Kuorma-autosta traktorin peräkärry
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Fordilla on aika riskialtista vetää kärryvedolla, vaikka olisi vapaakytkinakseli. Pehmeikössä, ja pahassa paikassa jos pysäyttää, heilahtaa traktori helposti takaisinpäin, jolloin perävedon akseli pyörähtää väärin päin. Liikahdus voi irrottaa sen pienen jarrupinnan voimanottoakselin jarruvivusta. Pantajarrullinen uudempi malli ei välttämätä ole millänsäkään.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
- Paikkakunta: Länsisuomi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Löytyy myös autosta tehdyt. 1948 mallin 5 tonnin Fordista (Trader?). Jälkiasennuskippi. Kantaa nippanappa 7 tonnia oikein raskasta vehnää. Ollut uudesta asti, eli ensin ajettu auto loppuun ja sitten siitä tehty vetävät kippikärryt viljan ajoon.
-
- Viestit: 1482
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Ei välttämättä tarvitse suunnanvaihdinta, kun kääntää akselin ylösalaisin.Mika 82 kirjoitti: ↑Pe Syys 20, 2019 8:16 pmNo juu, noin toki se homma onnistuu. Sitä vain aattelin, jos joku räpeltää tonnin arvoisen kärryn kanssa, niin tuskin teettää tonnin vaihteistoa. Eli jos ei käy hirvittävä flaksi, kotinikkarin kärry joko työntää tai jarruttaa.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Syys 20, 2019 8:10 pmVaihreloorasta valitaan lähin sopiva vaihde ajovoimanotolle, sitten vaikka lykätään yhdistelmää ja lasketaan kuinka monta pyörährystä kumpikin aksila pyörii jollain matkalla, sen jälkeen lasketaan pyörähdysten perusteella suhdeluku ja tilataan sen perusteella sopiva suunnanvaihtaja.
No ehkä tällaisten kärryjen vetoa käytetään vain lyhyitä matkoja pehmeissä paikoissa, eikä maantiellä?
Silloin lautaspyörä tulee pienen vetopyörän toiselle puolelle. ja pyörimissuunta on traktorin voimanotolle sopiva. Tosin vaihteisto pyörii silloin väärinpäin, mutta ei tuo ole 50 luvun Sisusta tehtyä kärryä haitannut.
On kärry vieläkin navetan takana.
Belaruksen ajovoimanotolle passasi kärryn 2 vaihde.
Ja kärryn vetoa käytettiin vain silloin kun pito oli puutteellista. Esim. lumi, lieju tai jäätikkö.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 398
- Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
- Paikkakunta: Somero
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Itsellä ei ole kokemusta tekemisestä eikä oikein käytöstäkään. Tuossa linkissä muutamalla rivillä mielestäni paljon asiaa.
http://www.maaseppa.fi/pajatyot/traktorin-peravaunut
http://www.maaseppa.fi/pajatyot/traktorin-peravaunut
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Hyvä linkki ja hyviä ajatuksia. Pätee varsinkin, jos kärry tulee runsaaseen ajoon ja tienooseen.
Mutta jo lavan tekeminen tyhjästä on "kotioloissa" melko haastava ellei mahdoton ja varmasti sen verran kallis projekti, että taitaa olla tällaisen kotitarvekippaajan turha moisesta uneksia.
Mutta jo lavan tekeminen tyhjästä on "kotioloissa" melko haastava ellei mahdoton ja varmasti sen verran kallis projekti, että taitaa olla tällaisen kotitarvekippaajan turha moisesta uneksia.
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
täyttä asiaa on tuossa linkissä.allu-85 kirjoitti: ↑La Syys 21, 2019 11:26 am Itsellä ei ole kokemusta tekemisestä eikä oikein käytöstäkään. Tuossa linkissä muutamalla rivillä mielestäni paljon asiaa.
http://www.maaseppa.fi/pajatyot/traktorin-peravaunut
-
- Viestit: 1013
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Mites jos tyrkkäis hydraulimoottorin kartaanin paikalle?
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kunnon kärry ja kunnon veturi niin sielä ei vetoja tarvita. Renkailla on tosi iso merkitys miten ne vierii pehmeässä maassa, sekä mitoituksella. Huonot renkaat ja lavassa peräylitystä niin sillä ei pääse mihkään.
-
- Viestit: 10746
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Minulla on jonkun, ilmeisesti Bedfordista tekemä kippikärry. Rungon madallus aisan korkeuteen on tehty kuormurin rungon paloilla. Aisa jatkuu madalluskohdasta taaksepäin ja liittyy runkoon uudestaan poikkipalkilla vähän taaempana. Hieman käy tiukemmissa käännöksissä rengas V-osuuden tyveen, mutta ei pahasti. Vedon toteuttaminen on jäänyt vaiheeseen, niin minullakin...
Kyllä se aika heräksti keikkuu puolelta toiselle ainakin apujousiin asti, jos sattuu ajouralla vuoron perään patteja vasemmalle ja oikealle sopivassa rytmissä. Ominaisuus pitää ottaa huomioon, jos on kuorman painopiste korkeammalla. Toisaalta, kärry kulkee jousien ansiosta tiellä mukavasti rattorin perässä.
Kyllä se aika heräksti keikkuu puolelta toiselle ainakin apujousiin asti, jos sattuu ajouralla vuoron perään patteja vasemmalle ja oikealle sopivassa rytmissä. Ominaisuus pitää ottaa huomioon, jos on kuorman painopiste korkeammalla. Toisaalta, kärry kulkee jousien ansiosta tiellä mukavasti rattorin perässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Zil 131:n runkoon kukaan tehny kärryä?
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Saako kuorma-auton kippaavasta peräkärristä millaisen peräkärrin ?
Onko ne tarkoitettu vain tasaisella alueella kippaamiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=pem_I-ae5tw
Entä saako haketta ja turvetta ajavasta kärristä jossa on ketjupurku
millaisen kärrin traktorin perään ?
Se ei kaatuisi ainakaan kipattaessa.
Onko ne tarkoitettu vain tasaisella alueella kippaamiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=pem_I-ae5tw
Entä saako haketta ja turvetta ajavasta kärristä jossa on ketjupurku
millaisen kärrin traktorin perään ?
Se ei kaatuisi ainakaan kipattaessa.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kyllä aika vatupassin kans saa olla kippikärryn paikkoja kattomassa. Kippipuolikkaallakin on jo aika tarkkaa, vaikka lava alle 10m pitkä.
Tahtoo nuo ketjupurkavat täysperäkärrit olla siinä yli sadan kuution tiimoilla, ei kärsi ku vähä pohjalle laittaa, että traktorilla pääsee eteenpäin. Toisaalta liikuteltavaksi hakevarastoksi ihan oiva peli.
Porvoossa yksi raktorimies ajelee Tolkkisiin haketta tommosella katkastusta nupista tehdyllä ketjupurkukärryllä, tilavuutta silmämääräsesti sen 40 m3.
Tahtoo nuo ketjupurkavat täysperäkärrit olla siinä yli sadan kuution tiimoilla, ei kärsi ku vähä pohjalle laittaa, että traktorilla pääsee eteenpäin. Toisaalta liikuteltavaksi hakevarastoksi ihan oiva peli.
Porvoossa yksi raktorimies ajelee Tolkkisiin haketta tommosella katkastusta nupista tehdyllä ketjupurkukärryllä, tilavuutta silmämääräsesti sen 40 m3.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Tehtiin Sisusta ja on tukeva kipata. Laitettiin nostoteliin letkut ja kyllä huomaa tyhjillään miten kevyt vetää. Kääntyykin tyhjänä paremmin. Aisana iso neliöputki. Jarrukellon paikalle Farmilaitteelta sylinterit niin on jarrutkin. Navoista vetoakselit hyllyyn niin eivät jarruta.
Jos on huono lava niin on kova työ uusia. Lämpölavat saattaa olla melko ruostuneita myös runkopalkkien sisältä.
Jos on huono lava niin on kova työ uusia. Lämpölavat saattaa olla melko ruostuneita myös runkopalkkien sisältä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Isä teki N86 Volvosta vetävän kärryn. Runkopalkit kavennettiin edestä ja kolmiopalalla liitettiin aisaan. Kolmion alta aisapalkit haaroitettiin runkopalkkien alle. Vaihdelaatikkoa ei ole lainkaan, vain suunnanvaihtaja. Perävälityksestä leikattiin hampaat ison puolen rattaasta pois, näin saadaan veto vapaalle, kun vain kytketään iso perä päälle. Kaksiputkinen nummi-kippi hoitaa kippauksen, eikä ole kaatunut kertaakaan. Jarrut toimii hyrauliikalla ja on haaroitettu kippilinjaan, jotta ei ole tyhjänä turhan ärhäkäät. Jousitetuilla on kiva ajaa kovaa.
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Zil 131:n runkoon kukaan tehny kärryä?
Oon nähnyt yhden ilmeisesti Venäläisestä armeija kuorma-autosta tehdyn
vetävän peräkärrin. En tiedä oliko se Zil 131:n runko.
Siis telivetoisen kärrin jos voima välittyi vetäville akseleille telirakenteen
päällä olevalla perää muistuttavalla jakolaatikolla.
Systeemin runko tukkipankoineen oli tosi ylhäällä. Ja kärri näytti herkästi
kaatuvalle.
Oon nähnyt yhden ilmeisesti Venäläisestä armeija kuorma-autosta tehdyn
vetävän peräkärrin. En tiedä oliko se Zil 131:n runko.
Siis telivetoisen kärrin jos voima välittyi vetäville akseleille telirakenteen
päällä olevalla perää muistuttavalla jakolaatikolla.
Systeemin runko tukkipankoineen oli tosi ylhäällä. Ja kärri näytti herkästi
kaatuvalle.
Viimeksi muokannut pienitalli, Ma Loka 21, 2019 5:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
http://data3.primeportal.net/trucks/ego ... _of_57.jpg
Näkemässäni kärrissä oli tuo näköinen taka-akseli.
Käytetäänkö Venäjällä tuollaista taka-akselia muissakin maastokuorma-autoissa = tykinvetäjässä ?
Eli aikanaan Neuvostoliitossa lähes kaikki järeämpi kalusto suunniteltiin sotilaskäyttöön sopivaksi.
Tai maassa koitettiin käyttää sotilasajoneuvoja mahdollisuuksien mukaan muuhunkin käyttöön.
Näkemässäni kärrissä oli tuo näköinen taka-akseli.
Käytetäänkö Venäjällä tuollaista taka-akselia muissakin maastokuorma-autoissa = tykinvetäjässä ?
Eli aikanaan Neuvostoliitossa lähes kaikki järeämpi kalusto suunniteltiin sotilaskäyttöön sopivaksi.
Tai maassa koitettiin käyttää sotilasajoneuvoja mahdollisuuksien mukaan muuhunkin käyttöön.
-
- Viestit: 10746
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Oliskko jonkin jenkkiläisen Rockwellin kopio?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Posti/Tele laitoksen lavetinvetäjä Vanajassa -70 luvun lopulla oli tuon tyyppiset akselirakenteet.Olisiko olleet juuri Rockwellin tekemät?
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
https://www.mascus.fi/kuljetuskalusto/k ... eeogi.html
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/
Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.
Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?
Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.
Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
https://www.varastokontti.fi/tuote/2-ak ... karry-ppv/
Viljan ajoon nuo kärrit taitavat tarvita lisälaidat, jos puimurin viljanpur-
ku ruuvi yltää laidan yli.
Nuo kärrit ovat lyhyellä soralavalla ? Millainen perävaunu tuollaisista
kippaavista täyspitkästä puoliperävaunusta tulisi?
Miten jäykkä se on jyrkissä käännöksissä täydellä kuorma päällä? Taipuuko
se miten helposti traktorin perässä.
Kestääkö tuo keulakipillä oleva puoliperäkärrin runko, jos sen etupäähän
rakentaisi aisan. Ja tuo keulakippi jäisi käyttöön.
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Oon nähnyt jonkun traktorin etunostolaittees hytraulipumppu/säiliö systeemin jolla hoidellaan traktorin perässä olevan ison täysperävaunun kippaaminen.pienitalli kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 9:05 am
Vai tarviiko tuollainen etukippi miten paljon öljyä ? Eli riittääkö traktorin
perä tai hydrauli öljy nostamaan lavan pystyyn?
Ja uskaltaako traktoria liikuttaa, jos lähes kaikki perä/vaihteistoöljy on
pumpattu peräkärrin kippiin?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 58 vierailijaa