Pieni diesel

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja solihull »

Mitä mieltä mistäkin pienestä dieselmoottorista, mihin kannattaisi vähät rahansa laittaa jos on tarve noin 20-30 (40) hv koneelle?
Hyrdauliikkapumppu pitäisi saada kiinni ja mekaaninen vaihteisto. Kolmipyttyisiä Kubotia kehutaan ja ne menee aina käsistä jos on järkihinnoissa. Mutta onko muita järkeviä vaihtoehtoja? Kubotaa itse pidän varsin hyvänä, mutta niiden varaosapolitiikka on ihan hanurista. Vai onko Kubota vain yliarvostettu?

Yanmar, kiinankopiot, pienen auton dieselkone? Vaihtoehtoja löytyy muitakin, kehukaa ja haukkukaa nyt omat ja naapurin moottorit kun on siihen hyvä tilaisuus!

TT
transit
Viestit: 973
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja transit »

Mites sellanen mitä käytetään noissa kylmäkoneissa (rekkojen)?
Olen kuullut että joku oli vaihtanut moisen johonkin vanhaan bobcatiin bensakoneen tilalle, eli vois kuvitella että menis tuohon teholuokkaan?
Näkyy aina välillä olevan tarjolla.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja solihull »

No ne on just niitä Kubotia ja Yanmareja pääosin. Ne on pyörineet yleensä 20000 tuntia jotta on tuuria saada hyvä...
TT
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Löytyiskö jostain mällätty mopoauto, eikös niissä ole monesti Kubotan koneita.
jiba

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja jiba »

sekintoki vaikuttaa mihin tulossa .mut nissani. isuzu. toyota. mersu.vw
vanhemmat syöttöpumpulliset .kestää pienessä normikäytässä vaikka oliskin kilometrejä takanna.
oman klapikoneen hydrauliikkaa pyörittäny vuosia toyotan 1.8 diesel makso purkaamolla alta satasen.
yhessä koneessa on vw 1,9d ja moottori lapioon on tulossa nissanin 1.7d
ja internationaaliin 414 sovitin nissanin 2.5ld turpo.
ja toinen natikka josta oli vaan vaihteisto ja perä ja etu akseli niin siihen mesen 3.0l lisäks omalla lootalla.
jaappanin tai sakujen koneita ite suosinu rojekteissa .halpoja ja hyvin saatavilla.toki japanilaiset aavistuksen hakusella nykyään.
toki noissa enempi tehoo mut eipä niitä tuu huudatettua paljoo yli 3000 kiekan
ei nuo mun hydrauli pumput kestäis enempi.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja solihull »

Kyse oli PIENESTÄ dieselistä. Painoa on merssussa ja jojotissa liikaa.
Mopoautoissa tehot jää taas ihan liian pieneksi, nehän on 400 kuutioisia vaan.
TT
korsteeni
Viestit: 3590
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Minulla on jossain varaston syövereissä Hatz:in kaks pyttyinen ilmajäähdytetty paikallismoottori...ja se, vaikka pieni onkin, on kaikkineen isompi ja painavempi mitä esim. joku vw 1,6D-1,9D

Edit. Periaatteessa tämmönen, mutta paljon vanhempi http://www.finmotor.fi/data/files/esite_2g40.pdf
Viimeksi muokannut korsteeni, La Tammi 18, 2020 4:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haller
Viestit: 991
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja haller »

Jakeluautokokoluokan kylmäkoneen moottorissa (Yanmar TK 3.95) on näemmä 953 cc / 16.8 hp (12.5 kW), eli turhan pieniä noikin. Rekoissa/isommissa konteissa sitten suurempia, mutta niissä tunteja kertyy helpommin.
transit
Viestit: 973
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja transit »

https://m.tori.fi/vi/64660766.htm

Käyntitunnit noin 1000
jiba

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja jiba »

jos auton motit on liika painavia .niin eikai tossa teholuokassa ja painossa paljoo vaihtoehtoja jää
sillon se on se kubota tai yanmar toki isuzulta löytyy 3pyttystä.
ja autoista daihatsu charade 1.0 d ja olikohan joku karvan alle 40 hv mut voi olla kananhammas saatavuudeltaan.
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei varmaankaan oo mikään alukantinen autonmoottori yhtään raskaampi, 30-40 hp kubotan konehan on jo raudasta tehty ja tietysti niissä on vääntömomenttiakian ihan eri malliin. Jossain volkkarin 1,9:ssä tai miksei vanhemmassa 1,6 olis se hyvä puoli että niitä on maailma täynnä. Samaten mersun moottoreita, mutta ne on kertaluokkaa isompia ja raskaampia.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja solihull »

Jossakin pikkuvolkkarissa ei taida olla potkua yhtään enempää kuin kubotassa, väännöt ainakin samaa luokkaa vaikka tehoissa eroa 10-15 hv.
lart
Viestit: 411
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja lart »

Multa löytyy Kubotan 3-cyl d600 motti joka antaa 16,5hp hintaan 500e, ajettu 2200 tuntia.
lart
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja 8400 »

solihull kirjoitti: La Tammi 18, 2020 6:06 pm Jossakin pikkuvolkkarissa ei taida olla potkua yhtään enempää kuin kubotassa, väännöt ainakin samaa luokkaa vaikka tehoissa eroa 10-15 hv.
Vääntöä on enemmän mutta tehoa noissa 1,6 turbottomissa on 53-54 hp. Nelisylinterinen autonmoottori kävis paljon sievemmin kuin kolmipyttyinen.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja solihull »

8400 kirjoitti: La Tammi 18, 2020 7:09 pm
solihull kirjoitti: La Tammi 18, 2020 6:06 pm Jossakin pikkuvolkkarissa ei taida olla potkua yhtään enempää kuin kubotassa, väännöt ainakin samaa luokkaa vaikka tehoissa eroa 10-15 hv.
Vääntöä on enemmän mutta tehoa noissa 1,6 turbottomissa on 53-54 hp. Nelisylinterinen autonmoottori kävis paljon sievemmin kuin kolmipyttyinen.
Varmaan tarvii laittaa bemarin 2 litrainen kuutonen, jos alkaa käyntiäänet harmittamaan...vai löytyisko pienempi kutosdiisseli ;-) ?
TT
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sampo kympistä pikkunen Perkinssi. Malli taisi olla 4.107, 1,7 litranen. Pieni on ja köykänen.

Painaa sen 150 kiloa, kai. Kaksi miestä nostaa kyytiin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

solihull kirjoitti: La Tammi 18, 2020 8:01 pm
8400 kirjoitti: La Tammi 18, 2020 7:09 pm
solihull kirjoitti: La Tammi 18, 2020 6:06 pm Jossakin pikkuvolkkarissa ei taida olla potkua yhtään enempää kuin kubotassa, väännöt ainakin samaa luokkaa vaikka tehoissa eroa 10-15 hv.
Vääntöä on enemmän mutta tehoa noissa 1,6 turbottomissa on 53-54 hp. Nelisylinterinen autonmoottori kävis paljon sievemmin kuin kolmipyttyinen.
Varmaan tarvii laittaa bemarin 2 litrainen kuutonen, jos alkaa käyntiäänet harmittamaan...vai löytyisko pienempi kutosdiisseli ;-) ?
TT
Eikös kolmesylinterisen käyntiääni ole vähän kuten kuusisylinterisenkin? Ainakin Tekniikan Maailma niin väittää.
"Kolmipyttyisen värähtelyjä hillitään tasapainotusakselin avulla. Äänten puolesta on positiivista, että hallitsevat äänitaajuudet ovat 3-sylinterisessä samanlaisia kuin 6-sylinterissä moottorissa."

https://tekniikanmaailma.fi/ajettua-bmw ... -moottori/
Paalari
Viestit: 2029
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja Paalari »

[/quote]

Eikös kolmesylinterisen käyntiääni ole vähän kuten kuusisylinterisenkin? Ainakin Tekniikan Maailma niin väittää.
"Kolmipyttyisen värähtelyjä hillitään tasapainotusakselin avulla. Äänten puolesta on positiivista, että hallitsevat äänitaajuudet ovat 3-sylinterisessä samanlaisia kuin 6-sylinterissä moottorissa."

https://tekniikanmaailma.fi/ajettua-bmw ... -moottori/
[/quote]

En kyllä voi olla samaa mieltä. Vertaa vaikka 3-pyttystä valumöttiä ja vanhaa 6-pyttystä sakemanninatikkaa.
Toinen papattaa terävästi ja toinen kehrää.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja V361 »

TunturiPappa kirjoitti: La Tammi 18, 2020 8:14 pm Sampo kympistä pikkunen Perkinssi. Malli taisi olla 4.107, 1,7 litranen. Pieni on ja köykänen.

Painaa sen 150 kiloa, kai. Kaksi miestä nostaa kyytiin.
Wolkkarin, esim. Caddyssa oleva 1.6 tiiseli painaa vaihdelaatikon ja normi apulaitteiden kanssa noin 160 kg...
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Pieni diesel

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

V361 kirjoitti: La Tammi 18, 2020 9:01 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Tammi 18, 2020 8:14 pm Sampo kympistä pikkunen Perkinssi. Malli taisi olla 4.107, 1,7 litranen. Pieni on ja köykänen.

Painaa sen 150 kiloa, kai. Kaksi miestä nostaa kyytiin.
Wolkkarin, esim. Caddyssa oleva 1.6 tiiseli painaa vaihdelaatikon ja normi apulaitteiden kanssa noin 160 kg...
No se on varmasti myös ihan hyvä vaihtoehto.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, scaniamania ja 41 vierailijaa