Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: To Maalis 30, 2006 9:55 pm
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Mikä olisi paras keino helman suojaamiseen?
Ajattelin ensin ruiskuttaa koteloiden sisälle hyvin juoksevaa kotelosuojaa. Sitten hion irtoruosteet pois helmasta ja maalaan jollain ruosteenestomaalilla. Mikä olisi paras maali? Sitten vedän alustamassan päälle. Toimiiko tämä käsittely vai onko turhaa ajan hukkaa?
Ajattelin ensin ruiskuttaa koteloiden sisälle hyvin juoksevaa kotelosuojaa. Sitten hion irtoruosteet pois helmasta ja maalaan jollain ruosteenestomaalilla. Mikä olisi paras maali? Sitten vedän alustamassan päälle. Toimiiko tämä käsittely vai onko turhaa ajan hukkaa?
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Jos helma on vielä ehjä, niin puhalla kaikki ruosteet pois, pohjalle epoksi ja siihen päälle päällemaalattava kiveniskumassa. Sen voi vielä maalata auton väriseksi.
-
- Viestit: 606
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
- Paikkakunta: Oulunlääni
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Annitrol raakana ja 2K maalia niskaan
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Kotelosuoja-aineiden käyttö kannattaa jättää maalaustöiden jälkeen tehtäväksi.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Puhaltamalla ainakin selviää onko tarvetta koritöille. Ruostuminenhan monesti alkaa koteloiden sisältä, mutta on myös paikkoja joissa renkaasta lentävä tavara rikkoo pintaa.
Mahtaisiko sinkkiepoksista olla lisäsuojaa? Mikäli pari kolmen metrin helmaa kyseessä, ei kyseessä olisi valtava lisäkulu. Yhtäkaikki kannattaa kaikki maalikerrokset suojata kiveniskumassalla.
Varmista että vesireijät jää auki ja niitä kannattaa vahtia myös jälkeen. Muutoin on koko työ hukkaa.
Se on uskomaton määrä, kuinka paljon sellasita "tuhkaa" kertyy koteloon, jos vesireikä tukossa. Osa vedestä jää aina tähän pölyyn joka pehmittää tehokkaasti. Yleensä kun tulee pinnasta läpi, on takana jo metri pehmeätä.
Ja tosiaan, koteloliemiä vasta kun pinta kunnossa, muuton käy hankalaksi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Hyvä konsti tehdä noin. Oman pakun ostin yli 6 vuotta sitten ja silloin oli maalia kulunut/irronnut helmakoteloiden päistä pyöränkoteloiden läheltä molemmin puolin autoa parin kämmenen kokoiset alat niin edestä kuin takaa. Ne hioin puhtaaksi teräsharjalla ja kaksi kerrosta epoksimaalia pensselillä siihen. Spraymaalilla auton koriväri ja helmasuoja päälle. Vieläkin on kunnossa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Jos kotelon pelti hiukankin ehjää, niin älä vaan mene hiekkapuhaltamaan sitä. Tulee vaan lisää hommia, kun se ohut pelti menee puhki. Minä olen tehny tämmösissä tapauksissa niin, että olen vaan teräsharjalaikalla ajanu helman ulkopinnasta irtonaisen maalin/massan/ruosteen pois ja sivellyt tai ruiskuttanut mustaa kiveniskumassaa tai alustamassaa päälle. Kotelon sisukset olen sitten kastellut reilusti raskaalla polttoöljyllä ja varmistanut, että vedenpostoreijät on auki. Olen tarvittaessa porannut uusia reikiä ja niitä on tarvittu jo kotelon öljyämisen takiakin. Jos autossa ei eturoiskeläppiä, niin olen lisännyt ne siihen. Näillä opeilla autot on kestäny niin kauan, kun ne mulla on ollutkin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3582
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Mikään pelkkä kivaniskumassa EI estä ruostumista, koska kerros ei ole ilmatiivis...pahimmillaan paljaalle pellille levitettynä vain kiihdyttää ruostumista kun kosteus muhii (hapettaa) pellin massan alla
Massat ovat tarkoitettu vain suojaamaan ruostumista estävää maalipintaa mekaaniselta rasitukselta
Massat ovat tarkoitettu vain suojaamaan ruostumista estävää maalipintaa mekaaniselta rasitukselta
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Pelti ei mene puhki hiekkapuhaltamalla jos se on ehjää. Jos se menee niin se on sama vaikka meneekin, ei semmonen näkkileipä muutenkaan kestäisi. Puhumme nyt tietysti sen kokoisista laitteista millä autoa voi puhaltaa. Painetta voi myös säätää pienemmälle, kyllä hiekalla ja hienolla lasillakin saa pellin mutkalle jos ilmaa tulee pari kuutiotakin 10 kilon paineella nimim. kokemusta on
Mut puhki ei mee. Tuommoiser teräsharjalaikalla ajamiset ja massaamiset on yhtä tyhjän kanssa. Puhallettuun pintaan epoksi tarttuu kuin tauti, siihen päälle 3M kiveniskumassa ja parin tunnin päästä 2k-akryylimaali niin kyllä kestää, edellyttäen että ehjää peltiä on riittävästi eikä alareunan sauma pullistele ruosteesta. Sisään dinitrolin ml.
Mut puhki ei mee. Tuommoiser teräsharjalaikalla ajamiset ja massaamiset on yhtä tyhjän kanssa. Puhallettuun pintaan epoksi tarttuu kuin tauti, siihen päälle 3M kiveniskumassa ja parin tunnin päästä 2k-akryylimaali niin kyllä kestää, edellyttäen että ehjää peltiä on riittävästi eikä alareunan sauma pullistele ruosteesta. Sisään dinitrolin ml.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Itse olen laittanut autoihini kunnolliset roiskeläpät eteen niin helmojen ruostuminen vähentynyt huomattavasti, monet tarvikeläpät paljon parempia kuin monien muutaman sentin mittaiset alkuperäiset.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Juu, teräsharjalla suurimmat savet pois, ja suhi alustamassaa päälle, niin on se ehkä viikon nätti, että ehtii vaikka myydä just massattuna!korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 20, 2019 12:09 pm Mikään pelkkä kivaniskumassa EI estä ruostumista, koska kerros ei ole ilmatiivis...pahimmillaan paljaalle pellille levitettynä vain kiihdyttää ruostumista kun kosteus muhii (hapettaa) pellin massan alla
Massat ovat tarkoitettu vain suojaamaan ruostumista estävää maalipintaa mekaaniselta rasitukselta
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Nii, ne helmat ei ikinä mene puhki ulkoa päin paitsi niissä tapauksissa, joissa hiekkamoska pääsee olemaan koteloa vasten ja siten hautoo sitä peltiä. Se on vain ulkonäkökysmys, mitä siihen pintaa sutii tai ruiskuttaa. Tärkeintä on, että helmakotelo on kasteltu sisältäpäin ruostumista estävällä liemellä ja että veden poisto niistä koteloista toimii.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Höpö höpö. Mun projektiautossa kaikki helmoissa olevat vauriot oli syntyneet ulkopuolelta. Eturenkaista lentävä hiekka oli kuluttanut kiveniskumassat pois ja ruostunut reikä toiselle puolelle ja tunkinreikien ymäriltä oli ruostunut.
-
- Viestit: 539
- Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 2:20 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Just hiottiin ja laitettiin uutta peltiä helmoihin. Ennen katsastusta näytti hyvältä pinnalta, mutta oli katsastaja tökkinyt reiän ja maalipinnan/massan alla ei ollutkaan enää peltiä. Suojamaali, massaa ja väriä pintaan niin meni leimallakin läpi taas. Tuskin kestää 17 vuotta tämä uusi kuten alkuperäinen, mutta lisäaikaa se antaa työjuhdalle.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
- Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Kyllä juuri näin jos ja kun sitä jostain saumasta pääsee maalattavalle pinnalle niin siihen ei maali tartu ollenkaan
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
- Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Itse olen laittanut pohjamaaliksi polyuretaani 2K ja sitten päälle auton omaa 2K väriä tai RAPTORI 2K massaa joka on parasta mitä tiedän Sitä käytetään kaivoksilla olevien autojen alustassa ja helmoissa ja se kestää siellä hyvin
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
-
- Viestit: 5871
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Eipä mittää..
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
n
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Tammi 14, 2021 6:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Näin se useimmiten on. Hieman jatkoaikaa saa raapimalla ruvet auki ja laittamalla jotain näistä siveltävistä ruosteensyöjistä noverox tms sitruunahapoista siihen pintaan.
Pesuvälien tihentäminen saattaa myös hieman vaikuttaa.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Ohut pelti ruostuu kyllä nopeasti läpi, tulee sellaisia pikkiriikkisiä juuri silmällä nähtäviä koloja. Mutta paku ja helmapelli antaa viitteitä että se vois olla vähän paksumpaa, jopa millistä. Ja sitten että onko se sinkitty, eli onko siinä vasta alkavaa ruostumista sinkin vielä tehdessä tehtäväänsä ja sisäpuoli esim uudenveroinen. Jne jne
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 32 vierailijaa