Etukuormaajan vaimennin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
A-J
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 5:15 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pirkanmaa
Viesti:

Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja A-J »

Onko kokemusta vaimentimen jälkiasennuksesta etukuormaajaan? Itellä suunnitteilla Quicke 55 kuormaajaan vaimennin. Quikcen oma softdrive maksaisi yli 800€. Ei huokuttele. Mp- Lift myy mäntätyyppistä vaimenninsarjaa n. 350€ hintaan:

http://www.mp-lift.fi/lisavarusteet-muut-merkit.html

Ja hydraulliikka.fi olisi halvin vaihtoehto:

https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuote ... ormaajalle

Kannattaako köyhän sortua halpaan vai olisko toi Mp-Liftin sarja hyvä?
Valtra MEZZO 6400-02
Massey-Ferguson 699-86
Massey-Ferguson 135-69
Komatsu PC 120-5
CaseIH 4230 MX-95 (entinen)
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Perän Mikko laittoi mun molempiin Quikkiin tuon vaimentimen.
Mun mielestä niistä tuli hyvät.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuo halpa on justiin yhtä hyvä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja imppu »

mäntäversion mie osti tehohydrosta. siinä kahet paineet, tyhjälle ja kuormatulle. Sulkuventtiilin laitoin kans, kun jtain tarkempaa pitää kingotella.
Mäntäversio vuotaa kuulemma hitaammin typet pihalle, siksi huoltovapaampi.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Deippa
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ja mitäs nämä vaimentimet sitten vaimentaa?
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja imppu »

Deippa kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 3:11 pm Ja mitäs nämä vaimentimet sitten vaimentaa?
Ylös alas pompottelua tieajossa. Säästää merkittävästi etuakseliakin. Ja kuskia.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
k08888
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 08, 2014 9:11 am
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja k08888 »

Pitäskö olla kaks akkua nostolinjassa? Isommalla ja pienemmällä varauspaineella, jotta vaimennus toimisi kuormalla ja ilman kuormaa?

Entä rikkuuko männän tiivisteet, jos ei ole laskunkin puolella akkua?
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja imppu »

Näkyy piisaavan että on vain noston puolella.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
k08888
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 08, 2014 9:11 am
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja k08888 »

Niin näyttää, ja ilmeisesti on ollut ongelmatonta?

Mulle vaan joku hydrauliammattilainen sano että ei tiivisteet kestä, jos ei oo vastapuolella myös tulossa öljyä tilalle..
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja imppu »

Hytykkäammattilainen siellä liikkeessä sen suunnitteli niin häntä uskoin. Oli miulla edesmenneessä molemminpuolin kylläkin. Samalla tavalla tuntuu toimivan eikä tuosta ole kolmeen vuoteen tiivisteet korkannu.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei oo pyöräkuormaajissakaan ku noston puolella.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joissain laitteissa on myös yläpuolella vaimennus, ja joissakin sähköllä jousto kytkettynä menee nosto ykstoimiseks, jolloin sillä ei voi painattaa ja antaa vapaasti aisojen kellua ylöspäin.

Etunostolaittessa pitää käyttää varret ylempänä, ja sitten pikkukierroksilla laskea nopeasti vähän alemmas, jotta ei töki yläpuoli vastaan reilummissa joustoissa.
A-J
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 5:15 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pirkanmaa
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja A-J »

Noniin, tilasin sitten tuon halvimman vaihtoehdon :P . Saa sitten nähdä kuinka toimii. Ilmeisesti kuormaajan edestä löytyy tulppa, johon vaimentimen voi asentaa..

http://parts.quicke.se/AssertWeb/fi/Qui ... node=73668
Valtra MEZZO 6400-02
Massey-Ferguson 699-86
Massey-Ferguson 135-69
Komatsu PC 120-5
CaseIH 4230 MX-95 (entinen)
henr1
Viestit: 542
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 9:24 am
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja henr1 »

Terve, laitatko sitten kuvia kun olet asentanut paikolleen :) mulla on sama projekti tulossa ja taidan tänään tilata tuon saman osan ku sulla.
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja aarne »

k08888 kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 5:11 pm Pitäskö olla kaks akkua nostolinjassa? Isommalla ja pienemmällä varauspaineella, jotta vaimennus toimisi kuormalla ja ilman kuormaa?

Entä rikkuuko männän tiivisteet, jos ei ole laskunkin puolella akkua?
Ite tein justiin nuin kun melko isoja eroja tulee painossa tyhjänä ja täytenä. Kokeilemalla laskin painetta esitäytetyistä palloista ja koitin väleen pompittaa että miltä tuntuu. Toisesta pallosta tyhjällä kauhalla ja toisesta tyhjäsin typpeä hiekkakuopalla täyden kauhan kanssa ja ajelin rinkiä. Täytenä joustaa hyvin mutta tyhjänä jäi vähän kovaksi. Tosin joustaa kyllä niin ei ole tullut uudelleen säädettyä.
Ja laitoin tosiaan laskun puolellekkin yhden pallon kaiken varalta.
k08888
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 08, 2014 9:11 am
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja k08888 »

Mittasin sylinterin päästä ilman kuormaa 55-60bar, kuorman kanssa 80bar.

Akun varauspainekko pitää olla alhaisempi kuin nuo mitatut?
Eli toinen akku ~45bar ja toinen ~70bar? Lähinnä haarukoib että mistä lähtis liikenteeseen.
Laskun puolelle myös akku, ja aika pieni varauspaine sinne, ~30bar?
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja imppu »

Miun muistin mukkaa 110 silverissä ismen 140L akkujen paine 10 ja 30 bar. Saattaa olla eri. En niin muista kun en ite asetellu . Vai oisko ollu 20bar se alempi. Vähän kova tyhjillä aisoilla.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja Hervast »

960 Kuikessa on esitäyttö alasasennolle 25 bar, yläasennosta en tiedä, mutta veikkasin samaa arvoa. Nyt minulla on vaihdetussa pallossa 30 bar ja se on sopiva raskaimmille kauhoille, ilman kauhaa ajettaessa on hieman epämukava. Muistelen että 75 kuikessa oli 3 palloa, 2 alasasennolle eri paineilla ja yksi ylössuuntaan. Jotain 9000 tuntia kesti kuiken alkuperäinen pallo vaikka en sitä joustoa välillä pois juurikaan kytkenyt.

Ja laittaisin 2 palloa, kun ostin Jokihydrosta tuon 0,5 litran varaosapallon jossa on venttiili, se maksoi 70€ + alv. Sähköventtiili vaikuttaa kätevältä jos se toimii siten että sähköllä saa jouston pois päältä, kun useimiten jousto saa toimia kuin olla jäykkänä.
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Etukuormaajan vaimennin

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Oleellista oikeassa paineessa on se että tuntuu hyvältä. Jonkun verran hydrauliikan painetta matalampi pitää sen esitäytön olla, muuten ei joustoa ”yhtään löydy”.

Mäntävaraajissa kaasun poistuma on aika vähäistä verrattuna kalvo/rakkoakkuihin. Sanovat näin myyjät.

Rakko/kalvoakusta tulee öljyä kaasuntäyttöliittimestä jos kalvo rikki, eipä testailla sitten kuorman kanssa!

Ja mitä esitäyttöpaineeseen tulee, niin varmistakaa että hydrauliikan puolella ei ole painetta mittauksen aikana niin paljoa ettei kaasu puristu kasaan ja vaikuta samalla kaasunpainelukemaan.

Sähköventtiilin valinta vaan sit kans silleen otsalla katsoen, että tulee riittävän avara venttiil, että öljy pääsee akkuun ja akusta pois.

Siihenhän vois laittaa vielä säätökuristimen akun väliin ja hakea sen kautta järjestelmän ominaistaajuutta kohdalleen.Eli ei pelkästään kapasitanssi(paineakku/kondensaattori), minkä kuormaajan nivelkitkat vaimentaa, vaan kapasitanssi (kondensaattori)+resistanssi(vastus) akulle virtaavassa öljylinjassa. Menee ehkä vähän hifistelyyn, mutta teoriassa tuolla kuristimella olisi mahdollista lisätä vaimennusta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 48 vierailijaa