Aika pitkälti on sama. Kadjarissa ja Qashqaissa taitaa diesel-moottori olla Dusteriin verrattuna 0,1 l suurempi tilavuudeltaan ja vaihteistossa ykkösen välitys on dusterissa lyhempi, mutta muuten voimalinja on ymmärtääkseni täysin sama.
Dacia
-
- Viestit: 1873
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Dacia
-
- Viestit: 1873
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Dacia
Nelikoissa kardaani on jonkunlainen tyyppivika. Ristinivel väljistyy usein 150-200 tuhannen kohdilla ja jos merkkiliikkeestä kysyy, niin myyvät uuden kardaanin reilun 800€:n hintaan. Niveltä ei sieltä saa eikä sitä ole tehty vaihdettavaksi. Kardaanipajat sen nivelen kuitenkin vaihtavat n. puoleen hintaan uuden kardaanin hinnasta. Velipojalla on jo toinen ykköskopan nelikko-diesel menossa, ja noista molemmat ovat pompanneet leimalla väljästä kardaanista suunnilleen samoilla kilomereillä.
-
- Viestit: 3590
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Dacia
-08 pitkän viton kardaani oli 1200€ kun keväällä kaveri vaihtoi.
Omaan ässä mersuun vaihtoi lapuan hiomopalvelu ristikot vuosia takaperin (yhtä monta ristikkoa mitä vitossakin) eikä niitäkään pitänyt muka pystyä vaihtamaan (prässätty neljällä pisteellä kupit paikoilleen), mutta niin vain onnistui ja tasapainoitus vielä lisäksi. Maksoi muistaakseni noin 500€ (uusi olisi ollut jotain +1000€)
Omaan ässä mersuun vaihtoi lapuan hiomopalvelu ristikot vuosia takaperin (yhtä monta ristikkoa mitä vitossakin) eikä niitäkään pitänyt muka pystyä vaihtamaan (prässätty neljällä pisteellä kupit paikoilleen), mutta niin vain onnistui ja tasapainoitus vielä lisäksi. Maksoi muistaakseni noin 500€ (uusi olisi ollut jotain +1000€)
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ti Kesä 16, 2020 2:36 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
- Viesti:
Re: Dacia
Kiitokset tiedosta, pidetäänpä mielessä jos moinen tulee lähistölle myyntiin niin voisi käydä koeajamassa. Nyt lähin näyttäisi olevan useamman sadan kilometrin päässä...ratikkakuski kirjoitti: ↑Ke Syys 29, 2021 6:05 pmIhan kelpo menopeli. Ainakin yli 185 cm kuski mahtuu mainiosti
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Väittivät tv-uutisissa, että Ranskassa on menossa joukkohaaste Renaultin valmistaman 1.2 TCE moottorin v. 2012-2016 osalta.
Moottoria on käytetty konsernin eri merkeissä ja ongelmana on ollut yletön öljynsyönti/moottoririkko.
Jopa Ranskassa asiakkaille, joita ongelma on koskenut, on merkkihuollossa annettu jopa lähes 5000 euron korjauslaskuja.
Tämä lähinnä tiedoksi ko moottorilla olevien mallien hankintaa suunnitteleville.
Tuossa yksi linkki ongelmasta:
https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
Moottoria on käytetty konsernin eri merkeissä ja ongelmana on ollut yletön öljynsyönti/moottoririkko.
Jopa Ranskassa asiakkaille, joita ongelma on koskenut, on merkkihuollossa annettu jopa lähes 5000 euron korjauslaskuja.
Tämä lähinnä tiedoksi ko moottorilla olevien mallien hankintaa suunnitteleville.
Tuossa yksi linkki ongelmasta:
https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Hyvä tietää. Olisiko 2016 jälkeen saatu 1,3 litraisella korjattua ongelma?NH kirjoitti: ↑Ke Tammi 12, 2022 9:10 am Väittivät tv-uutisissa, että Ranskassa on menossa joukkohaaste Renaultin valmistaman 1.2 TCE moottorin v. 2012-2016 osalta.
Moottoria on käytetty konsernin eri merkeissä ja ongelmana on ollut yletön öljynsyönti/moottoririkko.
Jopa Ranskassa asiakkaille, joita ongelma on koskenut, on merkkihuollossa annettu jopa lähes 5000 euron korjauslaskuja.
Tämä lähinnä tiedoksi ko moottorilla olevien mallien hankintaa suunnitteleville.
Tuossa yksi linkki ongelmasta:
https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Tuo kyseinen ongelma on mitä ilmeisimmin korjattu tuotannossa toukokuun 2016 11. päivä tai heinäkuun 2016 20. päivä. Tarkasta tuotannosmuutospäivämäärästä ranskiksilla on epäselvyyttä, yllätys yllätys.
Arguksen artikkelin mukaan 1.2 olisi ollut tuotannossa 2018 loppuun ja sen jälkeen korvattu 1.3 TCe moottorilla.
Jutussa kerrotaan myös, että myös PSA:n 1.2 Puretechiä on vaivannut yletön öljynsyöntiongelma helmikuuhun 2016- 2018 välisellä ajalla, mutta sehän on toisten merkkien riesa.
Arguksen artikkelin mukaan 1.2 olisi ollut tuotannossa 2018 loppuun ja sen jälkeen korvattu 1.3 TCe moottorilla.
Jutussa kerrotaan myös, että myös PSA:n 1.2 Puretechiä on vaivannut yletön öljynsyöntiongelma helmikuuhun 2016- 2018 välisellä ajalla, mutta sehän on toisten merkkien riesa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Dacia
Ranskalainen ja bensakone on kyllä paha.
Hyvä että solidaarisuuden maassa on pantu isopyörä pyörimään. Pistää tehtaat EHKÄ parantamaan laatua.
Hyvä että solidaarisuuden maassa on pantu isopyörä pyörimään. Pistää tehtaat EHKÄ parantamaan laatua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Dacia
Vähän kaikilla eurooppalaisilla valmistajilla on / on ollut öljyn syöntiä ja jakoketjuongelmia sekä laakerionglemia. Syynä päästöjen vähentämisen tarve, jonka yhtenä osa-alueena on moottorin sisäisen kitkan vähentäminen. Se taas tehdään niin, että kavennetaan laakereita, vähennetään männänrenkaiden määrää ja tehdään niistä kapeampia sekä tekemällä jakopää kapealla yksirivisellä ketjulla. MNää kaikki yhdessä ylipitkien öljynvaihtovälien kanssa ja höystettynä pätkäajolla tekee sen, että männänrenkaat ei toimi ja tulee voitelun puuttesta johtuvia laakeriongelmia. Vielä kun autossa on start-stop-toiminto, niin jokaisen pysäytys/käynnistys-sykilin aiheuttama edestakainen rytkäsy rasittaa onnetonta jakoketjua. Nää kaikki yhdessä takaa sen, että moottoriin tule aika pienillä kilsoilla kallista korjattavaa tai täystuho.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Dacia
Tuon 1.2 litraisen turbokoneen öljynsyönti saatiin lukemani perusteella joissain tapauksissa korjattua ajoissa tehdyllä ohjelmistopäivityksellä.
Kun moottorissa on ohjelmallisesti säätyvä turbo, imu- ja pakoventtiilit (?), niin joissain ajotilanteissa sylintereissä oli imutahdin aikana melkoinen alipaine. Se imi öljyä öljyrenkaiden ohitse männänrenkaisiin, seurauksena jumi ja lisäntyneet vuodot ja tiukempi jumitus renkaissa.
Oliko sitten (ainakin briteissä ja Nissaneissa) samassa yhteydessä huonosti toimivia öljymäärän antureita. Lopputulos oli sillä selvä.
Kun moottorissa on ohjelmallisesti säätyvä turbo, imu- ja pakoventtiilit (?), niin joissain ajotilanteissa sylintereissä oli imutahdin aikana melkoinen alipaine. Se imi öljyä öljyrenkaiden ohitse männänrenkaisiin, seurauksena jumi ja lisäntyneet vuodot ja tiukempi jumitus renkaissa.
Oliko sitten (ainakin briteissä ja Nissaneissa) samassa yhteydessä huonosti toimivia öljymäärän antureita. Lopputulos oli sillä selvä.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Sokerina pohjalla on ollut vielä nokkaketjun venyminen, joka jutun mukaan on aiheutunut mahdollisesta öljynpuutteesta ja siitä seuranneista värinöistä nokka-akselin ja ventiilikoneiston alueella.
Oliko samaa moottoria myös joissain MB:n tuotannossa?
Oliko samaa moottoria myös joissain MB:n tuotannossa?
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2018 1:35 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Google [Bot], Kuuskakkone, Osmo_, Semrush [Bot] ja 83 vierailijaa