Nissanin runkoon paikkapala
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Olihan se mätä runko kelvannut viime leimallakin. Tuommonen märäntyminen ei vuodessa eikä kahdessa tapahdu. On ollut ihan kinttaalla jo pidemmän aikaa. Voi olla että ruostehilse on ollut siististi paikoillaan peittäen todellisen kunnon.
Ei se sauma mitään nättiä ollut mutta on sitä kamalammatkin saumat katsastuksessa kelvannut. Itsekantavankorin kantavissa koteloissa tulisi mielestäni nostaa vaatimustasoa vähintään jatkuvaan saumaan, sekä jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
On tuo korjattu kohta varmasti vahvempi kuin se mistä lähdettiin.
Ei se sauma mitään nättiä ollut mutta on sitä kamalammatkin saumat katsastuksessa kelvannut. Itsekantavankorin kantavissa koteloissa tulisi mielestäni nostaa vaatimustasoa vähintään jatkuvaan saumaan, sekä jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
On tuo korjattu kohta varmasti vahvempi kuin se mistä lähdettiin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Huono idea. Joskus jotkut katsastajat noin yrittivät vaatia. Ruostuminen alkaa suojaamattomassa pinnassa heti. Lisäksi monien ruostevaurioiden korjaus vaatii isojenkin osakokonaisuuksien purkamista eikä suojaus onnistu enää jälkikäteen kunnolla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:06 am
jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
-
- Viestit: 5873
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Millaisista paloista tuollainen korjaus kannattaa alkaa tehdä? Hiekkapuhallus ja rangan tuenta korjauksen ajaksi?
Kokonaan uudesta tekeminen lie ainakin vielä työläämpää muttei mahdoton ajatus sekään jos korvakot yms. saa siirrettyä vanhasta.
Vai kui?
Kokonaan uudesta tekeminen lie ainakin vielä työläämpää muttei mahdoton ajatus sekään jos korvakot yms. saa siirrettyä vanhasta.
Vai kui?
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Minä olen massannut/maalannut heti hitsauksen jälkeen ja on joskus jopa katsuri kehunut työnjälkeä vaikka omasta mielestä oon ihan surkia hitsari enkä tykkää yhtään (Eli jompikumpi on väärässä ), että heti vaan viimeistely päälle.
Re: Nissanin runkoon paikkapala
tossahan alottaja jut on sanonnu et kunnon massaus leiman jälkeen .voi olla katsurin toive?
tossahan on taidettu vaihtaa pätkä takarunkoo ja lappunen on vahvike pala jossa tuo kuuuluisa hirviö sauma.
tommonen korjaus on paras jos saativilla korjaus paloja .tai tekee uuden runko aisan .
mut ne tilkku täkit on huonoin vaihto ehto.
japanilaisten rauta on vaan niin kierrätettyä paskaa et alkaa lahoomaan masuunista tultuaan.
vanha osa tuppaa häviää paikan ympäriltä.eli korjaus isommissa paloissa.
tossahan on taidettu vaihtaa pätkä takarunkoo ja lappunen on vahvike pala jossa tuo kuuuluisa hirviö sauma.
tommonen korjaus on paras jos saativilla korjaus paloja .tai tekee uuden runko aisan .
mut ne tilkku täkit on huonoin vaihto ehto.
japanilaisten rauta on vaan niin kierrätettyä paskaa et alkaa lahoomaan masuunista tultuaan.
vanha osa tuppaa häviää paikan ympäriltä.eli korjaus isommissa paloissa.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Minä en ole maalannut alustan puolelle jääviä hitsisuamoja ikinä. Sen sijaan olen kyllästänyt hitsatun alueen ulkopuolelta ja sisäpuolelta raskaalla polttoöljyllä. Koskaan ei ole tarvinnu kahta kertaa hitsata samma kohtaa sen 4:n vuosikymmenen aikana, kun autoja on tullu rassattua. Viime vuosina tosin ollu jo niin hyviä autoja, ettei oo tarvinnu ennää hitsailla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Nyt onkin hyvä jatkumo lähteä ruostesuojaamaan tuota korjattua runkoa
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Nissanin runkoon paikkapala
TRAFIn ohje kertoo näin,361 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:51 amHuono idea. Joskus jotkut katsastajat noin yrittivät vaatia. Ruostuminen alkaa suojaamattomassa pinnassa heti. Lisäksi monien ruostevaurioiden korjaus vaatii isojenkin osakokonaisuuksien purkamista eikä suojaus onnistu enää jälkikäteen kunnolla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:06 am
jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
"Ruostevaurioiden tarkastaminen katsastuksessa
Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään
jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna."
Nykyautojen kohdalla alkaa olemaan jopa kiellettyä itse hitsailla.
"Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja
liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman
ohjeistuksen mukaisesti."
"Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu"
https://www.is.fi/autot/art-2000005349437.html
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... DAiUMmi0YO
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Helpoin on kun hitsaa ennen ekaa näyttöä ja massat päälle.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Tuttua juttua...PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 2:41 pmTRAFIn ohje kertoo näin,361 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:51 amHuono idea. Joskus jotkut katsastajat noin yrittivät vaatia. Ruostuminen alkaa suojaamattomassa pinnassa heti. Lisäksi monien ruostevaurioiden korjaus vaatii isojenkin osakokonaisuuksien purkamista eikä suojaus onnistu enää jälkikäteen kunnolla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:06 am
jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
"Ruostevaurioiden tarkastaminen katsastuksessa
Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään
jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna."
Nykyautojen kohdalla alkaa olemaan jopa kiellettyä itse hitsailla.
"Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja
liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman
ohjeistuksen mukaisesti."
"Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu"
https://www.is.fi/autot/art-2000005349437.html
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... DAiUMmi0YO
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Niin on. Jossain toisessa ketjussa oli sama asia, mutta kertaus on opintojen äiti.
Tässä videossa korjataan volkkaria vähän perusteellisemmin, kuin vulganoimalla
uutta peltiä vanhan päälle.
https://youtu.be/QQOYYdcN1Ww
Tässä videossa korjataan volkkaria vähän perusteellisemmin, kuin vulganoimalla
uutta peltiä vanhan päälle.
https://youtu.be/QQOYYdcN1Ww
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Paaliin vaan.PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 2:41 pmTRAFIn ohje kertoo näin,361 kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:51 amHuono idea. Joskus jotkut katsastajat noin yrittivät vaatia. Ruostuminen alkaa suojaamattomassa pinnassa heti. Lisäksi monien ruostevaurioiden korjaus vaatii isojenkin osakokonaisuuksien purkamista eikä suojaus onnistu enää jälkikäteen kunnolla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 8:06 am
jälkinäyttö ennen maalausta ja massausta. Tällöin voisi katsastaja todella arvioida korjauksen laadun. Yksi ongelma on myös että katsastajan riittämätön ammattitaito arvioida hitsauksen kelvollisuutta.
"Ruostevaurioiden tarkastaminen katsastuksessa
Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään
jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna."
Nykyautojen kohdalla alkaa olemaan jopa kiellettyä itse hitsailla.
"Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja
liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman
ohjeistuksen mukaisesti."
"Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu"
https://www.is.fi/autot/art-2000005349437.html
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... DAiUMmi0YO
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Kyllä omistakin kulkineista ne 90-luvulla tehdyt oli viimeisiä joita piti hitsailla, nämä 2000-luvulla tehdyt on olleet jo sellaisia ettei niihin ole tullut sellaisia ruostekohtia joita pitäisi hitsaamalla korjata, pohjamaalilla ja ruosteenestolla kylläkin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Tarkkaa työtä tekivät. Näytti muuten hitsinä olevan Kempomat 180:PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 4:37 pm Niin on. Jossain toisessa ketjussa oli sama asia, mutta kertaus on opintojen äiti.
Tässä videossa korjataan volkkaria vähän perusteellisemmin, kuin vulganoimalla
uutta peltiä vanhan päälle.
https://youtu.be/QQOYYdcN1Ww
https://www.youtube.com/watch?v=QQOYYdcN1Ww&t=1284
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Aika rumasti on pistehitsattu
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
- Paikkakunta: punkalaidun
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Pistetään vielä toisenpuolen saumakin näkyviin, saadaan tällekin arvosana https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/nissan ... 084031.jpg
Nämä on tosiaan kolmelta sivulta hitsattu sisä ja ulkopuolelta, rungonsisällä on lisäksi vahvike laput.
Toi neliö lätkä on "huoltoluukku" mistä päästiin hitsaamaan sisäpuoli.
Joten en menetä yöuniani tämän takia, tiedän että tästä ei ainakaan petä.
ja tästä päästään siihen suojaukseen https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/nissan ... 084042.jpg
Paras ja ainoa oikea olis varmaan ollu hiekkapuhallus, maalaus ja koteloaineet sekä massa päälle mutta auton omistajan
rahapussia ja auton oletettua käyttö aikaa ajatellen niin päädyttiin hiukan öljyllä ohennettuun koteloaineeseen koska ruosteitten
peittäminen massalla on se pahin vaihtoehto, jos tämä edes hiukan hidastaisi ruostumista. Kuvassa homma vielä vaiheessa siksi kuivia paikkoja näkyvissä.
Nämä on tosiaan kolmelta sivulta hitsattu sisä ja ulkopuolelta, rungonsisällä on lisäksi vahvike laput.
Toi neliö lätkä on "huoltoluukku" mistä päästiin hitsaamaan sisäpuoli.
Joten en menetä yöuniani tämän takia, tiedän että tästä ei ainakaan petä.
ja tästä päästään siihen suojaukseen https://khuoltopiste.1g.fi/kuvat/nissan ... 084042.jpg
Paras ja ainoa oikea olis varmaan ollu hiekkapuhallus, maalaus ja koteloaineet sekä massa päälle mutta auton omistajan
rahapussia ja auton oletettua käyttö aikaa ajatellen niin päädyttiin hiukan öljyllä ohennettuun koteloaineeseen koska ruosteitten
peittäminen massalla on se pahin vaihtoehto, jos tämä edes hiukan hidastaisi ruostumista. Kuvassa homma vielä vaiheessa siksi kuivia paikkoja näkyvissä.
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Juu ei missään nimessä näin! Päin persettä tehty, kannattaa alkaa katsomaan muita hommia....
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Varmasti kestää paremmin kuin ennen korjausta.
Mutta roiskuteltun litkun resepti olisi mielenkiintoinen, eli mikä kotelosuoja, mikä öljy ja missä suhteessa?
Ruiskuteltiinko sitä myös rungon sisälle?
Meneekö monta viikkoa pölykuivaksi tulemiseen?
Mitä "märempi" kotelosuoja (ja mitä pitempään pysyy märkänä) sitä parempi. Ei tietenkään kovin montaa
vuotta saisi kuivuminen kestää, että voi joskus ottaa käyttöönkin.
Toivottavasti auto on sun vaki-asiakkaan, jotta voimme, toivottavasti, kuulla vuosien päästä kuinka
se on kestänyt tältä korjatulta ja suojatulta osalta.
Tahtoo olla immeisten ruostesuojaus kokemukset sellasia, että "suojasin auton ja tuli hyvä ja kestävä",
mutta autoa on pidetty sen jälkeen vain pari vuotta.
Tai sitten joku harraste auto joka majailee lämpimän tallin kätköissä.
Käyttöauton suojaus kokemukset kiinnostais.
Tuollaisen remontin hintakin olisi mielenkiintoinen?
Mutta roiskuteltun litkun resepti olisi mielenkiintoinen, eli mikä kotelosuoja, mikä öljy ja missä suhteessa?
Ruiskuteltiinko sitä myös rungon sisälle?
Meneekö monta viikkoa pölykuivaksi tulemiseen?
Mitä "märempi" kotelosuoja (ja mitä pitempään pysyy märkänä) sitä parempi. Ei tietenkään kovin montaa
vuotta saisi kuivuminen kestää, että voi joskus ottaa käyttöönkin.
Toivottavasti auto on sun vaki-asiakkaan, jotta voimme, toivottavasti, kuulla vuosien päästä kuinka
se on kestänyt tältä korjatulta ja suojatulta osalta.
Tahtoo olla immeisten ruostesuojaus kokemukset sellasia, että "suojasin auton ja tuli hyvä ja kestävä",
mutta autoa on pidetty sen jälkeen vain pari vuotta.
Tai sitten joku harraste auto joka majailee lämpimän tallin kätköissä.
Käyttöauton suojaus kokemukset kiinnostais.
Tuollaisen remontin hintakin olisi mielenkiintoinen?
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Minä oon hitsannut 2000luvulla tehtyjä tojotia, nissaneita, fiatia, citikkaa, mersuja ja fordia. Uusin oli ehkä 07vm Toyota joka oli jo helmasta puhki..korjailija kirjoitti: ↑Pe Loka 11, 2019 5:22 pm Kyllä omistakin kulkineista ne 90-luvulla tehdyt oli viimeisiä joita piti hitsailla, nämä 2000-luvulla tehdyt on olleet jo sellaisia ettei niihin ole tullut sellaisia ruostekohtia joita pitäisi hitsaamalla korjata, pohjamaalilla ja ruosteenestolla kylläkin.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Helmi 23, 2011 5:35 pm
- Paikkakunta: punkalaidun
- Viesti:
Re: Nissanin runkoon paikkapala
Tarkkaa seossuhdetta on paha antaa mutta olisko 1dl/1L ihan vaan sentakia että ehtii imeä itsensä ton ruosteen sisään,
sattu toi aine olemaan niin vahamaista että kuivuu siihen pintaan. Kaikki pohjan kotelot ja rungon sisäpuoli käsiteltiin
koteloruiskulla. Pelkkä kotelo/ruostesuoja ainehan on tarkoitettu ehjään maalattuun pintaan.
Hinnasta senverran että laskutettavia tunteja reilu 3 työpäivää+tarveaineet, sisaltää myös jarru ym. katsastus remppaa, jokainen laskee siitä omalla tuntihinnalla.
sattu toi aine olemaan niin vahamaista että kuivuu siihen pintaan. Kaikki pohjan kotelot ja rungon sisäpuoli käsiteltiin
koteloruiskulla. Pelkkä kotelo/ruostesuoja ainehan on tarkoitettu ehjään maalattuun pintaan.
Hinnasta senverran että laskutettavia tunteja reilu 3 työpäivää+tarveaineet, sisaltää myös jarru ym. katsastus remppaa, jokainen laskee siitä omalla tuntihinnalla.
MF 30
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
Zetor 5945, 6711
Case 845xl turbo, maxxum 5130pro
IH 2504 kaivuri
Lännen C20
JCB 2CX
Ara 31
Scania 112H
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], riude ja 34 vierailijaa