Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja zage »

Maansiirtokärryä meinaan ja eikös niissä ole lava renkaiden päällä ihan yleisestikin. Zilin akseliston rakenne vaan erilainen kun telin sijaan 2 jäykkää akselia.
Toki alkuperäiset 12x20 nappulakuviorenkaat ei ole leveytensä, kuvion eikä ikänsä puolesta parhaat mahdolliset maansiirtohommiin.
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Eikos Zilttonissa kuitenkin ne jäykät akselit ole jousipakan päissä ja pakan keskikohdalla kiikun laakeri? Jousi siis muodostaa telipalkin. Muistinvaraisesti näin, saatan olla väärässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Yrjö
Viestit: 1482
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Tuossa edelliseltä sivulta pientallin tekstistä kopsattu linkki zil akselista.
http://data3.primeportal.net/trucks/ego ... _of_57.jpg
Kubota B 5001 DT
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

https://www.youtube.com/watch?v=VuXpj-fsaZE

Tuossa videosta näkyy Zil 131 telin akselien liikkeet ja etuakselin liikevarat.
Kun autolla ajetaan älyttömissä paikoissa.

En kielitaidottomana en tiedä paljon noita autoja on rakenneltu miten paljon
Mutta melkoisia menijöitä ne ovat.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jos on hyvä maastossa, niin varmaan ei kovin hyvä peräkärrynä. Vetelä runko.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

pienitalli kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 9:05 am https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/

Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.

Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?

Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.

Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.

Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Noissa on akselit melkosen takana, kun tarkoitus on saada painoa vetopöydälle. Aisapainoa tulee siis täydellä kuormalla sellaset ~15 tonnia.

Näyttäs etukipin iskutilavuus olevan lähemmäs 90 litraa.
http://nummiproductcatalog.com/product. ... =310105234
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Kuuskakkone kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 7:01 pm
pienitalli kirjoitti: Ma Loka 21, 2019 9:05 am https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/

Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.

Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?

Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.

Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.

Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Noissa on akselit melkosen takana, kun tarkoitus on saada painoa vetopöydälle. Aisapainoa tulee siis täydellä kuormalla sellaset ~15 tonnia.

Näyttäs etukipin iskutilavuus olevan lähemmäs 90 litraa.
http://nummiproductcatalog.com/product. ... =310105234
E: Onhan noissa lyhyissäkin kärryissä vesitilavuus siellä 20m3 hujakoilla, 26 tonnia mursketta on häthätää 2/3 tilavuudesta.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja zage »

Kärryä tehdessä voisi runkoa voisi muokata aisan v-malliseksi. Jos sillä saisi vääntöherkkyyttä karsittua?
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html

44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg

Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.

Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

pienitalli kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 3:12 pm https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html

44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg

Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.

Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
Viimeisen akselin siirtää etummaiseksi.

Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.

Tässä yksilössä näkyi olevan etummainen akseli nouseva, ne rojuthan voi siirtää viimeiselle.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ke Loka 23, 2019 8:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Talumees »

TunturiPappa kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 8:18 pm
pienitalli kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 3:12 pm https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html

44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg

Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.

Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
Viimeisen akselin siirtää etummaiseksi.

Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.
Taitaa kuitenkin olla jollainlailla yhdistettynä akselit eli täytyy koko pakettia siirtää.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Talumees kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 8:20 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ke Loka 23, 2019 8:18 pm

Viimeisen akselin siirtää etummaiseksi.

Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.
Taitaa kuitenkin olla jollainlailla yhdistettynä akselit eli täytyy koko pakettia siirtää.
Eipä nuo muutoin ole kuin ilmaputkella toisissaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kunhan ei nosta kipatessa traktorin perää ilmaan.. 28 tonnia jyviä taakse valahtaneena.. kestääkö kärrin runkokaan kauaa tuollaista?
Tekemällä virheistä oppii.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Ottaa tuo etukippi sitten myös öljyä aikast paljon...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Kippaavien kuorma-autojen hydrauliöljy säiliöt ovat isoja tankkeja. Eli suurempi pitkä etukippi tarvinnee melkoisesti öljyä.

Tuo pitkän peräkärrin takaylitys voi oikeesti nostaa vetoaisaa melkoisesti ylös.
Mutta se tuskin häiritsee 10 000 kg painoista traktoria.
Mutta kärrin kippaaminen pienellä traktorilla voi olla vaarallista.

Voisiko kärrin runkoon tehdä tukitassut, jos kaikki kippaaminen tapahtuu kärrin ollessa paikallaan ?
En oikein usko kenenkään vetävän mattoa pitkällä perävaunulla.

Mutta säilörehun laakasiiloilla valtavilla kärreillä kyllä kipataan.
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

pienitalli kirjoitti: La Loka 26, 2019 6:19 pm Voisiko kärrin runkoon tehdä tukitassut, jos kaikki kippaaminen tapahtuu kärrin ollessa paikallaan ?
En oikein usko kenenkään vetävän mattoa pitkällä perävaunulla.
Kippipuolikkaan kuormaei mahdu yhteen läjään, vaan kärry on vedettävä pois kasan "alta". Yleensä ite vetäny varsinki louheen kanssa vähä turhanki pitkäksi, ettei louhekivet pyöri renkaille.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Ajattelin noilla tassuilla olevaa kuorma-auton puoliperävaunusta tehdyllä traktorin peräkärrejä.
Joihin on akseleita siirtäessä muodostunut pitkähkö peräylitys, joka kipattaessa saa kuorman
painopisteen siirtymään taakse ja kärrin aisa alkaa nousta ylöspäin.

Niillä ajetaan vilja kuivurin kaatokuiluun. Ja muuta kevyttä materiaalia jonka voi kipata tasaiselle kentälle.
Eli kärrissä olisi pitkä lava koreilla laidoilla.

https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
Noilla suurella lavalla olevalla kärrillä tuskin ajetaan hiekkaa.

Maansiirtolavalla olevat kärrit ovat oma lajinsa. Niillä ajetaan ja kipataan huonoissakin paikoissa.
Nää peräkärri näytti sora ja murskeen ajoon sopivalta.

https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... dldhf.html
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html

Painavaa tavaraa ajavassa puoliperävaunussa ei tarvi korkeita laitoja ja pitkää lavaa.
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry

Viesti Kirjoittaja voortit »

Sit yks pointti kun k-perästä nii voi ajaa 80 kymppiä unimokilla tai västätäkillä! :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jaritapani, jukkuus, Superdexta-64 ja 54 vierailijaa