Sivu 1/1

Yamaha 20D sytytyksen säätöohjetta?

Lähetetty: Pe Elo 16, 2019 12:32 am
Kirjoittaja audiq
Onko kellään suomenkielistä säätöohjetta Yamaha 20D perämoottorin sytytyksen säätöön?
Tuolla oli englanninkielinen ohje, mutta se ei ihan kaikilta osin auennut minulle.
www.motooff.ru/assets/files/doc/Yamaha/20d_25n.pdf (s.32)
Pelkään että joku juttu kun jää huomioimatta, niin lopputulos on metsässä, vaikka muuten olisikin ruuvit oikeassa asennossa.

Re: Yamaha 20D sytytyksen säätöohjetta?

Lähetetty: Pe Elo 16, 2019 7:39 am
Kirjoittaja Mika 82
Ymmärtääkseni tyhjäkäynnillä 5 astetta yläkuolokohdan jälkeen ja täyskaasulla 25 astetta ennen yläkuolokohtaa. Lampullahan tuo olis helppo katsoa.
Jaa tuolla toisella sivulla mainittiin 7 astetta.

Re: Yamaha 20D sytytyksen säätöohjetta?

Lähetetty: Pe Elo 16, 2019 10:59 am
Kirjoittaja audiq
Mika 82 kirjoitti:
Pe Elo 16, 2019 7:39 am
Ymmärtääkseni tyhjäkäynnillä 5 astetta yläkuolokohdan jälkeen ja täyskaasulla 25 astetta ennen yläkuolokohtaa. Lampullahan tuo olis helppo katsoa.
Jaa tuolla toisella sivulla mainittiin 7 astetta.
Lisäksi ne ruuvailee jonkun vaimennuspumpun löysälle ja rajoitinruuvin. Minulle jäi epäselväksi miksi se ruuvi avataan ja miten se kuuluisi kiristää.
Eli oikeastaan koko kohta 3-4 sivulla 32.

Ajoituslamppu löytyy ja sillä säätelin eilen käynnissä 5 asteeseen jykk. ajoituksen joutokäynnillä. Ajoitus oli noin 2 astetta eykk. ennen säätöä.

Re: Yamaha 20D sytytyksen säätöohjetta?

Lähetetty: Pe Elo 16, 2019 11:58 am
Kirjoittaja Mika 82
En kyllä itsekään oikein ottanut selvää, mitä tuossa säädetään. Onko koitettu ajaa, että pelaako kuitenkin normaalisti, vai miksi alunperin sytytystä alettiin säätämään?

Re: Yamaha 20D sytytyksen säätöohjetta?

Lähetetty: Pe Elo 16, 2019 12:06 pm
Kirjoittaja audiq
Mika 82 kirjoitti:
Pe Elo 16, 2019 11:58 am
En kyllä itsekään oikein ottanut selvää, mitä tuossa säädetään. Onko koitettu ajaa, että pelaako kuitenkin normaalisti, vai miksi alunperin sytytystä alettiin säätämään?
Kaasuttimet puhdistin aiemmin, kun oli vuosia seisonut kone ja ne oli tukossa. Toimenpiteellä kone alkoi käymään ihan ok. Mutta, viime reissun lopulla kone alkoi käymään hieman aiempaa raskaammin. Kone on aina käynyt vähän rytkyttäen joutokäyntiä. Nyt puhdistin toistamiseen kaasuttimet ja käynti parani, mutta en tiedä onko se nyt ihan niin hyvä kuin kuin oli aiemmin. Viimeksi synkkasin kaasuttimet ja se selkeästi paransi käyntiä. Ajattelin nyt samalla tarkistaa sytytyksen ajoituksen, koska kone ei tosiaan koskaan ole käynyt ihan viimeisen päälle nätisti. Eilisellä sytytyksen säädöllä käynti muuttui ihan erilaiseksi. Se voi olla hyvä, mutta en ole vielä vesillä moottoria kokeillut. Mielellään nyt vain laittelisi samalla vaivalla säädön juuri eikä melkein kohdalleen, koska on hyvät mahdollisuudet säätö suorittaa. Tietäisi vaan miten se ihan oikeaoppisesti tehdään.