Nii, ohutkin pelti kestää vuosikausia, kun sen kotelon kastelee sisäpuolelta sopivalla aineella ja laiitamalla reilut roiskeläpät. Sitä koteloa voipi koputella vaikka sorkkaraudan selkäpuolella, niinkun katsurikin tekkee ja jos pelti pysyy koossa, niin ei kannata hitsata. Monesti vaan tässä kunnossa oleva auto jo sen ikäinen tai paljon ajettu, että joku muu vie sen paaliin ennekun ruostuneet helmakotelot. Siksi minä harrastan tätä ratkaisua vanhoissa peleissä. Viimeksi "pelastin" yhden Ducaton tolla konstilla ja itellä on matka-autona Sprintteri, jonka helmat pitäs uusia, mutta niin vaan oon omalla myrkkyhoidolla saanu sitä hitsiä välteltyä jo 3 vuotta. Viimeksi katsuri ihmetteli, että mitä tavaraa siellä helman alustan puolella oikein on. Raskasta polttoöljyähän se. Selitin, että ruosteinenkin pelti säilyy, kun se käsitellään tällä ihmeaineella sisältä ja päältä. Poika puisteli päätään ja jatko hommiaan ja leima tuli
Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Kyllä minun autojen pohjia on tökitty hanturnan lattapäällä.
Itse käyn pohjat läpi ruuvimeisselillä. Kahvalla kun koputtelee ja saa lyödä lujaakin, näkee vähän missä saattaisi olla pehmeetä.
Talttapäällä sitten kaivaa esiin pehmeät kohdat.
Ja korjauksena hitsaus ja kaikki hitsataan ympäri.
Ei tarvitse samaa kohtaa käpistellä enää. Eikä tarvitse katsastuksessa ihmetellä.
Eri asia silloin kun autoa ei ole tarkoitus pitää useita vuosia. Vaan kitkuttaa sillä minkä pääsee ja sitten romuttaa. Silloin motivaatio perusteelliseen korjaamiseen on toinen.
En tässä nyt viittaa aikaisempiin viesteihin ja täsmennän että mielestäni ehjää ei kannata korjata. Millään piikillä on pohjaa turha käydä läpi, kun se menee ehjästäkin pellistä. On nämä vehkeet semmosta paperia jo uutena.
Korjaukseen käytän 1.5 millistä taipuu vielä hyvin alustan muotoihin joihin lasken vielä helmakotelot. Kotelon sisäpuolet koitan suojata, mutta 100% varmuutta kun ei saa niin tästä pellistä ei ainakaan heti tule ruoste läpi.
Isompia aloja olen korjannut 3mm pellillä koska niissä on monesti jäykistepokkauksia joita ei saisi poistaa. Yli kaksinkertainen ainevahvuus on kelvannut korvaamaan nuo jäykkääjät. Viimeksi laitoin poikittaisen kotelon tilalle 50x50 putkea ja joskus aiemmin olen käyttänyt 50 millistä U-rautaa. Kelvannut on nekin.
Itse käyn pohjat läpi ruuvimeisselillä. Kahvalla kun koputtelee ja saa lyödä lujaakin, näkee vähän missä saattaisi olla pehmeetä.
Talttapäällä sitten kaivaa esiin pehmeät kohdat.
Ja korjauksena hitsaus ja kaikki hitsataan ympäri.
Ei tarvitse samaa kohtaa käpistellä enää. Eikä tarvitse katsastuksessa ihmetellä.
Eri asia silloin kun autoa ei ole tarkoitus pitää useita vuosia. Vaan kitkuttaa sillä minkä pääsee ja sitten romuttaa. Silloin motivaatio perusteelliseen korjaamiseen on toinen.
En tässä nyt viittaa aikaisempiin viesteihin ja täsmennän että mielestäni ehjää ei kannata korjata. Millään piikillä on pohjaa turha käydä läpi, kun se menee ehjästäkin pellistä. On nämä vehkeet semmosta paperia jo uutena.
Korjaukseen käytän 1.5 millistä taipuu vielä hyvin alustan muotoihin joihin lasken vielä helmakotelot. Kotelon sisäpuolet koitan suojata, mutta 100% varmuutta kun ei saa niin tästä pellistä ei ainakaan heti tule ruoste läpi.
Isompia aloja olen korjannut 3mm pellillä koska niissä on monesti jäykistepokkauksia joita ei saisi poistaa. Yli kaksinkertainen ainevahvuus on kelvannut korvaamaan nuo jäykkääjät. Viimeksi laitoin poikittaisen kotelon tilalle 50x50 putkea ja joskus aiemmin olen käyttänyt 50 millistä U-rautaa. Kelvannut on nekin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Lancerin helmoille pitäisi jotain väkästellä. Tilanne on siis tämä;
Autossa on ollut uudesta asti roiskeläpät, mutta siitä huolimatta helmojen pintamaali on hinkkaantunut pois kivisuihkussa / helmat on vaaleat väriltään eli pohjamaalilla. Siellä täällä on pieniä kohtia joissa on pintaruoste, lähinnä kohdissa joissa helman pokkaus on ulospäin.
Nyt kysymys kuuluukin että mitä tuolle pitäisi tehdä?
A) antaa olla
B) ruostekohtien hionta, muuten vaalentuneelle helmalle pieni karhennus, puhdistus paineilmalla / brake cleanerilla (?) sitten koko helman matkalle (vai vaan ruostekohtien päälle?) epoksipohjamaali? Ja siihen kiveniskumassa suoraan päälle? Vai vaatiiko vielä epoksin ja kiveniskumassan väliin oikean maalin?
Tarkoitus siis jättää musta kiveniskumassa ulommaiseksi ja rajata se nätisti niin ettei se "nouse" kynnyksen sivuun.
Mikä on ideaali työskentelylämpötila? Lämmin talli on, mutta siellä on tällä hetkellä n.12c peruslämpö. Eli odottaisiko vaan suosiolla vielä lämpöisempiä kelejä?
Autossa on ollut uudesta asti roiskeläpät, mutta siitä huolimatta helmojen pintamaali on hinkkaantunut pois kivisuihkussa / helmat on vaaleat väriltään eli pohjamaalilla. Siellä täällä on pieniä kohtia joissa on pintaruoste, lähinnä kohdissa joissa helman pokkaus on ulospäin.
Nyt kysymys kuuluukin että mitä tuolle pitäisi tehdä?
A) antaa olla
B) ruostekohtien hionta, muuten vaalentuneelle helmalle pieni karhennus, puhdistus paineilmalla / brake cleanerilla (?) sitten koko helman matkalle (vai vaan ruostekohtien päälle?) epoksipohjamaali? Ja siihen kiveniskumassa suoraan päälle? Vai vaatiiko vielä epoksin ja kiveniskumassan väliin oikean maalin?
Tarkoitus siis jättää musta kiveniskumassa ulommaiseksi ja rajata se nätisti niin ettei se "nouse" kynnyksen sivuun.
Mikä on ideaali työskentelylämpötila? Lämmin talli on, mutta siellä on tällä hetkellä n.12c peruslämpö. Eli odottaisiko vaan suosiolla vielä lämpöisempiä kelejä?
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Anna olla, huolehdi että kotelo on puhdas, kuiva ja ruuttaa reippaasti dinotrol ml joka reijästä.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Yleensä sen koko helmapellin uusiminen ei ole ollenkaan niin kova homma miltä se alkuun kuulostaa. Sillä tavoin tulee pitkäikäinen ratkaisu. Yleensä ne helmapellit on niin yksinkertaisiakin, että pelkät mankeli, sikkikone ja kanttikone riittää niiden tekemiseen jos ei löydy valmiita korjauspeltejä. Jos helmassa on vasta alkavaa hyvin lievää pistemäistä ruosteen alkua kiveniskemistä kohtuen, niin Noverox on aika päteväksi osoittautunut aine. Muillakin tuotenimillä löytyy vastaavaa. Ruosteenalkuiset kohdat kun käsittelee niin sen päälle voi suoraan ruiskuttaa massan ja massan päälle voi laskea värin ja lakan. Sisäpuolelta kotelo on syytä suojata hyvin kotelosuojalla. Pahimmat ruostevauriot yleensä hiipivät hiljaa sieltä sisäpuolelta ja ennen kuin ulospäin näkyy mitään, pelti on kadonnut maalin alta lähes kokonaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
- Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Kun niitä kynnyspalkkeja korjailette tai rasvailette, niin yksi tärkeä asia on koteloiden pesu. Vanhemmissa autoissa on todennäköisesti koteloissa hiekkaa pohjalla. Olen itse nähnyt yhdessä mitä korjasin pari senttiä. Tulpat auki ja vettä ja paineilmaa. Sen märän hiekkakerroksen jos koteloaineella peittää, niin kyllä ruoste muhii.......
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Etulokarit purin pois, siellä oli molemmin puolin käsittämätön paakki hiekkaa renkaan takana, 15 vuoden ravat. Käsittämätöntä kyllä vain pientä pintaruostetta havaittavissa lokarin alaosassa vaikka kostea hiekkamassa maannut siellä.
Taidan noiden kynnysten osalta päätyä ratkaisuun jossa lykkään kotelon sisään dinitrol ml:n, sitten käsittelen sillä myös sen kotelon ulkosivun jossa nuo osittain läpipaistavat kohdat saa suojan päälleen.
Lopuksi sitten Dinitrol 479 siveltävänä / rajaten kotelon päälle.
Miltä kuulostaa, meneekö ihan v-tuiks ? Tilat on aika ahtaat niin mitään sumutettavia aineita ei saa järkevästi laitettua, sotkematta koko tallia.
Taidan noiden kynnysten osalta päätyä ratkaisuun jossa lykkään kotelon sisään dinitrol ml:n, sitten käsittelen sillä myös sen kotelon ulkosivun jossa nuo osittain läpipaistavat kohdat saa suojan päälleen.
Lopuksi sitten Dinitrol 479 siveltävänä / rajaten kotelon päälle.
Miltä kuulostaa, meneekö ihan v-tuiks ? Tilat on aika ahtaat niin mitään sumutettavia aineita ei saa järkevästi laitettua, sotkematta koko tallia.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Joku paksumpi tökötti helman ulkopintaan ja uusit käsittelyn vaikka ensi keväänä, ajan kanssa ne kovettuu eikä toimi enää hyvin.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Tämä on totisinta totta melkein autossa kuin autossa merkkiin katsomatta.
Lokarin ja a-pilarin alaosan väliin jää sellainen tasku josta löytyy yllättävän suuri määrä jo usein mullaksi muuttunutta tavaraa. Ollut jo pitkään tapana auton tullessa taloon ja jokusen vuoden välein irroittaa etusisälokasuojat ja pestä se potero jonka jälkeen jotain kotelosuojaa tilalle. Jos lokasuojan saa helposti irti alaosastaan on senkin raottaminen puhdistuksen yhteydessä hyvä juttu.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Henkilöautosta otin tänään ensimmäistä kertaa helmat muovit alapäästään löysälle että sain suurimmat hiekat pois
https://photos.app.goo.gl/mtxueH396NYe4R3d9
Hyvin hiekan määrä vähenee perää kohti.
https://photos.app.goo.gl/mtxueH396NYe4R3d9
Hyvin hiekan määrä vähenee perää kohti.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Ainakin osassa autoja tuon lokarin taskun saa ohuella puutikulla ja paineilmalla putsattua. Keväällä kesärenkaita vaihtaessa tulee nuo katsottua ja samoin tulipellin ja tuulilasin alueelta konepellin ja ritilän sisään jäävä alue. Sinne tuppaa myös kerääntymään luontoa ja vesireiät tukkeutuvat.361 kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 3:32 pmTämä on totisinta totta melkein autossa kuin autossa merkkiin katsomatta.
Lokarin ja a-pilarin alaosan väliin jää sellainen tasku josta löytyy yllättävän suuri määrä jo usein mullaksi muuttunutta tavaraa. Ollut jo pitkään tapana auton tullessa taloon ja jokusen vuoden välein irroittaa etusisälokasuojat ja pestä se potero jonka jälkeen jotain kotelosuojaa tilalle. Jos lokasuojan saa helposti irti alaosastaan on senkin raottaminen puhdistuksen yhteydessä hyvä juttu.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Autoissa joissa muovihelmat kannattaa se rako kattoa joskus ja huuhdella. Ylipäätään vesiletkulla kannattaa noita kaikkia välejä huuhdella ihan reilulla kädellä kesäisin, kyllä se vesi sieltä pois tulee ja hyvällä säällä kuivuu.
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Onko antaa suosituksia nimenomaan siveltävistä vaihtoehdoista? Tuosta 479:stä sanotaan näin;
Aiemmin puhuttiin noverox-aineesta. Tuossa helmassa kun on näitä pieniä "paljaita" kohtia jotka ovat siis ilman maalia (metalli paistaa), kannattaako ne ensin käsitellä noveroxilla? Hämmentää, kun tuossa ei käytännössä sitä ruosteista pintaa ole, että mitä ainetta niihin kohtiin laittaisi.Paksu, kulutusta kestävä ja ääntä eristävä ruosteenestoaine
Sopii alustarakenteiden, lokasuojien ja kynnysten korroosion-estoon
Esikäsittely suositellaan tehtäväksi ohuellatunkeutuvalla aineella (ML) ruosteisille pinnoille
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Ruosteettomassa kohdassa ei ole hyötyä.Juice kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 5:33 pm
Aiemmin puhuttiin noverox-aineesta. Tuossa helmassa kun on näitä pieniä "paljaita" kohtia jotka ovat siis ilman maalia (metalli paistaa), kannattaako ne ensin käsitellä noveroxilla? Hämmentää, kun tuossa ei käytännössä sitä ruosteista pintaa ole, että mitä ainetta niihin kohtiin laittaisi.
Se on sinkitty jos ei kerta ruoste ole ottanut kiinni. Ei siis paljas metalli joka ruostuu heti ilman jotain suojaa
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Nyt tuli tämä operaatio suoritettua, tosin homma karkasi vähän lapasesta. Takapyöränkotelot oli ilman suojaa, tosin muuten siistit ja ruosteettomat. Pesin nekin ja annoin kuivua. Dinitrol ML pyöränkoteloon pohjaksi ja 2pv kuivamista. Sitten Dinitrol 479 massa päälle, saa kuivaa saman 2pv ennen ajoa.Juice kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 11:27 am
Taidan noiden kynnysten osalta päätyä ratkaisuun jossa lykkään kotelon sisään dinitrol ml:n, sitten käsittelen sillä myös sen kotelon ulkosivun jossa nuo osittain läpipaistavat kohdat saa suojan päälleen.
Lopuksi sitten Dinitrol 479 siveltävänä / rajaten kotelon päälle.
Kynnykset oli jännä juttu. Niissä oli 9 vedenpoistoreikää joissa muovitulppa (ei vettä päästävä, vain reiän tukkiva). Otin tulpat pois ja kurkin sisälle / tutkin sormilla -> ei hiekkaa missään. Päästin vielä paineilmaa joka reiästä ja ei tullut mitään. Vesipesuun en ryhtynyt kun aina pieni pelko että onko siellä joku "sisä"kotelo johon vesi voi kuitenkin jäädä? Lykkäsin pyöränkotelotkin täyteen ML:ää joka reiästä ja tulpat takaisin. Ja lopuksi vedin 479:n kynnykseen rajaten ettei näy mihinkään.
Nyt kysymys kuuluukin pitääkö noita tulppia joskus ottaa pois / kokonaan pois / porata reikä keskelle? Noin ne ei päästä kyllä paskaa sisäänsä, kuten ovat tähän asti hienosti toimineetkin.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Kyllä tulpat pitää olla, vedenpoisto on varmasti jossain.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Pakun ruostumaan pyrkivän helman suojaaminen
Veden poisto on usein siinä helman, sisähelman ja pohjan kanttauksessa. Yleensä ovat massasta ja/ taii liasta tukossa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi_oulu, Lurkus, Täpinä ja 57 vierailijaa