Valmet 504 tehot kateissa - ratkaisu löytyi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Eikö venttiilivika haittaisi varsinkin käynnistymistä?
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Varmin tapa pistää homma kuntoon on purkaa ja puhdstaa koko polttoainelinja pumpulta filtterin kautta tankkiin. Yhdessä sampo puimurissa oli valmetin koneeseen tuupattu sihti siirtopumppuun. Vähän niinkuin cormikissa aikanaan. Tukos voi löytyä mistä vain. Myös polttoainetankki tyhjäksi ja kunnon aineet tilalle.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ylioyja kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 5:59 pm Eikö venttiilivika haittaisi varsinkin käynnistymistä?
Yleensä juu. Ja jos puritukset huonot, niin sinistä tulee hormista kun ei polta kunnolla.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja SSe »

korjailija kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 3:06 pm Onko tämän mallin dieselpumppu sellainen vielä jossa on erilliset öljyt sisällä eli sama kuin vaikka 502 vallussa?
Jos on niin tarkista ensimmäiseksi että siellä pumpussa on öljyä, jos käy kuivana niin oireet on aika moninaiset nimim. kokemusta löytyy.
On, sama Simms/Minimec. Pitkälti sama kone 502:n kanssa.
roopenpoika
Viestit: 1528
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

DEERE 2130 kirjoitti: Ma Maalis 23, 2020 4:40 pm
Talumees kirjoitti: Ma Maalis 23, 2020 3:11 pm Ne kuuluisat banjoliittimet on todennäköisesti täynnä moskaa... :wink:
Tätä kanssa veikkaisin (ei saa po-ainetta) Paineilmalla puhaltaisin tankkiin po-aine letkusta. Voi olla vettäkin tankissa? Jos ollut vähällä ajolla.Vesi jää suodattimeen . Voivat olla senvuoksi tukossa, vaikka olisi
hiljattain vaihdettu. Noin vähillä tunneilla en uskoisi muuta olevan? Tankin putsaus.
Ensimmäinen banjoliitin on tankin päällä lattian alla, joka kerää roskat tankista,
ei avaudu paineilmalla.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Eikös tässä ole sama Minimecci kuin 604? Siinä ainakin vaihdettava öljy, 10w-30 tms. moottoriöljy.

Tankissa taisi olla pohjaroppu, ensin puhaltelee paineilmalla vastavirtaan, sitten vielä laskee tankista totkut pois.
Banjoissa voi olla tukoksia. Polttoainelinjat kun on läpi käyty niin siirtopumppu näissähän on yksi vaivainen kanssa. Tärinä hävittää kierteet yleensä rungosta, mutta on nähty niitäkin, jossa sisuskalut sekaisin, eikä kunnolla enää pumppaa.
Siirtopumppujakin on vääränlaisia, toisissa nokka-akselille tuleva vipu eri mittanen vaikka, muuten sopisi. Tämä myös tarkistuslistalle, jos ei muutoin ala selvitä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Serkun 705:ta on mun mielestä kans voima kateissa, epäilen että siinäkin on jotenkin sammutin puoliksi päällä.
Tuntuu ettei jaksa mennä pelkän mettäkärry/kuormaaja-yhristelmän kanssa kunnolla.
Omaa 705:ta oli vähän piristetty, mutkun sillä ajamisesta on jo niin kauan että ei osaa enää verrata, omiin Massikoihin verrattuna serkun vallu on kyllä onneton.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja JKH »

705ssa aika tarkka se sammutusvaijerin säätö, oli mennyt kytkinremontin yhteydessä kuori liika kireäksi niin sammutin vähän päällä koko ajan. Teki erityisesti sitä että tyhjäkäynnillä aaltoili ja säädin ei pelannut eli kun luistatti kytkimellä vaikka etukuormaajan kanssa niin kävi jumppaamalla. Todella stressaava ominaisuus, pienellä käsikaasulla toki tokeni kun säädin pääsi mukaan.
Kyllä siihen vetoa saatiin kun pumppu kävi huollossa ja säädössä, 5-reikäsuuttimet ja syöttö kohdalleen niin tuli löylyä eri lailla.
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Make »

venit kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 1:36 pm Jos vielä sanon miltä ajo pienellä kuormalla vaikuttaa, niin sellaiselta, kuin koneesta puuttuisi vääntö. Eli kuomitus kyykyttää tehot aina koneen sammumiseen saakka.
Lähteekö helposti käyntiin sammumisen jälkeen? Jos on vuotoa tai tukosta polttoainelinjassa ei lähde helposti käymään uudelleen.
venit
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja venit »

Tähän asti tehdyt.

Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.

Kiristelin kriittisiä ruuveja. Ainakin se, missä on se käsipumppuyksikkö, sen 2 kiinnitysruuvia oli selkeästi löysällä.Kun traktori kävi tyhjäkäynnillä n. 4 tuntia, niin havaitsin että siitä nafta jostakin hikoilee. En äkkiseltään osaa sanoa, mitä käsipumpun kiinnityksen löysyys aiheuttaa. Voisi kuvitella että loisi naftapumppuun ilmatilan joka estäisi käynnistymästä.

En ole vielä päässyt kokeilemaan kuormitusta, olisiko tuo ollut tehohävikin takana. Tarkistelen banjoliittimiä vielä.

Traktori siis käynnistyy ja täydellä kaasulla kylmänä käyttäessä alussa tuleen ruskean tummahtavaa savua. ja toisella polkaisulla savu on hyvin vaalean ruskeata. Ajattelisin, että sylinterit ja männät renkaineen olisivat kunnossa.?
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

venit kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:21 am Tähän asti tehdyt.

Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.
Täytitkö yläroppuun asti, jos noin paljon meni? 4-pyttyisen Minimecciin menee öljyä kolme ja puoli desiä, kolmoseen varmaan vähän vähemmän. Sivussa on puolen tuuman avainvälillä oleva tarkastustulppa, joka avataan ja öljyä täytetään sen verran, että alkaa tulla siitä tarkastustulpan kohdalta yli.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
5424155
Viestit: 517
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

venit kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:21 am Tähän asti tehdyt.

Naftapumpussa tosiaan on öljylle oma tila. Täytin sen, ja tyhjähän se oli. Öljyä meni yli puoli litraa ainakin. Kun kone kävi tyhjillään välillä kuuluikin ylimääräinen pehmeä kalskunta. Ja ääni tuntui nyt hävinneen öljyn laiton jälkeen.

Kiristelin kriittisiä ruuveja. Ainakin se, missä on se käsipumppuyksikkö, sen 2 kiinnitysruuvia oli selkeästi löysällä.Kun traktori kävi tyhjäkäynnillä n. 4 tuntia, niin havaitsin että siitä nafta jostakin hikoilee. En äkkiseltään osaa sanoa, mitä käsipumpun kiinnityksen löysyys aiheuttaa. Voisi kuvitella että loisi naftapumppuun ilmatilan joka estäisi käynnistymästä.

En ole vielä päässyt kokeilemaan kuormitusta, olisiko tuo ollut tehohävikin takana. Tarkistelen banjoliittimiä vielä.

Traktori siis käynnistyy ja täydellä kaasulla kylmänä käyttäessä alussa tuleen ruskean tummahtavaa savua. ja toisella polkaisulla savu on hyvin vaalean ruskeata. Ajattelisin, että sylinterit ja männät renkaineen olisivat kunnossa.?
Se syöttöpumpun öljytila ei kyllä yleensä tyhjene, muuttuu vaan aikaamyöten polttoaineensekaiseksi litkuksi. siellä taitaa olla nyt vuoto johonkin päin. Seuraa sen öljyn säilymistä, ettei tule kallista remonttia.
venit
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja venit »

Täytyy tiirailla mihin öljy katoaa pumpusta. Käynnistettäessä starttimoottori ei aina ota päälle, pitää painaa sitä pakkosyttönappulaa, sitten hurahtaa. Uusi starttimoottori odottaa asennusta. Vaihdan koko mötikän, en solenoidia pelkästään.

Öljyä täytin pimppuun proppuun asti. En huomannut sitä täyttörajaruuvia, se pitää käydä avaamassa. Öljymäärä oli arvio minkä laitoin, varmaan tuo 3 dl on oikea.

Käyntiin lähtee sammumisen jälkeen kyllä, mutta jotenkin tuntuu että hehkutus ei kyllä toimi. Kun lämpimällä säälläkin on pakkosyöttöä käytettävä. En oikein ymmärrä, kun käynnistän ilman pakkosyöttöä, niin kone vain naksahtaa ja jostakin kuuluu rattaan pyörimisen ääni (solenoidi?). Mutta miten ihmeessä se liittyy pakkosyöttönappulaan, silloin se käynnistää hyvin?

Mutta tuota hehkun toimivuutta olen miettinyt, miten sitä voi tarkistaa?
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Pakkosyöttönappulalla ja starttimoottorin toiminnalla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Pitääkö siis nyt käyttää pakkosyöttöä lämpimälläkin koneella? Tuo Valmetin moottorihan lähtee normaalisti pikkupakkasillakin käyntiin kun palmun alta ilman pakkosyöttöä ja hehkua. Olisko sit kuitenkin niin, että sieltä pakoputkesta on satanut vettä moottoriin ne pakoventiilit on ruvella? Remontti ei ole kallis, jos itse saa tehtyä kannen irrotuksen ja paikalleen laiton
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Jos täyttää ruiskutuspumpun ihan piripintaan täyteen niin sekin jo aiheuttaa ongelmia. Päästää siitä tasoruuvista ylimääräisen pois.
jussi77
Viestit: 4460
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Imusarjahehkun toiminnan voi todeta vain visuaalisesti. Itsellä on kumitulppa imusarjan kyljessä ja siitä näkee liekin loimotuksen imusarjassa. Kuuluu monesti myös vaimea tussahdus kun nafta syttyy.
Tulpan lämmetessä se avaa polttoainelinjan ja päästää ainetta kuumalle tulpalle.

Pakkosyöttö ei kyllä vaikuta startin toimintaan, mutta kiipeily ohjaamosta pois ja takaisin liikuttaa jotakin johtoa ja syntyy parempi kontakti virtalukolta startille.

Huono käynnistyvyys voi johtua liian syvälle kansiin painuneista venttileistä. Ainakin vanhemmissa se on tyypillinen kunnostuskohde.
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ruiskutuspumppu kun on tyhjä, niin kun hetken käy kuivana, alkaa säätäjä toimia niinkö huonosti, välillä vetää, välillä ei. Hyvää öljyä tarkistustulppaan asti, niin aika huonokuntoinenkin pumppu nyt pari päivää siellä öljyt pitää. Ylivuoto menee peräpään laipan pillistä alas maahan tai semmoisesta kuperasta huohotinkellosta.

-SS-
venit
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja venit »

Meillä oli Valmet 500, joka tosin on edelleen, muttei käytössä. Muutaman vuoden päästä 504 käynnistys oli ongelmallinen, siis muutaman vuoden kuluttua siitä, kun oli uutena ostettu. Tätä ihmeteltiin kahvipöydissä, muttei sen eteen juuri tehty mitään. Epäiltiin akkua, muttei sekään ollut syynä. Vai olisiko tosiaan että venttiilit ovat kärsineet? Hehkuhan on erilaisempi kuin 500, siinä on joku kammion tyyppinen, enkä oikein tajua miten se toimii, en ole kyllä sitä miettinytkään. Luulisi hehkujärjestelmän olevan yksinkertainen.

Pakkosyöttönappulan käyttö auttaa startissa, jopa lämpimällä säällä. Tavanomaisella -5 - 10 asteisessa lämpötilassa tuntuu ettei akussa ole potkua, vaikka on uusia akku. Tuntuu että se ei jaksa pyörittää konetta kuin 10 sekuntia, jos sattuu ottamaan kiinni solenoidi. Tässä tuli mieleen, että olisiko sitten starttimoottori joka jarruttaa ja estää vapaasti pyörittämästä konetta? Tämä ei tietenkään ole tehon menetyksen kanssa yhteydessä, tämä on toinen vika.

Ruiskutuspumpusta on voinut päästä ulos siitä, kun se käsipumppuyksikkö oli löysällä, josta aiemmin kerroin. Olisiko se mahdollinen?
venit
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja venit »

jussi 77

Imusarjan kautta voi nähdä liekin? Ilmeisesti vain silloin kun hehkutetaan? Kumitulppa taitaa tässäkin olla. Mikä on hehkutuksen kesto oltava? Itse käytän 5-10 sekuntia, eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. Tai sitten on, mutta hyöty on niin pientä, ettei sillä ole merkitystä.
jussi77
Viestit: 4460
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 504 tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

venit kirjoitti: To Maalis 26, 2020 10:59 am jussi 77

Imusarjan kautta voi nähdä liekin? Ilmeisesti vain silloin kun hehkutetaan? Kumitulppa taitaa tässäkin olla. Mikä on hehkutuksen kesto oltava? Itse käytän 5-10 sekuntia, eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä. Tai sitten on, mutta hyöty on niin pientä, ettei sillä ole merkitystä.
Kovin vähän olen käyttänyt kun yleensä lämmitän lohkolämmittimellä, mutta mitä tuossa talvella kokeilin kylmästä niin puolikin minuttia hehkutin ennen starttausta. En tiedä miten kauan se palaa jos ei saa mistään ilmaa.
Ja kyllä ihan vain todetakseni hehkun toiminnan, otin tulpan irti ja seurasin mitä näkyy. Ohjamoon se pieni tussahdus ei kuulu ja mistään ei sitä syttymistä voi todeta, joten arvoitukseksi jää sen toiminta.
Tuollahan lämmitetään hiukan ilmaa ja tuotetaan häkää ja nokea, jotka saattavat edesauttaa sytytystä. Tiedä sitten jos kone on huono lähtemään käymään ja joutuu veivaamaan pitkään, onko tuosta hehkutuksesta enää mitään apua. Epäilen sen toimivuutta sillon kun startataan ja imusarjassa käy ilmavirta. Voin olla väärässäkin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa