JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja klapikalle » Ti Tammi 28, 2020 8:16 pm

Hyvä ettei ollu isompaa vikaa. Omassa vastaavanlaisessa koneessa olen oppinu pitämään koukun puhtaana ettei ongelmia tule.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia?

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Tammi 30, 2020 8:02 am

No niin nyt kun talliin raivattu jontikan mentävä tila, niin jos nyt samalla vaihtas öljyt ainaki vaihteistoon. Mutta sormihan siinä meni suuhun melkeen heti, ku ohjekirjan kans rupesin roppuja ettiin. Ohjekirjan mukaan roppuja kaks ja joku imusihti:
https://drive.google.com/file/d/11PUIn3 ... eMoXc/view
Noh roput löysin, taaempi on vain sitten tuon vetokoukun kotelon sisällä, niin ettei sinne avaintakaan saa mahtumaan. Ei kait kukaan sieltä öljyjä ole laskenut?
https://drive.google.com/file/d/11bJjwG ... ssAm9/view

SIhtillle en löytäny mitään sopivaa korkkia, onkohan näissä eroja eri vaihteistoissa? Tämä on ymmärtääkseni powerquad (4x pika x 6manuaalivaihetta.)
https://drive.google.com/file/d/11dYyaZ ... HPYti/view

Tuleeko kaikki pois etummaisesta ropusta?
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia?

Viesti Kirjoittaja klapikalle » To Tammi 30, 2020 10:05 am

quote=Deippa post_id=1199178 time=1580364178 user_id=6425]
No niin nyt kun talliin raivattu jontikan mentävä tila, niin jos nyt samalla vaihtas öljyt ainaki vaihteistoon. Mutta sormihan siinä meni suuhun melkeen heti, ku ohjekirjan kans rupesin roppuja ettiin. Ohjekirjan mukaan roppuja kaks ja joku imusihti:
https://drive.google.com/file/d/11PUIn3 ... eMoXc/view
Noh roput löysin, taaempi on vain sitten tuon vetokoukun kotelon sisällä, niin ettei sinne avaintakaan saa mahtumaan. Ei kait kukaan sieltä öljyjä ole laskenut?
https://drive.google.com/file/d/11bJjwG ... ssAm9/view

SIhtillle en löytäny mitään sopivaa korkkia, onkohan näissä eroja eri vaihteistoissa? Tämä on ymmärtääkseni powerquad (4x pika x 6manuaalivaihetta.)
https://drive.google.com/file/d/11dYyaZ ... HPYti/view


Imu Sihti on joissain malleissa hydrauliikan Imuputken päässä. Ajosuunnassa vasemmalla reunalla perän alaosasta putki eteenpäin. Etupäässä on laippa joka on kiinni kolmella pultilla. Ne irrottamalla lähtee putki eteenpäin vetämällä pois. On joskus melko tiukasti kiinni mutta heiluttelemalla lähtee irti. Taka päästä liitos putkeen on tiivistetty o renkaalla joita ei ole tarvinnut uusia, vanhatkin ovat pitäneet öljyn oikealla puolella. Sieltä takaa imusuodatin pitäisi löytyä. Myös öljy takaosasta tulee sieltä ulos eikä tarvitse avata hankalaa proppua koukun yläpuolelta.


Tuleeko kaikki pois etummaisesta ropusta?
Ei tule.
[/quote]
Viimeksi muokannut klapikalle, To Tammi 30, 2020 10:24 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » To Tammi 30, 2020 10:15 am

http://manuals.deere.com/omview/OMAL159 ... CT03_1.htm

Tuossa jonkinlainen kuva. Yritin netistä löytää parempaa,,mutta ei löydy. Sun ohjekirjssa ja tässä kuvassa imusiivilää tarkoittaa kirjain c. Imusiivilä on siis pituus suuntaan tässä versiossa.

Katso myös ajosuunnassa traktorin vasemmalta puolelta . Sieltä saattaa löytyä tulppa poikittain asennettuun imusiivilään.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Tammi 30, 2020 2:42 pm

Tutkin tässä omia oikean puolen valokuvia ja erivaihteistojen räjäytyskuvia ja ehkäpä se imusuotimen korkki on toisella puolella tosiaan tässä vaihteistossa. Mutta tuleeko siitäkin ilman tota putken irrotusta loput öljyt pois? Ettei tarttis vetokoukun sisältä tumpeloida roppua irti.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Tammi 30, 2020 6:47 pm

Vasemmalta löytyi suodatin, joka on ao. Kuvan näkönen, pitääkö olla huolissaan?
https://drive.google.com/file/d/11m-Hok ... p=drivesdk
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

nuhvi46063
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 » To Tammi 30, 2020 7:01 pm

Deippa kirjoitti:
To Tammi 30, 2020 6:47 pm
Vasemmalta löytyi suodatin, joka on ao. Kuvan näkönen, pitääkö olla huolissaan?
https://drive.google.com/file/d/11m-Hok ... p=drivesdk
Ehä vähän vois olla huolissaan, mikäli nuo isot lisut on metallia :shock:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net

6600
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja 6600 » To Tammi 30, 2020 7:23 pm

Deippa kirjoitti:
To Tammi 30, 2020 6:47 pm
Vasemmalta löytyi suodatin, joka on ao. Kuvan näkönen, pitääkö olla huolissaan?
https://drive.google.com/file/d/11m-Hok ... p=drivesdk
Tuon suodattimen kun irroittaa, niin tulee lähes kaikki öljy pois perästä ja hydrauliikasta. Jos ottaa ekana propun auki koukun alta,on paljon öljyä myös lattialla. Vaihdan öljyt joka toinen vuosi ja aina on ollut tuo suodatin puhdas. Koneen ikä 20v.

dunlop
Viestit: 361
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja dunlop » To Tammi 30, 2020 7:49 pm

Onko tuo tavara sihdissä kitkapinnan mujua vai rautaa?
Jontikan pakkojen kitkamateriaali ei siedä vettä yhtään öljyn joukossa pinnat pehmenee ja murenee veden ansiosta. Miltä öljy näytti oliko merkkejä vedestä? Voihan sihdissä oleva moska olla peräisin myös jarruista.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » To Tammi 30, 2020 8:01 pm

Eipä ne metallilta noi lastut vaikuttanu, eiköhän ne ole jarru- tai kytkinlevyistä, Näissähän oli sellasta vikaa ollu, jos vettä päässy vaihteistoöljyn sekaan, turvottamaan kitkapintoja. Nyt vaan lähinnä se että kun kaikki on minusta toiminu ihan ok, niin laitan tietysti nyt uudet öljyt sisään ja haen tuonkin suodattimen uuden. Niin tohtiiko tolla ajella niin kauan että jotain ongelmia alkaa oikeesti esiintymään ja vie vasta sitten tonnien vaihteistoremonttiin?
Jaa, dunlop kirjotti yhtäaikaa :)
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » To Tammi 30, 2020 11:15 pm

En olisi kovin huolissani imusiivilään kertyneestä möhnästä, vaikka sitä on runsaanlaisesti. Jonkun verran tuonkaltaista möhnää on ollu melkein jokaisessa deeressä mihin öljyjä oon vaihtanu. Silti ovat toimineet tuhansia ja tuhansia tunteja eteenpäin.

Tilanne voi olla ettei tuota sihtiä ole ymmärretty puhdistaa pitkään aikaan vaikka oljy ja suodattimet on vaihdetukin.

Jos sihti on ehjä niin ei sitä uusia tarvii, puhdistaa vaan huolellisesti.

Ensimmäiset oireet kun ilmusiivilä alkaa tukkeutua on käynnistyksen jälkeen kylmillä öljyillä esim. rattia kääntäessä hydraulipumppu ääntää voimakkaasti.

Jos haluaa selvittää että kertyykö imusiivilään lisää epäpuhtauksia niin ajaa jonkin verran uusilla öljyillä ja avaa siivilän uudestaan.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » Pe Tammi 31, 2020 8:07 am

Kävin aamulla vielä tallissa ihmettelemässä öljyastioita ennen töihin lähtöä. Ovat viimeset pisarat yön ajan siellä tippuneet, niin ehkä öljyssä on häivähdys harmaata, mutta ei ne kyllä oikeen selvästi vetisiä ole. Toki vähän vaikea sanoa, kun eihän hydrauliikkaöljy ole yhtä mustaa kuin moottoriöljy käytettynä.

Illalla eksyin lueskelemaan jotain brexittien chattipalstaa ja siellä yksi sankari nimenomaan kielsi laskemasta perän öljyt tuosta imusuodattimen reiästä, kun siivilän poistamalla mujua saattaa päätyä imuputkeen ja sitten pumppuun. Toinen puolusteli että voi valuttaa kunhan siivilän antaa olla siellä. Noh minulla kyllä oli se siivilä siellä sisällä melko pitkään öljyjen valuessa, mutta ehkä nyt täytyy homma varmistaa ja irrottaa tuo imuputki (toivottavasti irtoaa) ja pestäkin vielä se. Lisäksi vois valutella jotain öljyä täyttöaukosta sisään ja sihdin reiästä ulos, josko sieltä tulee vielä mujua.

Muuten ootkos "klapikalle" ihan huoltomiehenä näitä jontikoita rassannu vai omia koneita pelkästään? Meinaan vaan että kuinka suuri kokemus möhnän kertymisestä.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » Pe Tammi 31, 2020 8:46 am

Deippa kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 8:07 am
Kävin aamulla vielä tallissa ihmettelemässä öljyastioita ennen töihin lähtöä. Ovat viimeset pisarat yön ajan siellä tippuneet, niin ehkä öljyssä on häivähdys harmaata, mutta ei ne kyllä oikeen selvästi vetisiä ole. Toki vähän vaikea sanoa, kun eihän hydrauliikkaöljy ole yhtä mustaa kuin moottoriöljy käytettynä.

Illalla eksyin lueskelemaan jotain brexittien chattipalstaa ja siellä yksi sankari nimenomaan kielsi laskemasta perän öljyt tuosta imusuodattimen reiästä, kun siivilän poistamalla mujua saattaa päätyä imuputkeen ja sitten pumppuun. Toinen puolusteli että voi valuttaa kunhan siivilän antaa olla siellä. Noh minulla kyllä oli se siivilä siellä sisällä melko pitkään öljyjen valuessa, mutta ehkä nyt täytyy homma varmistaa ja irrottaa tuo imuputki (toivottavasti irtoaa) ja pestäkin vielä se. Lisäksi vois valutella jotain öljyä täyttöaukosta sisään ja sihdin reiästä ulos, josko sieltä tulee vielä mujua.

Muuten ootkos "klapikalle" ihan huoltomiehenä näitä jontikoita rassannu vai omia koneita pelkästään? Meinaan vaan että kuinka suuri kokemus möhnän kertymisestä.
Omaa ja työpaikan koneita vaihdellu öljyjä. N.30000tuntia niihin kertyny ajoa. 7 eri traktoria.

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » Pe Tammi 31, 2020 8:52 am

klapikalle kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 8:46 am
Deippa kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 8:07 am
Kävin aamulla vielä tallissa ihmettelemässä öljyastioita ennen töihin lähtöä. Ovat viimeset pisarat yön ajan siellä tippuneet, niin ehkä öljyssä on häivähdys harmaata, mutta ei ne kyllä oikeen selvästi vetisiä ole. Toki vähän vaikea sanoa, kun eihän hydrauliikkaöljy ole yhtä mustaa kuin moottoriöljy käytettynä.

Illalla eksyin lueskelemaan jotain brexittien chattipalstaa ja siellä yksi sankari nimenomaan kielsi laskemasta perän öljyt tuosta imusuodattimen reiästä, kun siivilän poistamalla mujua saattaa päätyä imuputkeen ja sitten pumppuun. Toinen puolusteli että voi valuttaa kunhan siivilän antaa olla siellä. Noh minulla kyllä oli se siivilä siellä sisällä melko pitkään öljyjen valuessa, mutta ehkä nyt täytyy homma varmistaa ja irrottaa tuo imuputki (toivottavasti irtoaa) ja pestäkin vielä se. Lisäksi vois valutella jotain öljyä täyttöaukosta sisään ja sihdin reiästä ulos, josko sieltä tulee vielä mujua.

Muuten ootkos "klapikalle" ihan huoltomiehenä näitä jontikoita rassannu vai omia koneita pelkästään? Meinaan vaan että kuinka suuri kokemus möhnän kertymisestä.
Omaa ja työpaikan koneita vaihdellu öljyjä. N.30000h käyttötuntia. 7 eri john deere traktoria.
Viimeksi muokannut klapikalle, Pe Tammi 31, 2020 8:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » Pe Tammi 31, 2020 8:55 am

No onhan tossa sitten jo kokemuspohjaa :wink: En ole enää ehkä niin huolissani. Suodatinta (100e) ei kempeleen hankkijalla ollu hyllyssä joten pesuhommiksi meni
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » Pe Tammi 31, 2020 9:07 am

Juu. Ehkä kuitenkin järkevää kysyä mielipidettä ihan oikealta huoltomieheltä :D

klapikalle
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja klapikalle » Pe Tammi 31, 2020 9:30 am

Tarkista vielä löytyykö öljynlaskuastioiden pohjalta lisää materiaalia.

Deippa
Viestit: 1333
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja Deippa » Ti Kesä 16, 2020 3:12 pm

Viikonloppuna käytin jontikassa niittokonetta ja siinähän on yksitoiminen sylinteri nostoa varten. Rattorissa taas on perässä kolme paria liittimiä ja jokaiselle vipu kabiinissa. Elikkä kun tuli vain yksi letku, nosto menee niinku kuuluukin mutta laskettaessa vivusta kun vääntää niin sehän pistää painetta kiinni olevaa liitintä vasten ja se letkullinen vapautuu ja niittokone laskeutuu niinku pitääkin.

Mutta kysymys että onko tuosta haittaa että painatetaan sulkua vasten ja miten mahdollisesti muuten pitäisi yksitoimiset sylinterit kytkeä?

Kuva perästä.
https://drive.google.com/file/d/1-0vvhh ... p=drivesdk
Oikean reunan muovikantisten isompien pikaliitinlähtöjen vieressä on yks ylimääränen liitinkin, mutta se on samassa linjassa kuormaajalle lähtevän kans
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

stls
Viestit: 919
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja stls » Ti Kesä 16, 2020 3:45 pm

Tuossa taitaa olla kuormantunteva hydrauliikka, joten ei niin väliä vaikka liitintä vasten painetaankin. Katso kumminkin jos lohkosta löytyy kellunta-asento, niin letku siten että alas laskettaessa vivun saa kääntää kellunnalle, jolloin painetta ei tule kumpaankaan liittimeen.

kutosmajori
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - huoltohommia

Viesti Kirjoittaja kutosmajori » Ti Kesä 16, 2020 9:46 pm

Tuo erillinen liitin on vapaa paluu, hydrauliikan käyttö vipu täysin eteen uiva asento.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa