Kompressori kiukuttelee

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Severi85
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 10, 2017 2:14 pm
Viesti:

Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Severi85 »

Hei arvon masinistit, tietäjät iän ikuiset.
Olisi taas hyvät neuvot tarpeen. Sain ihmeteltäväksi 3hp 50l säiliöllä olevan remmivetoisen kompuran. Toiminta oli alkuun sen kaltaista, että kerran ahdettuaan säiliön täyteen ilmaa, ei kone jaksanut enää lähteä uudestaan käyntiin kun paineet laski alle käynnistysrajan. Yritti kyllä, mutta tovin päästä alkoi ohutta savukiehkuraa nousta painekytkimen kotelosta. Pikainen (ehkä vähän huolimaton) päätelmä oli, että painekytkin sökö.
Hain tänään IKH:lta uuden (36€), joka oli ihan perusmallinen kytkin. Vaihtelin sen vanhan tilalle ja kone käyntiin. Iloisesti alkoi putputtaa, on muuten miellyttävä ääni "suoravetoiseen" verrattuna.
Paineet nousi liki 8bar, kunnes moottori seis ja kamala pihinä ja suhina. Painekytkimen kotelon sisältä purkautui painetta pois liki 2bar verran. Vielä kun vähän tyhjenteli, niin kappas..eipä jaksanut taaskaan lähteä käyntiin.
Ei siis ollut vika painekytkimessä.. Moottorin konkka 40uf oli päällisin puolin ehjän näköinen eikä ainakaan haissut sähkölle. Moottori tuntuu kuumenevan kyllä melko kovin. Myös tuo paineiden päästäminen pihalle moottorin sammuttua tuntuu oudolta. Vaikka painekytkimen sääti "laukeamaan" n.6bar kohdalla, niin tulos oli sama. Paineet taas pihalle kopan sisältä kun moottori sammui.. Myös painekytkimen punaista katkaisijaa painettaessa moottorilta lähtee luonnollisesti sähköt, mutta myös paineet lähtee karkuun kopan kautta. Tällaista ominaisuutta en ole aiemmin kompuroissa tavannut..?
Kaikkiin ongelmiin saa ottaa kantaa ihan tasapuolisesti. Kivahan tuosta olisi kalu saada aikaan..
FE-35 "kultamaha"
Case IH 885XL
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Minulla teki yksi kompura ihan vastaavaa ja pitkän etsinnän jälkeen paljastui että yksi sähköjohto oli sen verran poikki että sai vain ajoittain pientä kontaktia eli tarkista ne johdot ja liitokset.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Takaisku/kevennysventtiili renaa, jos paineita noin paljon puottaa. Kait siinä se kuitenkin on, ja painekytkimen/takaiskun välillä letku kiinni!?
Jos takaisku vuotaa, niin puhaltaa paineet pikkuletkusta pois, kunnes painekytkin napsahtaa käynti asentoo.
Jos säiliön ja kompuran välinen putki on paineistettu, ettei kevennysventtiili toimi oikein, niin ei välttämättä jaksa lähteä käyntii vastapainetta vastaa.
Severi85
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 10, 2017 2:14 pm
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Severi85 »

Alkaa tuo takaisku kuulostaa järkeen käypältä syylliseltä. Pikkuletku on kyllä kiinni takaiskun ja painekytkimen välillä. Kun letkun irroitti painekytkimen päästä, niin puhalsi koko säiliön tyhjäksi pikkuletkun kautta..
FE-35 "kultamaha"
Case IH 885XL
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja masankp »

Takaiskuventtiilin puhdistus, niin taas toimii.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Takaiskuventtiililtä kuulostaa. Näissä edullisemmissa on siellä sisällä lieriön muotoinen kumi, jota puristaa löysähkö puristusjousi. Kumi muuttuu ajan kuluessa "tatin" näköiseksi ja alkaa jumittaa sijaansa. Joskus on saanut herkistetyksi vuolemalla, puhdistamalla ja kevyesti öljyämällä teflonvoiteluaineella, mutta ei ole pitkäaikainen apu.

Vaihdoin sekä kytkimen että venttiilin uusiin tarvikeosiin, ja toimii nyt, mutta epäily on olemassa, en jätä ilman valvontaa sähköiihin.

-SS-
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kompura kannattaa aina sammuttaa kun poistuu tallista, ettei käy kuten mulle, oli letku irronnut liittimestä ja kone kävi koko yön.
Aamulla ulos mennessä kuuntelin että kompura käy koko ajan ja menin katsomaan, talli sinisenä öljyn käryä, mutta ei sen suurempaa vahinkoa. Lisäsin öljyä kun oli mennyt vähäks ja kone pelaa edelleen.
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Juu, kaverilla oli letku mennyt rikki ja kylmä talli oli muuttunut lämpimäksi, kun kompura käynyt ties kuinka kauan. On varmaan tulipalojakin noista tullut.
Itse unohtelin jatkuvasti virrat päälle. Pistin johtoon sitten munakello ajastimen. Suht idioottivarma ja helppokäyttöinen.
Kun menee talliin ja ajattelee, että touhuaa vaikka 4h, vääntää sen verran aikaa. Tai hieman yli.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Severi85
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 10, 2017 2:14 pm
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Severi85 »

Hurraa! Kone käy ja kukkuu niinkuin pitää. Hoidoksi riitti tosiaan takaiskuventtiilin avaus ja puhdistus. Oikeastaan en alkuun tehnyt edes mitään ihmeempää putsausta. Hankailin hanskoissa kumia jonkun aikaa ja löin nippuun. Toimii. 👍
FE-35 "kultamaha"
Case IH 885XL
jiipee
Viestit: 10719
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kompressori kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mika 82 kirjoitti: To Syys 12, 2019 5:37 pm Juu, kaverilla oli letku mennyt rikki ja kylmä talli oli muuttunut lämpimäksi, kun kompura käynyt ties kuinka kauan. On varmaan tulipalojakin noista tullut.
Itse unohtelin jatkuvasti virrat päälle. Pistin johtoon sitten munakello ajastimen. Suht idioottivarma ja helppokäyttöinen.
Kun menee talliin ja ajattelee, että touhuaa vaikka 4h, vääntää sen verran aikaa. Tai hieman yli.
Kompressori on tosiaan vähän hankala unohduksen kannalta, kun se on yleensä ihan hiljaa pois lähtiessä. Kotona autotallissa jäi muutaman kerran päälle ja eihän siitä olisi päiväkausiin mitään tiennyt, ellei illalla olisi pirtissä valojen aavistuksenomaisesta väpätyksestä huomannut, että joku sykkivää kuormaa pyörittävä laitos on käynnissä. Kun talli on erillisessä rakennuksessa, niin olisi voinut jäädä pitkäksi aikaa muuten huomaamatta.

Verstasta rakentaessa laitoin pistorasiaryhmät kontaktorien taakse ja niiden ohjausvirran kytkimen käyntioven viereen, isolla merkkivalolla varustettuna. Vieressä on valojen kytkimet. Tullessa virrat päälle ja lähtiessä pois. Sen verran kirkas merkkivalo on, että päivälläkin huomaa selvästi, jos ohjaus on päällä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Nikke S ja 48 vierailijaa