Sivu 1/4

Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 6:27 pm
Kirjoittaja cimo
Käytettyjä, maanajoon käypäsiä kärryjä katsellut ja todennut, että välillä näyttää saavan parempikuntoisen aihion kuorma-autona halvemmalla kuin loppuun ajetun kuorma-autosta tehdyn kärryn.

Miettinyt sitten, että pitäisikö vaan ostaa se kuorma-auto ja laittaa hytin takaa poikki.
Onko monella omakohtaista kokemusta asiasta?

Onko esimerkiksi täysin väärin kuvitella, että etupäästä saisi vielä jonkun satasen projektin hinnasta takaisin? Onko moottorilla, vaihdelaatikolla tai muilla purettavilla osilla (tankilla, säiliöillä, yms) jotain markkina-arvoa. Riippuu tietenkin, että minkälaisen auton katkaisee, mutta noin yleisesti ajateltuna.

Jos traktorissa ei ole ajo-voimanottoa, kannattaako vetolaitteisto purkaa ja vaikkapa vielä perä tyhjentää kärryn keveämmän vedon toiveissa?
Aisan asennus ilmeisen tarkka paikka. Ei paljon tarvi tulla kärry "kylkimyyryä" kun renkaat murtaa ja raskas vetää perässä.
Onhan ne veteliä ja kamalia paskoja, mutta jos käyttö on harrastuspohjalla ja budjetti pyörii alkupään ykköstonneissa, saa aika monta "tukevaa kärryä" pudottaa pois tarjonnasta. Ja ainahan voi runkopalkkia koteloida ja laittaa henkseliä.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 6:38 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Enpä nuiden hinnoista tiedä, enkä edes millasta kärryä suunnittelit.
Mutta jos kuorma-auton romu maksaa vähemmän kuin diy-kärry,
niin tuskin sen osilla kovin paljoa tienaa. Diy-kärryn tekoon kuorma-auton
romusta menee yllättävän rahaa, jos ei ole valmiiksi piha täynnä kamaa.
Ja jestas sitä auton romun osien myymistä! Irrotella ruosteisia jumineita osia,
joita sitten ostaja ei käykkään lunastamassa matkahuollosta.
Eikä romu kuorkin kuljetus kotia ole ilmainen sekään.
Tuossa halpa uusi "aihio". Valmis vedettäväksi.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/me ... en/1779901

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 7:10 pm
Kirjoittaja cimo
No tästä ilmoituksesta käy hieman selville millaisia aihioita olen katsellut:

https://www.nettikone.com/scania/t92/1848653

Ei tarvitse olla tuo tai edes tuon merkkinen, mutta vähä suuntaa antamaan.

Ja monestihan nuo autot ovat vielä hintaluokassa 3000€-5000€ ajokuntoisia, jolloin sen saa tarrakilvillä (ehkä) huomattavasti helpommin kotiin kuin valmiin kärryn. Ja elämyshän se on tuoda joku jarruton auto ajamalla kotiin ;) No, ehkä ei, mutta melkeinpä samanlaisen kaluston sen hakeminen tarvii kuin tuollaiseta tehdyn kärryn kotiuttaminen. Jos ei sitten ole niin lähellä, että menee traktorilla hakemaan.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 7:14 pm
Kirjoittaja manner
Hylkäsin vastaavan idean ja turaan irto-osista kun ehtii. Kuorkki ehdokkaat projektiin tahtoi olla ylihintaisia tai myyjät ei vaan osanneet/halunneet toimittaa kuvia tai perustietoja kamoistaan. Jotenkin vallalla on käsitys että ostaja lähtee paskoilla kuvilla katsomaan kolmensadan kilometrin päähän jotain peltolöytöä ja hinnat sovitaan paikan päällä. Sanomattakin selvää että perät märkiä ja kiekot kaljuja ja kuvat otettu ovelasti. Paljonko tuossa sitten säästää sen jälkeen kun perät on kuivattu ja rempattu ja kiekot hankittu verrattuna irtonapoihin ja erikseen hankittuihin ok. pallorengasvanneyhdistelmiin?
Tietysti jos löytää jonkun hyvän aihion läheltä eikä tarvitse lähteä pitkälle. Kaippa niistä ylimääräisistä jotain saa. Kilohinnan kun laskee niin ei tarvi pettyä.
Mutta tämä siis peruskärryssä. Järeä maansiirto ärry voi olla eri juttu.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 7:15 pm
Kirjoittaja 8400
Vetelä, painava, raskas vetää, kaatuu jos ei ole kipatessa suorassa, halpuuskin ehkä vähän niin ja näin. Tympeääkin se on ruosteista romua pilkkoa.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 7:15 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
cimo kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 7:10 pm No tästä ilmoituksesta käy hieman selville millaisia aihioita olen katsellut:

https://www.nettikone.com/scania/t92/1848653
Jos tuosta tekee yksiakselisenkärryn, voi lopusta tehdä vielä sen "tivoli-traktorin"!!!
Two from one! 8)

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 7:46 pm
Kirjoittaja cimo
Kyllä se telikärrynä on tarkoitus pitää ja mulla on se veturi jo yhdensortin tivolitraktori ni ei tarvi toista. On siinä ainaki vilkku katolla :wink:

Tuota vetelyyttä ja kaatumisherkkyyttä en allekirjoita, ellei ahio ole sitten aivan loppu. Ja mielestäni saa sitäkin jäykkäreillä parannettua. Muutamasta tuollaisesta on kuitenkin työmailta omakohtaista käyttökokemusta ja ilman vertailukohtaa ja tietoa paremmasta, en niitä osaa moittia. Yksi oli Jyry-Sisusta tehty, yksi muistaakseni SK Sisusta (tässä oli etukippu ja se ei oikein mukavalta tuntunut) ja kolmas oli joku Volvo alustainen. Raskas vetää, jos/kun voimansiirto pyörii mukana ja varsinkin jos on veto piste vähän sivussa, jolloin teli murtaa suoraan ajettaessa. Helppo tehdä nouseva teli, jolloin edes tyhjänä veto kevenee vähän.

Tahtoo vaan nuo valmiit kaupalliset kärryt (mitkä kai ovat niitä ainoita oikeita) olla vielä viisinumeroisissa hinnoissa.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 8:01 pm
Kirjoittaja Mika 82
Onko jousitus tarkoitus jättää käyttöön? Tuohon kaatumisherkkyyteen mielestäni vaikuttaa paljon. Oma kärry oli tavallisen vetelärunkoinen, joku ikivanha kuorkin runko lehtijousilla. Hitsasin akselin kiinteästi runkoon ja tukevoitti paljon.

Juuri yksi isäntä kaatoi 5 akselisen auton. Miettinyt sitä, että miksei ole sellaista autoa, että jäykistäisi akselit ja rungon yhdeksi puuksi kippauksen ajaksi? Vai onko sellaisia?
Ilmajousituksella varmaan auttaa, kun tyhjentää pussit.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 8:19 pm
Kirjoittaja Tiimo
Painava tulee väkisin. Kippi tarvitsee runsaasti öljyä ja yleensä aihioiden kipit vuotaa. Lava voi olla täysin loppu varsinkin jos on lämpölava niin pehmenee sisältäpäin.
Jos löytyy asiallinen aihio niin helppo on tehdä. Poikkastavasta rungon etuosasta saa helpolla hyvän aisan. Vetosilmukka, letkuja ja 12V polttimot valoihin ostoon ja ajoon.
Ei ole kipatessa herkkä kaatumaan.
Jos vetoa ei ole mahdollista käyttää, perä tyhjäksi. Varsinkin napaperäiset on raskaita vetää kun turhaa rautaa pyörii mukana.
3 kärryt on tullut tehtyä, 2 itelle ja yhdet naapurille.
Yhteen tein vedon automaattilaatikkoa käyttäen kun ei ollut ajovoimanottoa (vastaava kun Köntys metsäkärry josta löytyy Youtube videoita). Toimii hyvin.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 8:22 pm
Kirjoittaja tuplamutteri
Traktori saa olla vähän reippaampi tuommoisen kiskomiseen. Kaupan maakärryt eivät ole kaikki hirmu isoja ja painavia tai korkeita, ja niihin saa monelle traktorille ihan riittävän lastin. Paljonkohan tuommoisesta tehty kärry painaa tyhjänä? 3-4000kg?

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 8:46 pm
Kirjoittaja antti ahti
Osta vaan tuo scania niin lunastan hytin jos ei ole läpimätä. Ja voithan tulla testaamaan kuorkista tehtyä kärryä jos pirkanmaa on sopivan lähellä.

Antti

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 8:57 pm
Kirjoittaja 8400
Jos siinä jouset on niin kaatuu se siinä missä oikeilla maakärryillä ei vielä mitään hätää.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:03 pm
Kirjoittaja Masseyman
Kuva
Oli pakko laittaa kuva lähes 40-vuoden takaa, jossa tuleva masinisti joutui apukuskin paikalle.
Tilanteessa Nuffi vetää melko raskasta kuorma-autosta tehtyä kärriä. Jopa 10 m3 viljakuormastakin selviytyi tuo yhdistelmä. Kipissä on neljä putkea ja nostaa lavan suoraankulmaan. Ikinä ei ole ollut kärrin kaatuminen lähellä vaikka on lehtijouset alla.
Miksei uudemmat traktorit pärjäisi vähän isommankin lavan ja rungon kanssa.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:12 pm
Kirjoittaja mike
tuplamutteri kirjoitti
Paljonkohan tuommoisesta tehty kärry painaa tyhjänä? 3-4000kg?
Tuon verran painaa jo isompi varsinainen maakärry, kuorkista tehty tuplasti.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:13 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
Raskas vetää, jos/kun voimansiirto pyörii mukana ja varsinkin jos on veto piste vähän sivussa, jolloin teli murtaa suoraan ajettaessa.
Taitaa olla joku muu vinossa, jos aisan pieni sivuheitto saa telin murtamaa?! Oisko vaikka akselit vinossa toisiinsa nähden, jolloin kärri haluais kulkea isoa ympyrää!?

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm
Kirjoittaja cimo
Tuleeko se sitten suoraan, mutta eri renkaan jälkeä, jos on aisa vinossa?

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:34 pm
Kirjoittaja Talumees
cimo kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm Tuleeko se sitten suoraan, mutta eri renkaan jälkeä, jos on aisa vinossa?
Tulee.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 9:36 pm
Kirjoittaja Talumees
Masseyman kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:03 pm Kuva
Oli pakko laittaa kuva lähes 40-vuoden takaa, jossa tuleva masinisti joutui apukuskin paikalle.
Tilanteessa Nuffi vetää melko raskasta kuorma-autosta tehtyä kärriä. Jopa 10 m3 viljakuormastakin selviytyi tuo yhdistelmä. Kipissä on neljä putkea ja nostaa lavan suoraankulmaan. Ikinä ei ole ollut kärrin kaatuminen lähellä vaikka on lehtijouset alla.
Miksei uudemmat traktorit pärjäisi vähän isommankin lavan ja rungon kanssa.
Lavan pituus 4-4,5m ja perä ylitys metrin? Eli lavan etupää ei korkealle nouse.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 10:09 pm
Kirjoittaja Matsikka
mike kirjoitti: Ke Syys 18, 2019 9:12 pm tuplamutteri kirjoitti
Paljonkohan tuommoisesta tehty kärry painaa tyhjänä? 3-4000kg?
Tuon verran painaa jo isompi varsinainen maakärry, kuorkista tehty tuplasti.
903 vallulla ajoin Volvon perästä tehryllä 6 tonnin kärryllä lämpölavakärryllä klopaa..oli tosi raskas kärry tyhjänäkin.

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Lähetetty: Ke Syys 18, 2019 10:52 pm
Kirjoittaja cimo
Jyry-Sisusta tehdyssä kärryssä, jolla ajoin töikseni, oli eturunkopalkkien ylijäämäpaloista nikkaroitu V mallinen aisa. Aisat lähtivät kuorma-auton katkaisukohdasta ylhäältä ja kaarsivat alas ja yhteen vetosilmukan kiinnityskohtaan. Tämä kärry oli jokseenkin "kankea" verrattuna muihin ajamiini, joissa oli putki- tai palkkiaisa, joka oli saman levyinen koko matkalta. Käännöksissä tuo V aisa otti takarenkaaseen kiinni hyvin varhain verrattuna kapeaan aisaan.