Valmet 361D Nakutus
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 11:41 am
- Viesti:
Valmet 361D Nakutus
Ostin hetki sitten tälläisen Valmet 361D mallisen vanhan traktorin. Kun ajoin sitä kotio vähän isommilla kierroksilla se alkoi nakuttamaan. Itsellä ei kokemusta ole traktoreista, niin ajattelinkin että täältähän löytyy paljon tietäjiä.
Huomasin että kun pitää tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla pidemmän aikaa, niin nakutus voi kadota. Ja kun nostaa kierroksia nakutus alkaa. Ja mitä isommat kierrokset sitä nopeampi nakutus on.
Tiputtaa hieman öljyä kuten videolla näkyy pakoputken juuresta ja varmaankin tuolta öljytikun välistä. Myyjän mukaan öljyn vuoto on enemmänkin vain esteettinen ongelma, eli jos se haittaa niin sitten voi korjata. Sanoi myös että parikin asiantuntijaa oli käskenyt ajaa koneen kuumaksi, jolloin männän rengas voisi aueta itsestään, koska mahdollisesti jumissa. Ilmeisesti ei traktoria olla kuormitettu riittävästi. Nyt sitten ajattelin että liittyykö tämä nakutus esim männän renkaaseen tms.
Neuvokaa nyt aloittelijaa , että mistä tässä on kyse? Pitääkö olla huolissaan ja ostinko itselleni vain ongelman, vai onko kyseessä jokin normaali ominaisuus/toiminta? Mitä toimia pitäisi asian suhteen tehdä ja voiko traktoria käyttää ihan normaalisti?
Täältä löytyy video jossa kuuluu normaalikäynti ja nakuttava käynti.
https://youtu.be/lT5IjlG8doM
Huomasin että kun pitää tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla pidemmän aikaa, niin nakutus voi kadota. Ja kun nostaa kierroksia nakutus alkaa. Ja mitä isommat kierrokset sitä nopeampi nakutus on.
Tiputtaa hieman öljyä kuten videolla näkyy pakoputken juuresta ja varmaankin tuolta öljytikun välistä. Myyjän mukaan öljyn vuoto on enemmänkin vain esteettinen ongelma, eli jos se haittaa niin sitten voi korjata. Sanoi myös että parikin asiantuntijaa oli käskenyt ajaa koneen kuumaksi, jolloin männän rengas voisi aueta itsestään, koska mahdollisesti jumissa. Ilmeisesti ei traktoria olla kuormitettu riittävästi. Nyt sitten ajattelin että liittyykö tämä nakutus esim männän renkaaseen tms.
Neuvokaa nyt aloittelijaa , että mistä tässä on kyse? Pitääkö olla huolissaan ja ostinko itselleni vain ongelman, vai onko kyseessä jokin normaali ominaisuus/toiminta? Mitä toimia pitäisi asian suhteen tehdä ja voiko traktoria käyttää ihan normaalisti?
Täältä löytyy video jossa kuuluu normaalikäynti ja nakuttava käynti.
https://youtu.be/lT5IjlG8doM
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Kyllä sen verran paha ääni on, että se pitää selvittää ennen kovaa käyttöä. Mahdollisuuksia on monia. Eräs on jakopään rattaiden keskinäinen väljyys, joka resonoi tietyllä kierrosalueella. Vaatii kyllä jakopään avaamisen, joka ei sekään mikään mahdoton työ ole.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 3:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Vesipumpun laakeri?
-
- Viestit: 6352
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Tuulettajan siivet hakkaa johonkin...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 11:41 am
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Vika tuli vasta kun olin ajanut isoilla kierroksilla noin 10km. Kone vähän kuin meinasi sammua/yskäisi, jonka jälkeen tuo "pajavasaran" tyyppinen ääni ilmaantui.
Avasin noita bensasyötön muttereita yksi kerrallaan. Koska kuulemma sieltä pitäisi puskea dieseliä pihalle ja vaikuttaa käytiin. Ensimmäisestä tuli kyllä nestettä ulos, mutta käyntiin ei vaikutusta. Toisesta ei tullut mitään ulos. Kolmannesta tuli ulos dieseliä ja mainasi kone sammua. Eli toimiiko tällöin vain yksi ja voisiko tämä olla syy tähän kolinaan. Eli karstat olisivat irronneet matkalla ja tukkineet tätä syöttöä. Konetta on todennäköisesti vain käytetty pienillä kierroksilla pihassa.
Avasin noita bensasyötön muttereita yksi kerrallaan. Koska kuulemma sieltä pitäisi puskea dieseliä pihalle ja vaikuttaa käytiin. Ensimmäisestä tuli kyllä nestettä ulos, mutta käyntiin ei vaikutusta. Toisesta ei tullut mitään ulos. Kolmannesta tuli ulos dieseliä ja mainasi kone sammua. Eli toimiiko tällöin vain yksi ja voisiko tämä olla syy tähän kolinaan. Eli karstat olisivat irronneet matkalla ja tukkineet tätä syöttöä. Konetta on todennäköisesti vain käytetty pienillä kierroksilla pihassa.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Ainakin polttoainejärjestelmän huollolla aina tankista saakka kannattaa alottaa. Ja jos ei mitää ainetta tullu tuosta yhestä ruiskuputken lähöstä, niin vikaa (roskaa/ särkyny jotain) syöttöpumpussa!?Ensimmäisestä tuli kyllä nestettä ulos, mutta käyntiin ei vaikutusta. Toisesta ei tullut mitään ulos. Kolmannesta tuli ulos dieseliä ja mainasi kone sammua. Eli toimiiko tällöin vain yksi ja voisiko tämä olla syy
Jos ei ole kokemusta dieselin laitteista, niin kannattaa ettiä joku kaveri paikalle, joka vois paremmin löytää vian aiheuttajan, ja kuinka vika saadaan korjattua.
-
- Viestit: 522
- Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
- Paikkakunta: Turun eteläpuoli
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Suutin.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Joo, suutin voi olla myös. Ei vilmillä näkyny miten savuttelee hormista!?
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Onkohan konetta seisotettu pidemmän aikaa ja ollut vettä polttoaineen seassa? Tankin puhdistamisella ja suodattimien vaihdolla itse aloittaisin enkä ainakaan ihan suinpäin syöksyisi irrottamaan pumppua. Tosiaan mitään isompia ajoja ei kannata tehdä ennen vian selviämistä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Vettä polttoaineessa johtaa helposti koneen seisoessa myös veteen ruiskutuspumpun öljytilassa jos vesi päässyt elementeille asti ja sitten voi olla jumissa elementit pumpussa. Ja Boschin vanhan sarjan pumpussa taas sama vanha virsi eli onko voiteluöljyt olleet paikallaan pumpun säädinkotelossa ja pumpun kampikoneistossa? Joka sylinterille siis oma paine-elementti tuossa alla mistä lähtee suutinputket pumpulta ylös, ja niitä käyttää nokka-akseli pumpun sisällä. Syötön säätö taas puolestaan tapahtuu pumpun pituussunnassa liikkuvalla tangolla, joka kiertää paine-elementtiä säädinkotelossa olevan keskipakosäätimen ja kaasuvivun asennon mukaan.
Jotenkin kuulostaa tuossa videolla käynti kierroksia nostettaessa niin ontuvalta ja epätasaiselta että polttoaineen mukana voi olla tullut ties mitä kuraa pumpulle asti, liekö polttoaineen suodattimet sitten ovat ehjät ja paikallaan, kotelot ainakin alkuperäiset ja sakkakuppi eli lasikuppi siirtopumpulla myös kannattaa tarkistaa. Tankin pohjassa myös tyhjennustulppa joten helppo katsoa että mitä sieltä tulee ulos jos muu polttoainejärjestelmä näyttää likaiselta. Joka tapauksessa ei saa riittävästi polttoainetta joka sylinteriin käydäkseen kunnolla kun kierroksia ja siten polttoaineen tarvetta pyritään nostamaan. Teho moottorista varmaan pahoin kateissa myös?
Missäpäin tämä kone sijaitsee?
Meillä ollut uudesta asti tuommoinen kone ja omassa hallinnassa nyt 20 vuotta, ja se käy normaalissa kunnossa nätisti ja tasaisesti joka pytyllä oli sitten kylmä tai kuuma. Tämä vanhan mallin Boschin pumppu on vieläpä se sivistyneempi vaihtoehto, uudemmissa oleva Simms/CAV/Lucas karkempi ominaisuuksiltaan ja käynniltään.
Jotenkin kuulostaa tuossa videolla käynti kierroksia nostettaessa niin ontuvalta ja epätasaiselta että polttoaineen mukana voi olla tullut ties mitä kuraa pumpulle asti, liekö polttoaineen suodattimet sitten ovat ehjät ja paikallaan, kotelot ainakin alkuperäiset ja sakkakuppi eli lasikuppi siirtopumpulla myös kannattaa tarkistaa. Tankin pohjassa myös tyhjennustulppa joten helppo katsoa että mitä sieltä tulee ulos jos muu polttoainejärjestelmä näyttää likaiselta. Joka tapauksessa ei saa riittävästi polttoainetta joka sylinteriin käydäkseen kunnolla kun kierroksia ja siten polttoaineen tarvetta pyritään nostamaan. Teho moottorista varmaan pahoin kateissa myös?
Missäpäin tämä kone sijaitsee?
Meillä ollut uudesta asti tuommoinen kone ja omassa hallinnassa nyt 20 vuotta, ja se käy normaalissa kunnossa nätisti ja tasaisesti joka pytyllä oli sitten kylmä tai kuuma. Tämä vanhan mallin Boschin pumppu on vieläpä se sivistyneempi vaihtoehto, uudemmissa oleva Simms/CAV/Lucas karkempi ominaisuuksiltaan ja käynniltään.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2018 9:00 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Tuulettajan siivikon pultit löysällä?
-
- Viestit: 794
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Aivan tarkimpia traktoreita polttoaineen suhteen nuo ei ole, nuoruudessa tuommosen aloin suodattimia vaihtamaan niin juurikaan muuta kuin päätylevyt ei ollu tallessa. Jos nyt oikein muistan niin olisko jonku 80 luvun alun diesel-pösön suodattimet tuohon käyny. Hyvä traktori, eipä juuri pätevämpää peliä voi savottakaveriksi saada.
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Valmet 361 löytyy ihan sillä nimellä polttoainesuodatinpatruunat asiallisesta liikkeestä....esim. vaikka muuten ei IKH:sta pitäisikään, sieltä niitä löytyy, sekä karkea että hienosuodin.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 9:51 pm Aivan tarkimpia traktoreita polttoaineen suhteen nuo ei ole, nuoruudessa tuommosen aloin suodattimia vaihtamaan niin juurikaan muuta kuin päätylevyt ei ollu tallessa. Jos nyt oikein muistan niin olisko jonku 80 luvun alun diesel-pösön suodattimet tuohon käyny. Hyvä traktori, eipä juuri pätevämpää peliä voi savottakaveriksi saada.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Taitaa myös M-Filterillä olla tarjolla, ja merkkitiskiltäkin sai ainakin muutama vuosi sitten.V361 kirjoitti: ↑Su Kesä 16, 2019 6:29 pmValmet 361 löytyy ihan sillä nimellä polttoainesuodatinpatruunat asiallisesta liikkeestä....esim. vaikka muuten ei IKH:sta pitäisikään, sieltä niitä löytyy, sekä karkea että hienosuodin.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 9:51 pm Aivan tarkimpia traktoreita polttoaineen suhteen nuo ei ole, nuoruudessa tuommosen aloin suodattimia vaihtamaan niin juurikaan muuta kuin päätylevyt ei ollu tallessa. Jos nyt oikein muistan niin olisko jonku 80 luvun alun diesel-pösön suodattimet tuohon käyny. Hyvä traktori, eipä juuri pätevämpää peliä voi savottakaveriksi saada.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 11:41 am
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä asian suhteen! Myyjä lupautui katsomaan missä vika. No vika sitten kuulemma selvisi. Sanoi että oli avannut konetta ja kiertokangen laakeri oli mennyt Lupautui reilusti purkamaan kaupat, kun en nyt haluaisi ensimmäiseksi tuota alkaa selvittelemään sen enempää. No mutta nyt pitää etsiä toimiva peli tilalle
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Pe Syys 23, 2011 8:29 pm
- Paikkakunta: Jalasjärvi
- Viesti:
Re: Valmet 361D Nakutus
Teho Filter 8018 käy Boschin järjestelmään. TF8018 Isojoen Konehallin listoilla. Vastaava Donaldson, jota myyjä saattaa tarjota, on liian lyhyt. Päätylaippa puuttuu.V361 kirjoitti: ↑Su Kesä 16, 2019 6:29 pmValmet 361 löytyy ihan sillä nimellä polttoainesuodatinpatruunat asiallisesta liikkeestä....esim. vaikka muuten ei IKH:sta pitäisikään, sieltä niitä löytyy, sekä karkea että hienosuodin.Valmetilla... kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 9:51 pm Aivan tarkimpia traktoreita polttoaineen suhteen nuo ei ole, nuoruudessa tuommosen aloin suodattimia vaihtamaan niin juurikaan muuta kuin päätylevyt ei ollu tallessa. Jos nyt oikein muistan niin olisko jonku 80 luvun alun diesel-pösön suodattimet tuohon käyny. Hyvä traktori, eipä juuri pätevämpää peliä voi savottakaveriksi saada.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 390, Aakku, EKo, Google [Bot], Paalari ja 47 vierailijaa