Dacia
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Dacia
Tuohan oli mielipidetutkimus, ei katsastus tai huoltotilasto, mutta onhan se kova suoritus silti. Dacian omistajat ovat ilmeisen tyytyväisiä menopeliinsä. Tarkoittaako se sitä, että Lexus kuskien kannattaa nyt siirtyä Dacian rattiin? -Eipä oikeastaan.
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Dacia
Kyllä se pitää auton huolto-ohjelman mukaan huollettuna olla hyvin lähellä 0 % vikojen suhteen. Mutta yllättävintä kuitenkin että nuo arvokkaammat autot kuitenkin menee noissa yli 10 %. Varmasti osa selitys on varusteissa, kun niiden määrä lisääntyy niin sitä myötä ne viatkin. Sikäli nuo ensiomistajien lausunnot on lähes aina sellaisia tunnepitoisia eikä välttämättä selviä ongelmien vakavuus. Tietysti olosuhteillakin jonkinlainen merkitys on, kuten käyttäjienkin osalta. Jonkun ohimoa jyskyttää joku aurinkolipan häiriö toiminnassa, ja toinen taas ei huomaa koko ongelmaa jne..
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Tutkimus oli tehty kyselemällä omistajilta onko vikoja ollut ja tuo jos mikä aiheuttaa laajan tulkintamahdollisuuden lopputulosten suhteen.
Muutama vuosikymmen sitten kokenut korjaamopäällikkö vaihtoi sattuneesta syystä pitkän Saab-uran Citroen puolelle ja pelkäsi etukäteen tulevaa suurta työtaakkaa tuonaikaisen citikkatekniikan pienten riemuvoittojen kanssa painiessa.
Kun hän oli ollut puolisen vuotta uuden merkin palveluksessa, niin totesi ettei koskaan ole ollut yhtä helppoa.
Siinä missä Saab-pokalla oli korjaamotiskillä pedanttisten tarkkoja vaatimuksia ennen huolloa/korjausta ja jälkeen pikkutarkkoja reklamaatioita tyyliin" oikean takaoven alasarana oli jäänyt huollossa voitelematta", niin Citikka-poka vain toi auton huoltoon, eikä jälkipuinteja juurikaan ollut.
Saab-ukkelille joku koelaudan nitinä satkun ajetussa autossa oli maailmanloppu, mutta jousitusremontti saman verran ajetussa BX:ssä oli ihan pikkujuttu.
Muutama vuosikymmen sitten kokenut korjaamopäällikkö vaihtoi sattuneesta syystä pitkän Saab-uran Citroen puolelle ja pelkäsi etukäteen tulevaa suurta työtaakkaa tuonaikaisen citikkatekniikan pienten riemuvoittojen kanssa painiessa.
Kun hän oli ollut puolisen vuotta uuden merkin palveluksessa, niin totesi ettei koskaan ole ollut yhtä helppoa.
Siinä missä Saab-pokalla oli korjaamotiskillä pedanttisten tarkkoja vaatimuksia ennen huolloa/korjausta ja jälkeen pikkutarkkoja reklamaatioita tyyliin" oikean takaoven alasarana oli jäänyt huollossa voitelematta", niin Citikka-poka vain toi auton huoltoon, eikä jälkipuinteja juurikaan ollut.
Saab-ukkelille joku koelaudan nitinä satkun ajetussa autossa oli maailmanloppu, mutta jousitusremontti saman verran ajetussa BX:ssä oli ihan pikkujuttu.
-
- Viestit: 4491
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Dacia
Kysely ei ota mitään kantaa ajomäärään.
Daciaan taitaa keskimäärin tulla alle puolet kilometrejä esim. Lexukseen tai moneen muuhun verrattuna.
Ei se auto tallissa rikki mene.
Daciaan taitaa keskimäärin tulla alle puolet kilometrejä esim. Lexukseen tai moneen muuhun verrattuna.
Ei se auto tallissa rikki mene.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Edelleen: varma luotettavuuden tae : otetaan luotettavaksi havaittua ja kehuttua eilisen päivän Renault-tekniikkaa ja suoritetaan kokoonpano Itä-Euroopan "kehittyvällä" kolkalla. Laadun takeeksi vielä riittävän halpa hinta.
Kuten ennen jotkut sanoivat: Lujaa laatua Lada!
Kuten ennen jotkut sanoivat: Lujaa laatua Lada!
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Dacia
Hyvin harvoin suomalainen "äijä" myöntää virheitä löytyvän siitä itselle hankitusta autosta! Sehän osoittaisi "kyvyttömyyttä" hoitaa omia asioita muista riippumatta. Kaverin tai jopa vaimon kulkuneuvosta onkin helpompaa myöntää että niissä "peltilehmissä" voi olla ongelmiakin. Sen kun vaan uskaltaa tunnustaa ettei ihminen ole onnistunut ikiliikkuja tekemään eikä sellaista tekniikkaa ettei siihen voisi tulla vikoja. Valmistusvirheitäkin tulee, ja sekin on inhimillistä, eikä ne robotitkaan 100 % toimivia ole. Mutta se on ainakin vielä epäselvää minulle, että muuttaako auto ihmistä vai valikoituuko tietynlaiset ihmiset tiettyihin automerkkeihin? Ainakin jotain on tapahtunut näille ennen Ladalla ja Coroloilla ajaneet kun ovat saaneet tällaisen saksalaisvalmisteisen "huipputuotteen" itselleen, niin selvä muutos olemuksessa ja käytöksessä on tapahtunut. Hieman samanlainen tilanne kun mitä oli 50 - 60 luvun vaihteessa, kun oli saatu se auto hankittua, ja polkupyörä jäi talon seinustalle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Aika hyviä päätelmiä. Vanhempi tekniikka on koeteltua ja siten toimintavarmempaa. Hinta saadaan alas halvemman työkustannusten maissa. Laatu taataan laadunvalvonnalla, joka tulee muualta. Renault tarvitsee myös halpamerkin, jotta sen ei tarvitsisi heikentää Renaultin omaa imagoa. Silläkin kun on kannattajansa, jotka haluavat Rellun merkistä maksaa. Siis aivan samalla tavalla merkistä maksetaan saksalaisissakin autoissa. Suomessa esimerkiksi Toyota Proace koetaan huomattavasti luotettavammaksi, kuin Citroën Jumpy. Toyotan myynti on moninkertainen. Uskoisin sen perustuvan hyvään pitkän ajan puitteissa rakennettuun huoltoverkkoon.NH kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 8:55 am Edelleen: varma luotettavuuden tae : otetaan luotettavaksi havaittua ja kehuttua eilisen päivän Renault-tekniikkaa ja suoritetaan kokoonpano Itä-Euroopan "kehittyvällä" kolkalla. Laadun takeeksi vielä riittävän halpa hinta.
Kuten ennen jotkut sanoivat: Lujaa laatua Lada!
Mitä tulee Ladaan, niin se oli ainoa auto joka lähti käymään -30 asteen pakkasessa. Viereen jäivät Saab ja Ford.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Missä vaiheessa Renaultin tekniikka on muuttunut vanhetessaan toimintavarmaksi?
Trafin hylkäystilaston mukaan ( Trafin sivustolla xlsx tiedosto ) Dacioiden katsastusten keskiajomäärällä 81-109 tkm hylkäysprosentit ovat 23- 27.7% välimaastossa. Toimintavarmaa ja koeteltua?
Koska toimintavarmuus ei näy katsastustilastoissa, niin varmaankin se on havaittavissa puuttuvien turhien lisälaitteiden vähävikaisuudessa?
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Dacia
Missä lie nuo daciat kokoonpannaan? Onko Romaniassa vai jossain muualla. Vai missä tapahtuu Nissan Qashqain ja Renault Kadjarin kokoonpano?NH kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 8:55 am Edelleen: varma luotettavuuden tae : otetaan luotettavaksi havaittua ja kehuttua eilisen päivän Renault-tekniikkaa ja suoritetaan kokoonpano Itä-Euroopan "kehittyvällä" kolkalla. Laadun takeeksi vielä riittävän halpa hinta.
Kuten ennen jotkut sanoivat: Lujaa laatua Lada!
Duster, Qashqai ja Kadjar ovat kuitenkin samaa tavaraa eri paketissa ja venäläiset kun ei romanialaisella autolla aja, niin heille myydään Renault Dusteria Dacian sijaan...
Dacia tulee vielä mallipolven perässä, tarkoituksellista mutta silti samaa nissan-renault konsernia.
Vaimon työpaikan pihassa oli tässä taannoin ovet levällään toiseksi uusin qashqai ja uusi duster. Nehän kojelaudaltaan ja äkkiseltään vilkaistuna sisutaltaan muutenkin 1:1.
Nissan on hyvä japanilainen, Dacia itäromu?
No kumpikaan ei ole omalla hankintalista korkealla mutta kunhan kommentoin.
EDIT: niin, joillekin Skoda on myös edelleen itämerkki, vaikka VW, Skoda, Audi ja Seat tulevat aina sisarmalleina samalta linjastolta ulos, saman tehtaan tuotteita.
Tai Suolahdessakin kokoonpanolinjalla näkyy välillä Valtrojen seassa Massey-Fergusonia.
It has three speed: here, there and gone...
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Niin, kumpi on varmempaa? Dacian, vai uuden tekniikan Renault?NH kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 9:58 amMissä vaiheessa Renaultin tekniikka on muuttunut vanhetessaan toimintavarmaksi?
Trafin hylkäystilaston mukaan ( Trafin sivustolla xlsx tiedosto ) Dacioiden katsastusten keskiajomäärällä 81-109 tkm hylkäysprosentit ovat 23- 27.7% välimaastossa. Toimintavarmaa ja koeteltua?
Koska toimintavarmuus ei näy katsastustilastoissa, niin varmaankin se on havaittavissa puuttuvien turhien lisälaitteiden vähävikaisuudessa?
Polttomoottorien kulta-aika oli 10-15 vuotta sitten. Silloin tehtiin mielestäni suhteellisen luotettavia moottoreita. Nykyiset päästömääräykset ovat ajaneet polttomoottorien luotettavuuden alas. Näissä vanhemmissa moottoreissa saatiin kulutukset jo niin alas, kuin mahdollista, mutta sitten vaatimusten kasvaessa kestävyydestä on jouduttu tinkimään. Tämä koskee varmaan kaikkia automerkkejä.
Niin sanottuihin premium autoihin tehdään niin kalliita huoltoja ja korjauksia, että ne ylittävät jo halpisauton hankintahinnan. Kai se näkyy katsastus tilastoissakin. Sellaista Daciaa ja Rellua tuskin montaa hylättäisiin katsastuksessa, jos ne katsastustarkistettaisiin Toyotan tavoin ennen katsastusta. Siitä pisteet Toyotan huoltoverkostolle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Kumpi varmempaa Dacia vai Renault, siinäpä kysymys. Mikäli katsastustilastoihin on luottaminen, niin ei kumpikaan.
Kerrotko lisää kertomastasi Toyotien erityisestä katsastustarkistuksesta, joka niille kertomasi mukaan tehdään ennen leimaa.
Nimittäin useamman Toyotan omistaneena moinen on ihan tuntematon juttu.
Kerrotko lisää kertomastasi Toyotien erityisestä katsastustarkistuksesta, joka niille kertomasi mukaan tehdään ennen leimaa.
Nimittäin useamman Toyotan omistaneena moinen on ihan tuntematon juttu.
Re: Dacia
Taitaa monessa olla hylsyn syy etuakselistossa. Kallistuksenvakaaja tankoja niistä taitaa lähinnä mennä. Pikkumurhe vs muutaman saksalaismerkin hajoavat vaihdelaatikot ja jakopäät.. Daciassa sentään ainakin dieselNH kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 9:58 amMissä vaiheessa Renaultin tekniikka on muuttunut vanhetessaan toimintavarmaksi?
Trafin hylkäystilaston mukaan ( Trafin sivustolla xlsx tiedosto ) Dacioiden katsastusten keskiajomäärällä 81-109 tkm hylkäysprosentit ovat 23- 27.7% välimaastossa. Toimintavarmaa ja koeteltua?
Koska toimintavarmuus ei näy katsastustilastoissa, niin varmaankin se on havaittavissa puuttuvien turhien lisälaitteiden vähävikaisuudessa?
koneet ja vaihdelaatikot ym perustekniikka kestää.
Vakaajatankoja ja jonkun verran valoviiksiä on jouduttu niihin uusimaan. Omaan dusteriin (ajettu 250tkm) on vaihdettu hehkut, toinen vetoakseli, jarrupalat, akku, kallistuksenvakaaja ja viimeisimmäksi kardaani (4-veto)
kardaaniin oli ed omistaja vaihtanut tsi menetelmällä ristikon tasapainottamatta sitä. Minulle myynyt myyjäliike vaihtoi sen myynnin yhtedessä, samalla jakopään hihnan sekä katsasti auton.
Et minusta ei mikään paha vikalista 250tkm matkalle. Matka ei ole vielä kesken katkennut (koputtaa puuta)
Auto on ed hyvässä kunnossa, sopii loistavasti suomen sysipaskoille sorateille. Samoin metsästäjälle, kulutus on erittäin kohtuullinen ja etenemiskyky hyvä. Auto ei edes ole meluisa jos valkkaa siihen oikeat renkaat.
Monesti näitä eniten mollaa henkilö joka ei ikinä ole tälläisellä ajanutkaan. Ei ne huonoja ole. Tyytyväisiä duster kuskeja tulee vähän päästä vastaan. Täällä itä-suomessa niitä on paljon.
-
- Viestit: 6350
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Dacia
Juurikin näin. Sukulaismies hermostui, kun totesin oman sokotani ja hänen Kiansa tehdyn naapurimaissa, tsekissä ja slovakiassa. Kovin väitti, että Kia on tehty Koreassa, jätin uskoonsa, olkoon. Suomessa tehdään mersuja. Siellä tehdään, missä halavalla syntyy.toyopet kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 10:07 amMissä lie nuo daciat kokoonpannaan? Onko Romaniassa vai jossain muualla. Vai missä tapahtuu Nissan Qashqain ja Renault Kadjarin kokoonpano?NH kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 8:55 am Edelleen: varma luotettavuuden tae : otetaan luotettavaksi havaittua ja kehuttua eilisen päivän Renault-tekniikkaa ja suoritetaan kokoonpano Itä-Euroopan "kehittyvällä" kolkalla. Laadun takeeksi vielä riittävän halpa hinta.
Kuten ennen jotkut sanoivat: Lujaa laatua Lada!
Duster, Qashqai ja Kadjar ovat kuitenkin samaa tavaraa eri paketissa ja venäläiset kun ei romanialaisella autolla aja, niin heille myydään Renault Dusteria Dacian sijaan...
Dacia tulee vielä mallipolven perässä, tarkoituksellista mutta silti samaa nissan-renault konsernia.
Vaimon työpaikan pihassa oli tässä taannoin ovet levällään toiseksi uusin qashqai ja uusi duster. Nehän kojelaudaltaan ja äkkiseltään vilkaistuna sisutaltaan muutenkin 1:1.
Nissan on hyvä japanilainen, Dacia itäromu?
No kumpikaan ei ole omalla hankintalista korkealla mutta kunhan kommentoin.
EDIT: niin, joillekin Skoda on myös edelleen itämerkki, vaikka VW, Skoda, Audi ja Seat tulevat aina sisarmalleina samalta linjastolta ulos, saman tehtaan tuotteita.
Tai Suolahdessakin kokoonpanolinjalla näkyy välillä Valtrojen seassa Massey-Fergusonia.
Pitäski käydä joskus Daciaa kokeilemassa. Tuli joku Kevan lappu, että pääsen 65 vuotiaana aikaisintaan eläkkeelle ja se on 2028, toki suositeltiin jatkamista 70 vuotiaaksi saakka. Eikös nää Daciat ole niinkö eläkeläisten suosiossa?
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Dacia
Etuakselisto Ohjausnivelet ja -tangot Käyttöjarrun dynamometritesti
Ohjausnivelet ja -tangot Etuakselisto Seisontajarrun dynamometritesti
Etuakselisto
Etuakselisto Ohjausnivelet ja -tangot Käyttöjarrun dynamometritesti
Yllä copypaste Trafin tilastosta eri Dacia- malllien yleisimmistä hylkäyssyistä ajomäärillä 81-109tkm.
On koettua ja xxxxxxxx havaittua.
Ohjausnivelet ja -tangot Etuakselisto Seisontajarrun dynamometritesti
Etuakselisto
Etuakselisto Ohjausnivelet ja -tangot Käyttöjarrun dynamometritesti
Yllä copypaste Trafin tilastosta eri Dacia- malllien yleisimmistä hylkäyssyistä ajomäärillä 81-109tkm.
On koettua ja xxxxxxxx havaittua.
Re: Dacia
On ne Niinku meikä ja dusterin entinenkin omistaja joka vaihtoi uuteen dusteriin. Tässä mitä jutustellut duster miesten kanssa niin monella on toinen menossa ja parhailla kolmas uuteen vaihdettu. Jos niissä ylim harmia ois niin tuskin ne niitä samaan merkkiin ja malliin vaihtelis.
Tietty joillain ei päänuppi sovi daciaan mut se on heidän oma murheensa
Tietty joillain ei päänuppi sovi daciaan mut se on heidän oma murheensa
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 7331
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Dacia
Onhan se Dacia mainettaan (tai brändin arvostusta) parempi auto. Yllättävän hyvä se tuntuu olevan, mitä lähipiirissä pariakin Daciaa olen seurannut useammman vuoden. Vähemmän ne on ollu pajalla, kun vaikkapa VAG:n tuotteet ja halvempia on ollu remontit.
Tavalliseen arkiajoon ihan hyviä pelejä. Tokia jos tarvii saada naapuri kateelliseksi tai tykkää kaikenmaailman tingeltangeleista, niin sitten pittää katella muita merkkejä.
Tavalliseen arkiajoon ihan hyviä pelejä. Tokia jos tarvii saada naapuri kateelliseksi tai tykkää kaikenmaailman tingeltangeleista, niin sitten pittää katella muita merkkejä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone, Semrush [Bot], Vallu 405 ja 43 vierailijaa