361 kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 8:58 pm
Hienot ratkaisut harvoin ovat kestäviä.
Aikansa hienot ratkaisut ovat syrjäyttäneet edeltäjänsä.
Kuten pyörä, höyrykone, polttomoottori, vetoketju...
Huonommasta kestävyydestä huolimatta menestyksiä.
Kaipaako joku autoonsa 50/60-luvun Popedan tekniikkaa?
On myös lukematon määrä hienoja ratkaisuja mitkä eivät ole syrjäyttäneet edeltäjäänsä.
SamiT kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 9:39 pm
Duster kiinnostaisi myös ihan mielenkiinnosta merkkiä kohtaan. Ja kun olen tottunut luottamaan ranskalaiseen tekniikkaan vahvasti yli 20 vuoden PSA-merkeillä autoilun jälkeen niin tuo Renaultin tekniikka kiinnostaisi yhtä lailla. Vaikka onhan tuolla projektijonossa jakohihnavikainen Renaultin tekniikalla oleva ajopeli odottamassa, tosin Opel Vivaron merkillä ja vieläpä pahamaineisella Tecshift robovaihteistolla.
Menikö moniurahihnan siivu jakoremmin väliin?
Melko todennäköisesti niin oli käynyt kun särkyi tyhjäkäynnillä pakkasaamuna viime talvena, ostin tuon viallisena ja osin jo purettunakin moottoritilassa koneen päällä olevien puhallinkoteloiden osalta, mutta entinen omistaja oli melko hiljattain vaihdattanut jakohihnan ja siihen liittyvät hilavitkuttimet luotettavalla korjaamolla ja moniurahihnaa ei enää näkynyt missään koko moottoritilassa. Auton historia ja korjaamokäynnit aika tarkkaan tiedossa useamman vuoden ajalta kun ihan lähinurkilla ollut ajossa pitkään. Toivottavasti Renun rakentama hätäsysteemi on pelannut ja keivuvipuakseli noussut katkeavista pulteistaan irti jaon pettäessä.
Uusissa Dacioissa käytetty Renun bensakone muuten nykyään harvinainen epäsuoralla ruiskutuksella oleva, eli polttoaine ruiskutetaan edelleen imusarjaan jolloin pitäis EGR:n aiheuttama imusarjojen tukkoon karstoittuminen olla siinä epätodennäköistä.
Viimeksi muokannut SamiT, Pe Marras 01, 2019 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SamiT kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 9:39 pm
Duster kiinnostaisi myös ihan mielenkiinnosta merkkiä kohtaan. Ja kun olen tottunut luottamaan ranskalaiseen tekniikkaan vahvasti yli 20 vuoden PSA-merkeillä autoilun jälkeen niin tuo Renaultin tekniikka kiinnostaisi yhtä lailla. Vaikka onhan tuolla projektijonossa jakohihnavikainen Renaultin tekniikalla oleva ajopeli odottamassa, tosin Opel Vivaron merkillä ja vieläpä pahamaineisella Tecshift robovaihteistolla.
Menikö moniurahihnan siivu jakoremmin väliin?
Melko todennäköisesti niin oli käynyt kun särkyi tyhjäkäynnillä pakkasaamuna viime talvena, ostin tuon viallisena ja osin jo purettunakin moottoritilassa koneen päällä olevien puhallinkoteloiden osalta, mutta entinen omistaja oli melko hiljattain vaihdattanut jakohihnan ja siihen liittyvät hilavitkuttimet luotettavalla korjaamolla ja moniurahihnaa ei enää näkynyt missään koko moottoritilassa. Auton historia ja korjaamokäynnit aika tarkkaan tiedossa useamman vuoden ajalta kun ihan lähinurkilla ollut ajossa pitkään.
Hauska moottori kyllä kun ei oo ensimmäinen tapaus kun moniurahihna hajoaa ja tunkee jakopään väliin. Toikin ilmeisen kestävä moottori mutta kun jakopään suoja tehdään jostain pahvista ja sähkojohdot tilattu jostain legolta niin ongelmia on.
Viimeksi muokannut 8400, Pe Marras 01, 2019 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esittäisin tähän liittyen kysymyksen. Nimetkää asioita, joita nykypäivänä käytetään ja jotka ovat edeltäjäänsä yksinkertaisempia.
Niitä luultavasti on mutten juuri nyt keksi yhtään.
skuikka kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 10:05 pm
Esittäisin tähän liittyen kysymyksen. Nimetkää asioita, joita nykypäivänä käytetään ja jotka ovat edeltäjäänsä yksinkertaisempia.
Niitä luultavasti on mutten juuri nyt keksi yhtään.
skuikka kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 10:05 pm
Esittäisin tähän liittyen kysymyksen. Nimetkää asioita, joita nykypäivänä käytetään ja jotka ovat edeltäjäänsä yksinkertaisempia.
Niitä luultavasti on mutten juuri nyt keksi yhtään.
Useat asiat ovat nykyään helpompia käyttää kuin ennen mutta teknisesti todella paljon monimutkaisempia jolloin on ihan uusia vikapaikkoja saatu laitteisiin mukaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
skuikka kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 10:05 pm
Esittäisin tähän liittyen kysymyksen. Nimetkää asioita, joita nykypäivänä käytetään ja jotka ovat edeltäjäänsä yksinkertaisempia.
Niitä luultavasti on mutten juuri nyt keksi yhtään.
Esim auton sähköjärjestelmä on sähköjohto määrältään yksinkertaisempi väylätekniikan ansiosta vaikka elektroniikkaa on paljon enemmän....
On myös lukematon määrä hienoja ratkaisuja mitkä eivät ole syrjäyttäneet edeltäjäänsä.
Siinäpä oiva syy pysytellä kivikautisessa tekniikassa??
Se lienee juuri se syy miksi ei ole syrjäyttänyt edeltäjäänsä, mutta mulle ei heti auennut mikä on syrjäyttänyt pyörän, höyrykoneen, polttomoottorin, vetoketjun? Eikös ne kaikki ole käytössä edelleen? Tai jos ne on jotain syrjäyttänyt niin mikä se on ollut?
Uuden tekniikan ongelmia on mm.se että on ihan törkeän kallista korjata pieniäkin vikoja. Aina pitää olla vähintään merkkiliikkeen softa että saa jonkun olemattoman häiriön kuitattua pois, puhumattakaan jos on oikeasti joku vika. Uuden auton kanssa tonnit pyörii äkkiä.
Ei kai se daciakaan mikään ihan huono ole kun niitä kuitenkin myydään?
Minulla on Volvo v70, mutta en ikinä olisi ostanut sitä uutena. Maksaa ihan törkeästi, ja on kallis rempata, kun tarpeeksi halvalla sain niin ostin
Leilaukko kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 12:10 am
Ei kai se daciakaan mikään ihan huono ole kun niitä kuitenkin myydään?
Jotain siinä on, kun Dusterkin pitää niin hyvin hintansa käytettynä. Lisäksi joissakin tutkimuksissa Dacian omistajat ovat tyytyväisimpiä autoonsa ja vaihtavat samaan merkkiin.
Itsekin olisin kiinnostunut hyvin pidetystä käytetystä Dusterista, mutta kun hinnat pysyy niissä niin korkeina.
Sama havainto, kuin edellisellä. Tosin autonmyyjä sanoi, ettei Duster kauaa viihdy käytettynä liikkeessä. Itse ajoin Dusterilla kolme vuotta, lähes 100000 km. Vaihtoarvo laski 2000 e.
Mimmottinen auto se olis,se dacia sandero,kun tässä minun nykyisessä kulkineessani alkaa olla,jo kilometrejä paljon ja voi olla,tulossa ehkä isojakin remontteja,kulkineen yllä pitämiseksi,niin sillä olisin kiinnostunut tuosta sanderosta.
Meinasin että,jos tämän nykyisen kulkineen,kuitenkin jättäisi vielä "vara-autoksi" sen käyttöominaisuuksiensa takia,jollaisia ei tässä sanderossa ole mutta,kai sillä sanderolla sentään pääsis kaupassa käymään ja silloin harvoin,kun menen töihin (osasairaus eläkkeellä) niin töihinkin.
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 7:56 am
Mimmottinen auto se olis,se dacia sandero,kun tässä minun nykyisessä kulkineessani alkaa olla,jo kilometrejä paljon ja voi olla,tulossa ehkä isojakin remontteja,kulkineen yllä pitämiseksi,niin sillä olisin kiinnostunut tuosta sanderosta.
Meinasin että,jos tämän nykyisen kulkineen,kuitenkin jättäisi vielä "vara-autoksi" sen käyttöominaisuuksiensa takia,jollaisia ei tässä sanderossa ole mutta,kai sillä sanderolla sentään pääsis kaupassa käymään ja silloin harvoin,kun menen töihin (osasairaus eläkkeellä) niin töihinkin.
Tuosta vielä Stepway -malli niin olisi enemmän maavaraa jos sille on käyttöä.
Itseä kiinnostaisi Logan farkku tuona versiona, mutta oltava nyt maltillinen kun ei mitään tarvetta autoa uusia oikeasti.
En ole seurannut merkin hintatasoa mutta työnpuolesta olen väkisin tekemisissä näiden kanssa. Halpahan tuo on ostaa ja ranskalainen perusmoottori on melko hyvä kuten edellä todetaan.
Minulla vain vanhoja autoja, mutta en ole kiinnostunut kyseisestä merkistä vaikka halvimpia uusia. Minulle se on todella halvantuntuinen muovipulkka.
Tarkoitan hyvällä tavalla että dacia omistajien ei tarvitse pahastua. Auto voi olla todellakin hyvä hintalaatusuhde, mutta kun ei niin ei minulle. Ajan mielummin vanhalla toitskulla tai virheettömällä vähänajetulla volvolla.
Alustavikoja ja juuri näitä halvalla hyvää vikoja noissa on, peruskonstruktio kuitenkin yllättävän hyvä.
Tuttu kokenu autokauppias kertoi daciasta ennen kuin suomeen tuli laajasti myyntiin, sanoi että kauppa tulee käymään. Minusta tuo käytettyarvo vähän huimaa...kääntyykö hyötysuhde.
skuikka kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 10:05 pm
Esittäisin tähän liittyen kysymyksen. Nimetkää asioita, joita nykypäivänä käytetään ja jotka ovat edeltäjäänsä yksinkertaisempia.
Niitä luultavasti on mutten juuri nyt keksi yhtään.
Esim auton sähköjärjestelmä on sähköjohto määrältään yksinkertaisempi väylätekniikan ansiosta vaikka elektroniikkaa on paljon enemmän....
En muista mikä jenkkiauto, tais jostain -50 luvulta olla, jossa esimerkiksi sähkösäätöinen istuin muistipaikoilla. Eli muisti eri kuljettajien asetukset. Perustui reletekniikkaan. Nykyaikana taitaa pärjätä hieman pienemmällä määrällä johdotuksia.
Mutta vanhoista keksinnöistä esimerkiksi sähkö ja mäntämoottori ovat pitäneet vahvasti pintansa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Juho M-P kirjoitti: ↑Pe Marras 01, 2019 6:40 pm
Yksi pointti on myös käyttö. Halpaa käytetään kuin, no halpaa. Ylläpito jää olemattomaksi. Samaan aikaan kalliimpaa pidetään kuin kipiää pillua. Ajetaan varoen ja huolletaan ja ylläpidetään.
Tämä on totta mutta yllättävän harva sen tajuaa.
Tämä! Itse suhtaudun kalustoon kuin mihin tahansa kulutustavaraan. Jos "joutuisin" pelkäämään, uskaltaako tuosta ajaa, kun joku puska voi pyyhkäistä kylkeä ja ehkä tehdä naarmun tai uskallanko nyt pistää traktorin ketjut takaluukkuun, kun ne voi ottaa puskuriin kiinni ja tehdä naarmun jne.
Kone on ihmistä varten, eikä ihminen konetta varten.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.