Kuorma-autosta traktorin peräkärry
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Maansiirtokärryä meinaan ja eikös niissä ole lava renkaiden päällä ihan yleisestikin. Zilin akseliston rakenne vaan erilainen kun telin sijaan 2 jäykkää akselia.
Toki alkuperäiset 12x20 nappulakuviorenkaat ei ole leveytensä, kuvion eikä ikänsä puolesta parhaat mahdolliset maansiirtohommiin.
Toki alkuperäiset 12x20 nappulakuviorenkaat ei ole leveytensä, kuvion eikä ikänsä puolesta parhaat mahdolliset maansiirtohommiin.
-
- Viestit: 10741
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Eikos Zilttonissa kuitenkin ne jäykät akselit ole jousipakan päissä ja pakan keskikohdalla kiikun laakeri? Jousi siis muodostaa telipalkin. Muistinvaraisesti näin, saatan olla väärässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1482
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Tuossa edelliseltä sivulta pientallin tekstistä kopsattu linkki zil akselista.
http://data3.primeportal.net/trucks/ego ... _of_57.jpg
http://data3.primeportal.net/trucks/ego ... _of_57.jpg
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
https://www.youtube.com/watch?v=VuXpj-fsaZE
Tuossa videosta näkyy Zil 131 telin akselien liikkeet ja etuakselin liikevarat.
Kun autolla ajetaan älyttömissä paikoissa.
En kielitaidottomana en tiedä paljon noita autoja on rakenneltu miten paljon
Mutta melkoisia menijöitä ne ovat.
Tuossa videosta näkyy Zil 131 telin akselien liikkeet ja etuakselin liikevarat.
Kun autolla ajetaan älyttömissä paikoissa.
En kielitaidottomana en tiedä paljon noita autoja on rakenneltu miten paljon
Mutta melkoisia menijöitä ne ovat.
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Jos on hyvä maastossa, niin varmaan ei kovin hyvä peräkärrynä. Vetelä runko.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Noissa on akselit melkosen takana, kun tarkoitus on saada painoa vetopöydälle. Aisapainoa tulee siis täydellä kuormalla sellaset ~15 tonnia.pienitalli kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:05 am https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/
Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.
Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?
Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.
Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Näyttäs etukipin iskutilavuus olevan lähemmäs 90 litraa.
http://nummiproductcatalog.com/product. ... =310105234
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
E: Onhan noissa lyhyissäkin kärryissä vesitilavuus siellä 20m3 hujakoilla, 26 tonnia mursketta on häthätää 2/3 tilavuudesta.Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 7:01 pmNoissa on akselit melkosen takana, kun tarkoitus on saada painoa vetopöydälle. Aisapainoa tulee siis täydellä kuormalla sellaset ~15 tonnia.pienitalli kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:05 am https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/
Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.
Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?
Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.
Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
Näyttäs etukipin iskutilavuus olevan lähemmäs 90 litraa.
http://nummiproductcatalog.com/product. ... =310105234
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kärryä tehdessä voisi runkoa voisi muokata aisan v-malliseksi. Jos sillä saisi vääntöherkkyyttä karsittua?
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg
Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.
Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg
Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.
Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Viimeisen akselin siirtää etummaiseksi.pienitalli kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 3:12 pm https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg
Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.
Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.
Tässä yksilössä näkyi olevan etummainen akseli nouseva, ne rojuthan voi siirtää viimeiselle.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ke Loka 23, 2019 8:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Taitaa kuitenkin olla jollainlailla yhdistettynä akselit eli täytyy koko pakettia siirtää.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 8:18 pmViimeisen akselin siirtää etummaiseksi.pienitalli kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 3:12 pm https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
44m3 lava
Kantavuus 29 740 kg
Kokonaispaino 36 000 kg
Tuossa kärrissä ois kookas lava. 44 kuutiota viljaa painaa suunnilleen
28 tonnia. Siinä olisi traktorille reilusti vedettävää.
Voisiko kuorma-auton perävaunun akselia siirtää reilusti eteenpäin?
Akselin parin metrin siirto eteen keventäisi aisaa reilusti.
Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Eipä nuo muutoin ole kuin ilmaputkella toisissaan.Talumees kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 8:20 pmTaitaa kuitenkin olla jollainlailla yhdistettynä akselit eli täytyy koko pakettia siirtää.TunturiPappa kirjoitti: ↑Ke Loka 23, 2019 8:18 pm
Viimeisen akselin siirtää etummaiseksi.
Kuvassa näyttäisi rungossa olevan suoraa sen verran että muuta kun irroittaa ja siirtää.
Viimeinen akseli saisi nousta niin tulisi vähän ketterämpi eikä murtaisi niin kovin. Helppo toteuttaa yhdellä lisäpussilla, nuuka mies laittaa pelkän kettinkin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kunhan ei nosta kipatessa traktorin perää ilmaan.. 28 tonnia jyviä taakse valahtaneena.. kestääkö kärrin runkokaan kauaa tuollaista?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Ottaa tuo etukippi sitten myös öljyä aikast paljon...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kippaavien kuorma-autojen hydrauliöljy säiliöt ovat isoja tankkeja. Eli suurempi pitkä etukippi tarvinnee melkoisesti öljyä.
Tuo pitkän peräkärrin takaylitys voi oikeesti nostaa vetoaisaa melkoisesti ylös.
Mutta se tuskin häiritsee 10 000 kg painoista traktoria.
Mutta kärrin kippaaminen pienellä traktorilla voi olla vaarallista.
Voisiko kärrin runkoon tehdä tukitassut, jos kaikki kippaaminen tapahtuu kärrin ollessa paikallaan ?
En oikein usko kenenkään vetävän mattoa pitkällä perävaunulla.
Mutta säilörehun laakasiiloilla valtavilla kärreillä kyllä kipataan.
Tuo pitkän peräkärrin takaylitys voi oikeesti nostaa vetoaisaa melkoisesti ylös.
Mutta se tuskin häiritsee 10 000 kg painoista traktoria.
Mutta kärrin kippaaminen pienellä traktorilla voi olla vaarallista.
Voisiko kärrin runkoon tehdä tukitassut, jos kaikki kippaaminen tapahtuu kärrin ollessa paikallaan ?
En oikein usko kenenkään vetävän mattoa pitkällä perävaunulla.
Mutta säilörehun laakasiiloilla valtavilla kärreillä kyllä kipataan.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kippipuolikkaan kuormaei mahdu yhteen läjään, vaan kärry on vedettävä pois kasan "alta". Yleensä ite vetäny varsinki louheen kanssa vähä turhanki pitkäksi, ettei louhekivet pyöri renkaille.pienitalli kirjoitti: ↑La Loka 26, 2019 6:19 pm Voisiko kärrin runkoon tehdä tukitassut, jos kaikki kippaaminen tapahtuu kärrin ollessa paikallaan ?
En oikein usko kenenkään vetävän mattoa pitkällä perävaunulla.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Ajattelin noilla tassuilla olevaa kuorma-auton puoliperävaunusta tehdyllä traktorin peräkärrejä.
Joihin on akseleita siirtäessä muodostunut pitkähkö peräylitys, joka kipattaessa saa kuorman
painopisteen siirtymään taakse ja kärrin aisa alkaa nousta ylöspäin.
Niillä ajetaan vilja kuivurin kaatokuiluun. Ja muuta kevyttä materiaalia jonka voi kipata tasaiselle kentälle.
Eli kärrissä olisi pitkä lava koreilla laidoilla.
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
Noilla suurella lavalla olevalla kärrillä tuskin ajetaan hiekkaa.
Maansiirtolavalla olevat kärrit ovat oma lajinsa. Niillä ajetaan ja kipataan huonoissakin paikoissa.
Nää peräkärri näytti sora ja murskeen ajoon sopivalta.
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... dldhf.html
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
Painavaa tavaraa ajavassa puoliperävaunussa ei tarvi korkeita laitoja ja pitkää lavaa.
Joihin on akseleita siirtäessä muodostunut pitkähkö peräylitys, joka kipattaessa saa kuorman
painopisteen siirtymään taakse ja kärrin aisa alkaa nousta ylöspäin.
Niillä ajetaan vilja kuivurin kaatokuiluun. Ja muuta kevyttä materiaalia jonka voi kipata tasaiselle kentälle.
Eli kärrissä olisi pitkä lava koreilla laidoilla.
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... flh6k.html
Noilla suurella lavalla olevalla kärrillä tuskin ajetaan hiekkaa.
Maansiirtolavalla olevat kärrit ovat oma lajinsa. Niillä ajetaan ja kipataan huonoissakin paikoissa.
Nää peräkärri näytti sora ja murskeen ajoon sopivalta.
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... dldhf.html
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
Painavaa tavaraa ajavassa puoliperävaunussa ei tarvi korkeita laitoja ja pitkää lavaa.
-
- Viestit: 1013
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Sit yks pointti kun k-perästä nii voi ajaa 80 kymppiä unimokilla tai västätäkillä!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jaritapani, jukkuus, Superdexta-64 ja 54 vierailijaa