JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Keke
Viestit: 621
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja Keke » Ke Elo 07, 2019 7:40 am

Tuossa mallissa taitaa olla polttoaineensiirtopumppu hytin lattian alla. Matto pois ja sieltä se paljastuu ja helppo otta irti ja testata pelaako se.

kutosmajori
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja kutosmajori » Ke Elo 07, 2019 8:21 am

Virta päälle, kuuluko hurina tankin pohjalta , jos toimii, polttoaine suodattimelta ilmausruuvi auki, se suoraan sivulle osottava, pitäisi tulla reippaasti polttoainetta, samalla katso tuleeko virta ruiskutuspumpun takapäähän sammutus solenoidille,tai voit kokeilla hyppy johdolla naksahtaako sammutussolenoidi. Ja luultavasti näissä 100 sarjasissa pitää painaa virta avainta pohjaan ja kääntää hehkutus asentoon, että siirto pumppu käynnistyy, se on pelkkä ilmauspumppu.

826610
Viestit: 245
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja 826610 » Ke Elo 07, 2019 8:31 am

kutosmajori kirjoitti:
Ke Elo 07, 2019 8:21 am
tuleeko virta ruiskutuspumpun takapäähän sammutus solenoidille,tai voit kokeilla hyppy johdolla naksahtaako sammutussolenoidi
Minulla on Valmetissa välillä sitä ongelmaa, että sammutin solenoidi jää pohjaan. Eli silloin ei yritäkään käynnistyä, koska sammutin on päällä. Tämä on jälkiasenteinen ja kun saa sähköä niin vetää ja sammuttaa koneen. Jousikuormituksen pitäisi palauttaa solenoidi perusasentoon, jolloin kone käynnistyy mutta välillä jää tosiaan jumiin. Hieman kun herkistelee käsin niin taas toimii.

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja Deippa » Ke Elo 07, 2019 9:38 am

Sammutin solenoidi varmaankin tuo johon menee punanen johto. Ei siihen tule virtaa.
https://drive.google.com/file/d/1-LxPm7 ... p=drivesdk

Näyttää siltä että sininen lähtee tolle dc systeemille ja sitten palaa sieltä punaisella. Alkuperäinen johto katkaistu tosta välistä.

Alan tutkiin sulakkeet.

Käytin kaikki sulakkeet pois, oli ehjiä ja nyt käynnistyi :D
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

8400
Viestit: 7206
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja 8400 » Ke Elo 07, 2019 4:30 pm

Pura se diesel control systeemi pois sieltä, tosi tympeitä kun johtoja ja muuta sälää vedetty miten sattuu eikä kukaan tiedä miten ne on kytketty.

Lukki
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2019 7:38 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja Lukki » Ke Elo 07, 2019 5:13 pm

Tarkista tuleeko jännitettä sammutussolenoidille.

Siirrä suunnanvaihdin pois vapaa-asennosta ja avain starttiasentoon, pitäis kuulua polttoainepumpun surina.

cimo
Viestit: 2237
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ei käynnisty! Apua! Diesel control?

Viesti Kirjoittaja cimo » Ke Elo 07, 2019 5:17 pm

Paha sitä vikaa enää on etsiä kun käynnistyy jo normaalisti...

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - käy ja kukkuu

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Elo 08, 2019 10:27 am

:D näin on

Mutta joo kyllä tuo controlli lähtenee tuolta pois jollakin aikavälillä. Ny pitäs taas perehtyä äkeisiin ku kuski ei enää ole äkeissään käymättömän rattorin vieressä. 2,2m sampo olis lähistöllä uusilla laakereilla tarjolla. Kapiahan tuo on, mutta saapahan ajella enemmän. Tuossa aiemmin ei selvinnyt että miksi rullaäkeellä ei myöhemmin pärjäis vaikka se nyt oliskin paras ekaan kertaan pitkän heinällä olon jälkeen. Nykyään suurin osa on kyllä jousipiikkisiä ja lapsuuden muistikuvat karheista oli nimenomaan rullamalleja.
Vielä ihan ekana meinasin tasottaa äkeellä hevosten tarhaa joka on nyt melkosta pottupeltoa, kun keväällä elukat polkeneet märkään maahan jälkiä
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

nuc-64
Viestit: 1703
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - käy ja kukkuu

Viesti Kirjoittaja nuc-64 » To Elo 08, 2019 11:30 am

Deippa kirjoitti:
To Elo 08, 2019 10:27 am
:D näin on

Mutta joo kyllä tuo controlli lähtenee tuolta pois jollakin aikavälillä. Ny pitäs taas perehtyä äkeisiin ku kuski ei enää ole äkeissään käymättömän rattorin vieressä. 2,2m sampo olis lähistöllä uusilla laakereilla tarjolla. Kapiahan tuo on, mutta saapahan ajella enemmän. Tuossa aiemmin ei selvinnyt että miksi rullaäkeellä ei myöhemmin pärjäis vaikka se nyt oliskin paras ekaan kertaan pitkän heinällä olon jälkeen. Nykyään suurin osa on kyllä jousipiikkisiä ja lapsuuden muistikuvat karheista oli nimenomaan rullamalleja.
Vielä ihan ekana meinasin tasottaa äkeellä hevosten tarhaa joka on nyt melkosta pottupeltoa, kun keväällä elukat polkeneet märkään maahan jälkiä
Miksi otat tuon Diesel Control järjestelmän pois? Minä olisin tyytyväinen jos itselläni olisi moinen. Tuo on kuitenkin hyvä turvajärjestelmä, joka estää vauriot, jos sattuu tapahtumaan jotain ennalta arvaamatonta moottorin puolessa.

poweri
Viestit: 2177
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - käy taas, äes puuttuu

Viesti Kirjoittaja poweri » To Elo 08, 2019 12:06 pm

Naapurilla 96 vuoden 6500 sarjan jontikka, vikoja ainoastaan vuotava stefa ja polttoainepumppu menny kaks kertaa. Pumppu sijaitsee tankissa ja on tyyppivika, lisäksi jokin solenoidiventtiili syöttöpumpussa vaihdettu. Pienet on viat jos noilla pärjää 23 vuotta.
Toista on uudemmat jontikat, kaikkee on kansia tunkataan ylös kun kuumenee ja sähkövikaa halvaantuu koko laitos ym ym tuttu on sopimushuoltaja.
Että noi 95-2009 koneet tulee olee haluttuja kun kovimmatkin jääräpäät tajuu ettei viljasta saa yhtään enempää vaikka olis mikä avaruusohjattu Claassi alla.

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - mikä äes?

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Elo 08, 2019 6:26 pm

Miksi otat tuon Diesel Control järjestelmän pois? Minä olisin tyytyväinen jos itselläni olisi moinen. Tuo on kuitenkin hyvä turvajärjestelmä, joka estää vauriot, jos sattuu tapahtumaan jotain ennalta arvaamatonta moottorin puolessa.
Onhan se noinkin, mutta vikaav oi tulla tuohonkin järjestelmään joten pitäisi vähintään tietää miten se ohitetaan tarvittaessa

Mutta siis lapiorullaäes laitumien uudistukseen ja hevostarhan tasotulseen vai jousipiikki? Se perusero noiden käytöstä ei ole mulle selvinny. Pellot on täällä savisia ja kivisiäkin. Ja pinta alat max 2ha, joista ei joka vuosi kaikkia uusita.

Paappa joka kauppas 2,2m sampo rullaäedtä meinas että ensin tarvii rullalla ajaa ennenkö piikkiäestä kannattaa edes tarjota. Eli jopa molemmat, mutta yhdellä yritän pärjätä. Eli miksei pelkällä rullalla pärjäisi, kun se oli aiemminkin useemman suositus vanhojen heinikoiden muokkaukseen?


Sitten jäniskevennys, kahta fiskarssia ulkoilutin johntikalla:
https://drive.google.com/file/d/1-bUDx_ ... p=drivesdk
Tuosta ei olekaan tarkoitus mitään peltoa saada aikaan, lunhan kokeilin kyntää ketoa ja pajukkoa. Maa kääntyi paikoin ja pääasiassa siirtyi mukana :D nooh laitumet on vähemmällä heinällä jotka oileesti pitäs kääntää ehkä se menee paremmin
Niin tommosen 3-siipisen automaatti agromatin löysin, jospa sillä maa kääntyisi
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

MOP
Viestit: 5901
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - mikä äes?

Viesti Kirjoittaja MOP » To Elo 08, 2019 7:17 pm

Kyllä lapiorullaäes on ihan jees noilla pinta-aloilla. Ja voithan ostaa S-piikiäkeen myöhemmin ja vai oliko se nyt joustopiikkiäes.
Viimeksi muokannut MOP, To Elo 08, 2019 8:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jake55
Viestit: 322
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - mikä äes?

Viesti Kirjoittaja jake55 » To Elo 08, 2019 7:56 pm

Kivet ei haittaa hankmolla niin paljoa.Osta vaan se hankmo

Aloittelija
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Turun saaristo/Marttila
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - mikä äes?

Viesti Kirjoittaja Aloittelija » Pe Elo 09, 2019 7:39 am

Lapiorulla pureutuu kovaankin maahan ja rikkoo savikokkareet, niissäkin on hyviä ja huonoja. Velsa-hankmo tukkeutuu helposti ja pienet rullat tuppaavat hidastelemaan ja sitten äes onkin peltolana, ja 4-rullainen muokkaa muokkaamatonta maata paljon huonommin mitä 6-rullanen. Tammisilta-hankmo on painava ja pureutuu paremmin laitumeen, muokkaa kynnetynkin paremmin.
Tässä velsa: https://youtu.be/ARmVr8MDi3U
Tammisilta: https://youtu.be/xLpuu7dnyhE
Ferguson fe 35 diesel,vm. 1957
Fordson major diesel,vm. 1955
International 824,vm.1972
Volvo 240 GL vm.1984

Mika72
Viestit: 397
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - mikä äes?

Viesti Kirjoittaja Mika72 » Pe Elo 09, 2019 2:03 pm

jake55 kirjoitti:
To Elo 08, 2019 7:56 pm
Kivet ei haittaa hankmolla niin paljoa.Osta vaan se hankmo
Meillä voisi mahdollisesti olla hankmo joutilaana ja 2 teräinen Fiskars :mrgreen: Tuli hommattua uusi puutarhajyrsin, niin sillä hoitaa nuo meidän hommat nykyään :D
Ford 6610-4 MKII 1987 + Trima 340

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Deippa » Ti Syys 10, 2019 11:45 am

Toissa viikonloppuna alotin "maanviljely"urani harjottelemalla kyntöä. Noutamalla kynsin, kun kapeita sarkoja sarkaojineen. Kolmatta kyntäessä tuntui jo siltä että jälki oli ihan ok, kun multapuoli yläpuolella pääosin. Auraa piti lähinnä säätää sivusuunnassa, jotta sain renkaan kulkemaan urassa ja kaikki maa kääntyi. Pikkasen piti ajaa edellisen viilun päällä että varmasti kaikki kääntyi, en saanut auraa enää enempää oikealle vetovarsista säädettyä. Tukipyörää ei voi säätää eikä jontikan nostovarren pituutta kun molemmissa on raudan oksiditoitumista päässyt tapahtumaan turjan paljon. Tuossapa kuitenki videon pätkä:
https://drive.google.com/file/d/107aE6z ... p=drivesdk

Kertokaa jos joku menee vielä ihan väärin, koska tälle syksylle käännän viel yhden pitkän saran, joka jää talveksi mullalle. Nuo aiemmat äestin lepakkosammolla ja kylvin heinän siemenet, jotta kerkiäisivät vielä (ehkä) itää ja lähtis laidun nopeemmin keväällä kasvuun.

Ja muuten, DC systeemi esti yhdesti taas käynnistymisen. Sen johdoissa on vikaa koska sammutin solenoidin viereisiä johtoja heiluttelemalla vika korjaantui. Pitäs sekin tutkia tarkemmin...

Ja kauhojakin löysin. Sora- ja lumikauhat sekä piikit löyty yhden uuden kauhan hinnalla, mutta toki niihin pitää kiinnikkeet yms. hitsata ja lumikauhaa pajottaa vähän enemmänkin.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

EKo
Viestit: 1616
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja EKo » Ti Syys 10, 2019 12:22 pm

Onhan tuo hyvä alku, kun et ole aiemmin kyntänyt. Koitapa nyt saada ne oksidit liikkeelle, jotta pääset kaikkiin säätöihin käsiksi.
Ensimmäinen viilu näyttää pienemmältä (kapeampi tai matalampi) kuin muut. Oletko säätänyt aurojen säätövivulla karttua johonkin suuntaan? Pitäisi varmaan hiukan levittää ekaa viilua tai sitten traktorin oikeaa vetovartta laskea. Voit ihan metrimitalla mitata, että onko kaikki viilut yhtä leveitä keskenään. Samoin ovatko yhtä paksuja. Mittaus siis niin, että aurat kyntöasennossa maan sisällä.

Vielä muutama perusasia, joista varmaan olet tietoinenkin, mutta kertauksena:
- Sivurajoittimet oltava auki. Ei siis edes pitkämäisissä rei'issä vaan kokonaan auki.
- Työntövarsi on helposti liian lyhyellä säädöllä. Eli aurojen maapuoli pitää olla koko matkaltaan vaon pohjassa kiinni. Eli toisinsanoen maapuolen takakulma ei saa olla irti vaonpohjasta.
- Traktorin pyörä aina kiinni vaon reunassa. Sen jälkeen aurat säädetään niin, että ne kulkevat oikein.
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Deippa » Ti Syys 10, 2019 1:32 pm

EKo kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 12:22 pm
Vielä muutama perusasia, joista varmaan olet tietoinenkin, mutta kertauksena:
- Sivurajoittimet oltava auki. Ei siis edes pitkämäisissä rei'issä vaan kokonaan auki.
Ainut jota osaan kommentoida... Oli aluksi niissä pitkissä reijissä, mutta väänsi jo niin kauas vasempaan reunaan että jäi kyntämätöntä väliin, jos rengas urassa. Eli nyt tuossa videolla oli rajottimella vedetty ihan oikealle aurat, niin nippa nappa riitti. En ymmärrä miten muuten sitä voisi ulommas saada :?

Fiskars Agromat KH314 on aurana siellä perässä
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

EKo
Viestit: 1616
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja EKo » Ti Syys 10, 2019 1:55 pm

Deippa kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 1:32 pm
EKo kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 12:22 pm
Vielä muutama perusasia, joista varmaan olet tietoinenkin, mutta kertauksena:
- Sivurajoittimet oltava auki. Ei siis edes pitkämäisissä rei'issä vaan kokonaan auki.
Ainut jota osaan kommentoida... Oli aluksi niissä pitkissä reijissä, mutta väänsi jo niin kauas vasempaan reunaan että jäi kyntämätöntä väliin, jos rengas urassa. Eli nyt tuossa videolla oli rajottimella vedetty ihan oikealle aurat, niin nippa nappa riitti. En ymmärrä miten muuten sitä voisi ulommas saada :?

Fiskars Agromat KH314 on aurana siellä perässä
Siis ymmärsinkö oikein? Sinulla on traktorin sivurajoittimissa tappi reiässä ja aurat pakotettu niillä toiseen reunaan? Jos näin on, niin ota heti pois. Rajoittimet pitää olla vapaana ja aurojen pitää hakea itsensä oikeaan asemaan sivusuunnassa vapaasti. Mahdollinen säätö tapahtuu aurojen pitkällä säätövivulla, joka kiertää sitä vetovarsiin kytkettyä mutkapäistä vetokarttua ja kääntää auroja vinoon jompaan kumpaan suuntaan.
''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

Deippa
Viestit: 1335
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Deippa » Ti Syys 10, 2019 2:09 pm

Oikein ymmärsit. Yritin sillä vivullakin säätää, mutta täytynee siis vielä kokeilla uudestaan kun maankääntö aika tulee. Nyt se vipu oli pukattu melkeen etummaiseen asentoon. Ihan "tappiin asti" sitä säätöä ei saanut kun vipu osuu traktoriin
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], mattiolavi ja 25 vierailijaa