korsteeni kirjoitti: ↑La Helmi 08, 2020 6:50 pm
Luulisin että lumipöly tuppaa satuloiden väliin tuollaisessa hitaassa ajossa, että ensipolkaisulla ei tapahdu oikein mitään....ja siitä paniikki.
Jeep Cherokee (xj) tekee ainakin tuota kun rypee oikein kunnon hangessa hetken, niin ei tosiaan ensipolkaisuilla hidasta yhtään. Fiat ducato teki myös sopivassa pyryssä hiljaa ajaessa samaa...ei siis jumita, vaan jostainsyystä ilmeisesti lumi kampeaa mäntiä sisään, jolloin palat kaukana ja ottaa pari polkaisua ennen kuin tapaa levyn tjsp?
Jeepillä tuli kerran säikähdettyä pahasti kun oli hangessa käyty leikkimässä ja sitten joku päivä sen jälkeen isolle tielle. Eihän tuossa ekassa risteyksessä tapahtunut mitään jarrua painaessa. Ei tullut onneksi ketään...
Edit: xj cherokeella ja renaultillahan on yhteinen historia eli sikälihän se ei yllätä.
80-luvun alussa renaulta ja amc kehitteli yhteistyötä ja päämääränä oli tehdä yrityskauppa, missä renault ostaa amc:n. Jeep cherokee xj oli osa sitä ja se on ranskalaista suunnittelua ja siksi yksi moottorivaihtoehto oli renaultin 2.1TD. Ja bensakoneessa, kun siirryttiin gm:n 2.8:sta V6:sta amc:n omaan 4.0 kuutoseen, tuli siihen moottorinohjaukseen renix-järjestelmä ja myös abs-jarrujen ohjaussysteemi renaultilta.
Viimeksi muokannut toyopet, Ma Helmi 10, 2020 12:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aikaa on mennyt jo noin 10 vuotta, mutta eräs pesunkestävä renupappa ( siihen saakka ) vei puoli vuotta vanhan, noin 5000 km ajetun, Clion silloiseen maahantuojan merkkihuoltoon, koska jarrut vinkuivat kohtalaisesti.
Autoa hakiessa hänelle ojennettiin noin 150 euron lasku, koska vinkuvien jarrujen korjaaminen oli normaalia auton huoltamista, eikä siis takuunalaista vikaa.
Maahantuojan mielestä puolivuotiaassa, 5000 km ajetussa Renaultissa ei ollut vikaa, vaan jarrujen vinkumisen poistaminen oli tavallista asiakkaan maksettavaa huoltotyötä.
PS. tapahtui pääkaupunkiseudulla, eikä kyse ollut mistään kuran umpirappaamasta autosta.
NH kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 3:42 pm
Aikaa on mennyt jo noin 10 vuotta, mutta eräs pesunkestävä renupappa ( siihen saakka ) vei puoli vuotta vanhan, noin 5000 km ajetun, Clion silloiseen maahantuojan merkkihuoltoon, koska jarrut vinkuivat kohtalaisesti.
Autoa hakiessa hänelle ojennettiin noin 150 euron lasku, koska vinkuvien jarrujen korjaaminen oli normaalia auton huoltamista, eikä siis takuunalaista vikaa.
Maahantuojan mielestä puolivuotiaassa, 5000 km ajetussa Renaultissa ei ollut vikaa, vaan jarrujen vinkumisen poistaminen oli tavallista asiakkaan maksettavaa huoltotyötä.
PS. tapahtui pääkaupunkiseudulla, eikä kyse ollut mistään kuran umpirappaamasta autosta.
Ja pahimmassa tapauksessa merkkiliikkeen noheva korjaamopäällikkö laskutti vielä maahantuojalta takuuremontin papalta revityn 150 euron lisäksi.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Jammu kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 12:26 pm
On se pyörä osannut jäätyä kakkos ja kolmosgolfissakin..
Ja neloskoppasessakin. Ja joskus on etulevyissä jääkerros ja eka jarrutus saattaa säikäyttää kun ei olekaan tehoa. Tulee yleensä heti ekaksi kokeilla jarrutuntumaa. Aika jännältä ajatukselta tuntuu, että muissa autoissa ei tuota kangoon ongelmaa olisi.
Jammu kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 12:26 pm
On se pyörä osannut jäätyä kakkos ja kolmosgolfissakin..
Ja neloskoppasessakin. Ja joskus on etulevyissä jääkerros ja eka jarrutus saattaa säikäyttää kun ei olekaan tehoa. Tulee yleensä heti ekaksi kokeilla jarrutuntumaa. Aika jännältä ajatukselta tuntuu, että muissa autoissa ei tuota kangoon ongelmaa olisi.
On jarrut jäätyneen -76-mallises välikoppa Escortiskin. Moottorisahalla sulateltihin.
skuikka kirjoitti: ↑Ti Helmi 11, 2020 11:30 am
Siinä on se lämpöpuhallin kyljessä. Korvakuulolla sen löytää yleensä siitä kohdasta mistä kuuluu kovin ääni
Vimpan päälle hiljanen lämpöpuhallin
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
Matsikka kirjoitti: ↑Ma Helmi 10, 2020 9:11 am
On jarrut jäätyneen -76-mallises välikoppa Escortiskin. Moottorisahalla sulateltihin.
Nyt heräsi kiinnostus,miten tuo moottorisahalla sulattaminen käytännössä tapahtui?
Auto tunkille, pyörä pois, saha käyntihin ja pakokaasut jarruihin päin.
Oli aika kova pakkaanen, lährettihin mettästä, tiellä lunta aika paljon ja kun putos raiteilta niin auto ei tikahtanutkaan vaikka lapioitihin lumet pois. Sitten huomasin että etupyörä vain luistaa. Oli niin kylmä ilma että sulanut vesi jäätyi jarrulevylle äkkiä.
Citikan C5 mallissa oli jäätymisongelma takana ja alkuperäiset aluvanteet.
Niitä ei voinut kolistella mutta pyörän kiinnityspulttien kannat oli hyvin näkyvillä. Iso leka ja pieni lyönti pultin kantaan niin aina irtosi jumi. Väittivät että napa särkyy mutta hyvin kestivät.
Moni asia olisi jäänyt kokonaan tekemättä ellei viime tippaa olisi keksitty
Itsellä on ollut yksi kangoo joskus kymmenisen vuotta sitten, vuoden verran sillä tuli ajeltua ennen kuin se antautui totaalisesti, ilmeisesti ruiskutuspumpusta, mutta en jaksanut edes perehtyä siihen vaan muutamalla satasella sai seuraava omistaja etsiä vikoja. Oli tuo kangoo kyllä melkoinen vikojen keskittymä tosin ei mitään pahempia vikoja paitsi tuo viimeinen.
Sen jälkeen on ollut kaksi Renaultin Masteria ja täytyy vaan todeta että ei niissä ole mitään samaa kuin tuossa kangoossa, ovat ihan eri planeetalta laadun ja kestävyyden suhteen, tässä uudemmassa tulee kohta 400tkm mittariin eikä ainakaan vielä ole ilmennyt mitään vikoja. Ensi kesänä pitäisi vetareiden kumit vaihtaa kun toisella puolen on pieni halkeama, en viitsinyt ostaa edes uusia kumeja vaan ostin täydelliset tehdasuudet kokonaiset vetoakselit kun maksoivat yhteensä ulkomailta vaan 110 euroa, samalla ajattelin pyöränlaakerit vaihtaa.
Itselläkin on ollut pari noita autoja joissa melkein kaikki väittää että takajarrut tai käsijarru jäätyy talvella, jostain syystä niissä ei ole itsellä koskaan jäätyneet jarrut eikä käsijarrut. Itsellä autot olleet aina kylmässä katoksessa. Se voi olla että ainakin osa noista jäätyy koska niitä säilytetään jossain puolilämpimässä tallissa jossa ne sulaa, mutteivät kuivu ja kun saavat pakkasta niin joka paikka jäässä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Kaverin mazda 6 jäätyi monta kertaa talvessa takapyörät alkuperäisillä peltivanteilla. Nollakelissä tai suolauksen jälkeen kun ajoi parkkiin niin usein sai aamulla lekalla hakata vanteita tai vedellä sulatella. Ongelma poistui kun vaihtoi kokoa isommat alumiinivanteet.
Joskus oltiin loskakelillä minun edellisellä subaru legacylla ajamassa metsäpoluilla ja aamulla toinen etupyörä ei pyörinyt mihinkään. Kolmivetoisena ajoin muutaman kilometrin edelliselle tallille ja jätin sulamaan jolloin alkoi pyöräkin taas pyörimään muutaman tunnin päästä. Oli alkuperäisten peltivanteiden väli täyttynyt loskasta joka jäätyi vanteen ja tukivarsien väliin.
post nord onnistu kadottammaan minulle tulevasta paketista toisen kollin
jo 3 viikkoa olleet etsivinään sitä. soitettu jo 6 kertaa aspaan ja kymmenkunta sähköpostia asian tiimoilta
ei mitään tietoa paketin kohtalosta kävin jo paikallisen terminaalin etsimässä oisko siellä
lähettäjä ak24.fi ei vastaa kun kyselin kuka korvaa.
näköjään kannattaa vältää postnordin kuljetukset jos voi valita.
Käsittämätöntä miten paketti ylipäätään voi jäädä kadoksiin. Onko sitten niin että niitä varastetaan, ei kai se muuten voi kadota. Nojoo voihan se vahingoittua vaikka onnettomuudessa niin, että niistä koodeista ei saa selvää. Vain onko niin, että jos jossain lojuu paketti eikä sen määränpäätä jostakin syystä kyetä selvittämään niin se vain hävitetään ja kuitataan korvaukset. Jos pakettia ei saada avata niin hankalaahan se on toimittaa minnekään.
Jos alkaa miettimään sitä montako lähetystä maailmalla liikkuu vaikka päivässä, niin onhan se ihan uskomaton määrä. Jos lähetyksiä joutuu "hukkaan" 0,0000001 % ja tuollainen sattuma osuu omalle kohdalle, niin onhan se jo pieni ihme. Usein näissä katoamisissa on syy jossain ulkopuolisessa tapahtumasta, onnettomuus, luonnon mullistus jne. ja sitten ne paketista irronneet laput. Sitten on ne rikkoontumiset, jotka usein johtuu lähettäjän huonosta pakkaamisesta. Muistan vielä kun piti noita romuttamoiden lähetyksiä kuljettamaan linja-autolla. ja kun peltiosat oli usein ilman mitään suojaa, tai joku aaltopahvi kiedottuna, niin ei ne voinut selviytyä matkastaan ilman kolhuja. Lentokoneita putoaa taivaalta, junia suistuu kiskoilta, ja rekkoja suistuu tien oheen, osa vielä palaa, niin tuleehan näissä sitä lähetysten häviämisiä jo vaikka kuinka paljon. Eikä sitten kannata unohtaa niitä ilkivalta ja varkausasioitakaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
rieko3 kirjoitti: ↑Ke Touko 12, 2021 9:35 am
post nord onnistu kadottammaan minulle tulevasta paketista toisen kollin
jo 3 viikkoa olleet etsivinään sitä. soitettu jo 6 kertaa aspaan ja kymmenkunta sähköpostia asian tiimoilta
ei mitään tietoa paketin kohtalosta kävin jo paikallisen terminaalin etsimässä oisko siellä
lähettäjä ak24.fi ei vastaa kun kyselin kuka korvaa.
näköjään kannattaa vältää postnordin kuljetukset jos voi valita.
Ei muuta kuin Renaultin tehtaalle reklamaatiota kun paketti hävis.
On se rellu niin paska auto.
Postiin hankittiin joskus yli 15 vuotta sitten Renault Kangoo -merkkisiä pieniä pakettiautoja Toyota Versojen tilalle. Näitä tojotia poljettiin surutta, saivat rankkaa kättä, mutta kaikesta huolimatta ne kestivät kohtalaisen hyvin. Ja niitä oli siihen aikaan paljon. Kun sitten Kangoot tulivat tilalle, niitä kohdeltiin ihan yhtä kaltoin kuin Versoja. Kysyin kerran autovarikon asentajalta miten ovat Renaultit kestäneet. Hän painoi päänsä alas, pudisti päätään ja oli hiljaa. Ymmärsin.
Postin jakelu on varmaan kovasti auton päälle käyvää hommaa. Kiihdytys jarrutus kiihdytys jarrutus päivästä toiseen. Jarrut lämpeää ja lumi sulaa jarruihin. Sitten pidemmällä siirtymällä jäätyy kiinni.