Takalanaan pyörät
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Takalanaan pyörät
On tarkoitus tehdä takalanaan tukipyörät. Lana on Viskan metallin 2,5 metriä leveä mekaaninen.
Maanviljelijän tavaratalosta tuli jo hankittua 16x6.50x8 renkaat ja työntövarret säätöä varten. Olen katsellut kuvia tehdastekoisista pyöräsysteemeistä, mutta hyviä vinkkejä kaivataan. Pyörien kiinnityksen rakenne sellainen, että myös peruutaessa toimivat, eli ns. ympäri pyörivät.
Pahvista tein 1:1 mallin ja testailin rakenteen toimivuutta ja sillä pertusteella määritin työntövarsien pituuden ennen hankintaa.
Mm. millaisia raaka-ainevahvuuksia missäkin kohti pitäisi käyttää?
Maanviljelijän tavaratalosta tuli jo hankittua 16x6.50x8 renkaat ja työntövarret säätöä varten. Olen katsellut kuvia tehdastekoisista pyöräsysteemeistä, mutta hyviä vinkkejä kaivataan. Pyörien kiinnityksen rakenne sellainen, että myös peruutaessa toimivat, eli ns. ympäri pyörivät.
Pahvista tein 1:1 mallin ja testailin rakenteen toimivuutta ja sillä pertusteella määritin työntövarsien pituuden ennen hankintaa.
Mm. millaisia raaka-ainevahvuuksia missäkin kohti pitäisi käyttää?
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Mulla on fransgårdin lanan ympäripyörivät, pelaa hienosti. Kaverilleni rakennettiin vanhasta antti-sampo äkeestä hydraulisäätöiset pyörät. Siis pyöräpari ohjautuu rungon päällä olevalla sylinterillä. Pyörät on nostettava ylös ennen terän pyöräytystä. saa kuulemma tarkkaa jälkeä kun pyöriä voi ajossa säätää.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Omaan lanaan kopioin vm esitteessä olevat tukipörät. Jos pyörät tulevat kovin lanan terän laitoihin tai ovat etäällä terästä, niin terän ollessa vinossa pyörät kulkevat terää ulompana. Samoin omassa tuli säätö tankot liian korkeelle ottavat lanan runkoon kiinni kun pyöräyttää ympäri, jossain asennossa. Pyörät ja vanteet taitaa olla mopo autosta kun oli joutavat vw navat.
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Tuossa lanassa on jo tehtalla tehty valmiiksi pyörien kiinnitysreiät terälevyn takaosaan. Sen takia tein pahvista mallit ja kokeilin liikeratoja, että pyörien korkeudensäädön rakenteet eivät ota mininkään kiinni ja nivelten mittasuhteet olisivat lähellä lopullisia mittoja.nakki kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 7:17 pm Omaan lanaan kopioin vm esitteessä olevat tukipörät. Jos pyörät tulevat kovin lanan terän laitoihin tai ovat etäällä terästä, niin terän ollessa vinossa pyörät kulkevat terää ulompana. Samoin omassa tuli säätö tankot liian korkeelle ottavat lanan runkoon kiinni kun pyöräyttää ympäri, jossain asennossa. Pyörät ja vanteet taitaa olla mopo autosta kun oli joutavat vw navat.
-
- Viestit: 6380
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Tavallaan tukipyörien säätö on turhake. Oman kokemuksen mukaan elämä menee niin, että kun pyörät ovat löytäneet "sopivan" kohdan, niin säätöön ei tule koskettua. Tilanteen mukainen säätö tapahtuu (hydraulisella) työntövarrella. Mutta joo, jokin ainakin karkea säätö tarttee olla, jotta pääsee "alueelle".
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Mielestäni tuon linkissä pystyssä olevan liukulaakerin (ympyrällä merkitty alapään kiinnitus ja akselin halkaisija lienevät lujuuden kannalta kriittisimpiä kohtia pyörän rakenteessa. Akseliksi suunittelin laittaa 40 mm akselia ja akselin alapää tuohon pyörän haarukan yläosa 15 millin levystä, niin luulisi kestävän normikäytössä.
https://aijaa.com/oVnFTt
https://aijaa.com/oVnFTt
-
- Viestit: 6380
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Luulisi kestävän. Eihän peruslanauksessa tuohon mikään valtava paino edes kohdistu, rikkoutumisriskinä olennaisin on varmaan joku vahinkoperuuttaminen kiveen tms. Hyvä tuo malli sikäli, että tosiaan toimii myös peruuttaessa, omassa ei.valtsu864 kirjoitti: ↑Su Joulu 08, 2019 9:21 pm Mielestäni tuon linkissä pystyssä olevan liukulaakerin (ympyrällä merkitty alapään kiinnitus ja akselin halkaisija lienevät lujuuden kannalta kriittisimpiä kohtia pyörän rakenteessa. Akseliksi suunittelin laittaa 40 mm akselia ja akselin alapää tuohon pyörän haarukan yläosa 15 millin levystä, niin luulisi kestävän normikäytössä.
https://aijaa.com/oVnFTt
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Itsellä yksipuolinen renkaan kiinnitys 50x100 ja siinä 20mm levyssä 30mm tappi. Tuli noista tehtyä kun löytyi tarvikkeet nurkista. Hyvin on kestänyt, vaikka joskus on levy pamahtanut maahan pyörien varaan. Aika harvoin tulee pyörien korkeutta säädettyä.
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Olen miettinyt pitäisikö laittaa pystytapin ja ulkoholkin väliin pronssiholkki, vain onko aivan turhaa. Pystytapin meinaan tehdän 40 mm:n hydraulisyninterin varresta kun löytyi romukasasta sopiva pätkä. Noita prinssihonkkeja näkyy saavan edullisesti.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ma Joulu 23, 2019 8:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Laita ihmeessä laakeriholkit.
Eräs kotimainen valmistaja ei pyörissä laakeriholkkeja käytä ja tulos on sen mukainen. Klappia ihan h....sti jo pienen käytön jälkeen.
Kehtaa valmistan näistä oiken rahaakin pyytää ja reklamaatioon suhtaudutaan kuten täkäläiset vslmistajat yleensä.
Eräs kotimainen valmistaja ei pyörissä laakeriholkkeja käytä ja tulos on sen mukainen. Klappia ihan h....sti jo pienen käytön jälkeen.
Kehtaa valmistan näistä oiken rahaakin pyytää ja reklamaatioon suhtaudutaan kuten täkäläiset vslmistajat yleensä.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
En ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mieten hyvin pystysuuntaista voimaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094
Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ti Joulu 24, 2019 5:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Laippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.valtsu864 kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:58 pmEn ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094
Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Samaa itse vähän ajattelin. Pitää laittaa pronssinen prikka tai joku kulutusta kestävä muovi, esim. POM-C muovitankoa saatta löytyä itseltä.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 10:14 pmLaippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.valtsu864 kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:58 pmEn ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094
Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Viimeksi muokannut valtsu864, Ti Joulu 24, 2019 11:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
POM on ihan hyvää tavaraa siihen, ei pehmiä rasvasta.valtsu864 kirjoitti: ↑Ti Joulu 24, 2019 5:34 amSamaa itse vähän ajattelin. Pitää laittaa pronssinen prikka tai joku kulutusta kestävä muovi, esim. POM-C muovitankoa saatta löytyä itsestä.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 10:14 pmLaippa on aika kapea, itse laittaisin viel pronssista prikan. Muovikin voisi olla vaihtoehto.valtsu864 kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:58 pmEn ajatellut laittaa painelaakeria. Miten toimii ja kestää harrastekäytössä tuollainen laipallinen pronssilaakeri. Kestääkö laippa mikten hyvin pystysuuntaista voimaa?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2019 8:04 am Ehdottomasti laakerimetallia.
Pystyvälystäkin voi jälkeen säätää pronssiprikalla jos liiaksi tulee. Hiukan sitä luonnostaan saa ollakkin.
Vai oliko tarkoitus laittaa painelaakeri pystyakselille ?
Kokonaisuudessaan hankala kohde kun pyörä tekee jatkuvasti pientä liikettä. Rasva karkaa niiltä pinnoilta jotka on kosketuksissa.
Jossain pienemmän pihan lanauksessa liikettä tulee niin että rasva levittyy välillä pesässä, mutta pitkää tienpätkää vetäessä kuivuu.
Saattaa tuntua mitättömältä, ja onkin jos lanataan alle kilometri vuodessa. Jos työhön menossa, niin kannattaa tehdä kunnolla. Harrastehommiin voi tehdä vielä vähän paremmin.
http://www.laakerikauppias.fi/?product= ... 92f-eu3094
Pystysuuntaisen välyksen säätöön ajatelin tehdä mutterilla, joka tulisi pystyakselin yläpäähän.
Laippa on mielestäni vain estämässä liukumista akselin suuntaisesti.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 597
- Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Se on just noin, hydr.työntövarrella säätöön saa hyvän kontrollin.Eepee kirjoitti: ↑Pe Joulu 06, 2019 7:28 am Tavallaan tukipyörien säätö on turhake. Oman kokemuksen mukaan elämä menee niin, että kun pyörät ovat löytäneet "sopivan" kohdan, niin säätöön ei tule koskettua. Tilanteen mukainen säätö tapahtuu (hydraulisella) työntövarrella. Mutta joo, jokin ainakin karkea säätö tarttee olla, jotta pääsee "alueelle".
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
http://www.vamaproduct.com/vamatuotteet ... steet.html
Noi on varmaan kalliita,ei varmaan edes uskalla kysyä,joskus vamaan oli tarjolla,sellaisia tukipyörästöjä,mitkä tuli kiinni,siihen levyn kääntökeskiöön.........Ei varmaan kukaan ymmärtänyt,millaisia tarkoitan.
Noi on varmaan kalliita,ei varmaan edes uskalla kysyä,joskus vamaan oli tarjolla,sellaisia tukipyörästöjä,mitkä tuli kiinni,siihen levyn kääntökeskiöön.........Ei varmaan kukaan ymmärtänyt,millaisia tarkoitan.
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Ken tukipyöriä suunnittelee, niin riittävän suuret pyörät. Ainakin halkaisija. Joissain lanoissa on ihan kottikärryluokkaa ja pakkohan se on joku vitsi olla
Tietyissä tapauksissa esim. talvipohjilla on jalas parempi, mutta niissäkin pitää olla kokoa.
Pystytapin laakerointi saattais mennä isomman pään laakeriyksiköilläkin. Ei karkaa rasva pesästä, mutta pitää huolehtia ettei vesi mene sisään.
Tamsalun lanassa taitaa olla tappi rauta rautaa vasten ja tuntuu sekin toimivan missä tarvitseekin pyörää.
Tietyissä tapauksissa esim. talvipohjilla on jalas parempi, mutta niissäkin pitää olla kokoa.
Pystytapin laakerointi saattais mennä isomman pään laakeriyksiköilläkin. Ei karkaa rasva pesästä, mutta pitää huolehtia ettei vesi mene sisään.
Tamsalun lanassa taitaa olla tappi rauta rautaa vasten ja tuntuu sekin toimivan missä tarvitseekin pyörää.
-
- Viestit: 3972
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
Omaan on ollut suunnitteilla jo pitkään tukipyörästöSirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ke Joulu 25, 2019 11:28 am http://www.vamaproduct.com/vamatuotteet ... steet.html
Noi on varmaan kalliita,ei varmaan edes uskalla kysyä,joskus vamaan oli tarjolla,sellaisia tukipyörästöjä,mitkä tuli kiinni,siihen levyn kääntökeskiöön.........Ei varmaan kukaan ymmärtänyt,millaisia tarkoitan.
Ajatuksena on laittaa systeemi kiinni lanan rungon päähän, pyörät kaukana lanan takana. Pyörärungosta hydraulisylinteri lähelle työntövarren kiinnitystä. Tarvittaessa pyöräsysteemin saa nostettua pystyyn pois takaperin tehtävää työtä varten.
Tien lanaukseen parempi kun pyörät on kaukana, miksei vesivakojenkin ajoon.
-52..... and still kicking !
- rattori
- Viestit: 11125
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Takalanaan pyörät
------------
tractors
tractors
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juho M-P ja 47 vierailijaa