankki tyhjäksi ja kunnon aineet tilalle.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
On, sama Simms/Minimec. Pitkälti sama kone 502:n kanssa.korjailija kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 3:06 pm Onko tämän mallin dieselpumppu sellainen vielä jossa on erilliset öljyt sisällä eli sama kuin vaikka 502 vallussa?
Jos on niin tarkista ensimmäiseksi että siellä pumpussa on öljyä, jos käy kuivana niin oireet on aika moninaiset nimim. kokemusta löytyy.
-
- Viestit: 1528
- Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Ensimmäinen banjoliitin on tankin päällä lattian alla, joka kerää roskat tankista,DEERE 2130 kirjoitti: ↑Ma Maalis 23, 2020 4:40 pmTätä kanssa veikkaisin (ei saa po-ainetta) Paineilmalla puhaltaisin tankkiin po-aine letkusta. Voi olla vettäkin tankissa? Jos ollut vähällä ajolla.Vesi jää suodattimeen . Voivat olla senvuoksi tukossa, vaikka olisi
hiljattain vaihdettu. Noin vähillä tunneilla en uskoisi muuta olevan? Tankin putsaus.
ei avaudu paineilmalla.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Eikös tässä ole sama Minimecci kuin 604? Siinä ainakin vaihdettava öljy, 10w-30 tms. moottoriöljy.
Tankissa taisi olla pohjaroppu, ensin puhaltelee paineilmalla vastavirtaan, sitten vielä laskee tankista totkut pois.
Banjoissa voi olla tukoksia. Polttoainelinjat kun on läpi käyty niin siirtopumppu näissähän on yksi vaivainen kanssa. Tärinä hävittää kierteet yleensä rungosta, mutta on nähty niitäkin, jossa sisuskalut sekaisin, eikä kunnolla enää pumppaa.
Siirtopumppujakin on vääränlaisia, toisissa nokka-akselille tuleva vipu eri mittanen vaikka, muuten sopisi. Tämä myös tarkistuslistalle, jos ei muutoin ala selvitä.
Tankissa taisi olla pohjaroppu, ensin puhaltelee paineilmalla vastavirtaan, sitten vielä laskee tankista totkut pois.
Banjoissa voi olla tukoksia. Polttoainelinjat kun on läpi käyty niin siirtopumppu näissähän on yksi vaivainen kanssa. Tärinä hävittää kierteet yleensä rungosta, mutta on nähty niitäkin, jossa sisuskalut sekaisin, eikä kunnolla enää pumppaa.
Siirtopumppujakin on vääränlaisia, toisissa nokka-akselille tuleva vipu eri mittanen vaikka, muuten sopisi. Tämä myös tarkistuslistalle, jos ei muutoin ala selvitä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Serkun 705:ta on mun mielestä kans voima kateissa, epäilen että siinäkin on jotenkin sammutin puoliksi päällä.
Tuntuu ettei jaksa mennä pelkän mettäkärry/kuormaaja-yhristelmän kanssa kunnolla.
Omaa 705:ta oli vähän piristetty, mutkun sillä ajamisesta on jo niin kauan että ei osaa enää verrata, omiin Massikoihin verrattuna serkun vallu on kyllä onneton.
Tuntuu ettei jaksa mennä pelkän mettäkärry/kuormaaja-yhristelmän kanssa kunnolla.
Omaa 705:ta oli vähän piristetty, mutkun sillä ajamisesta on jo niin kauan että ei osaa enää verrata, omiin Massikoihin verrattuna serkun vallu on kyllä onneton.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
705ssa aika tarkka se sammutusvaijerin säätö, oli mennyt kytkinremontin yhteydessä kuori liika kireäksi niin sammutin vähän päällä koko ajan. Teki erityisesti sitä että tyhjäkäynnillä aaltoili ja säädin ei pelannut eli kun luistatti kytkimellä vaikka etukuormaajan kanssa niin kävi jumppaamalla. Todella stressaava ominaisuus, pienellä käsikaasulla toki tokeni kun säädin pääsi mukaan.
Kyllä siihen vetoa saatiin kun pumppu kävi huollossa ja säädössä, 5-reikäsuuttimet ja syöttö kohdalleen niin tuli löylyä eri lailla.
Kyllä siihen vetoa saatiin kun pumppu kävi huollossa ja säädössä, 5-reikäsuuttimet ja syöttö kohdalleen niin tuli löylyä eri lailla.
-
- Viestit: 1345
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Lähteekö helposti käyntiin sammumisen jälkeen? Jos on vuotoa tai tukosta polttoainelinjassa ei lähde helposti käymään uudelleen.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Tähän asti tehdyt.
Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.
Kiristelin kriittisiä ruuveja. Ainakin se, missä on se käsipumppuyksikkö, sen 2 kiinnitysruuvia oli selkeästi löysällä.Kun traktori kävi tyhjäkäynnillä n. 4 tuntia, niin havaitsin että siitä nafta jostakin hikoilee. En äkkiseltään osaa sanoa, mitä käsipumpun kiinnityksen löysyys aiheuttaa. Voisi kuvitella että loisi naftapumppuun ilmatilan joka estäisi käynnistymästä.
En ole vielä päässyt kokeilemaan kuormitusta, olisiko tuo ollut tehohävikin takana. Tarkistelen banjoliittimiä vielä.
Traktori siis käynnistyy ja täydellä kaasulla kylmänä käyttäessä alussa tuleen ruskean tummahtavaa savua. ja toisella polkaisulla savu on hyvin vaalean ruskeata. Ajattelisin, että sylinterit ja männät renkaineen olisivat kunnossa.?
Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.
Kiristelin kriittisiä ruuveja. Ainakin se, missä on se käsipumppuyksikkö, sen 2 kiinnitysruuvia oli selkeästi löysällä.Kun traktori kävi tyhjäkäynnillä n. 4 tuntia, niin havaitsin että siitä nafta jostakin hikoilee. En äkkiseltään osaa sanoa, mitä käsipumpun kiinnityksen löysyys aiheuttaa. Voisi kuvitella että loisi naftapumppuun ilmatilan joka estäisi käynnistymästä.
En ole vielä päässyt kokeilemaan kuormitusta, olisiko tuo ollut tehohävikin takana. Tarkistelen banjoliittimiä vielä.
Traktori siis käynnistyy ja täydellä kaasulla kylmänä käyttäessä alussa tuleen ruskean tummahtavaa savua. ja toisella polkaisulla savu on hyvin vaalean ruskeata. Ajattelisin, että sylinterit ja männät renkaineen olisivat kunnossa.?
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Täytitkö yläroppuun asti, jos noin paljon meni? 4-pyttyisen Minimecciin menee öljyä kolme ja puoli desiä, kolmoseen varmaan vähän vähemmän. Sivussa on puolen tuuman avainvälillä oleva tarkastustulppa, joka avataan ja öljyä täytetään sen verran, että alkaa tulla siitä tarkastustulpan kohdalta yli.venit kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 10:21 am Tähän asti tehdyt.
Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Se syöttöpumpun öljytila ei kyllä yleensä tyhjene, muuttuu vaan aikaamyöten polttoaineensekaiseksi litkuksi. siellä taitaa olla nyt vuoto johonkin päin. Seuraa sen öljyn säilymistä, ettei tule kallista remonttia.venit kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 10:21 am Tähän asti tehdyt.
Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.
Kiristelin kriittisiä ruuveja. Ainakin se, missä on se käsipumppuyksikkö, sen 2 kiinnitysruuvia oli selkeästi löysällä.Kun traktori kävi tyhjäkäynnillä n. 4 tuntia, niin havaitsin että siitä nafta jostakin hikoilee. En äkkiseltään osaa sanoa, mitä käsipumpun kiinnityksen löysyys aiheuttaa. Voisi kuvitella että loisi naftapumppuun ilmatilan joka estäisi käynnistymästä.
En ole vielä päässyt kokeilemaan kuormitusta, olisiko tuo ollut tehohävikin takana. Tarkistelen banjoliittimiä vielä.
Traktori siis käynnistyy ja täydellä kaasulla kylmänä käyttäessä alussa tuleen ruskean tummahtavaa savua. ja toisella polkaisulla savu on hyvin vaalean ruskeata. Ajattelisin, että sylinterit ja männät renkaineen olisivat kunnossa.?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Täytyy tiirailla mihin öljy katoaa pumpusta. Käynnistettäessä starttimoottori ei aina ota päälle, pitää painaa sitä pakkosyttönappulaa, sitten hurahtaa. Uusi starttimoottori odottaa asennusta. Vaihdan koko mötikän, en solenoidia pelkästään.
Öljyä täytin pimppuun proppuun asti. En huomannut sitä täyttörajaruuvia, se pitää käydä avaamassa. Öljymäärä oli arvio minkä laitoin, varmaan tuo 3 dl on oikea.
Käyntiin lähtee sammumisen jälkeen kyllä, mutta jotenkin tuntuu että hehkutus ei kyllä toimi. Kun lämpimällä säälläkin on pakkosyöttöä käytettävä. En oikein ymmärrä, kun käynnistän ilman pakkosyöttöä, niin kone vain naksahtaa ja jostakin kuuluu rattaan pyörimisen ääni (solenoidi?). Mutta miten ihmeessä se liittyy pakkosyöttönappulaan, silloin se käynnistää hyvin?
Mutta tuota hehkun toimivuutta olen miettinyt, miten sitä voi tarkistaa?
Öljyä täytin pimppuun proppuun asti. En huomannut sitä täyttörajaruuvia, se pitää käydä avaamassa. Öljymäärä oli arvio minkä laitoin, varmaan tuo 3 dl on oikea.
Käyntiin lähtee sammumisen jälkeen kyllä, mutta jotenkin tuntuu että hehkutus ei kyllä toimi. Kun lämpimällä säälläkin on pakkosyöttöä käytettävä. En oikein ymmärrä, kun käynnistän ilman pakkosyöttöä, niin kone vain naksahtaa ja jostakin kuuluu rattaan pyörimisen ääni (solenoidi?). Mutta miten ihmeessä se liittyy pakkosyöttönappulaan, silloin se käynnistää hyvin?
Mutta tuota hehkun toimivuutta olen miettinyt, miten sitä voi tarkistaa?
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Pakkosyöttönappulalla ja starttimoottorin toiminnalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Pitääkö siis nyt käyttää pakkosyöttöä lämpimälläkin koneella? Tuo Valmetin moottorihan lähtee normaalisti pikkupakkasillakin käyntiin kun palmun alta ilman pakkosyöttöä ja hehkua. Olisko sit kuitenkin niin, että sieltä pakoputkesta on satanut vettä moottoriin ne pakoventiilit on ruvella? Remontti ei ole kallis, jos itse saa tehtyä kannen irrotuksen ja paikalleen laiton
Pitääkö siis nyt käyttää pakkosyöttöä lämpimälläkin koneella? Tuo Valmetin moottorihan lähtee normaalisti pikkupakkasillakin käyntiin kun palmun alta ilman pakkosyöttöä ja hehkua. Olisko sit kuitenkin niin, että sieltä pakoputkesta on satanut vettä moottoriin ne pakoventiilit on ruvella? Remontti ei ole kallis, jos itse saa tehtyä kannen irrotuksen ja paikalleen laiton
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 595
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Jos täyttää ruiskutuspumpun ihan piripintaan täyteen niin sekin jo aiheuttaa ongelmia. Päästää siitä tasoruuvista ylimääräisen pois.
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Imusarjahehkun toiminnan voi todeta vain visuaalisesti. Itsellä on kumitulppa imusarjan kyljessä ja siitä näkee liekin loimotuksen imusarjassa. Kuuluu monesti myös vaimea tussahdus kun nafta syttyy.
Tulpan lämmetessä se avaa polttoainelinjan ja päästää ainetta kuumalle tulpalle.
Pakkosyöttö ei kyllä vaikuta startin toimintaan, mutta kiipeily ohjaamosta pois ja takaisin liikuttaa jotakin johtoa ja syntyy parempi kontakti virtalukolta startille.
Huono käynnistyvyys voi johtua liian syvälle kansiin painuneista venttileistä. Ainakin vanhemmissa se on tyypillinen kunnostuskohde.
Tulpan lämmetessä se avaa polttoainelinjan ja päästää ainetta kuumalle tulpalle.
Pakkosyöttö ei kyllä vaikuta startin toimintaan, mutta kiipeily ohjaamosta pois ja takaisin liikuttaa jotakin johtoa ja syntyy parempi kontakti virtalukolta startille.
Huono käynnistyvyys voi johtua liian syvälle kansiin painuneista venttileistä. Ainakin vanhemmissa se on tyypillinen kunnostuskohde.
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Ruiskutuspumppu kun on tyhjä, niin kun hetken käy kuivana, alkaa säätäjä toimia niinkö huonosti, välillä vetää, välillä ei. Hyvää öljyä tarkistustulppaan asti, niin aika huonokuntoinenkin pumppu nyt pari päivää siellä öljyt pitää. Ylivuoto menee peräpään laipan pillistä alas maahan tai semmoisesta kuperasta huohotinkellosta.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Meillä oli Valmet 500, joka tosin on edelleen, muttei käytössä. Muutaman vuoden päästä 504 käynnistys oli ongelmallinen, siis muutaman vuoden kuluttua siitä, kun oli uutena ostettu. Tätä ihmeteltiin kahvipöydissä, muttei sen eteen juuri tehty mitään. Epäiltiin akkua, muttei sekään ollut syynä. Vai olisiko tosiaan että venttiilit ovat kärsineet? Hehkuhan on erilaisempi kuin 500, siinä on joku kammion tyyppinen, enkä oikein tajua miten se toimii, en ole kyllä sitä miettinytkään. Luulisi hehkujärjestelmän olevan yksinkertainen.
Pakkosyöttönappulan käyttö auttaa startissa, jopa lämpimällä säällä. Tavanomaisella -5 - 10 asteisessa lämpötilassa tuntuu ettei akussa ole potkua, vaikka on uusia akku. Tuntuu että se ei jaksa pyörittää konetta kuin 10 sekuntia, jos sattuu ottamaan kiinni solenoidi. Tässä tuli mieleen, että olisiko sitten starttimoottori joka jarruttaa ja estää vapaasti pyörittämästä konetta? Tämä ei tietenkään ole tehon menetyksen kanssa yhteydessä, tämä on toinen vika.
Ruiskutuspumpusta on voinut päästä ulos siitä, kun se käsipumppuyksikkö oli löysällä, josta aiemmin kerroin. Olisiko se mahdollinen?
Pakkosyöttönappulan käyttö auttaa startissa, jopa lämpimällä säällä. Tavanomaisella -5 - 10 asteisessa lämpötilassa tuntuu ettei akussa ole potkua, vaikka on uusia akku. Tuntuu että se ei jaksa pyörittää konetta kuin 10 sekuntia, jos sattuu ottamaan kiinni solenoidi. Tässä tuli mieleen, että olisiko sitten starttimoottori joka jarruttaa ja estää vapaasti pyörittämästä konetta? Tämä ei tietenkään ole tehon menetyksen kanssa yhteydessä, tämä on toinen vika.
Ruiskutuspumpusta on voinut päästä ulos siitä, kun se käsipumppuyksikkö oli löysällä, josta aiemmin kerroin. Olisiko se mahdollinen?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
jussi 77
Imusarjan kautta voi nähdä liekin? Ilmeisesti vain silloin kun hehkutetaan? Kumitulppa taitaa tässäkin olla. Mikä on hehkutuksen kesto oltava? Itse käytän 5-10 sekuntia, eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. Tai sitten on, mutta hyöty on niin pientä, ettei sillä ole merkitystä.
Imusarjan kautta voi nähdä liekin? Ilmeisesti vain silloin kun hehkutetaan? Kumitulppa taitaa tässäkin olla. Mikä on hehkutuksen kesto oltava? Itse käytän 5-10 sekuntia, eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. Tai sitten on, mutta hyöty on niin pientä, ettei sillä ole merkitystä.
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Kovin vähän olen käyttänyt kun yleensä lämmitän lohkolämmittimellä, mutta mitä tuossa talvella kokeilin kylmästä niin puolikin minuttia hehkutin ennen starttausta. En tiedä miten kauan se palaa jos ei saa mistään ilmaa.venit kirjoitti: ↑To Maalis 26, 2020 10:59 am jussi 77
Imusarjan kautta voi nähdä liekin? Ilmeisesti vain silloin kun hehkutetaan? Kumitulppa taitaa tässäkin olla. Mikä on hehkutuksen kesto oltava? Itse käytän 5-10 sekuntia, eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. Tai sitten on, mutta hyöty on niin pientä, ettei sillä ole merkitystä.
Ja kyllä ihan vain todetakseni hehkun toiminnan, otin tulpan irti ja seurasin mitä näkyy. Ohjamoon se pieni tussahdus ei kuulu ja mistään ei sitä syttymistä voi todeta, joten arvoitukseksi jää sen toiminta.
Tuollahan lämmitetään hiukan ilmaa ja tuotetaan häkää ja nokea, jotka saattavat edesauttaa sytytystä. Tiedä sitten jos kone on huono lähtemään käymään ja joutuu veivaamaan pitkään, onko tuosta hehkutuksesta enää mitään apua. Epäilen sen toimivuutta sillon kun startataan ja imusarjassa käy ilmavirta. Voin olla väärässäkin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa