Takalanaan pyörät

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

On tarkoitus tehdä takalanaan tukipyörät. Lana on Viskan metallin 2,5 metriä leveä mekaaninen.
Maanviljelijän tavaratalosta tuli jo hankittua 16x6.50x8 renkaat ja työntövarret säätöä varten. Olen katsellut kuvia tehdastekoisista pyöräsysteemeistä, mutta hyviä vinkkejä kaivataan. Pyörien kiinnityksen rakenne sellainen, että myös peruutaessa toimivat, eli ns. ympäri pyörivät.
Pahvista tein 1:1 mallin ja testailin rakenteen toimivuutta ja sillä pertusteella määritin työntövarsien pituuden ennen hankintaa.
Mm. millaisia raaka-ainevahvuuksia missäkin kohti pitäisi käyttää?
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Mulla on fransgårdin lanan ympäripyörivät, pelaa hienosti. Kaverilleni rakennettiin vanhasta antti-sampo äkeestä hydraulisäätöiset pyörät. Siis pyöräpari ohjautuu rungon päällä olevalla sylinterillä. Pyörät on nostettava ylös ennen terän pyöräytystä. saa kuulemma tarkkaa jälkeä kun pyöriä voi ajossa säätää.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja nakki »

Omaan lanaan kopioin vm esitteessä olevat tukipörät. Jos pyörät tulevat kovin lanan terän laitoihin tai ovat etäällä terästä, niin terän ollessa vinossa pyörät kulkevat terää ulompana. Samoin omassa tuli säätö tankot liian korkeelle ottavat lanan runkoon kiinni kun pyöräyttää ympäri, jossain asennossa. Pyörät ja vanteet taitaa olla mopo autosta kun oli joutavat vw navat.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

nakki kirjoitti: To Joulu 05, 2019 7:17 pm Omaan lanaan kopioin vm esitteessä olevat tukipörät. Jos pyörät tulevat kovin lanan terän laitoihin tai ovat etäällä terästä, niin terän ollessa vinossa pyörät kulkevat terää ulompana. Samoin omassa tuli säätö tankot liian korkeelle ottavat lanan runkoon kiinni kun pyöräyttää ympäri, jossain asennossa. Pyörät ja vanteet taitaa olla mopo autosta kun oli joutavat vw navat.
Tuossa lanassa on jo tehtalla tehty valmiiksi pyörien kiinnitysreiät terälevyn takaosaan. Sen takia tein pahvista mallit ja kokeilin liikeratoja, että pyörien korkeudensäädön rakenteet eivät ota mininkään kiinni ja nivelten mittasuhteet olisivat lähellä lopullisia mittoja.
Eepee
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Tavallaan tukipyörien säätö on turhake. Oman kokemuksen mukaan elämä menee niin, että kun pyörät ovat löytäneet "sopivan" kohdan, niin säätöön ei tule koskettua. Tilanteen mukainen säätö tapahtuu (hydraulisella) työntövarrella. Mutta joo, jokin ainakin karkea säätö tarttee olla, jotta pääsee "alueelle".
The idea is to die young as late as possible
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Mielestäni tuon linkissä pystyssä olevan liukulaakerin (ympyrällä merkitty alapään kiinnitus ja akselin halkaisija lienevät lujuuden kannalta kriittisimpiä kohtia pyörän rakenteessa. Akseliksi suunittelin laittaa 40 mm akselia ja akselin alapää tuohon pyörän haarukan yläosa 15 millin levystä, niin luulisi kestävän normikäytössä.
https://aijaa.com/oVnFTt
Eepee
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Eepee »

valtsu864 kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 9:21 pm Mielestäni tuon linkissä pystyssä olevan liukulaakerin (ympyrällä merkitty alapään kiinnitus ja akselin halkaisija lienevät lujuuden kannalta kriittisimpiä kohtia pyörän rakenteessa. Akseliksi suunittelin laittaa 40 mm akselia ja akselin alapää tuohon pyörän haarukan yläosa 15 millin levystä, niin luulisi kestävän normikäytössä.
https://aijaa.com/oVnFTt
Luulisi kestävän. Eihän peruslanauksessa tuohon mikään valtava paino edes kohdistu, rikkoutumisriskinä olennaisin on varmaan joku vahinkoperuuttaminen kiveen tms. Hyvä tuo malli sikäli, että tosiaan toimii myös peruuttaessa, omassa ei.
The idea is to die young as late as possible
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja nakki »

Itsellä yksipuolinen renkaan kiinnitys 50x100 ja siinä 20mm levyssä 30mm tappi. Tuli noista tehtyä kun löytyi tarvikkeet nurkista. Hyvin on kestänyt, vaikka joskus on levy pamahtanut maahan pyörien varaan. Aika harvoin tulee pyörien korkeutta säädettyä.
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Olen miettinyt pitäisikö laittaa pystytapin ja ulkoholkin väliin pronssiholkki, vain onko aivan turhaa. Pystytapin meinaan tehdän 40 mm:n hydraulisyninterin varresta kun löytyi romukasasta sopiva pätkä. Noita prinssihonkkeja näkyy saavan edullisesti.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ma Joulu 23, 2019 8:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiimo
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Laita ihmeessä laakeriholkit.
Eräs kotimainen valmistaja ei pyörissä laakeriholkkeja käytä ja tulos on sen mukainen. Klappia ihan h....sti jo pienen käytön jälkeen.
Kehtaa valmistan näistä oiken rahaakin pyytää ja reklamaatioon suhtaudutaan kuten täkäläiset vslmistajat yleensä.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.

Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?

Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.

Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.

Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?

Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.

Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
En ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mieten hyvin pystysuuntaista voimaa?
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094

Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ti Joulu 24, 2019 5:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

valtsu864 kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:58 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.

Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?

Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.

Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
En ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094

Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 10:14 pm
valtsu864 kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:58 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.

Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?

Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.

Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
En ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094

Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Samaa itse vähän ajattelin. Pitää laittaa pronssinen prikka tai joku kulutusta kestävä muovi, esim. POM-C muovitankoa saatta löytyä itseltä.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ti Joulu 24, 2019 11:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

valtsu864 kirjoitti: Ti Joulu 24, 2019 5:34 am
TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 10:14 pm
valtsu864 kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:58 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.

Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?

Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.

Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
En ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094

Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Samaa itse vähän ajattelin. Pitää laittaa pronssinen prikka tai joku kulutusta kestävä muovi, esim. POM-C muovitankoa saatta löytyä itsestä.
POM on ihan hyvää tavaraa siihen, ei pehmiä rasvasta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
fiat-agri
Viestit: 597
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Eepee kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 7:28 am Tavallaan tukipyörien säätö on turhake. Oman kokemuksen mukaan elämä menee niin, että kun pyörät ovat löytäneet "sopivan" kohdan, niin säätöön ei tule koskettua. Tilanteen mukainen säätö tapahtuu (hydraulisella) työntövarrella. Mutta joo, jokin ainakin karkea säätö tarttee olla, jotta pääsee "alueelle".
Se on just noin, hydr.työntövarrella säätöön saa hyvän kontrollin.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7797
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

http://www.vamaproduct.com/vamatuotteet ... steet.html

Noi on varmaan kalliita,ei varmaan edes uskalla kysyä,joskus vamaan oli tarjolla,sellaisia tukipyörästöjä,mitkä tuli kiinni,siihen levyn kääntökeskiöön.........Ei varmaan kukaan ymmärtänyt,millaisia tarkoitan.
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Ken tukipyöriä suunnittelee, niin riittävän suuret pyörät. Ainakin halkaisija. Joissain lanoissa on ihan kottikärryluokkaa ja pakkohan se on joku vitsi olla :roll:
Tietyissä tapauksissa esim. talvipohjilla on jalas parempi, mutta niissäkin pitää olla kokoa.

Pystytapin laakerointi saattais mennä isomman pään laakeriyksiköilläkin. Ei karkaa rasva pesästä, mutta pitää huolehtia ettei vesi mene sisään.
Tamsalun lanassa taitaa olla tappi rauta rautaa vasten ja tuntuu sekin toimivan missä tarvitseekin pyörää.
Woodsman
Viestit: 3972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Ke Joulu 25, 2019 11:28 am http://www.vamaproduct.com/vamatuotteet ... steet.html

Noi on varmaan kalliita,ei varmaan edes uskalla kysyä,joskus vamaan oli tarjolla,sellaisia tukipyörästöjä,mitkä tuli kiinni,siihen levyn kääntökeskiöön.........Ei varmaan kukaan ymmärtänyt,millaisia tarkoitan.
Omaan on ollut suunnitteilla jo pitkään tukipyörästö
Ajatuksena on laittaa systeemi kiinni lanan rungon päähän, pyörät kaukana lanan takana. Pyörärungosta hydraulisylinteri lähelle työntövarren kiinnitystä. Tarvittaessa pyöräsysteemin saa nostettua pystyyn pois takaperin tehtävää työtä varten.
Tien lanaukseen parempi kun pyörät on kaukana, miksei vesivakojenkin ajoon.
-52..... and still kicking !
Avatar
rattori
Viestit: 11125
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Takalanaan pyörät

Viesti Kirjoittaja rattori »

Hätätinkaan ajelee tuollakin...väärä kone vaan sattui eteen :mrgreen:

Kuva
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juho M-P ja 47 vierailijaa