Lingon hankin varmaan myöhemmin.tänään Savoon saavuin. Ei tuo tiellä oleva moska lingosta läpi mene. No nelikolla pääsi vielä mökille pohjaa raapien...no huomenna saattaa jo tulla kaupat pienemmästä levystä...pääsis raapimaan tiet puhtaaksi..
Perälevy power majoriin
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Hienoa nähdä miten aktiivisesti porukka antaa vinkkiä...aamulla ajattelin vaan kysäistä neuvoa..nyt jo 20 vastausta...
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Juu, ja varmasti selkeä kuva muodostunut, millainen lana on hyvä majoriin
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 8:31 pm
- Paikkakunta: muu suomi
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Mulla oli kerran super majorissa vm 250.
Vähän oli liian raskas lana siihe.
Repi nostosylinterin aina irti
Vähän oli liian raskas lana siihe.
Repi nostosylinterin aina irti
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Ei kyllä ilman ketjuja pärjää, sitten menee leikkimiseksi. No en ihan noin pohjoisessa asu, kuin turku.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 10:13 pm Varmasti jossakin niinkin pohjoisessa kuin Turussa voi laittaa 3 metrisenkin lanan ja pärjätä ihan hyvin ketjuttomalla ja perälukottomalla Majorilla ihan osaamatonkin kuski, ei ole ongelma varmasti.
Lukkoa en juuri koskaan ole kaivannut. Käytetäänkö lanauksessa lukkoa paljonkin? Luulis, että takatuuppari ketjuilla ja lukko päällä ei paljoa ohjaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Joskus oli Valametin peräs mettäkärry ja piti aurata Pikku-Massikalla lunta.
Perälevy oli toi 2,8 m runsas 680 kg painava oma tekele.
165:ssa ei ollut luonnollisestikkaan ketjuja. Piti turvautua Ferguson-systeemiin.
Onnistui se, kunhan ei ihan peilikirkas jää ollut lumen alla. Paineensäädöllä sai perälevyltä painoa levyltä takapyörille perälevyn pysyessä silti alhaalla, muilla vastaavan kokoisilla traktoreilla olis varmaan oltu vaikeuksissa.
Perälevy oli toi 2,8 m runsas 680 kg painava oma tekele.
165:ssa ei ollut luonnollisestikkaan ketjuja. Piti turvautua Ferguson-systeemiin.
Onnistui se, kunhan ei ihan peilikirkas jää ollut lumen alla. Paineensäädöllä sai perälevyltä painoa levyltä takapyörille perälevyn pysyessä silti alhaalla, muilla vastaavan kokoisilla traktoreilla olis varmaan oltu vaikeuksissa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
- Paikkakunta: Suomenniemi
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Kyllä sitä lukkoa joskus kaipaili, kun suoraan ylämäkeen veti Majorilla vm220 lana alhaalla... Mutta ainahan sitä pystyi jarrulla passailemaan, mikä pyörä lyö joutilasta...
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Kovasti näkyy jakautuvan mielipiteet. Oli tässä kaksi talvea sitten kaverin Volvo 400 Busterin perässä mun Jykevä, vanhempi malli, 260 leveä. Veikkaisin noin 500 kiloa painavaksi ja melko pitkärunkoinen tuo mielestäni on. Itsekin tuolla yhdistelmällä aurailin, kun oma traktori oli rempassa. Täällä mäkiä on jonkin verran ja kyllähän tuon perässä levy ylhäällä huomasi ylämäissä, mutta järkevästi ajaen ei suuria ongelmia ollut. Aurailin tuolla sinä talvena hiukan tukkiautollekin tietä, siinä sai kyllä seisoskella ohjausjarrulla melkein koko ajan, kun puolen talven lumet oli siirrettävänä, siltikin piti paikka paikoin ottaa ahkeraan uusia aloituksia, kun tahtoi levy kääntää traktoria. Pakilla meni paremmin, mutta oli niin paljon tuota metsätie, etten millään viitsinyt koko matkaa pakilla aurata. Lopputulemana oli: hiukan ylisuuri levy, mutta toimi se noinkin, ehkä jokin kevyempi noin 220 leveä levy olisi ollut paras. Kyllä tuolla kylätietä ja parin rivitalon pihoja ja pihatietä kuitenkin aurattiin, joten jonkinlainen kokemus asiaan ehti syntyä
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Tässä lähipiirissä on Ford 3000:ssa Good Year Sure Gripit. On vanhat renkaat ja pitoa ei ole talvella nimeksikään, ei oikeastaan tallista ulos kannata ajaa, koska ei kynnyksen yli enää jaksa nousta. Mitään työkonetta on ihan turha kuvitella laittaa talvella perään ilman ketjuja traktorissa.Joordis kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 4:44 pm Aikonaan kun oli neliveto majori (manuel), niin ostin Kipan 2,5m leveän takalanan ja toimi hyvin ilman mitään lisäpainoja tai ketjuja.
Takatuuppari Majori eteni kyllä ihan hyvin, kun levy maassa, mutta levy ylhäällä nokka kävi turhan kevyeksi eli käyttö nykyään neliveto massikalla. Ei mitään ongelmia vaikka ajaa ilman ketjuja...
Noissa Good Yearin Super Grip renkaissa siis todella hyvä kumiseos liukkaita jääkelejä ajatellen... Tiedä valmistetaanko edes enään...
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Kun terä on vinossa, sillä lukkoperällä lukitaan kulkusuunta.
Kevät talvesta puomi ulkona, terä vinossa penkkoja madaltaessa saa kyllä olla lukko päällä, kampeaa sen verran kovin. Menee hyvin niin kauan kun etupyörällä voi nojata valliin, sitten kun menee läpi on jo ojassa. Siinäkin tarvitsee lukkoa.
Varsinaisessa lumenaurauksessa lukkoa tarvii melko vähän, jos on ketjut. Varsinkin pihoilla nyppiessä, saa ennemminkin jarrulla käännellä niin pääsee vähemmällä veivaamisella.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
No kyllä näistä hajulle pääsee...
Mutta majorista hyvän lumikoneen tässä tulleiden ohjeiden mukaan saisi rakentamalla keulapainotelineen+200 kg painoja, laittamalla 400kg vannepainoja ja pitäisi rakentaa lisähydrauliikka majoriin (rastun hannun tekemä levy valmiina hyllyssä)jotta saisi hydraulisentyöntövarren...Silloin kysymäni levy pelaisi varmasti!!!Tämä on sitä oikeaa masinismia
Taidan tyytyä kevyempään levyyn toistaiseksi...
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
^ ja monta muuta niksiä, oman maun mukaan. Eturaideväliä leveämmäksi, eturenkailla voi nojata penkkaan eikä kampea. Huima ero liian kapealla oleviin etusiin!
Kunnon renkaat, eteen 3 tai 4 harjarenkaat, taakse vyörenkaat maksimoi pidon ketjujen kanssa.
Hytti on yksi lisäpainotuksen mahdollisuus.
Kunnon renkaat, eteen 3 tai 4 harjarenkaat, taakse vyörenkaat maksimoi pidon ketjujen kanssa.
Hytti on yksi lisäpainotuksen mahdollisuus.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 1998
- Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
2,5m kipa löytyy täältä, on sitä majorilla viime talven tullu vedettyy, lähtee "polanne" hyvin kun on kovera jääterä, työntövarsi vielä lyhyelle, mut on se vähä turhan painava siihen, pääasiassa viiatin peräsä
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
-fiigumies-
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Ketjun aloittajana ajattelin kertoa,että lopputulokseksi tein tänään kaupat vm:n 2m perälevystä. Ympäripyörivä ja aisankäännöllä..hienossa kunnossa.ei revitty...eiköhän tuo asiansa aja...
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Tosi sillä kaks metrisellä puskee ketjujen kanssa ja jos sattuu olemaan lukko koneessa, panin 2.60 levyv ketjuttoman nelikon perään ja käet sitten pystyyn ei liiku kuin vauhdilla, ja koneen massa 5tn,ei nätä liiku niin.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Saahan sitä levennettyä, jos tuntuu ettei satota.
Ei selvinnyt onko ketjut?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Juu sorry ei tullut mainittua ketjuista...on ketjut. Ei täällä ilman pärjää...juu saahan leveyttä helposti lisää...no lyhyt tienpätkä mitä auraa, joten eiköhän 2m toistaiseksi riitä..TunturiPappa kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2019 5:37 pmSaahan sitä levennettyä, jos tuntuu ettei satota.
Ei selvinnyt onko ketjut?
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Myönnettäköön, että täällä Pohjanmaalla ei kovin mäkiä ole, joten siinä mielessä kokemusta puuttuu.Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Joulu 05, 2019 5:58 pm Tää on taas näitä tasamaan tallaajien juttuja! Vastaavalla majori paketilla, ja nykysin isommallakin veturilla, ei ilman ketjuja meinaa nuoskakelillä päästä mäkiä ylös, muuten kun levy ilmassa, ja alamäkee sitten liuruamalla levy maassa, joka meinaa viedä terän osottomaa suuntaa.
Metsään jos takapotkulla tarvetta mennä, niin sitten kyllä laitetaan ketjupyörät alle...
Nelivedolla vielä pärjätty ilman, vaikka nuoskakelillä siinä omat haasteensa onkin...
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Sitten, kun niitä penkkoja levität, niin laita puomia silloin enemmän sivulle ja levyn kulma sopivana aja ensin penkan yläosa syrjään pitämällä levy koholla pari-kolmisenkymmentä senttiä ja vasta sitten aja loput syrjään levy maata vasten. Lingon kanssahan tätä ei tarvitse tehdä. Joku sopivan levyinen Runnin linko kaveriksi levylle niin hoituupa hyvin lumityöt.paspe kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2019 8:44 pmJuu sorry ei tullut mainittua ketjuista...on ketjut. Ei täällä ilman pärjää...juu saahan leveyttä helposti lisää...no lyhyt tienpätkä mitä auraa, joten eiköhän 2m toistaiseksi riitä..TunturiPappa kirjoitti: ↑La Joulu 07, 2019 5:37 pmSaahan sitä levennettyä, jos tuntuu ettei satota.
Ei selvinnyt onko ketjut?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
- Viesti:
Re: Perälevy power majoriin
Toi tyvitaitto lisäsi juurikin tuon levyn ostoa...onnistuu hyvin penkkojen madaltaminen.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 53 vierailijaa