Valmet 602 ylläpitohuolto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Terve kaikki. Perikunnallamme on otsikon kone, muistaakseni vm 78, jota käytetään nykyisin lähinnä lumitöihin sekä lingolla (metsämallin Kunto) että etukuormaajalla (Valtra VL1100, ilmeisesti Vilske omaa sukuaan) ja kesällä tehdään sitten polttopuita Hakki pilke Eaglella ja hh100-hydraulihalkojalla. Isäni hoiti traktorin ylläpidon eläessään, mutta äkillisen poismenon takia paljon hiljaista tietoa meni hautaan. Koen osaavani varmuudella vain ajoa, mutta huollot ovat sitten heikoissa kantimissa...

Ajattelin aloittaa huollot siitä, että vaihdan öljyt ja suodattimet ennen talven tuloa. Näyttäisi siltä, että traktorissa on käytetty Teboilin yleisöljyä joka paikassa - olisin vaihtamassa moottoriin "oikeat" moottoriöljyt, perään sekä vaihteistoon GL4/5 vaihteistoöljyt ja hydrauliöljyksi suunnittelin kolmikakkosta käytön painottuessa talveen ja kelit ovat välillä todella kylmiä täällä pohjoisessa. Ajan koneella kuitenkin vain max. 15 asteen pakkasessa, rauta kun on löyhää kylmässä ja turha vanhaa konetta rasittaa.

Olenko mielestänne oikeilla jäljillä vai onko yleisöljy sittenkin aivan käypäistä joka paikkaan? Tunteja tulee hyvin vähän, ehkä 20-30 tuntia vuodessa. Kuinka tiheään huollot kannattaisi tehdä noin vähällä käytöllä?

Voimanoton kytkin taitaa irtikytkennässä jäädä vähän laahaamaan ulosoton kytkentävipua vetäessä kuuluvasta rutinasta päätellen. Onko vaarallista? Pitääkö tehdä jotain?

Ajovaihteet toimivat hyvin, paitsi iso puoli hyppii pois päältä jos vaihdevipua ei pidä käsin paikallaan. Hetken siinä oltuaan iso puoli pysyy päällä. Mikähän tämän takana voisi olla?

Kiittäen kärsivällisyydestänne ja jo etukäteen arvokkaista neuvoistanne.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Jäähdytinneste kannattanee vaihtaa muutaman vuoden välein niin kone pysyy puhtaana ja pakkasellesi kunnossa, polttoaineen suodattimen varmaankin vaihdat. Syöttöpumpussahan tuossa on myös öljy joka pitää vaihtaa. Ronkissahan on myös öljyt vetopyörästöissä. Rasvaus tietenkin, etuakselin nuppeihin riittää kertapuristus säännöllisesti tehtynä, edessä pyörän navassakin on nippa. Tankin korkin kun avaat koneen käydessä niin siitä paluuputkesta täytyy tulla löpöö kuin pikkupoika kusis, muuten alkaa ongelmat. Jos löpöä ei tule niin suodattimen päältä on banjopultista se pikkureikä tukossa. Tarkasta että imusarjahehku saa virtaa ja polttoainetta.Käyttöohjekirja löytyy netistä. Termostaatti vaihtoon jos ei lämpene. Vaihdelaatikkoon ja perään gl 5 öljy. Hydrauliikkaan käy yleisöljy, jopa moottoriöljykin mutta hydrauliöljyhän on paras.Oikein hyvä talvitraktori se on.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Tupla :oops Mutta hommaa tuo käyttöohjekirja, siinä on vastauksia lähes joka tilanteeseen.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Hehku pelaa, käyttöohjekirjankin löysin aiempien keskustelujen avulla. Samoin pari korjausopasta ja osaluetteloitakin. Vanhoja keskusteluita lukiessa alkoi huolettamaan erinäiset vaihdelaatikko/hammasratasropleemat ja sillä tiellä tässä nyt ollaan... toistaiseksi kun laite toimii vielä hyvin ikäänsä nähden.

Nesteet tulikin jo vaihdettua puolivahingossa, lämmityslaitteen kenno alkoi menneenä talvena vuotaa ja laski litratolkulla nestettä hytin lattialle ennenkuin moisen huomasin. Pimeässä hytissä ehtii tapahtua pitkän pimeän aikana. Ihmettelin tyhmänä että kovastipa nestettä hukkuu talven mittaan. Uusi kenno meni pienehköllä vaivalla paikoilleen.

Öljyt syöttöpumppuun pitää myös vaihtaa, samalla kun muutkin. Valmet 604sen huoltovideokin löytyi juutuubista, siitä on iso apu kun etsii noita moninaisia öljyroppuja ympäri konetta.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Onko Valmetin hydrauliikkapumppu herkkä yleisöljystä. Ohjekirjassa (sivu 62) mainitaan hydrauliikalle myös moottoriöljy API SD-CC 5W-20, 5W-30 tai 5W-40. Jos yhtään yhteiskonetta ei käytetä, silloin on aihetta laittaa vain ohjekirjan suosittelemaa hydrauliikkaöljyä SH46 , mutta monet ovat laittaneet myös näihin erillishdrauliikkajärjestelmiin sellaista öljyä - usein jotakin merkkiöljyä, kuten Hy-Tran tai John Deere Hy-Gard. Tai Valtran XT60 , joka ei arveluta naapurien märkäjarruperäisiä koneen käyttäjiä. useat nämä yleisöljyt tai UTTO -öljyt ovat 5W-30 viskositeettialueella (jos verrataan moottoriöljyihin) myös. Esimerkiksi Mobil Agri Extra täyttää vaatimuksen, mutta on kalliimpaa kuin moottoriöljy tai normi märkäjarruperäöljy.

Onko Valmettien vaihteistossa todellakin ruuvivaihteita ja hypoidirattaita, kun silloin tarvitaan GL5 öljy ? Ohjekirjassa mainitaan "jatkuva raskas käyttö, mm. urakointi". Olen ymmärtänyt, että perän alennusvaihde on sellainen, johon tarvitaan äärimmäinen paineenkestävyys, lisäksi niihin vähennyspyörästöihin suositellaankin Molykote M55 Plus-lisäainetta puolitoista desilitraa puolellensa. Oliko jossakin vaiheessa myös grafiittijauhetta tapana lisätä ?

-SS-
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Tyhmä kysymys: onko tuo SH46 ihan sitä tavallista "nelikuutosta" hydrauliöljyä?
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

JP2112 kirjoitti: Su Syys 08, 2019 2:22 pm Tyhmä kysymys: onko tuo SH46 ihan sitä tavallista "nelikuutosta" hydrauliöljyä?
En ole enää ohjekirjalla sopivasti, mut siellä on ainakin 6 öljymerkkiä ja laatua mainittu.

-SS-
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Isäsi on ollut oikeilla jäljillä. Noilla tuntimäärillä ja enemmälläkin anna mennä vanhaan malliin yhellä öljyllä. Ei tarvi turhaan viittä eri öljyä ostaa ja muistella misä mitäki ja mihin säilön kanisterin loppuöljyn niin että se hyvin säilyy.
Polttoainesuodatin uusiksi ja löpö heti syksystä talvilaaduksi. Jäähdytinnesteen voi vsihtaa, viijen vuojen päästä harkittee seuraavaa vaihtoa.
Ja luonto kiittää kun ei turhaa öljyjen kanssa lontrata.
Kirjoitus perustuu empiiriseen kokemukseen oman 500:n 32vuotisen yhteiselon perusteella.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Vaihteistovikahan tuolla on jo tuloillaan, jos kepistä täytyy pittää kiinni, että ei kannata öljyjen kanssa säästellä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
wellu
Viestit: 63
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:32 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Se aluevaihdekeppi on voinut kulua kololle,omassani oli näin käynyt.Purkaminen kepin tarkistus ja tarvittaessa hitsaa kolon täyteen,taitaa siinä vielä säätömahdollisuuskin olla.Välttämättä vika ei siis laatikossa ole.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Kiitos kommenteista! Ajattelin juurikin tuon laatikon takia kokeilla muuta kuin yleisöljyä vaihteistossa ja niissä "ronkissa" niinkuin Valmetilla... tuolla edellä kirjoitti. Eikös laatikkoon tarkoitettu öljy säästä niitä arvokkaita synkronointirenkaitakin?

Moottoriöljyn+suodattimen, hydrauliöljyn+suodattimen sekä p-ainesuodattimen vaihdoista on merkinnät isän jäljiltä huoltokirjassa. Muut 10 vuotta sitten kun kone meille tuli, moottoriöljy viimeksi neljä vuotta sitten. Tunteja on tänä aikana tullut n. 1000. Ronkkien ja laatikon öljyjä ei kaiketi ole meidän aikana Valluun koskaan vaihdettu. Edellinen kone meillä oli 262 Leukku, siinähän laatikko on, no, jotain erilaista kuin tuossa Valmetissa - liekö vaihteisto ollut sitten siksi vähemmällä huomiolla.

Tuo on jännä tuo aluevipu, se on ollut koko ajan (sen kymmenen vuotta) oireiltaan tuollainen, eli alussa isolle puolelle vaihtaessa pitää vivusta pitää kiinni, vähän (30s-minuutti) ajan päästä se siellä pysyykin. Käytön vähyyttä? Pääasiassahan tuolla ajetaan hitaalla puolella. Kuormaakin on vedossa ollut, ajoimme täysiä Tuhtillisia tiukkaan ladottua märkää polttopuuta muuan kesä sitten maantiellä, iso puoli pysyi päällä silloin kun sitä oikeasti käytettiin.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja SSe »

Eipä noita pyörästöjen ja vaihteiston öljyjä usein kovinkaan tiheään vaihdella. Moottoriöljylle vaihtoväli taitaa virallisesti olla 200h.
Voimanoton kytkin taitaa irtikytkennässä jäädä vähän laahaamaan ulosoton kytkentävipua vetäessä kuuluvasta rutinasta päätellen. Onko vaarallista? Pitääkö tehdä jotain?
Tähän ei tainnut vielä kukaan kommentoida, mutta pieni rusahdus ulosottoa kytkiessä on normaalia. Kyllä se kytkin varmaankin irrottaa, mutta rattaat jäävät hieman pyörimään. Vivun vetäminen kannattaa tehdä tyhjäkäynnillä ja odotella muutama sekunti kytkimen avaamisen jälkeen.
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Make »

Vaihteistoon GL 4. GL5 ei synkrot toimi kunnolla.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Make kirjoitti: Ma Syys 09, 2019 3:22 pm Vaihteistoon GL 4. GL5 ei synkrot toimi kunnolla.
Valmet 602 Käyttö ja huolto kirjassa sanotaan, jotta vaihteistoöljyn API-luokka pitää olla GL-5 tai GL-4, mainitussa järjestyksessä. Vanhempien Valmettien synkrot on tehty toimimaan GL-5 öljyllä.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Tässä minun ohjekirjaversiossa sanotaan näin:

YLEISÖLJYT
- STOU (Super Tractor Oil Universal) luokan yleisöljyäjä, jotka täyttävät moottoriöljynä vaa￾timuksen API SE-CD, vaihteistoöljynä API GL-4 ja SAE 80W ja märkäjarruöljynä Ford ESN M2C 86 A.
Näitä voi käyttää kaikissa kohteissa ympäri vuoden.
Ei kuitenkaan ohjaus- ja hydrauliikkajärjestelmissä, jos on kylmempää kuin -10oC.
Esso Unifarm 10W/30
Castrol MP 10W/30
- TOU (Tractor Oil Universal) luokan yleisöljyjä, jotka täyttävät em. vaatimukset paitsi Ford
ESN M2C 86A. Näitä voi käyttää kaikissa kohteissa, paitsi ohjaus- ja hydrauliikkajärjes￾telmässä sekä telin jarruissa.

HYDRAULIIKKAÖLJYT (SMR, SH 46 normin mukaisia)
Shell Tellus Oil T32
Esso Univis HD 32
Mobil Flowrex Special 5W/20
Castrol CRB 5W/20
Gulf Hydraulic Oil SAE 5W/20
BP Energol SHF 80
Tebo Hydraulic Oil MPS

MOOTTORIÖLJYT
Castrol CRB-sarja

VAIHTEISOÖLJYT
Castrol Hypoy B 80/90 EP
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Ja kaikkitietävä Wikipedia sanoo tällaista:
GL-5 is not necessarily backward-compatible in synchro-mesh transmissions which are designed for a GL-4 oil: GL-5 has a lower coefficient of friction due to the higher concentration of EP additives over GL-4, and thus synchros can not engage as effectively.

Ei enää tunnukaan niin oudolta että isä päätyi yleisöljyihin... mistä näistä ottaa selvän, kun argumentteja tulee joka puoleen? Täytyneepä kiusallaan käväistä Valtrallakin kysymässä mitä he suosittelevat.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Noniin. Valmetti sai uudet vaihteistoöljyt ja laatikko ei ainakaan huonontunut. Aluevaihtajan käyttö onnistuu nyt jopa liikkeessä, pitkältä lyhyelle paremmin kuin lyhyeltä pitkälle. Vaihteet sinällään liikkuvat hyvin sutjakkaasti. Mutta. Öljyä tuli pois laskiessa lähemmäs 20 litraa ja sitä piti olla laatikossa 12,5 litraa. Uutta täyttäessä katsoin vielä ohjekirjasta, väitettiin että öljytilavuus on 12,5 litraa ja öljy täytetään täyttöaukon yläpintaan saakka. No, eihän se 20 litraa riittänyt täyttöaukon yläpintaan saakka vaan jäätiin noin puoleenväliin täyttöaukon putkea. Mitä ihmettä? Mitä meni pieleen? Öljyä ei ole maassa eikä sitä kaadettu hukkaan. "Ronkkien" öljymäärä ei muuttunut, joten reikiä ei sinnekään ole tehty kuten joissain malleissa ilmeisesti oli öljytilavuuden lisäämiseksi tehty. Mitä vahinkoa tuollaisesta nyt on? Haittaako "liika" öljy? Miksi ohjekirja neuvoi tekemään väärin?
tahko
Viestit: 260
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tuon tuplan hyppiminen pois päältä saattaa johtua myös vivuston käyttö/tukitangon löysyydestä. Kyseinen kapistus on vaihteiston päällä ulkopuolella, sellainen leveän U:n mallinen, alkujaan lukittu ruuvilla siirtäjän akselin päähän. Jos kiinnitys löysä, paiskoo vaihdetta vapaalle. Korjauksena kemppiliimaa.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

JP2112 kirjoitti: Su Loka 06, 2019 12:23 pm Noniin. Valmetti sai uudet vaihteistoöljyt ja laatikko ei ainakaan huonontunut. Aluevaihtajan käyttö onnistuu nyt jopa liikkeessä, pitkältä lyhyelle paremmin kuin lyhyeltä pitkälle. Vaihteet sinällään liikkuvat hyvin sutjakkaasti. Mutta. Öljyä tuli pois laskiessa lähemmäs 20 litraa ja sitä piti olla laatikossa 12,5 litraa. Uutta täyttäessä katsoin vielä ohjekirjasta, väitettiin että öljytilavuus on 12,5 litraa ja öljy täytetään täyttöaukon yläpintaan saakka. No, eihän se 20 litraa riittänyt täyttöaukon yläpintaan saakka vaan jäätiin noin puoleenväliin täyttöaukon putkea. Mitä ihmettä? Mitä meni pieleen? Öljyä ei ole maassa eikä sitä kaadettu hukkaan. "Ronkkien" öljymäärä ei muuttunut, joten reikiä ei sinnekään ole tehty kuten joissain malleissa ilmeisesti oli öljytilavuuden lisäämiseksi tehty. Mitä vahinkoa tuollaisesta nyt on? Haittaako "liika" öljy? Miksi ohjekirja neuvoi tekemään väärin?
Minun 602.sta löytyy mittatikku vaihelaatikosta ojan puolelta.
JP2112
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 07, 2019 2:45 pm
Viesti:

Re: Valmet 602 ylläpitohuolto

Viesti Kirjoittaja JP2112 »

Sitä mittatikkua en hoksinut katsellakaan. On niin paksun öljy/hiekkapatjan alla. Joku mittatikun tapainen se on tässä täyttöaukon tulpassakin. Siitä ei ohjekirjassa sanottu mitään.

Tuo kertojan liikettä rajoittava "u" näkyikin laatikon kyljessä. Täytyypä sitä tutkiskella. Kun vielä uskaltaisi ottaa renkaan pois tieltä, mutta niin monta pulttia on jo poikki että hirvittää sekin. No, rohkea rokan syö.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 19 vierailijaa