MF nelivedon sokka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Talven alla hankitun 4365:n nelivedon kardaanin ja etuperän välisen holkin sokka tuntuu olevan kulutustavaraa. Sama vika on ollut varmaan myös edellisellä omistajalla, koskapa kardaanin keulimmaisin suojaputki on jätetty kasatessa pois kokonaan. Muutaman kuukauden käytön aikana sokka on katkennut jo kolmesti. Joko kardaani tai etuperän puolen tumppi toimii giljotiinina, joka katkaisee sokan. Näppituntuma on, että ylimääräinen päittäisliike tulee suunnanvaihdon yhteydessä. Etukuormainkone, joten etuakselille tulee rasitusta suunnanvaihdossa. Onko vihjeitä, mistä moinen johtuu?

Ilmojen lämmetessä tuota pitää alkaa selvittämään, toistaiseksi mennään varasokkien voimin.Onko etuperä oikea kohde, josta aloittaa vian etsintä?
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Onko etuakselin keinulaakerit kunnossa? Usein alkaa rassata holkkia jos booriakselit eivät ole linjassa keskenään.
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Mutteriuuno kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 1:55 pm Onko etuakselin keinulaakerit kunnossa? Usein alkaa rassata holkkia jos booriakselit eivät ole linjassa keskenään.
Hyvä vinkki; eipä ole etuakselin liikkuvuutta tullut tarkistettua. Siellähän on rasvanipatkin, luultavasti käyttöä varten. Tässä välissä pitää käydä katsomassa peilistä, näkyykö syyllistä.

Jos sokka on pois, niin pitäiskö liitosholkkia pystyä siirtämään taaksepäin kardaanin päälle niin, että holkki irtoaa etuperän tumpista? Nyt boorit ahdistaa jostakin kohtaa niin, että holkki tulee vain vähän matkaa taaksepäin. Ettei vain ole jo edellisellä omistajalla ollut ongelmaa holkin ja akselien kanssa?
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kyseistä rattoria tuntematta kysyn, ethän tapaa pitää nelivetoa päällä
pitävällä alustalla? Etenkin etukuormainta raskaalla taakalla käyttäen?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vanha holkki ja akselin poorit kuluneet siitä missä normaalisti olleet, niin ei se holkki välttämättä kevyseti liu pois kardaanin ehjille käyttämättömille pooreille.
Joo, ne keinun löysät syyniin, ja jos ei muuten suurempaa löydy, ja akseleitten poorit kunnossa, niin uus holkki kenties!?

Kait siellä etuperän puolellakin on poorit, ettei pelkän sokan varassa ole voiman välitys?!
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja etuakselin päittäisvälys tutkintaan. Jos se akseli pääsee liikkumaan eteen- taakse, hajottaa sokan helposti.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Kiitos "uskon vahvistamisesta". Tuo etuakselin päittäisliike lienee koko ongelman alkuperäinen aiheuttaja. Ei kai sieltä nelivedon kytkennän puolelta oikein voi kovin kummallista päittäisliikettä edes tulla? Pitää se etuperä ottaa tarkempaan syyniin. Vasemmassa etunavassa näytti olevan öljyvuotoa, samallapa tuon aukoo kanssa.

Kävin konttailemassa koneen alla, ja liitosholkki on syytä vaihtaa; poorit on sorvautuneet ainakin sentin matkalta kokonaan pois (pyörii tyhjää). Holkkia pyöräyttämällä löytyi kohta, missä se liikkuu akselin pooreille vähän paremmin. Holkin sisällä olevat poorit ovat luultavasti saaneet osumaa matkan varrella (edellisen omistajan aikana). Akseli saattaa niinkin vielä kelvata käyttöön.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

PuuhaPate kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 3:57 pm Kyseistä rattoria tuntematta kysyn, ethän tapaa pitää nelivetoa päällä
pitävällä alustalla? Etenkin etukuormainta raskaalla taakalla käyttäen?
Ei tuolla vehkeellä ole meidän ajossa vielä ehditty pitävää alustaa kokeilemaankaan. Pyöröpaaleja näin talvikeleillä siirrellessä on kyllä ollut neliveto päällä. Ko. MF on tämän talon ensimmäinen etukuormaintraktori, joten opetteluahan tuo vielä on. Otankin tuon kysymyksen vähän niin kuin ohjeena vastaan.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
1tumppi
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Tammi 17, 2020 4:08 pm
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Mulla on 699 ferku ja oli sama ongelma. Välys kardaanin, holkin ja tumpin välillä on olematon mutta silti jatkuvasti sokka poikki.

Ongelman ratkaisin laittamalla holkin tumpinpohjaan ja vesiletkun klemmari kardaaniin niin sillä torppasin holkin pois tulon. Sillä on menty monta vuotta. :D
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Mulla tehtiin juur etuakseliremontti tuohon vähän vanhempaan malliin. Siinä on ollut päittäisvälyttä koko ajan, jota se mulla on ollut. Tuo päittäisväly ei korjaajan mukaan ole niin vakavaa, käy tolsin juuri tuon holkin päälle. Pahempi on, jos akseli pääsee kiertymään. Mulla oli tuo keinun pronssiholkki leikannut kiinni ja syönyt akselia, ei mennyt enää varaosalla vaan jouduttiin tekemään holkki mittojen mukaan.

Tuo etuakselin rasvaus tarttis kait tehdä pyörät riippumassa, jotta sinne menee kunnolla rasvaa.
MF 4245 -98
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Nyt oli viimein aikaa alkaa etuakselin lähempi tarkastelu. Akseli pudotettiin pois, tyyppikilven mukaan malli on Dana AG 105 CDL. Etuakselin kannatinpukin pusla oli asennettu niin, että rasvareikä oli jotakuinkin vastakkaisella puolella kuin nipppa. Ei se ihme, että ei mennyt rasva sisään. Rasvan puutteen vuoksi pusla on kulunut, onneksi ei aivan läpi asti.

Ensimmäinen ongelma on olkatappien irroitus; minkä kokoinen lienee ulosvetäjän kiinnitysreikä ja millä kierteellä? Huolto-opas väittää, että M14, mutta isompi tuo on. M16 ei sekään aivan tiukasti sopinut tai sitten kierre oli väärä. Voiko olla tuumakierre? 5/8 UNC oli läpimitaltaan liian pieni.

Seuraava ongelma on puslan irrottaminen etuakselin kannatinpukista. Mihin tuossa ulosvetäjän kynnet pitää saada; onko puslan takana mitään vai onko rungossa olake, jota estää puslan painumisen liian syvälle kannakkessa? Tuo pusla on kai jotakin seosmetallia, tarttuukohan siihen mikään normipuikolla hitsaten?

Sitten kysymys alla olevassa kuvassa (toivottavasti) näkyvästä keskitapista: se on mennyt noin 0,7 mm soikeaksi ja pinnassa on selkeästi syöpymää/kulumaa. Ilmeisesti keskitappi on pyörinyt holkissa, ja kai sen holkin pitäisi mieluummin olla tiukasti keskitapissa ja liike holkin ja kannatinpukin puslan välillä. Onko parempi viedä suosiolla akselirunko koneistamolle, jossa täytehitsaavat ja koneistavat keskitapin oikeisiin mittoihin?
Kuva

Murikka-akselin poorit oli nekin aika huonossa kunnossa, niin kuin alla olevasta kuvasta näkyy. Samoin vastaava holkki ja kardaanin etummainen pätkä ovat yhtä lailla kuluneet. Poorijako on aika tiuha ; onko mitään toiveita saada akselien päitä korjattua täytehitsaamalla ja koneistamalla? Murikka-akseli pitänee irrottaa korjausta varten, tuskin sitä muuten kukaan alkaa täyttöhitsata ja muokata?
Kuva

Onko etuperän avaamisessa mitään ihmeellistä? Entäs kasaaminen? Aiheuttaako Hydralockin jousi ongelmia?

Tuossapa alkuun tärkeimmät kysymykset. Matkan varrella tulee varmaankin lisää.

(Edit: kuvalinkkien korjailua)
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Itse itselleni vastaten:
- olkatappien ulosvetäjän oikea kierre on M18 2,5 eli millikokoinen ja vakiokierteellä
- etukannattimen puslan takana näyttäisi olevan olake, eli ulosvetäjän kynnet pitää olla terävät, jos ne aikoo saada puslan ja olakkeen väliseen rakoon (ks. kuvan nuoli).
Kuva

Myös taaemman kannattimen puslassa rasvareikä oli nippaan nähden vastakkaisella puolella. Ei kai se siellä pitäisi olla? Onneksi murikka-akselin putki oli siitä huolimatta kohtuullisen hyvässä kunnossa ja pyöreä eikä samanlainen rokonarpinen kuin vastakkaisen puolen keskitappi.

Etukannattimen ja akselin välinen rako oli silmämääräisesti aika iso (se olisi tietenkin kannattanut mitata ennen akselin irrottamista). Riittääkö tuo isohko pitkittäisvälys ja akselitapin väljyys etupukissa selittämään etuakselin päittäisliikkeen? Jos lautasen ja murikan säädössä on jotakin pielessä, niin eikö sekin voi hakata pitkittäin akseliin? Toivottavasti etuperää tai muita paikkoja ei ole aukonut sama seppä, joka puslat asensi.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Jammu »

poorihomma saman sukuisessa laitteessa oli isäukolla telakalla, sorvaamo Karpiolalle tuttu asia oli eli tyyppiongelma, muistaakseni noihin on teetetty harvemmalla poorituksella kun tiuha ei kestä. Laite tosin oli MF 4260, oli edellisellä murjoontunut ja nelivedon kytkin oli rikki ei kardaani mennyt päittäin ja korkannut sokat ja muut krymppirenkaat. Osat ei kalliita, mutta aika isoa metallinpalaa oli peräöljyn sekaan päässyt. Myöhemmin liki 10v päästä hajos etuperä. Se laitettiin kuntoon jonka jälkeen traktori ei ollut enää töissä vaan meni seuraavalle tilalle ja hommiin tuli 956 CaseIH
Suomi kuuluu länsimaihin
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Etuakseli on 4260:ssä ihan sama kuin tässä 4365:ssa ja paljon tekniiikassa on muutenkin yhteistä. Toivottavasti ei vikahistoria kuitenkaan muodostu samaksi :wink:

Jos ja kun tuon kanssa sorvaamolle päätyy, niin pitää kysyä poorien vaihtoa harvemmaksi; kiitos vihjeestä.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Normag kirjoitti: Ke Syys 22, 2021 9:34 pm Etuakseli on 4260:ssä ihan sama kuin tässä 4365:ssa ja paljon tekniiikassa on muutenkin yhteistä. Toivottavasti ei vikahistoria kuitenkaan muodostu samaksi :wink:

Jos ja kun tuon kanssa sorvaamolle päätyy, niin pitää kysyä poorien vaihtoa harvemmaksi; kiitos vihjeestä.
Joo sitä en toivo. Ei siinä, kauhean kiva traktori ja turbon kanssa kärryn kanssa mäkeen tuntui vaan kiihtyvän, mutta harmilisen vikaherkkä,.

Tota poorihommaa kannattaa selvitellä. Kai tuo meilläkin olisi yhdellä remontilla mennyt jos olis kaikki etupäähän liittyvä purettu, oli tuossa monta vuotta väliä remonteilla.
Suomi kuuluu länsimaihin
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Olkatappien irroittamiseen on paras varmaan tuollainen kiekko, joka hyödyntää suojalaipan kiinnityspulttien reikiä. Vielä voisi olla kiekossa vaikka 4 reikää, joista esmes kierretangot läpi. Tai hitsaa pari pulttia vastakkain. Näin ne kääntökotelon jengat ei rasitu.

https://www.youtube.com/watch?v=4ukRAkJHkFc&t=159s
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

Lemmy kirjoitti: Ke Syys 22, 2021 11:58 pm Olkatappien irroittamiseen on paras varmaan tuollainen kiekko, joka hyödyntää suojalaipan kiinnityspulttien reikiä. Vielä voisi olla kiekossa vaikka 4 reikää, joista esmes kierretangot läpi. Tai hitsaa pari pulttia vastakkain. Näin ne kääntökotelon jengat ei rasitu.

https://www.youtube.com/watch?v=4ukRAkJHkFc&t=159s
Pitääkin värkätä tuollainen kunnon ulosvetäjä. Helpommalla (halvemalla) pääsee, kun kääntökotelon ja olkatapin jengat pysyvät ehjinä.

Jusapen remppavideolla 3060:n etuakselin keskitappi on siisti, mutta murikkalaipan puoleinen putki kulunut eli päinvastainen tilanne kuin meillä. Nähtäväksi jää, mitä täkäläinen koneistaja tuumii keskitapin täyttöhitsauksesta. Kun nyt ehtisi akselin ensin palastella.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja stls »

Kun sen lautaspyöräparin joutuu kuitenkin irroittamaan niin kannattaa harkita suoraan uuden laittoa. Jotain maksaa se korjauskin eikä tule helposti uutta parempaa. Uudetkaan ihan maltaita maksa.
Normag
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 10:31 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja Normag »

stls kirjoitti: To Syys 23, 2021 3:35 pm Kun sen lautaspyöräparin joutuu kuitenkin irroittamaan niin kannattaa harkita suoraan uuden laittoa. Jotain maksaa se korjauskin eikä tule helposti uutta parempaa. Uudetkaan ihan maltaita maksa.
Lautaspari taitaa olla verollisena noin 950€:n luokkaa, sitten siihen vielä uusi kardaani ja holkki. Täytyy nyt ensin kuitenkin saada korjausarvio, että tietää vaihtoehdot. Puolivillaisesti jos tekee ja teettää, niin saattaa olla sama vika piankin edessä.
Normag NG 20B -53, Nuffield 10/60 + Hymas 4S -65, MF135 -69, -69 ja -70, MF275 -86
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: MF nelivedon sokka

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Silloin kun meilläkin oli 699 massikka, siinäkin oli etukartaanissa vesiletku /klemmari patentti sitä holkkia pitämässä, siinä kun oli 1000 kierroksen vo akseli vaihdettava malli, joka oli tiheällä poorituksella, ei käyny normaalit nivelaselit, asia korjattin niin että tiheän poorin tilalle paikallinen seppä hitsasi normaalin ulosotto tumpin, hyvin kesti hakkuria pyörittää, voisikohan tuon etukartaaninkin sepittää noilla hitsattavilla ura-akselin tumpeilla
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot], seppo1, Superdexta-64, volvo500 ja 46 vierailijaa