MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kaipaltiin kuvia ja tässä nyt jotakin:

Kuva
Pumpun suojaksi tehty tuollainen suojus.

Kuva
Tuollainen sieltä paljastui. Mitään tyypikilpeä ei tuosta löytynyt, mikä lie kierrostilavuus?

Kuva
Pitääkö tuon säiliön noin suuri olla, vetää n. 60 l?

Kuva
Paluusuodin hytin puolella kaventamassa jo ahdasta oviaukkoa.

Kuva
Jos tuon remmin vaihtaa, niin onko tuossa akselissa boorit? Eli pumppu irti ja vetää akseli pois tuosta laipasta?

Kuva
Tämäkö on nyt sitten se Termi? Takapäässä aukko jonne ilmeisesti kaasutoho ja toinen (pako)aukko on plokia vasten.
Viimeksi muokannut Ferkku, Su Tammi 05, 2020 7:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kiitoksia, hyvät kuvat. Voisin vaikka 3 laittaa omaan juttuuni. On varmaan boorit, että akselin saa vedettyä reiästä pihalle. Pumpun ulkonäkö ei maallikolle kerro oikein mitään paitsi, että on jännän näköinen. Jossain oli siihen suuntaan, että pumpun poorituksia olisi 11-16 tai oliko -17 uralla eli mitä enemmän uria, sen isompi pumppu.
390
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja 390 »

Omassa Roburissa pumpun akseli on harvalla (vasenkätisellä??) kierteellä laipassa. Pumppu on 13-uranen 3/4tuumanen. Olisi tarve tehdä siihen kytkin tai edes ohitus venttiililohkolle kun käytetään muuhunkin kuin nosturihommiin. Olen ajatellu T-haaraa heti pumpun jälkeen ja iso paluu säiliöön sulkuhanalla jonka vois avata kun ei tarvi nosturia. Pumppu on Parkerin 75cm2.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kokeilin irrottaa pumpun ja lähti se akselilta helposti. Pumpussa holkki ja akselissa Boorit jotka oli kyllä kovin kuluneet. Mutta akseli ei irronnut laipasta. Vetää sitä nyt ei voi oikein mitenkään. Kokeilin siitä pumpun holkista pyörittää putkipihdeillä myötäpäivään, mutta tuloksetta. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, miten tuulettimen hihnan saa vaihdettua. Ne laipan ruuvit on ainakin v-mäiset avata kun on ahtaassa paikkaa ja varmasti lujassa. Voi tuo hihna kestää vielä hyvinkin kauan, mutta mieluummin tuon vaihtaa ennakkoon tallissa kuin jossain hevon kuusessa. Mitä jos laittais metritavarahihnaa ja lukolla kiinni. Tai ainakin ostaa mukaan varalle. Onko kokemusta miten ne kestää?

Toinen propleema on olkatapin väljä vääntiö. Vaikka hölskyy, ei kyllä irtoa, vaikka lekalla miten tapin päähän paukuttaa. Kiila kai jotenkin hajonnut ja ottaa vastaan. Kovin tekis mieli Kemppiliimalla nuo liittää.... Kai se vääntiö pitää halkaista ja ostaa uusi tai käytetty. :|
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ferkku kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 5:26 pm Kokeilin irrottaa pumpun ja lähti se akselilta helposti. Pumpussa holkki ja akselissa Boorit jotka oli kyllä kovin kuluneet. Mutta akseli ei irronnut laipasta. Vetää sitä nyt ei voi oikein mitenkään. Kokeilin siitä pumpun holkista pyörittää putkipihdeillä myötäpäivään, mutta tuloksetta. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, miten tuulettimen hihnan saa vaihdettua.
Saisiko remmin pujotettua akselin yli nyt, kun pumppu on saatu irti, vai onko akselin ympärillä liian vähän tilaa tämän tekemiseksi?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

jiipee kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 5:34 pm
Ferkku kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 5:26 pm Kokeilin irrottaa pumpun ja lähti se akselilta helposti. Pumpussa holkki ja akselissa Boorit jotka oli kyllä kovin kuluneet. Mutta akseli ei irronnut laipasta. Vetää sitä nyt ei voi oikein mitenkään. Kokeilin siitä pumpun holkista pyörittää putkipihdeillä myötäpäivään, mutta tuloksetta. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, miten tuulettimen hihnan saa vaihdettua.
Saisiko remmin pujotettua akselin yli nyt, kun pumppu on saatu irti, vai onko akselin ympärillä liian vähän tilaa tämän tekemiseksi?
Tuokin tuli mieleen, mutta ei mahdu mitenkään.
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kai sen laipan yrittäisin irrottaa, jos sillä saa riittävästi tilaa. Ei kai siinä olka-akselilla hitsillä paljon häviäkään. Voisko laittaa vaikka pultin pitkällä mutterilla? Hitsaisi mutteriin jonkun latan ja latan sitten hitsaisi siististi olka-akselin päähän.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Lemmy kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 10:09 pm Kai sen laipan yrittäisin irrottaa, jos sillä saa riittävästi tilaa. Ei kai siinä olka-akselilla hitsillä paljon häviäkään. Voisko laittaa vaikka pultin pitkällä mutterilla? Hitsaisi mutteriin jonkun latan ja latan sitten hitsaisi siististi olka-akselin päähän.
Ai, meinaat, ettei siihen vääntiöön tulisi sitten hitsisaumaa ollenkaan vaan vain tapinpäähän ja siihen mutteriin. No, miksei noinkin mutta jos tuo akseli pitää välttämättä joskus irrottaa, niin silloin pitää se vääntiö uusia joka tapauksessa joten kai sama vaikka hitsais sen siihen päähän kiinni. On siinä tietysti kovempi rälläköinti sitten.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Oliko se akselin pää ylempänä vääntiöstä kun sitä on ruvettu paukuttamaa? Helposti niittautuu akselin pää, eikä sillon mahu vääntiön rejästä läpi!?
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kun siinä hihnan vaihdossa onnistut niin laita samalla varahihna vaikka nippusiteillä johonkin kiinni.
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja mike »

Laippa irti vaan.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Ferkku kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 5:26 pm Kokeilin irrottaa pumpun ja lähti se akselilta helposti. Pumpussa holkki ja akselissa Boorit jotka oli kyllä kovin kuluneet. Mutta akseli ei irronnut laipasta. Vetää sitä nyt ei voi oikein mitenkään. Kokeilin siitä pumpun holkista pyörittää putkipihdeillä myötäpäivään, mutta tuloksetta. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, miten tuulettimen hihnan saa vaihdettua. Ne laipan ruuvit on ainakin v-mäiset avata kun on ahtaassa paikkaa ja varmasti lujassa. Voi tuo hihna kestää vielä hyvinkin kauan, mutta mieluummin tuon vaihtaa ennakkoon tallissa kuin jossain hevon kuusessa. Mitä jos laittais metritavarahihnaa ja lukolla kiinni. Tai ainakin ostaa mukaan varalle. Onko kokemusta miten ne kestää?
MF 50 on sama rakenne, laipan paksuudet saattaa tosin olla erilaiset. Mutta joka tapauksessa, boori voi olla ihan älyttömän tiukassa, sitä ei oiken saa irti edes ruuvipenkissä. Joten pikkupultit laipasta auki ja sitten pitäisi uusi hihna mahtua laippojen välistä paikalleen, öljypumpun päähän sinulla on jo vapaana. Pikkupultit mahtuu tulemaan pois vain yläasennossa, joten konetta joutuu pyörittämään välillä. Älä nylppää niitä pikkupultteja, homma menee eeppiseksi jos ei kierry avaimella. En muista ihan varmasti oikeaa avainkokoa, mutta todennäköisesti oli 1/2tuuman hienokierrepultit. Sitten jos ei onnistu, niin etukehtoa löysälle moottorista, saa lisää tilaa toimia...

Jokus olen nähnyt tuohon laitetun varahihnan roikkumaan, mutta itse en laittanut kun näin 10vuotta varalla olleen hihnan kunnon. Tuskin olisi pitkään kestänyt varahihnakaan.
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Kuva. Kuva.

Saman tapainen pumppusysteemi MF165:ssa. Alumiinikuorinen hammaspyöräpumppu. Akseli romuttamolta, peräisin MF teollisuusmallista. Käytää perän öljyjä niin ei erillistä öljysäiliötä ole.
Rakensin n 25v sitten kun meni hermot vanhan massikan hydrauliikan kanssa. Tästä tulee öljyt ulkopuliselle hydrauliikalle ja MFn oma pumppu käyttää vain nostolaitetta, hyvin on pelannut.

Tuulettajan hihnan vaihdossa pitää irrottaa laippa hihnapyörästä. Eipä sinne kannata varahihnaa laittaa kovettumaan, sitten kun sitä tarvitaan on se jo valmiiksi kovettunut niin että ei kestä kuin hetken.
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja savinen »

Eihän se varahihna mikään oikotie onneen ole mutta jos tekee hommia vähän kauempana kotia esim metsässä tai kylillä,Saa sillä varahihnalla helpommin sen koneen edes kotipihalle tai jopa koti verstaalle, siellä sitten mukavampaa laitella uusi hihna paikalleen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 11:19 pm Oliko se akselin pää ylempänä vääntiöstä kun sitä on ruvettu paukuttamaa? Helposti niittautuu akselin pää, eikä sillon mahu vääntiön rejästä läpi!?
Ei ole tuosta kysymys. Akseli muutenkin väljä tuohon vääntiöön.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 nokkapumppu kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

MottiM kirjoitti: Ma Joulu 30, 2019 8:42 am
Ferkku kirjoitti: Su Joulu 29, 2019 5:26 pm Kokeilin irrottaa pumpun ja lähti se akselilta helposti. Pumpussa holkki ja akselissa Boorit jotka oli kyllä kovin kuluneet. Mutta akseli ei irronnut laipasta. Vetää sitä nyt ei voi oikein mitenkään. Kokeilin siitä pumpun holkista pyörittää putkipihdeillä myötäpäivään, mutta tuloksetta. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, miten tuulettimen hihnan saa vaihdettua. Ne laipan ruuvit on ainakin v-mäiset avata kun on ahtaassa paikkaa ja varmasti lujassa. Voi tuo hihna kestää vielä hyvinkin kauan, mutta mieluummin tuon vaihtaa ennakkoon tallissa kuin jossain hevon kuusessa. Mitä jos laittais metritavarahihnaa ja lukolla kiinni. Tai ainakin ostaa mukaan varalle. Onko kokemusta miten ne kestää?
MF 50 on sama rakenne, laipan paksuudet saattaa tosin olla erilaiset. Mutta joka tapauksessa, boori voi olla ihan älyttömän tiukassa, sitä ei oiken saa irti edes ruuvipenkissä. Joten pikkupultit laipasta auki ja sitten pitäisi uusi hihna mahtua laippojen välistä paikalleen, öljypumpun päähän sinulla on jo vapaana. Pikkupultit mahtuu tulemaan pois vain yläasennossa, joten konetta joutuu pyörittämään välillä. Älä nylppää niitä pikkupultteja, homma menee eeppiseksi jos ei kierry avaimella. En muista ihan varmasti oikeaa avainkokoa, mutta todennäköisesti oli 1/2tuuman hienokierrepultit. Sitten jos ei onnistu, niin etukehtoa löysälle moottorista, saa lisää tilaa toimia...

Jokus olen nähnyt tuohon laitetun varahihnan roikkumaan, mutta itse en laittanut kun näin 10vuotta varalla olleen hihnan kunnon. Tuskin olisi pitkään kestänyt varahihnakaan.
Selvä. 14 mm avain tuntui sopivan pultteihin, mutta pitäis olla aivan suora avain, eli lenkkipää ei saisi olla taitettu. Sais jonkun jatkovarrenkin siihen.

Niin, pumpussa ja suodattimen kotelossa lukee Cessna.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

No niin. Laippa on irti ja remmi pois. Tein tuollaisen työkalun: Kuva

Mulla on joku vanha halpis hylsysarja josta uhrasin 14 mm hylsyn. Miljoonalaatikosta löytyi laakerin sisäkooli jonka hitsasin hylsyn päälle ja siihen latanpätkä. Siihen napakka isku ja kaikki pultit aukesi. Tuo mahtuu lisäksi pyörimään tuolla siivikon kauluksen alla. Akseli näkyy olevan kierteellä laipassa kuten 390 kirjoitti. Samalla irrotin kierroslukumittarin kulmavaihteen joka oli rikki kuten arvasin.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Itse olen keräillyt talteen aina hajakokoisia avaimia, kun joku on heittänyt pois. Ei harmita niistä katkaista tai hitsailla hankalan paikan avaimia. Pitäisi katsoa saako mätänetistä vielä sarjoja jossa koot 8-24, maksoi 19,90 kun kotiin ostin. Niitäkin kehtaa vähän muokkailla.
Joku tonnin arvonen Kamasan sarja jos on, niin siitä ei oikein viitti hitsailla erikoisavaimia. No eihän minulla semmosia... IKH:n halpa sarja lienee ainoita sarjoja mitä on.

Lyöntiavainta tehdessä täytyy varsi olla juurikin tuollainen, tavallinen kiintoavain on liian notkea siihen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Pahoittelen heti alkuun sivuraiteelle lähtemistä... :roll: mutta kun ittelläkin on pitkäaikaisrojektina 185:een kunnollisen hydrauliikan rakentaminen...
Tuo nokkapumppu ei ole ykkösvaihtoehtona mielessä vaan ohjaustehostimen pumpun heivaaminen mäelle ja sen korvaaminen yhdellä tahi kahdella peräkkäisellä pumpulla. Onko semmosta kukaan tehnyt tai nähnyt tehtyä? Ratkaisuhan lienee jokseenkin sama kuin joissakin 200- ja 300-sarjan traktoreissa...?

(samalla voisi ohjauksen muuttaa kokonaan hydrauliseksi...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Lemmy
Viestit: 2076
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 185 projekti kuvia ym. ihmettelyä.

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

aniemi kirjoitti: La Tammi 18, 2020 6:15 pm ohjaustehostimen pumpun heivaaminen mäelle ja sen korvaaminen yhdellä tahi kahdella peräkkäisellä pumpulla. Onko semmosta kukaan tehnyt tai nähnyt tehtyä? Ratkaisuhan lienee jokseenkin sama kuin joissakin 200- ja 300-sarjan traktoreissa...?
Tuo on ihan toiminut ainakin toistaiseksi:

http://haapasalontila.fi/MF565hyde.html
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 34 vierailijaa