GMC rungon käsittely

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Justus kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:18 pm Tuo happokäsittely olisi houkutteleva.
Olen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mutteriuuno kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:42 pm
Justus kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:18 pm Tuo happokäsittely olisi houkutteleva.
Olen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Justiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta. Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Tuollainen runko on kyseessä. Jos sattuu linjoilla olemaan "alan asiantuntija "niin voisi noista vanteista hieman kommentoida. Noiden merkki kiinnostaisi ja niiden pinnassa on tuollainen härmä joka varovasti kannattaisi poistaa.Kuva
Avatar
toyopet
Viestit: 3255
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Vaikka teräsharjalaikalla pintaruosteet pois, sitten jo mainittua fosforihappoa pensselillä pintaan, voi vaikka pienin väliajoin pari kolme kertaa sivellä, sitten antaa kuivaa. Kuivumisen jälkeen kevyesti harjaa irtokarstan pois ja epoksipohjamaalia päälle.
Sitten seuraava kerros oman maun mukaan.
It has three speed: here, there and gone...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jammu kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:06 pm Rautaoksidi ei ole suojaava kerros
On se, varsinkin vanhemmassa kalustossa, ajalta jolloin saatiin vielä käyttää nikkeliä teräksen valmistuksessa.
Vastaavat lähes, no ainakin jonkin verran, säänkestävää cor-ten terästä. Aivan eri kuin ruostumaton teräs.
Cortenin ensimmäisiä käyttäjiä oli Eero Saarinen.
Jenkit on tehneet paljon siltoja ja muita rakenteita tuosta. Miksipä moinen ei olisi kulkeutunut auton runkoonkin?

"44Eri teräslajien ruostuminenTavallinen teräs (ns. musta rauta) voi ruostua puhki suotuisissa oloissa, jos sitä ei suojata. Ilmastokorroosiota kestävä teräs (kuten säänkestävä teräs eli COR-TEN) ruostuu aluksi normaalisti, mutta ruostekerros on tiiviimpää estäen hapen pääsyn teräkseen, jolloin ruostuminen hidastuu. Korroosiokerroksen vaurioiduttua muodostuu uusi suojaava korroosiokerros. Corten -teräksen oksidikerros (ruoste) toimii kuin maali, edellytys on että pinta kastuu ja kuivuu säännöllisesti."
https://docplayer.fi/2021915-Teras-peru ... jalle.html

50-60 luvun vehkeiden mutterit ja pultit ovat monesti vuosikymmenten jälkeenkin avattavissa, mutta kokeileppa 90-luvun "ooppelin tai corollan" ruostuneita ruuveja availla.
Nikkeli on kuulemma se taika näissä.
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

PuuhaPate kirjoitti: La Kesä 15, 2019 7:44 pm
Jammu kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:06 pm Rautaoksidi ei ole suojaava kerros
On se, varsinkin vanhemmassa kalustossa, ajalta jolloin saatiin vielä käyttää nikkeliä teräksen valmistuksessa.
Vastaavat lähes, no ainakin jonkin verran, säänkestävää cor-ten terästä. Aivan eri kuin ruostumaton teräs.
Cortenin ensimmäisiä käyttäjiä oli Eero Saarinen.
Jenkit on tehneet paljon siltoja ja muita rakenteita tuosta. Miksipä moinen ei olisi kulkeutunut auton runkoonkin?
Vaikka siksi ettei kannata tehdä liian kestävää autoa. Varsinkaan ennen vanhaan Amerikassa, jossa joka vuosi tuli uudet isommat ja komeammat mallit. Eikä nikkelin käyttöä kai nykyäänkään rajoita muu kuin hinta.
Smirkelimies
Viestit: 1486
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

8400 kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:59 pm
Mutteriuuno kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:42 pm
Justus kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:18 pm Tuo happokäsittely olisi houkutteleva.
Olen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Justiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta.
Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
Sitä olen joskus mietiskellyt että kun rungossa ja korin pohjassa on kaikenlaista niitattua ja pistehitsattua jäykistettä ja kiinnikettä, ei kai niitten alta saa hiekkapuhalluksella ruostetta pois mitenkään, puretaanko niitit sun muut aina pois?

Joo, on se happohomma paksumpaan ruosteeseen semmosta tusaamista jos vaan sivelee ja harjailee, mutta mp satulan pohjaan vanteisiin yms pienempäänm ok. Jos rungossa oisi kevyehkö pintaruoste, vois kokeilla hapolla. Ja tosiaan laimentamaton niin stydi happo kuin kaupasta saa.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Smirkelimies kirjoitti: La Kesä 15, 2019 8:34 pm
8400 kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:59 pm
Mutteriuuno kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:42 pm
Justus kirjoitti: La Kesä 15, 2019 3:18 pm Tuo happokäsittely olisi houkutteleva.
Olen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Justiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta.
Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
Sitä olen joskus mietiskellyt että kun rungossa ja korin pohjassa on kaikenlaista niitattua ja pistehitsattua jäykistettä ja kiinnikettä, ei kai niitten alta saa hiekkapuhalluksella ruostetta pois mitenkään, puretaanko niitit sun muut aina pois?

Joo, on se happohomma paksumpaan ruosteeseen semmosta tusaamista jos vaan sivelee ja harjailee, mutta mp satulan pohjaan vanteisiin yms pienempäänm ok. Jos rungossa oisi kevyehkö pintaruoste, vois kokeilla hapolla. Ja tosiaan laimentamaton niin stydi happo kuin kaupasta saa.
Ei sitä peltien välistä saa millään pois muutakuin porailemalla pistehitsaukset auki ja korjaamalla rakenne. Tässä kohtaa pitää sitten olla järki mukana että mikä kannattaa ja mikä ei, perfektionismi on pilannu monta projektia ja toisaalta jos ei yritäkkään muutaku maalia päälle niin ei siitä hyvää saa.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja neuvoista. Kyllä tosiaan positiivisesti hankkeessa yllätti tämä rungon kunto. Katsastusmiehen masentavat sanat että rekisteriin saaminen voikin olla vaikeempi asia. Alunperin ollut 4 kivinen manuaali ja kutos kone. Amerikassa muutettu V8 ja automaatti. No molemmat on ollut vaihtoehtona silloinkin ja jarrut/jousituksen sanat. Tuo vielä heavy duty jousituksella ja tehostimilla. Pitää jostain kaivella erot noiden väliltä mutta kun ei oikein löydy tietoa kun kaikki ohjekirjat kertovat samoista jousituksista ja jarruista. No ei lannistuta vielä.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Vaihda asemaa. Käy vaikka katsastus Kontissa. Siellä Kian katsastus otti kaikkinensa 7 minuuttia! Kiire on ja yks jenkki nyt saadaan kilpiin varmaan myös.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja C20 »

Dinitrolin ML, metallin elvyttävä emulsio. Tota kun sumutat muutaman litran, silleen että kunnolla kastuu, niin ei tarvitse enempää ihmetellä, jos siis oikeasti vaan ruostepilkkua/ huntua kyseessä.
Superdextaaja
Viestit: 12970
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

C20 kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 12:50 am Dinitrolin ML, metallin elvyttävä emulsio. Tota kun sumutat muutaman litran, silleen että kunnolla kastuu, niin ei tarvitse enempää ihmetellä, jos siis oikeasti vaan ruostepilkkua/ huntua kyseessä.
Myös Dinitrol suosittelee ruskealle ruosteelle laitettavan ensin ruosteen muunnin käsittelyn:
Please note if extensive corrosion or rust are present you may require an additional product DINITROL RC900. The specialist product converts rust on substrates into a stable organic iron complex
https://www.dinitroldirect.com/product/ ... converter/
https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1369669 ... ustamassaa
Tekemällä virheistä oppii.
Smirkelimies
Viestit: 1486
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Justus kirjoitti: La Kesä 15, 2019 10:36 pm Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja neuvoista. Kyllä tosiaan positiivisesti hankkeessa yllätti tämä rungon kunto. Katsastusmiehen masentavat sanat että rekisteriin saaminen voikin olla vaikeempi asia. Alunperin ollut 4 kivinen manuaali ja kutos kone. Amerikassa muutettu V8 ja automaatti. No molemmat on ollut vaihtoehtona silloinkin ja jarrut/jousituksen sanat. Tuo vielä heavy duty jousituksella ja tehostimilla. Pitää jostain kaivella erot noiden väliltä mutta kun ei oikein löydy tietoa kun kaikki ohjekirjat kertovat samoista jousituksista ja jarruista. No ei lannistuta vielä.
Ookko käynyt overdrive.fi sivustolla sieltä löytyy hyvät vinkit alan miehiltä. Tommosen pikkarin katsastus kasilla pitäisi olla läpihuutojuttu eikös niitä ole ollut isolohkoversioitakin.? Mullakin oli joskus parikymmentä vuotta sitten -74 c10 chevy, siinä oli 5,7 litran viritelty kasikone. Ehkä inssillä on ollut pahoja aukkoja tiedoissa tuossa kohin, vai liekö jopa asenevammaa.
Smirkelimies
Viestit: 1486
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Superdextaaja kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 2:14 am
C20 kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 12:50 am Dinitrolin ML, metallin elvyttävä emulsio. Tota kun sumutat muutaman litran, silleen että kunnolla kastuu, niin ei tarvitse enempää ihmetellä, jos siis oikeasti vaan ruostepilkkua/ huntua kyseessä.
Myös Dinitrol suosittelee ruskealle ruosteelle laitettavan ensin ruosteen muunnin käsittelyn:
Please note if extensive corrosion or rust are present you may require an additional product DINITROL RC900. The specialist product converts rust on substrates into a stable organic iron complex
https://www.dinitroldirect.com/product/ ... converter/
https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1369669 ... ustamassaa
Nuo conversio-aineet on lähes aina fosforihappopohjaisia. Oikea raaka happo puree paremmin ja halvemmalla. Jos pistemäisen ruosteen pinnan muuntaa mustaksi, jää helposti joku ruosteilkku vielä muhiskelemaan mustan alle.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

C20 kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 12:50 am Dinitrolin ML, metallin elvyttävä emulsio. Tota kun sumutat muutaman litran, silleen että kunnolla kastuu, niin ei tarvitse enempää ihmetellä, jos siis oikeasti vaan ruostepilkkua/ huntua kyseessä.
Mikä mahtaa olla se metallia elvyttävä aineosa?

KÄYTTÖTURVALLISUUSTIEDOTE
Dinitrol ML

Vaaraa aiheuttavat aineosat
3.1.1CAS/EY-numero jarek.nro3.1.2Aineosan nimi3.1.3Pitoisuus3.1.4Varoitusmerkki, R-lausekkeet jamuut tiedot aineosasta64742-48-9
Teollisuusbensiini (maaöljy), vetykäsitelty raskas25-50 %
Tisleet (maaöljy),vahat poistettu liuottimella raskaat parafiiniset10-25 %
Propaani10-25 %
Butaani10-25 %

https://docplayer.fi/31913057-Kayttotur ... dot-2.html
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Olin kans et wtf tosta metallia elvyttävästä emulsiosta :D Dinitrol ml on ihan vaan öljyä jossa saentimena muistaakseni kalsiumsulfonaattia ja ohenninta.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

8400 kirjoitti: Su Kesä 16, 2019 2:10 pm ... öljyä jossa saentimena muistaakseni kalsiumsulfonaattia ja ohenninta.
Öljyä, saiputtaa ja tärpättiä.
Tällasia ihmeaineitahan monet tekee itsekkin,
vanhaa öljyä, tärpättiä/bensaa ja hiekkatie.
DIY-tuotteen huonopuoli on sen haihtuvuus
ilmaan ja veteen.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ja sitä varten valmistetuissa tuotteissa on juurikin sitä saenninta tai vahaa seassa joka sitoo sen suojattavaan pintaan kiinni. Sekä ohenninta jolloin aine saadaan ohuena sumuna menemään jokapaikkaan. Dinitrol poikkeaa useimmista muista kotelosuojista siinä, ettei siinä ole vahaa joka ei mun havaintojen perusteella ole oikein hyvä vanhoihin osin ruostuneisiin tai korjattuihin rakenteisiin, vaan uusiin kiiltävällä maalipinnalla oleviin koteloihin. Toinen mitä haluaisin testata on liqui molyn seilfett eli vaijerirasva, jota valmistaja itsekin suosittelee kotelosuojaukseen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi77 ja 30 vierailijaa