Olen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
GMC rungon käsittely
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Justiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 3:42 pmOlen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta. Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Tuollainen runko on kyseessä. Jos sattuu linjoilla olemaan "alan asiantuntija "niin voisi noista vanteista hieman kommentoida. Noiden merkki kiinnostaisi ja niiden pinnassa on tuollainen härmä joka varovasti kannattaisi poistaa.
- toyopet
- Viestit: 3255
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Vaikka teräsharjalaikalla pintaruosteet pois, sitten jo mainittua fosforihappoa pensselillä pintaan, voi vaikka pienin väliajoin pari kolme kertaa sivellä, sitten antaa kuivaa. Kuivumisen jälkeen kevyesti harjaa irtokarstan pois ja epoksipohjamaalia päälle.
Sitten seuraava kerros oman maun mukaan.
Sitten seuraava kerros oman maun mukaan.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: GMC rungon käsittely
On se, varsinkin vanhemmassa kalustossa, ajalta jolloin saatiin vielä käyttää nikkeliä teräksen valmistuksessa.
Vastaavat lähes, no ainakin jonkin verran, säänkestävää cor-ten terästä. Aivan eri kuin ruostumaton teräs.
Cortenin ensimmäisiä käyttäjiä oli Eero Saarinen.
Jenkit on tehneet paljon siltoja ja muita rakenteita tuosta. Miksipä moinen ei olisi kulkeutunut auton runkoonkin?
"44Eri teräslajien ruostuminenTavallinen teräs (ns. musta rauta) voi ruostua puhki suotuisissa oloissa, jos sitä ei suojata. Ilmastokorroosiota kestävä teräs (kuten säänkestävä teräs eli COR-TEN) ruostuu aluksi normaalisti, mutta ruostekerros on tiiviimpää estäen hapen pääsyn teräkseen, jolloin ruostuminen hidastuu. Korroosiokerroksen vaurioiduttua muodostuu uusi suojaava korroosiokerros. Corten -teräksen oksidikerros (ruoste) toimii kuin maali, edellytys on että pinta kastuu ja kuivuu säännöllisesti."
https://docplayer.fi/2021915-Teras-peru ... jalle.html
50-60 luvun vehkeiden mutterit ja pultit ovat monesti vuosikymmenten jälkeenkin avattavissa, mutta kokeileppa 90-luvun "ooppelin tai corollan" ruostuneita ruuveja availla.
Nikkeli on kuulemma se taika näissä.
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Vaikka siksi ettei kannata tehdä liian kestävää autoa. Varsinkaan ennen vanhaan Amerikassa, jossa joka vuosi tuli uudet isommat ja komeammat mallit. Eikä nikkelin käyttöä kai nykyäänkään rajoita muu kuin hinta.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 7:44 pmOn se, varsinkin vanhemmassa kalustossa, ajalta jolloin saatiin vielä käyttää nikkeliä teräksen valmistuksessa.
Vastaavat lähes, no ainakin jonkin verran, säänkestävää cor-ten terästä. Aivan eri kuin ruostumaton teräs.
Cortenin ensimmäisiä käyttäjiä oli Eero Saarinen.
Jenkit on tehneet paljon siltoja ja muita rakenteita tuosta. Miksipä moinen ei olisi kulkeutunut auton runkoonkin?
-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Sitä olen joskus mietiskellyt että kun rungossa ja korin pohjassa on kaikenlaista niitattua ja pistehitsattua jäykistettä ja kiinnikettä, ei kai niitten alta saa hiekkapuhalluksella ruostetta pois mitenkään, puretaanko niitit sun muut aina pois?8400 kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 3:59 pmJustiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 3:42 pmOlen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta.
Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
Joo, on se happohomma paksumpaan ruosteeseen semmosta tusaamista jos vaan sivelee ja harjailee, mutta mp satulan pohjaan vanteisiin yms pienempäänm ok. Jos rungossa oisi kevyehkö pintaruoste, vois kokeilla hapolla. Ja tosiaan laimentamaton niin stydi happo kuin kaupasta saa.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Ei sitä peltien välistä saa millään pois muutakuin porailemalla pistehitsaukset auki ja korjaamalla rakenne. Tässä kohtaa pitää sitten olla järki mukana että mikä kannattaa ja mikä ei, perfektionismi on pilannu monta projektia ja toisaalta jos ei yritäkkään muutaku maalia päälle niin ei siitä hyvää saa.Smirkelimies kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 8:34 pmSitä olen joskus mietiskellyt että kun rungossa ja korin pohjassa on kaikenlaista niitattua ja pistehitsattua jäykistettä ja kiinnikettä, ei kai niitten alta saa hiekkapuhalluksella ruostetta pois mitenkään, puretaanko niitit sun muut aina pois?8400 kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 3:59 pmJustiinsa näin. Ei sitä normaalin ihmisen hermo kestä että vähintään 10 tuntia lämpimänä päivänä koittaa sivellä sitä happoa että saa jotain aikaan. Silloin se happo toimii hyvin kun osan voi upottaa sinne happoon vaikka yöksi ja seuraavana päivänä näkee lopputuloksen. Lisäksi lämpötila vaikuttaa paljon, jossain 15 asteen lämpötilassa pensselillä sivelemällä toi fosforihappo on ihan yhtä tyhjän kanssa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 3:42 pmOlen putsannut pikkuosia ruosteesta fosforihapolla, sitruunahapolla ja Evapo-Rust- merkkisellä biologisella ruosteenpoistoaineella. Ihan toimivia aineita, mutta yhtään ei houkuta rungon käsittely näillä, itse asiassa en pidä edes mahdollisena. Prosessi kestää vähintään monta tuntia tai jopa päiviä riippuen tapauksesta ja koko ajan pitäisi olla ainetta pinnassa ilman että kuivuu välillä. Mihinkään ruosteenmuuntoaineisiin en usko, vaan haluan ruosteen ja kaiken muun p....an pois uuden pintakäsittelyn alta. Parhaiten ja helpoimmin se onnistuu hiekkapuhalluksella tai pienempien ja arempien osien kohdalla puhalluskaapissa hellävaraisemmalla puhallusaineella.
Sitten jos se käsittely jää vähän vajaaksi, happoa jää sinne ruostehuokosiin tai jonnekkin niin hetken päästä puskee ruostetta maalin alta.
Hiekan kanssa ei ole mitään tälläisiä ongelmia.
Joo, on se happohomma paksumpaan ruosteeseen semmosta tusaamista jos vaan sivelee ja harjailee, mutta mp satulan pohjaan vanteisiin yms pienempäänm ok. Jos rungossa oisi kevyehkö pintaruoste, vois kokeilla hapolla. Ja tosiaan laimentamaton niin stydi happo kuin kaupasta saa.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja neuvoista. Kyllä tosiaan positiivisesti hankkeessa yllätti tämä rungon kunto. Katsastusmiehen masentavat sanat että rekisteriin saaminen voikin olla vaikeempi asia. Alunperin ollut 4 kivinen manuaali ja kutos kone. Amerikassa muutettu V8 ja automaatti. No molemmat on ollut vaihtoehtona silloinkin ja jarrut/jousituksen sanat. Tuo vielä heavy duty jousituksella ja tehostimilla. Pitää jostain kaivella erot noiden väliltä mutta kun ei oikein löydy tietoa kun kaikki ohjekirjat kertovat samoista jousituksista ja jarruista. No ei lannistuta vielä.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Vaihda asemaa. Käy vaikka katsastus Kontissa. Siellä Kian katsastus otti kaikkinensa 7 minuuttia! Kiire on ja yks jenkki nyt saadaan kilpiin varmaan myös.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Dinitrolin ML, metallin elvyttävä emulsio. Tota kun sumutat muutaman litran, silleen että kunnolla kastuu, niin ei tarvitse enempää ihmetellä, jos siis oikeasti vaan ruostepilkkua/ huntua kyseessä.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Myös Dinitrol suosittelee ruskealle ruosteelle laitettavan ensin ruosteen muunnin käsittelyn:
https://www.dinitroldirect.com/product/ ... converter/Please note if extensive corrosion or rust are present you may require an additional product DINITROL RC900. The specialist product converts rust on substrates into a stable organic iron complex
https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1369669 ... ustamassaa
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Ookko käynyt overdrive.fi sivustolla sieltä löytyy hyvät vinkit alan miehiltä. Tommosen pikkarin katsastus kasilla pitäisi olla läpihuutojuttu eikös niitä ole ollut isolohkoversioitakin.? Mullakin oli joskus parikymmentä vuotta sitten -74 c10 chevy, siinä oli 5,7 litran viritelty kasikone. Ehkä inssillä on ollut pahoja aukkoja tiedoissa tuossa kohin, vai liekö jopa asenevammaa.Justus kirjoitti: ↑La Kesä 15, 2019 10:36 pm Kiitos paljon asiallisista kommenteista ja neuvoista. Kyllä tosiaan positiivisesti hankkeessa yllätti tämä rungon kunto. Katsastusmiehen masentavat sanat että rekisteriin saaminen voikin olla vaikeempi asia. Alunperin ollut 4 kivinen manuaali ja kutos kone. Amerikassa muutettu V8 ja automaatti. No molemmat on ollut vaihtoehtona silloinkin ja jarrut/jousituksen sanat. Tuo vielä heavy duty jousituksella ja tehostimilla. Pitää jostain kaivella erot noiden väliltä mutta kun ei oikein löydy tietoa kun kaikki ohjekirjat kertovat samoista jousituksista ja jarruista. No ei lannistuta vielä.
-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Nuo conversio-aineet on lähes aina fosforihappopohjaisia. Oikea raaka happo puree paremmin ja halvemmalla. Jos pistemäisen ruosteen pinnan muuntaa mustaksi, jää helposti joku ruosteilkku vielä muhiskelemaan mustan alle.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Kesä 16, 2019 2:14 amMyös Dinitrol suosittelee ruskealle ruosteelle laitettavan ensin ruosteen muunnin käsittelyn:https://www.dinitroldirect.com/product/ ... converter/Please note if extensive corrosion or rust are present you may require an additional product DINITROL RC900. The specialist product converts rust on substrates into a stable organic iron complex
https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1369669 ... ustamassaa
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: GMC rungon käsittely
Mikä mahtaa olla se metallia elvyttävä aineosa?
KÄYTTÖTURVALLISUUSTIEDOTE
Dinitrol ML
Vaaraa aiheuttavat aineosat
3.1.1CAS/EY-numero jarek.nro3.1.2Aineosan nimi3.1.3Pitoisuus3.1.4Varoitusmerkki, R-lausekkeet jamuut tiedot aineosasta64742-48-9
Teollisuusbensiini (maaöljy), vetykäsitelty raskas25-50 %
Tisleet (maaöljy),vahat poistettu liuottimella raskaat parafiiniset10-25 %
Propaani10-25 %
Butaani10-25 %
https://docplayer.fi/31913057-Kayttotur ... dot-2.html
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Olin kans et wtf tosta metallia elvyttävästä emulsiosta Dinitrol ml on ihan vaan öljyä jossa saentimena muistaakseni kalsiumsulfonaattia ja ohenninta.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: GMC rungon käsittely
Ja sitä varten valmistetuissa tuotteissa on juurikin sitä saenninta tai vahaa seassa joka sitoo sen suojattavaan pintaan kiinni. Sekä ohenninta jolloin aine saadaan ohuena sumuna menemään jokapaikkaan. Dinitrol poikkeaa useimmista muista kotelosuojista siinä, ettei siinä ole vahaa joka ei mun havaintojen perusteella ole oikein hyvä vanhoihin osin ruostuneisiin tai korjattuihin rakenteisiin, vaan uusiin kiiltävällä maalipinnalla oleviin koteloihin. Toinen mitä haluaisin testata on liqui molyn seilfett eli vaijerirasva, jota valmistaja itsekin suosittelee kotelosuojaukseen.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi77 ja 30 vierailijaa