UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Quick hitch
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 8:14 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Quick hitch »

EI paljon edistystä, mutta jotain
Kuva

Jos joku kiinnostuu ohjelmasta, niin se ei enää toimi suoraan Windowsissa, koska Bill Gates lopetti DOSin ajmisen jo 20 vuotta sitten.
Mutta hakemalla netistä DOSbox niminen emulaattori se saadaan tomimaan tämän alla. Koulupojat pelaa DOS-pelejä sillä.
Mä yritän saada ohjelman johonkin jakoon, vaikka sen aika alkaa olla ohi.
Ohjelman matematiikka oli 2 sivua koodia Machine Design lehdestä OCTOBER 22.1992. Minä väsäsin siitä 10 vuoden aikana 100 sivuisen graafisen ohjelmiston yhteensä n 14.5 Mt
Ihmettelen, että vieläkään ohjelmoijat eivät osaa tehdä itse opettavia ohjelmia!!!
Markus
Quick hitch
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 8:14 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Quick hitch »

Aikaa kului.
Ei ollutkaan helppo juttu niinkuin luulin.
Isossa traktorissa ei ollut tilaa työntövarren avaustangoille. Takaikkuna kiinni tai ylhäällä aina osui johonkin. En tosin päässyt kokeilemaan muuta kuin pahvikuvalla.
MUTTA punosköysi, jonka sisällä on 30 cm:n mittainen vetojousi pitää köyden hyvin ryhdissä. Parempi kuin alkuperäinen ohut pakkasessa kovettuva naru, joka kesällä vuorostaan roikkui ja tarttui helposti nostolaitteen osiin. Helppo tehdä ja käy suoraan vakio pikakouran avaussalpaan.
Vetojousi on pujotettu köyden sisään:
Kuva

Ja tässä pieni video: Kubota mallaa ISOA traktoria
Kuva
Markus
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja aarne »

Kyllähän se monesti niin on että yksinkertainen on kaunista, ja tuon narun jousipitimen kanssa on juuri näin. Eipä olisi tullut mieleen. :idea:
Quick hitch
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 8:14 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Quick hitch »

Rauhallista Joulun aikaa ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille traktorimiehille.
Kiitos Aarnelle ja myös niille parille, jotka ovat päivittäin käyneet sivulla.
Hydraulinen työntövarsi odotti koko kesän pääsyä John Deereen.
Se vaan oli aina varattuna jossakin työmaalla ja nyt taas on liikaa pakkasta minulle.
Työntövarsi on nyt Kubotassa ja kuten kuvasta näkyy sen vetojousella tuettu köysi pysyy täysin ojennuksessa ja pystyssä.
Vetojousi on köyden sisällä.
Avaa kuvaa klikkaamalla niin näet köyden kokonaan.
Kuva
Lisäsin vielä työntövarren pikakouran salpaan kuvassa näkyvän
lisäjousen, kun se sisäinen oli kovin hento.
Olisihan sen alkuperäisenkin jousen voinut korvata jäykemmällä.
Köydestä saa tukevan vedon ja nyt salpa varmasti pitää lukittuna.
Isossa traktorissa asento on vielä parempi kun takaikkuna on ylempänä.
Vetovarsien pikakourat toimivat kummassakin traktorissa ohjaamosta hyvin.
Kerran pakkasella kokeillessa iskin klapilla jäisiä lukkoja
pikakourissa, jotta ne aukesivat.
Tässä vielä vanha hätäinen video kummastakin traktorista.
Videolinkki
https://youtu.be/CTuFyzTON8Q
JD :n vetovarsien kourien avaustankoja on myöhemmin pidennetty
ja laskettu lähelle vetovarsien yläpintaa , jotta vetovarsien päällä
voi kävellä huoletta.
Minä luulen, että olen vienyt tätä projektia vaiheeseen,
josta toiset jatkavat tai sitten se on vallan tarpeeton.

Aikanaan kun laitatin Valmet 502:een ulkopuolisen hydrauliikan vivun hytin taakse, niin se tuli maailman jokaiseen traktoriin muodossa tai toisessa alta vuodessa ,
samoin kapeneva konepeitto, tasainen lattia ja umpinainen ohjaamo.
Taisimme olla ensimmäisenä sarjavalmisteisessa traktorissa.
Terveisiä myös Valmetin Tourulan Pojille.
Minun tietoni oli takapuolituntumasta 11 v lähtien joka kesä, joka päivä.
Aloitteleva DI ei paljon tekniikasta tiennyt, mutta siellä oli ammattinsa
osaavat PIIRTÄJÄTYTÖT, TEKNIKOT ja INSINÖÖRIT, joilta työ kävi.
KIITOS KAIKILLE
Markus 81v
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
sopanja
Viestit: 470
Liittynyt: La Touko 22, 2010 6:47 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja sopanja »

Mahtaako olla että "Quick Hitch, Markus" on ollut Lujarin opettajana Riihimäelle vuosituhannen vaihteessa?
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja JKH »

Aika rehvakkaan painatuksen saa takapyörille tuolla kun on vetovarsissa kiinni, etuna toki että nivelpiste taaempana, kääntyilee nätimmin ja peruuttaminenkin helpottuu.
Suomessahan toi ei varmaan määräysten mukainen kärryn vetoon tiellä , kun ei ole koukussa vaan vetovarsissa kiinni. Vai onko määräys jo muuttunut. (aikanaan Y-aisa joka taka-akselikiinnikkeissä ei ollut tieliikenteeseen soveltuva virallisesti, teollisille kärryille haettiin poikkeuslupia).
Videon Fendtimiehen pitäisi vielä hommata samalla kiinnityksellä 1000kg peräpaino, saisi käyttää vähän isompaa kauhaa kalkin lastaukseen, ja kauhaan sellainen valmius että saisi painon sinne kun levitin perässä, toimisi nokkapainona samalla. Tai jos oli etunostolaite niin siihen nappaa painon.
(ja sitten huomaa että aikaa menee aivan liikaa neppailuun, kalliita tunteja tulee Fendtiin vekslaillessa, ostaa Volvon pyöräkuormaajan lastaukseen ja pitää Fendtin kärryn/kylvinkoneen edessä)
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Talumees »

JKH kirjoitti: Su Joulu 26, 2021 1:11 pm
Aika rehvakkaan painatuksen saa takapyörille tuolla kun on vetovarsissa kiinni, etuna toki että nivelpiste taaempana, kääntyilee nätimmin ja peruuttaminenkin helpottuu.
Suomessahan toi ei varmaan määräysten mukainen kärryn vetoon tiellä , kun ei ole koukussa vaan vetovarsissa kiinni. Vai onko määräys jo muuttunut. (aikanaan Y-aisa joka taka-akselikiinnikkeissä ei ollut tieliikenteeseen soveltuva virallisesti, teollisille kärryille haettiin poikkeuslupia).
Videon Fendtimiehen pitäisi vielä hommata samalla kiinnityksellä 1000kg peräpaino, saisi käyttää vähän isompaa kauhaa kalkin lastaukseen, ja kauhaan sellainen valmius että saisi painon sinne kun levitin perässä, toimisi nokkapainona samalla. Tai jos oli etunostolaite niin siihen nappaa painon.
(ja sitten huomaa että aikaa menee aivan liikaa neppailuun, kalliita tunteja tulee Fendtiin vekslaillessa, ostaa Volvon pyöräkuormaajan lastaukseen ja pitää Fendtin kärryn/kylvinkoneen edessä)
Koneasema eli urakoitsija kyseessä. Jos hankkisi Volvon niin siirrot söisi aikaa ja siihen tarvitsisi toisen henkilön apuja.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tuollainen systeemi saattais olla kiva kylyvötraktoriin, ei tarvittisi lainata serkun 705:ta apulantapussinnostohon. Mutta toisaalta se on paripyörättömänä näppärä ja sen käyttö on ilimaasta ;)
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja voortit »

Eikä maksa paljoo :lol:
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Niin, siis toi siwi on nimenomaan että ei tarvii ajeluttaa se pyöräkone sinne kasan viereen ja sitten vielä pois, ja rehun teossa siinä yhdessä videossa meinasi että säästää yhden miehen trakoreineeen ja työsaavutus sama, Hirvitäviä takakselipainoja kyllä, mutta ei noi nyt märkään tarvii mennä?

Ja todellakin nopee, miltei vauhdista irti ja ei se nyt kovin monta sekuntia napata peränkään. Riitävän isoja tassuja myös. Jos nyt minuutin pidempään? turailee kuormaa vs. pyöräkonetta, ne siirot ja palkattu työvoimaa.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Quick hitch
Viestit: 29
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 8:14 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja Quick hitch »

Kiitos kysymästä Sopanja :roll: Olin kyllä siellä minäkin.

Kyllähän toi SIWI Quick Hitch on mukava ja nopea kytkeä 5s.
Ei vaan voi tulla kovin yleiseksi.
Ei voi napata normaali 3-p työkonetta tuosta vaan.
Vastaava oli hollantilaisilla. https://www.ganglsystems.com/
SIWI on varmaan muutaman vanhan kaivuri-kuormaajan hintainen.
Niitä kaivureita näkyy käytettävän täällä joka talossa.
Kylvökone tai peräkärry on isoimmassa traktorissa ja kuski vaihtaa konetta.
Ei siinä vaihdossa kauan mene.
Mun pikakourat toimii aivan eri sarjassa.
Ne helpottavat kiinnitystä huomattavasti koneisiin, joissa ei tarvita hydrauliikkaletkuja ja voimanulosottoa ,20s-40s ja kiinni on.
Toki niillä varustettu kone on mukava napata kyytiin epätasaiselta ja siirtää tasaisempaan ja kuivempaan paikkaan ja liittää letkut vasta siellä.
Kun maailmassa myydään 1 miljoona maataloustraktoria ja toinen miljoona
puutarha traktoria, niin jotain pitäisi tehdä helpottamaan työkoneen kiinnitystä.
Tilaa on siis kaikille kokeilla, mutta enää ei voi luopua 3-p kiinnityksestä.
Toivoisin jonkun innokkaan mansinistin kokeilevan minunkin ideaa. Vaarit voisi kiittää kovasti. Heille se on turvallisuuskysymys.
JD on edelleen liiterissä jumissa. Yritetään keväällä saada vihdoinkin videoitua
Kuva
Toi JD:n työntövarren liukas naru ei toimi alkuunkaan talvella.
Mulla on siihen auton hinausköysi ja sisälle pujotettu vetojousi.
Ote pitää ja köysi pysyy pystyssä. :mrgreen:

Kuva
JykäD5
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2020 9:23 pm
Viesti:

Re: UUDEN MALLINEN UNIVERSAALI PIKALIITIN TRAKTORIIN

Viesti Kirjoittaja JykäD5 »

Quick hitch kirjoitti: Ti Helmi 15, 2022 6:05 pm Kiitos kysymästä Sopanja :roll: Olin kyllä siellä minäkin.
Terve vaan sunkku! Täällä ilmoittautuu myös opissasi ollut, ja 1986 valmistunut. Vinkkinä yksi harjoitustyöni, joka oli yhdistetty suurpaali ja suursäkki nostin, taisin olla silloin ainoa joka sellaisen konstruktiotekniikan harjoitustyönä suunnitteli.
Kun insinöörityöni on suuntautunut hieman valmistustekniikasta pois, teoreettiselle puolelle, täytyy harrastaa ja sopivia foorumeita seurata.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Pataässä ja 35 vierailijaa