Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Moi kaikille uudelta masinistilta.

Toivoisin vinkkejä etukuormaimen ja takakauhan tappien rasvaukseen. Mulla ei ole aikaisemmin ollut mitään vastaavaa leikkikalu.. tarkoitan työkalua, traktoria tai muuta niin tämä ylläpito on täysin uutta.

Haaste on, että tämä Case 580G on seissyt viime vuosina ja esimerkiksi etukuormain pitää ihan kamalaa metalli-metalli vasten kirskunaa etenkin kuormainta laskiessa ylhäältä alaspäin.

Lisähaaste on, että monissa kauhan liitoksissa ei mielestäni ole mitään nippaa tai muuta mistä liitokseen saisi työnnettyä rasvaa prässillä.

Miten saan noihin nipattomiin liitoksiin rasvaa?

1) Koneen ohjaamossa on tällainen "huolto-ohjelma" -taulu:
https://aijaa.com/S5Nj6j ( rasvauskohteet )
https://aijaa.com/ufFoI7 ( numeroiden selitteet englannin kielellä )

2) Esimerkki -liitoksia joissa on nippa ( = ei ongelmaa.. )
https://aijaa.com/Qljt3l ( tässä ylemmässä liitoksessa on nippa, näkyy kuvassa, alemmassa ei ole )

3) Esimerkki -liitoksia joissa ei ole nippa ( ONGELMA )
3.1) https://aijaa.com/bNUhNz
3.2) Sama kuin edellinen, mutta eri suunnasta:
https://aijaa.com/NLyFZN
https://aijaa.com/C3LmFc
3.3) Toinen esimerkki nipattomasta liitoksesta:
https://aijaa.com/a14t8g

3.4) Takakauhasta liitoksia missä en näe mitään nippoja:
https://aijaa.com/YIazoS
https://aijaa.com/00NvbM

Arvostaisin jos jollain olisi vinkkejä miten tulisi menetellä rasvauksen kanssa.

Kiitos!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
MF 135 vm-67
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 am
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MF 135 vm-67 »

Laitetta tuntematta sanoisin, että kyllä tappiliitoksissa kuuluu olla rasvausmahdollisuus.
Tapin päästä porattu rasvakanava tai silmukasta.
Olisiko nipat pudonneet, katkenneet ja nipan paikka likakerroksen peittämä.

Tervetuloa Masinistien joukkoon.
Traktorit: MF 135 -67
MF 390-89
IH 674 -78
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Yksinkertanen muistisääntö: siellä missä on mustaa pikeä, on rasvanippa. Kattoo nivelet tarkkaan niin väkisin löytää joka välistä nipan.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
jpeltoma

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Minun vastaava kone ei ole nyt lähellä mutta muistelen ulkoa. Nipat voi olla poikki tai tukossakin, eli wanhaa rasvaa ja ruostetta rasvakanavissa, niitä voi liuottaa CRC:llä kun ottaa nipan pois. Joskus joutuu avaamaan tapin ja putsaan kolot. Minun kone ei kitise jos kaavioissa olevat nipat on rasvattu ja kaaviossa nipat on oikein.

Etukuormaaja: Kauhan kiinnityksen alatapissa ei ole nippaa, muualla on. Ilmeisesti alatappi on teräsholkilla tms omassani se ei ole erityisemmin väljä vaikkei ole rasvattu. Kuvassa etukauhan nostosylinterin yläpään nippa on siellä alapuolella, ei tapin päässä.

Kaivurissa kauhan kiinnityksen alapäässä ei ole nippaa. Usein niissä on tämänikäisissä jo väljääkin aika reilusti. Samoin koiranluissa ei ole nippoja. ILmeisesti ovat niin kovaa terästä etteivät tarvi. Muutoin siellä on nipat normaalisti joka sylinterin päissä ja tapeissa. Voi olla että koneessasi on vaihdettu joku perus tappi jossa ei ole porattu rasvakanavia jos ei vastaa kaavioita.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Tärkeimmät rasvauskohteet on suurimman rasituksen ja laajimman liikkeen tekevät nivelet. Etukuormaajassa kopin puoleiset aisojen tapit ja kaivulaitteessa kääntönivelet (+kääntösylinterit) ja pääpuomin tyvi.

Ja tosiaan ne nipat on kulutustavaraa, suurin osa 1/8 tuumakierteellä jos ei joku ole porannut uutta kierrettä.
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos kaikille vinkeistä.

Rasvausnippoja alkoi ohjeilla löytyä niistäkin paikoista mistä en niitä etsimällä ollut löytänyt. Nippoja löytyi sylinterien päistä (jos se on oikea termi), tappien päistä.

Käytin 2.5 tuntia rasvaamiseen ja merkittävä osa etukauhan tapeista on nyt rasvattu. Raportoin viikonloppuna miten etenee. Pari näkökulmaa:
- Ostin IKH:sta 3 kpl MOBILGREASE XHP 322 MINE 390G -rasvaputkiloa. Valitsin sen koska siinä on Molya, ja sen koostumus on "tahmea" ja venyvä.
- Sain melkein yhden putkilon tyhjäksi
- Homma on mulla vielä sen verran hakusessa, että suurin osa ajasta meni täyttäessä pientä käsi-rasvaprässiä. Siihen ei sovi ne 390 gramman putkilot mitä saa kaupasta ja oli aika sotkuista puuhaa täytellä prässiä. Prässin ilmauksen kanssa oli haasteita ja pari nippaa ei suostunut ottamaan rasvaa, kiitos vinkistä ostan nippoja uusia.

Ihan mukavaa puuhaa toi nivelten rasvailu, se oli palkitsevaa nähdä kun rasvaa alkoi pursuta nipan vastakkaiselta puolelta.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ei tartte molya. XHP222 tai OH-Grease olis mennyt. Oon itte miettinyt että ostais kaivurin rasvausta varten SHP2:sta, sitä ainoota oikeeta tappirasvaa.
Osta sieltä IKH:sta se oranssi 20€ yhden käden prässi. Maksaa ittensä heti takas. Paalaimen rasvauksessa sen huomaa. 17 nippaa mitä kummallisimmissa paikoissa ja huono nippa niin on se vaan hienoo tukee toisella kädellä suutinta ja toisella pumpata. Sanokoon kuka mitä hyvänsä takas, mutta mulla on ollut tommonen 2v käytössä ja pois en anna. Tekee sen minkä Matolainen, yhtä raskas puristaa ja maksaa 1/3 siittä mitä Mato. Ja mulla ei oo pistää 300€ akkuprässiin..
Ja prässin käyttöön, ekaks vedät sen männän taakse ja kierrät perän auki. Vapauta mäntä että ammut tyhjän patruunan roskiin ja viritä se uusiks. Patruunasta korkki irti, pudota säiliöön, vedä se hernekeittopurkin kansi irti ja kierrä säiliö kiinni mutta älä kiristä. Vapauta mäntä ja sitten vasta. Ilma pakenee kierteen välistä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos. Toi yhden käden malli ja sellainen mihin menee patruuna on hyvä vinkki.

Ja jos noin siististi saa vaihdettua patruunan olen ikuisesti kiitollinen.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jiba

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jiba »

meillä tössä jameksen rasvauksessa menee useempi tuupillinen rasvaa.laittannu sen verta et miltei riesaks asti.toi rasvaushan pitäis tehä ainakun lopettelee kaivuun niin ei se sonttajankki jää sinne tappeihin kuivumaan jos seisoo pitempään. ja kunnon rasvaa ei mitään saippua mallia peseytyy sateella pois jos ulukona seisoo elikkä just tommosta kunnon tappi rasvaa.
Jantikka
Viestit: 583
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Oliskohan tällainen Makitan akkumalli ok rasvaukseen.
Pikkasen kömpelön kokoinen, mutta ei paha hinta jos on ennestään porakone.

https://www.punavuorenrauta.fi/tuote/ma ... 381473705/
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

Tappeihin kalsiumsaippuaperustaista tappirasvaa, esim https://www.hankkija.fi/Koneet/voitelua ... c-2-04-kg/.

Kalsiumpohjaiset tappirasvat tunnistaa tavallisimmin punaisesta väristä. Moly tms vaseliineja on turha käyttää kaivurin nivelissä.

Joka niveleen niin monta puristusta, että rasva tursuaa hiukan ulos.

Katkennut nippa voi lähteä helpostikin ulos, kun kapealla taltalla naputtaa jämään pienen poikkiuran ja sitten käyttää taltaa ruuvarina. Tämä toki edellyttää, että nippa on katkennut mekaaniseen vahinkoon ja rasvausta on tehty aiemmin, ts ei ole umpiruostunut kierteisiin.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Construction King kirjoitti: Ke Syys 25, 2019 11:45 pm Kiitos. Toi yhden käden malli ja sellainen mihin menee patruuna on hyvä vinkki.

Ja jos noin siististi saa vaihdettua patruunan olen ikuisesti kiitollinen.
Tämä on sitte kanssa aika hyvä: eBaystä "grease gun coupler", maksaa alle kympin.
Kuva

Ja pikku varoituksena patruunan vaihtoon, joskus voi käydä näinkin... :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=MQEsY1shX2U
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Tämmöttisel voi varmaan laiskempi koittaa väljiin tappeihin survoa smörjää: https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassin-neul ... -ma3240820

..siis jos ei löydä nippoja ja tapin ja helan välissä on neulan mentävä holkkuma. Ensisijaisesti kannattaa toki uudet nännit vaihtaa joka paikkaan jos vaan viitsii.
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Rasvasta vielä, että pysy sitten belsebuubi kaukana IKH:n myymästä Viima erikoisrasvasta, siittä vihreestä mörjästä. En oo tavannut tähän mennessä huonompaa rasvaa kuin se. Toinen mistä pysyt poissa, on keltaiset hylkeenrasvat.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja NH »

On siinä punaisessakin Viimassa kummallinen haju verratttuna muiden tuotemerkkien kalsiumsaippuavaseliineihin.

Kertooko kummallinen haju sitten mistään olennaisesta on toinen juttu.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Osmo_ kirjoitti: To Syys 26, 2019 10:57 pm Rasvasta vielä, että pysy sitten belsebuubi kaukana IKH:n myymästä Viima erikoisrasvasta, siittä vihreestä mörjästä. En oo tavannut tähän mennessä huonompaa rasvaa kuin se. Toinen mistä pysyt poissa, on keltaiset hylkeenrasvat.
mikä siinä on huonoa,siinä vihreässä?
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kaikki. Ei pysy, lähtee karkuun heti kun näkee vesipisaran ja on vetistä. Menin ostamaan laatikollisen sitä tarjouksesta. Kahden tuubin jälkeen heitin loput valkeeseen. Täyttä paskaa se on. Kuitenkin kunnollinen vaseliini on halpa koneremontti
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kävin IKH:lta ostamassa lisää rasvaa. Hyllyssä oli vain yksi XHP222 tuubi, joten otin sen ja lisäksi 7 tuubia XHP 322:ta.

Suosittivat liikkeestä myös Viima -rasvaa, mutta se jäi hyllyyn ja ehkä hyvä niin.

Lisäksi ostin rasvanippoja 45 -asteisia ja suoria molempia 1 pussi.

Mulla oli tarkoitus ostaa oranssi yhdenkäden prässi, mutta myyjä sanoi työpaineeksi jotain mikä mun korvaan kuulosti pieneltä. Lisäksi hinta oli 24.90, kun Biltemassa on tämä 17.90 eur. Ostin Biltsun rasvaprässin toivoen siinä olisi enemmän työpainetta, vaikka en edes tiedä onko asialla merkitystä. Kokemukseni Biltemasta on, että heillä on joitain hyviä työkaluja, kopioita kalliimmista merkeistä, toivon tällä kertaa kävisi samoin.

Viikonloppuna koitan edistyä yhdistelmäkaivurin rasvauksessa, kiitos taas vinkeistä, kerron sitten miten menee.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Vähäinen kokemukseni prässeistä, että halpakin prässi voi olla ihan ok. Mutta letkun pää jos huono, ei hyvä. Itellä bilteman prässi käytössä ja maton pää. Tähänasti on pärjätty.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Yhdistelmäkaivurin etukuormaimen ja takakauhan rasvaus? (Case 580G) aloittelijan kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Voihan vanhoissa koneissa olla vaikka mitä "tein itse nopeasti ja säästin" ratkaisuja, esim. uusi tapitus ilman rasvausta. Siis ihan mitä tahansa yllätyksiä voi löytyä mistä päin vain. Rasvanippoja on sitten eri kierteillä ja tiiveys voi vaatia putkiteippiä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], mattiolavi, Mpaseppä ja 70 vierailijaa