Perälevy power majoriin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

paspe
Viestit: 122
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
Viesti:

Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja paspe »

Tälläinen pikainen kysymys....

Vanha nokan ympäripyörivä perälevy 2.4m leveä. Melko järeä. Kuinkahan tuo toimisi majorissa? Mennäänkö keula pystyssä? Melko mäkistä tien pätkää pitäisi lumesta putsailla silloin tällöin.
Avatar
mike
Viestit: 5325
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko lanan painoa tiedossa? Ehjällä nostolaitteella pitäisi nousta 2.5 m Vama tai Vm, painavat vajaa 500 kg, tosin etupää käy kevyeksi.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
paspe
Viestit: 122
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja paspe »

https://cdn.nettikone.com/live/1859924/ ... -large.jpg

Ilmoituksessa näkyvän mallinen, mutta isompi...

Painosta kun ei ole mitään hajua...Siksi vaikea arvioida,että jääkö pihakoristeeksi.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Saa varmaan silti enemmän aikaan pienemmällä levyllä, jaksaa majori työntää isompaa läjää kerralla ja ei tarvitse koko ajan olla nostamassa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

On liian iso Majoriin. Itsellä on Super Major Countyssakin liian iso ollut samanlainen. Liian leveä on vain liian raskas yrittää vetää kevyellä kalustolla. Alle 2 metrinen on parempi ollut, sellainen minkä puomin saa siirrettyä sivuun, niin voi penkatkin levittää hyvin ja jaksaa vetää ja pito riittää. Tuntuu, että 2,5 metrinen on Ford 5600:sessakin aivan liian leveä. Pitäis myydä pois tuo mutta aina sillä lähtee urheilemaan Fordin kanssa.
Tekemällä virheistä oppii.
paspe
Viestit: 122
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja paspe »

Kiitos nopeista vastauksista...itsekkin vahvasti epäilin toimivuutta. Täytyy alkaa etsimään pienempää. Mieluummin ajelen useamman kerran tietä edestakaisin,kuin noidun huonosti toimivaa kalustoa...
Ei majorilla mahottomia :D
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Itellä taas päinvastaiset kokemukset. Sain 240cm leveän lanan, josta leikkasin 40cm pois, kun oli dextaan liian iso. Sitten kun tuli majori, hitsasin palan takaisin. Varsinkin, kun tuossa ei saa levyä sivuun, oli vaikea saada lanattua läheltä ojaa.
Ei täällä etelässä ainakaan mitään ongelmia ole ollut.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

paspe kirjoitti: To Joulu 05, 2019 8:07 am https://cdn.nettikone.com/live/1859924/ ... -large.jpg

Ilmoituksessa näkyvän mallinen, mutta isompi...

Painosta kun ei ole mitään hajua...Siksi vaikea arvioida,että jääkö pihakoristeeksi.
Mulla on samanlainen Nokka kuin tässä linkissä. Se on Dextan perässä ja just sopiva siihen. Ex. Super Majorissa oli 2,4m Kipa ja hyvin pelasi sekin yhdistelmä.

Nokka 2m
Kuva

Kipa 2,4m
Kuva
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

2.5 metrinen perälevy täälläkin, puomin käännöllä.

Ympäripyörivä eli puomi on melko pitkä, jolloin paino kaukana. Nostolaite nostaa hyvin, mutta etupää pyrkii olemaan kevyt.
Tarkoitus laittaa levyjä painoksi keulaan.
400 kiloa vannepainot ja ketjut alla niin kyllä lumi liikkuu.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, To Joulu 05, 2019 9:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
paspe
Viestit: 122
Liittynyt: Ke Syys 09, 2015 10:17 am
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja paspe »

Tuntuu jakautuvan mielipiteet. Itseä arveluttaa lähinnä mäkinen maasto. Sekä välillä saattaa joutua paksumpaakin hankea aukomaan (Savossa mökit ja tilat). Levyn leveys vaatii aina lisää voimaa,massaa ja pitoa...no mihin majori ei pysty niin saa lähiurakoitsija käydä hoitamassa. Kesällä voisi levyllä vähän tietäkin lanailla.

Ps. Komia on dexta!
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Oma kokemus noista perälevyistä pieneen traktoriin ,mahdollisimman kevyt kumminkin tukevasti tehty,hydraulisella työntövarrella,toimii moitteitta ilman koneen keulimista,ja pystyy luntakin läjittämään helposti.eikä tuosta leveydestäkään ole sillon haittaa.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Jammu »

pienessä Natikassa ollut 2 metrinen Kipa aika sopiva. Toisaalta keulan pilkkimistä aiheutti 165 laina-fergullekin. Leveä levy tuskin majorissakaan työntekoa edistää, pysyttelee niissä parimetrisissä. Joskus laitan levyyn etupainoja lisäksi 80kg edestä, silloin pitää olla painot traktorissa ja ketjut, polannetta yms kun yrittää repiä verkkoterällä
Suomi kuuluu länsimaihin
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Aikonaan kun oli neliveto majori (manuel), niin ostin Kipan 2,5m leveän takalanan ja toimi hyvin ilman mitään lisäpainoja tai ketjuja.
Takatuuppari Majori eteni kyllä ihan hyvin, kun levy maassa, mutta levy ylhäällä nokka kävi turhan kevyeksi eli käyttö nykyään neliveto massikalla. Ei mitään ongelmia vaikka ajaa ilman ketjuja...

Noissa Good Yearin Super Grip renkaissa siis todella hyvä kumiseos liukkaita jääkelejä ajatellen... Tiedä valmistetaanko edes enään...
hoosuu
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Onhan maailmassa rautaa, nokalle vaan aikamoinen tilsa. Ei keuli vaikka olis kunnon perälevy :D
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joordis kirjoitti: To Joulu 05, 2019 4:44 pm Aikonaan kun oli neliveto majori (manuel), niin ostin Kipan 2,5m leveän takalanan ja toimi hyvin ilman mitään lisäpainoja tai ketjuja.
Takatuuppari Majori eteni kyllä ihan hyvin, kun levy maassa, mutta levy ylhäällä nokka kävi turhan kevyeksi eli käyttö nykyään neliveto massikalla. Ei mitään ongelmia vaikka ajaa ilman ketjuja...

Noissa Good Yearin Super Grip renkaissa siis todella hyvä kumiseos liukkaita jääkelejä ajatellen... Tiedä valmistetaanko edes enään...
Tää on taas näitä tasamaan tallaajien juttuja! Vastaavalla majori paketilla, ja nykysin isommallakin veturilla, ei ilman ketjuja meinaa nuoskakelillä päästä mäkiä ylös, muuten kun levy ilmassa, ja alamäkee sitten liuruamalla levy maassa, joka meinaa viedä terän osottomaa suuntaa.

Jos meinaa eteenpäin ajamalla tien aurata, niin kymmenen sentin lumi lienee maksimi mikä menee takapotkulla ja ketjuilla, jos maasto mäkistä!? Jos talvemmalla penkkoja korkeemalti, niin lumi jää kaikki tien reunoille tietä kaventamaa.
Takaperin tuuppimalla saa sitten paksummankin lumen siirtymää penkkojen yli, mut hidasta ja kuskin ruoto ei tykkää pitempää työasennosta.

220-230 levy takapotkussa ehkä passeli, jos tiellä lunta enemmän kun kymmenen senttiä. Nuoska sitten vielä jäykempää aurattavaa.
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Linkohan lumitöihin kannattaa hommata jos Savossa asuu.Täällä käytetty 210 Normettia MF 135 ja Fordson Super Majorin perässä tien lanauksessa.Siinä hommassa menis Majurin perässä isompikin.
Fordson Super Major -60
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: To Joulu 05, 2019 5:58 pm
Joordis kirjoitti: To Joulu 05, 2019 4:44 pm Aikonaan kun oli neliveto majori (manuel), niin ostin Kipan 2,5m leveän takalanan ja toimi hyvin ilman mitään lisäpainoja tai ketjuja.
Takatuuppari Majori eteni kyllä ihan hyvin, kun levy maassa, mutta levy ylhäällä nokka kävi turhan kevyeksi eli käyttö nykyään neliveto massikalla. Ei mitään ongelmia vaikka ajaa ilman ketjuja...

Noissa Good Yearin Super Grip renkaissa siis todella hyvä kumiseos liukkaita jääkelejä ajatellen... Tiedä valmistetaanko edes enään...
Tää on taas näitä tasamaan tallaajien juttuja! Vastaavalla majori paketilla, ja nykysin isommallakin veturilla, ei ilman ketjuja meinaa nuoskakelillä päästä mäkiä ylös, muuten kun levy ilmassa, ja alamäkee sitten liuruamalla levy maassa, joka meinaa viedä terän osottomaa suuntaa.

Jos meinaa eteenpäin ajamalla tien aurata, niin kymmenen sentin lumi lienee maksimi mikä menee takapotkulla ja ketjuilla, jos maasto mäkistä!? Jos talvemmalla penkkoja korkeemalti, niin lumi jää kaikki tien reunoille tietä kaventamaa.
Takaperin tuuppimalla saa sitten paksummankin lumen siirtymää penkkojen yli, mut hidasta ja kuskin ruoto ei tykkää pitempää työasennosta.

220-230 levy takapotkussa ehkä passeli, jos tiellä lunta enemmän kun kymmenen senttiä. Nuoska sitten vielä jäykempää aurattavaa.
Omassa Majurissa ei riittänyt pelkät ketjut, piti laittaa punttia vanteeseen.
Ihmettelen kyllä miten muut saa luirutettua pelkillä kumeilla. Liekö minulla sitten huonot renkaat, vai enkö osaa ajaa.

Leveyttä saa olla, jotta ura aukeaa vielä levy käännettynäkin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Superdextaaja kirjoitti: To Joulu 05, 2019 8:09 am On liian iso Majoriin. Itsellä on Super Major Countyssakin liian iso ollut samanlainen. Liian leveä on vain liian raskas yrittää vetää kevyellä kalustolla. Alle 2 metrinen on parempi ollut, sellainen minkä puomin saa siirrettyä sivuun, niin voi penkatkin levittää hyvin ja jaksaa vetää ja pito riittää. Tuntuu, että 2,5 metrinen on Ford 5600:sessakin aivan liian leveä. Pitäis myydä pois tuo mutta aina sillä lähtee urheilemaan Fordin kanssa.
Mites kun alle 2 metrisen levyn kääntää aurausasentoon niin paljoko jää työleveydeksi? :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Varmasti jossakin niinkin pohjoisessa kuin Turussa voi laittaa 3 metrisenkin lanan ja pärjätä ihan hyvin ketjuttomalla ja perälukottomalla Majorilla ihan osaamatonkin kuski, ei ole ongelma varmasti.
Tekemällä virheistä oppii.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Perälevy power majoriin

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ei kai siinä muuta kun ei liian painavaan lanaa laita häiritsemään työtä.
Viimeksi muokannut SamiT, Pe Joulu 06, 2019 2:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 28 vierailijaa