JD6200 ja yhtä vihreä kuski - lohko ja joku muu lämmitin???

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

2xford4000 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 11:33 pm päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
No tuolla tyylillä on yritetty mutkia oikoa. Vapaasti heiluvat aurat vain tahtoo pudota mihin sattuu. Menee aika hankalaksi homma.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joissakin traktoreissa sivurajoittajat lukittuvat kun auran nostaa ylös. Sitä sivusuuntaista heilahtelua voi myös rajoittaa vaikka sisäpuolisiin ketjuihin kiinnitetyillä jousilla. Joskus käytettiin sivurajoittimena hydraulisylinteriä, joissa oli mäntä ja varsi yhdistetty neulaventtiilillä. Saatiin hidastetuksi liike, mutta ei estänyt auroja asettautumasta omalle luonnolliselle paikalleen sivusuunnassa.

-SS-
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Matsikka kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:03 pm
jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jonkinnäköinen kyntöaurojen säätöohje löytyy opinnäytetyöstä (lopussa on Powerpoint-esitys kuvineen) :

KYNTÖAURAT; Oppimateriaalia maatalousalan opetukseen. Opinnäytetyö. Anni Lyyra. Savonia ammattikorkeakoulu 2009

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Ajetaan normaalisyvyisessä vaossa tasamaalla, vetokartun mutkat ylös ja alas. Pysähdytään ja mitataan noin 10 m päästä, kuinka leveä on 1. viilu muihin nähden. Eli mittaus vaon reunasta kiekkoleikkurin viiltämään toiseen reunaan. Jos on kapeampi, karttua liu'utetaan oikealle, jos on leveämpi, karttua liu'utetaan vasemmalle. Muutama kerta tarkistus ja säätö samalla tavalla, niin perussäätö on siinä. Tässä on tietysti jo valmiiksi kiekkoleikkurit säädetyt samalla tavalla joka siipeen, esimerkiksi vaikka peukalon leveys auran maapuolen linjasta vasemmalle. Viilussa näkyy pieni "porras" tällöin.

Se vaaka-asennon säätö vaihtelee eri auroissa. Överumissa on oikeassa päässä kammen tyvi samalla toppari. U-pultilla kiristys. Vasemmassa päässä on pelkkä tattimainen pala, joka pitää myös avata ja naputella runkoon kiinni säädön jälkeen. Eli karttu lukitaan vaakasuunnassa kummaltakin puolelta, siirtäessä pitää kummankin puolen "jarrut" löysätä.

Vanhassa Fiskarissa muistaakseni ovat jarrupalikat rungon oikeanpuoleisen palkin kahden puolen.

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

8400 kirjoitti: La Syys 14, 2019 7:53 am Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia.
Tuo ei täydellisesti onnistu, jos on vaikka 650 mm renkaat, vanhat 14 tuumaiset aurat eivät tee riittävän leveää vakoa, jolloin se vakopyörä tallaa osan viilusta lyttyyn, ja se näkyy sitten seuraavalla kerralla. 18.4 34 rengaskin tallaa vanhan Fiskars L siiven takimmaisen viilun. Överumin tekemään vakoon mahtuu aika hyvin, mutta "syö" hiukan siitä tyvestä. 16-18 tuuman viilun leveys on hiukan helpompi.

Paluuauroilla vaikka olisi mestarikyntäjä, niin viilujen kiilto vaihtelee ajosuunnan mukaan. Näkee hyvin auralukumäärän kerrannaiset.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

8400 kirjoitti: La Syys 14, 2019 7:53 am
Matsikka kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:03 pm
jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.
Sopivan mittainen vetokarttu ”keskittää” aurat luonnostaan keskelle, jos vetokarttu on väärän mittainen niin keskittämisominaisuus ei toimi ja aurat jäävät helposti vähän luonnollisen kohdan sivuun.
Jossain oon nähnyt jonkin kaavion missä vetovarsista vedettiin suorat linjat eteen, ja ne piti kohdata oikeassa kohdassa.

Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: La Syys 14, 2019 8:25 am Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
Isommilla traktoreilla käytetään joo pitkää vetokarttua. Niinkin pitkää, että viistonnisen lyhyet varret eivät tahdo ylettyä riittävän leveälle. Meillä on vanhassa Överumissa sopivan mittainen, kahdessa muussa (käytettynä tulleessa) todella pitkä. Se pitempi oli valinnaisvaruste silloin 1970-luvulla.

-SS-
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Lumikauhaan suunnittelen kiinnikkeiden vaihtoa vila(?)sta euroon. Aiemmat kiinnikkeet yltäneet takaseinän pokkauksesta toiseen, mutta nythän euro kiinnikkeet on lyhyemmät, ja toisesta päästä jää suoraan peltiin kiinni. kumpaan reunaan kestävyyden takia kannattaa laittaa? Alareuna puolustaa paikkaansa penkkaan ajaessa ja yläreuna nostaessa. Ja saa muuten kertoa mitkä nuo entiset kiinnikkeet on? Niitä olis nyt 3paria jouten...

https://drive.google.com/file/d/1-MVbOs ... p=drivesdk
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Ford-5000
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Viesti Kirjoittaja Ford-5000 »

Deippa kirjoitti: La Tammi 11, 2020 6:29 pm Lumikauhaan suunnittelen kiinnikkeiden vaihtoa vila(?)sta euroon. Aiemmat kiinnikkeet yltäneet takaseinän pokkauksesta toiseen, mutta nythän euro kiinnikkeet on lyhyemmät, ja toisesta päästä jää suoraan peltiin kiinni. kumpaan reunaan kestävyyden takia kannattaa laittaa? Alareuna puolustaa paikkaansa penkkaan ajaessa ja yläreuna nostaessa. Ja saa muuten kertoa mitkä nuo entiset kiinnikkeet on? Niitä olis nyt 3paria jouten...

https://drive.google.com/file/d/1-MVbOs ... p=drivesdk
Kiinnikkeet alareunaan, ja jatkat ylhäältä kiinnikkeitä, sekä yläkorvasta kolmiomainen tuki lisäksi.

Vanhat näyttäisi Vilaan sopivilta.
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Viesti Kirjoittaja stls »

Vanha näyttäisi olevan Vila.
Laittaisin sen kiinnikkeen yläreunaan. Kuormaajasta loppuu liikevara alaspäin mentäessä, jos vaikka tasaa kauhan pohjalla epätasaista alustaa. Samoin se alatapin lukitusmekanismi, jos muu kuin tappi reikään, kyntää kurassa ja sannassa jos aivan alhaalla.
Lisää rautaa tarpeen mukaan.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kauhaa

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Alempi pokkauskaan ei ole ihan alareunassa. Ehkä sellanen 15cm maahan.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Paljonkohan tuon vaijerikahvan pitäisi liikkua kopissa että saa vetokoukun aukeamaan? En siis tiedä että mistä päästä jäässä vai mikä. Nostoöaitteella nostan ylös, kahvaa jaksaa vetää reilun sentin, mutta koukku ei vapaudu. Nostolaitteen ollessa alempana ei liiku yhtään. Kesällä kokeilon vain pari kertaa tota joten ei muostikuvia ja nyt tarttis saada toimiin...
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja aarne »

Jos se on tämä tämmönen niin tyyliin 25 senttiä liikkuu.
https://images.app.goo.gl/ZyGQwUq7TfV3weEf6
Viimeksi muokannut aarne, Su Tammi 26, 2020 4:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
porhaltaja
Viestit: 1467
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Deippa kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 3:15 pm Paljonkohan tuon vaijerikahvan pitäisi liikkua kopissa että saa vetokoukun aukeamaan? En siis tiedä että mistä päästä jäässä vai mikä. Nostoöaitteella nostan ylös, kahvaa jaksaa vetää reilun sentin, mutta koukku ei vapaudu. Nostolaitteen ollessa alempana ei liiku yhtään. Kesällä kokeilon vain pari kertaa tota joten ei muostikuvia ja nyt tarttis saada toimiin...
Siinä on käsittääkkseni samantyylinen kuin uudemmissa https://www.nettikone.com/john-deere/6115m/1560523 tuossa linkissä toinen kuva. Koukusta vähän taakse päin näkyy pyöreä reikä siellä on tappi mikä lukitsee koukun. Se voi olla jäässä. Meillä oikutteli maraskuun pakkasilla Jontikan koukku ja tuolta reiästä tampi vasara yhdistelmällä naputtelemalla lähti alas.

Se vipu siellä kopissa tekee ihan heilun liikkeen olisiko noin 15cm. Ainakin vähän uudemmissa on siinä vivun ympärillä on rengas/holkki jota pitää nostaa n2cm jotta vipu liikkuu. Ymmärsiköhän tuosta selityksestä mitään?
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja aarne »

Jos se on semmonen tavallinen tangolla ylös päin vedettävä niin oisko vajaa 10 senttiä.

Tuo just tuo ensimmäinen vaijeri versio on toimiessaan kyllä hyvä, mutta pitää pitää huoli että se lukitusmurikka siinä koukun kyljessä pysyy kunnolla kiinni. Jos löystyy niin ei tappi kulje linjassaan ja tahmoo niin maan peijjoonisti. Nord lock ja kunnollinen kuusiokolo pultti on oikea valinta pultiksi, kun tavallista kantaa ei mahdu kunnolla kiristämään.
klapikalle
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja klapikalle »

Yleinen syy koukun toimimattomuuteen on lika, moska, jää ja lumi joka kertyy koukun lukitusmekanismiin. Pieni liike vaijerissa viittaisi siihen että vähän liikkuu ja sitten lika ahdistaa ettei aukea kokonaan.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Siis tossa on penkin takana keskellä vaijerin päässä vaan sellanen T-kahva, josta vetää ylöspäin Likaa siellä varmaan on joo, mutta aukes se kesällä kuitenki. Pitänee ajaa talliin sulamaan että sais yhden jumittajan vähemmäksi
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - vetokoukusta?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Jäässä se vaan oli koukku osa. Vaijeri liikkui yhtä paljon tai vähän ja koukku putos alas lämmiteltyään yön tallissa. Ja on muuten hieman typerä se rakenne kun ei minkäänlaista veden poistoreikää siinä peltikaukalossa.... Porasin ja pesin ja nyt saa kuivua niin rasvataan sitte mekanismi
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kuuskakkone, Morkkis, Mpaseppä, valtsu864 ja 61 vierailijaa