Sivu 1/2

C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 11.10.2019, 20:16
Kirjoittaja Savaloja
Varmaan ainakin pari tonnia ajettu vähillä öljyillä. Viimeisimmällä 400km reissulla oli kuiva, nelonen jossain vaiheessa takelteli päälle menoa. Laitoin öljyt sisään, ei se kovin pahaa metakkaa pijä mutta vaihteensiirto on vähän nihkeähö.

Kauanko kestää, jättääkö välille vai pääseekö nilkuttamaan max 100km kotia jos hajoaa? Että hommaanko suosiolla verestä lootaa? autolla on elinkaarta jäljellä vuosi-pari, ruoste alkaa meitä erottamaan.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 11.10.2019, 20:20
Kirjoittaja Matsikka
Meillä petti S40 Volvon vetoaksilan stefa. Öljyt pihalle. Emäntä ajoo niin kauan kun ilkes, sitten hinattihin korjaamolle, loppumatkasta vetävään autoon kuului kaamee krahina.

Uusi stefa ja öljyt. Sitten monta vuotta ajoa, ja vielä monen vuoden jälkeen toisella omistajalla liikenteessä. 3 vaihteen synkronointi menetettiin, ei muuta.

Mikkeli-Oulu-säteellä sillä tehtiin reissuja..täältä kotoa käsin.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 00:19
Kirjoittaja tippiwatti
Savaloja kirjoitti:
11.10.2019, 20:16
Varmaan ainakin pari tonnia ajettu vähillä öljyillä. Viimeisimmällä 400km reissulla oli kuiva, nelonen jossain vaiheessa takelteli päälle menoa. Laitoin öljyt sisään, ei se kovin pahaa metakkaa pijä mutta vaihteensiirto on vähän nihkeähö.

Kauanko kestää, jättääkö välille vai pääseekö nilkuttamaan max 100km kotia jos hajoaa? Että hommaanko suosiolla verestä lootaa? autolla on elinkaarta jäljellä vuosi-pari, ruoste alkaa meitä erottamaan.
Viimenen keino tuollaiselle vahdelaatikolle taitaa olla se,et 10W/30 mineraaliöljyt sisään,ajoa muutama 100km ja vaihto uudelleen samaan mineraaliöljyyn.
Kestää sitten minkä kestää.
En sano asiaa mersun kannalta,mut muuten kokeiltuna.
Saabin (ysitonninnen) laatikko kesti toimenpiteen jälkeen reilut 30 000km samoilla äänillä ja kait senkin jälkeen seuraavalla (asian tietäneellä) omistajalla --> Saab-harrastajalla.
Pientä ääntä se piti em. jälkeenkin,mutta ei sentään hajonnut ja ne pienet laakeriulinat pysyivät samalla tasolla vuosia/ei pahenneet.

Em. sanottu koskee ainoastaan Saabin laatikoita; mut jos se mersun sellainen hajoaa joka tapauksessa,niin kokelussa ei varmaan menetä kuin vaivan ja öljyn hinnan?

Ainoa haitta asiasta oli se,että -30 asteen pakkasilla ja sillä öljyllä laatikkoa piti "lämmittää" 5min ennen liikkeelle lähtöä ja toiminta oli hetken aikaa tahmeaa.
Muutoin se toimi itseasissa paremmin kuin ohjekirjan määräämä öljy.
Saabissa.
Jotkut autothan saattavat olla hyvinkin tarkkoja sen öljylaadun suhteen; esim. nelikko Sierraan laitettuna/vaihdettuna muu kuin valmistajan määräämä öljy tarkoittaa sitä,et vaihteet eivät mene päälle enää ollenkaan/hyvin huonosti.
Asian huomaa jo 50-500m ajon jälkeen...

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 00:29
Kirjoittaja Ajomies
Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 00:46
Kirjoittaja tippiwatti
Muokkasin tuota sanomaami kilometrien suhteen; 30tkm kun oli alakanttiin.
En muistanut "heittämällä" asiaa.
Sen jälkeen kun laatikko (autoliikkeestä oston jälkeen) alkoi pitämään ääntä/otin selvää asiasta/öljyn vaihto mineraaliöljyyn,ni ajettiin sillä 330 000-370 000tkm väli.

Mut mittakaava ja itse asiahan on oikein.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 01:24
Kirjoittaja tippiwatti
Ajomies kirjoitti:
13.10.2019, 00:29
Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?
Arvaus,mutta; vaatiiko se välttämättä sen ATF:n muualle kuin siihen lukkoperään?
Se kait alkaa "luistamaan" jollei siellä ole nimenomaan sitä?
Ja jos se sattuu olemaan ehjä,niin sen saa hajotettua/ulisemaan muilla öljyillä.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 01:39
Kirjoittaja manner
Atf.ää ei kannata laittaa vaikka laitetaan ja suositellaan. Tässä on juuri yksi tapaus kesken kun tuli ulos...

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 09:13
Kirjoittaja 8400
tippiwatti kirjoitti:
13.10.2019, 01:24
Ajomies kirjoitti:
13.10.2019, 00:29
Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?
Arvaus,mutta; vaatiiko se välttämättä sen ATF:n muualle kuin siihen lukkoperään?
Se kait alkaa "luistamaan" jollei siellä ole nimenomaan sitä?
Ja jos se sattuu olemaan ehjä,niin sen saa hajotettua/ulisemaan muilla öljyillä.
Whaaat?? Miten lukkoperä ja vaihteisto liittyy toisiinsa? Ja toisekseen jos perään laittaa atf:ää niin se ei kauaa kestä, vaatii GL5 luokan öljyn. Kolmanneksi tässä mallissa ei koskaan ole ollut tasauspyörästön lukkoa.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 09:16
Kirjoittaja kalvaana
Ainakin 124 korimallin Mersussa tehtaan öljysuositus on ATF. Hyvin pelaa sillä öljyllä. Kait siinä joku syy on, miksi tehdas on sen tyypin öljyn sinne halunnut. Mulla on ollu auki semmonen Mersun loota, mutta en muista oliko siellä neulalaakereita muualla, kuin kytkinakselin ja pääakselin välisessä saumassa. Varsinaiset akselien laakerit on kartiorullalaakereita.
Tärkeintä tietysti, että öljyä on. Mulla on yks 124-korinen huoltovastuulla. Mittarissa kohta 600 tonnia. Pittääkin kattoa sen lootan öljytaso, kun 100 tonnia ajettu niillä öljyillä. Aika pieni öljymäärä, että siitä kannattaa pittää huolta ja vaihtaa ne kans vaikka tehtaan ukon mielestä ei tarvii.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 10:28
Kirjoittaja DexMasZet
Kokeilkaapa laittaa w124 tai w202 mersun manuaaliin 80w-90 vaihteistoöljyä, tai mitä tahansa muuta kuin atf öljyä. -15 pakkasta niin ette saa vaihdetta päälle (takertelee jo aijemmin). Jos valmistaja käskee laittamaan atf öljyä, miksi sinne pitää keneenkään silloin muuta laittaa.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 11:23
Kirjoittaja manner
Juuri tuon vuoksi laitettiin atf ja niiltä osin auttoi. Nyt ei pysy rasvat sisällä ja atf.n käyttöä kritisoitiin. Prosessi kesken...

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 11:52
Kirjoittaja jiba
mersussa on niin hyvin tehty loota etteise kaipaa mitään valanrasvoja äänen vaimennukseen ja väljyyksien tiukennuksiin.
atf lootaan niin voi vaihteita vaihtaa pakkasellakin.
ja kulutuskin pysyy normeissa.eikä tarvii tyhjäkäyntiä nostaa.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 12:11
Kirjoittaja manner
Niin voi olla että vika oli jo kun atf laitettiin. (Epäilen pääakselin laakeria) Mutta notkeampana kurana se tuli vaan helpommin ulos mutta parempi näin. Paksumpi kura ois sekin tullut mutta myöhemmin ja varsinainen vika ois pysynyt piilossa.
Mutta mikä noita mersuja vaivaa? Tätäkin vähän ajettua yksilöä korjataan joka vuosi katsastukseen enemmän kuin tojotaa kymmenessä. Ja pitäisi olla vielä mersun hyvältä kaudelta..

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 12:27
Kirjoittaja 8400
No minkämallinen se sitten on? Tietysti joku w124 saattaa olla 700 tuhatta ajettu ja mittarissa 300.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 12:42
Kirjoittaja manner
201. Nelilovinen. Alle sata ja kaikki taulussa. Laatikko huutaa pakilla ja nyt vuotaa, Alustava arvio laakerivika mutta huuto kuulostaa hammaskosketus ulinalta. Asentovirhe? Ideoita?

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 12:44
Kirjoittaja mattiolavi
Atf on mersun laatikon öljy ollut jo -60 luvulta,turha sitä on jäykemmillä öljyillä väljän kytkinakselin laakerin ääniä peittää kun lämpiää kolisee kuitenkin.Eikä se siitä äänestä hajoakaan "naapurin akalla"on noin 1,5miljkm ajettu 124 250d ja laakeri rallatellut vuosia,on siis jatkuvassa ajossa tämäkin peli ja atf laatikossa.Mulla on vasta 40v kokemus noista mersuista niin jotain jäänyt mieleen.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 13:00
Kirjoittaja jiba
kyllä jos mersu pienillä kilometreillä hajoo .niin auto on päätyny väärän laiselle käyttajälle.tuskin kestäis se tojotakaan.
mersuissa tarvii tehä ensimmäinen isompi huolto vasta 500 000 km kohilla.ja 800 000km kohilla voi ilmetä jotain laitettavaa.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 13:08
Kirjoittaja Mika 82
manner kirjoitti:
13.10.2019, 12:42
201. Nelilovinen. Alle sata ja kaikki taulussa. Laatikko huutaa pakilla ja nyt vuotaa, Alustava arvio laakerivika mutta huuto kuulostaa hammaskosketus ulinalta. Asentovirhe? Ideoita?
Siellä voi olla peräytysrattaina suorahampaiset, verrattuna muiden vaihteiden vinohampaisiin rattaisiin, pitää enemmän ääntä :)

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 13:18
Kirjoittaja manner
Juu. Tiedossa on että suorat on hampulit ja suorat huutaa mutkun huutaa enemmän mitä suorienkaan kuuluu..
Netti on pullollan tarinoita mersun ``vääränlaisesta`` käytöstä. Varmaan mm. ne valeon kuuluisat syyläritkin on vaan väärinkäytöstä...
Mun mielestä auton ei kuulu seistä kauempaa korjaamolla kuin ajossa. Tämä nyt näyttäisi menevän ihan BMW tasolle.

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Lähetetty: 13.10.2019, 13:19
Kirjoittaja kalvaana
Minulla kokemusta 123-korissesta ja 124 korisesta, 508:sta ja 212 Sprintteristä. On niissä jokaisessa ollu korjattavaa. 124 tais olla paras, kun sillä ajettiin 20 vuotta. Se tosin jätti minut jalkamieheksi kun vetoakseli katkesi ruostumisen takia (tyyppivika). Mesestä meni laturi 300 tonnin kohalla, kansipahvi 470 tonnin kohalla, nelosen synkronointi petti vajaassa 500 tonnissa, takapään hydrauliikan sylintereitä ja kaasupalloja ostettu useita, takapyörän laakerit 400 tonnissa, takaäänenvaimentimia useita, lämmityslaitteen moottori, lasinpyyhkimen moottori, takatukivarren ulkopään heloja useita, etupallonivelet kaksi kertaa, keskuslukon alipainepumppu, moottorin kumityynyt, kardaanin keskilaakeri ja rättinivelet. Kytkin levy ja asetelma alkuperäiset, samoin etuiskarit. Ekat jarrulevytkin keski 300 tonnia.
Nää kaikki siis reilusti alle 600 tonnin, että ei se hyvän aikakauden Mersukaan ilman korjaamista kule.