Kempomat 2100 ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

retsi
Viestit: 82
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja retsi »

Nyt sain kysyttyä HR-serviceltä uutta korttia ja vastaus tuli nopeasti: Ei saatavana.Joku vuosi sitten siellähän korjattiin piirikortteja,eikö enää kyseistä toimintaa?
Coynty 754.
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Tjaa-a, ei ainakaan minulle tarjottu tollaista mahdollisuutta. Jonkun brittifirman löysin, jonka katalogissa oli korttia tai repareerausta tarjolla mm. malleihin kempomat 3200 ja 1701, mutta ei varsin tähän. Täältä: https://www.yumpu.com/en/document/read/ ... cal-arc/54
1sf
Viestit: 203
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja 1sf »

kempillä varmasti pitäisi olla hyvä tieto tai arvaus mikä vika aiheuttaa tuollaisen. Ovat suunnitelleet koneen
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja Mkin »

"Taas" tuli kemppaisella hitsattua...

"Miten muka?", kysytte kuitenkin.

No, tarkennetaan sen verran, että lähinnä testasin vahvavirtapuolen toiminnan ja sulatin siinä sivussa hieman lankaakin. Ensin mittasin jännityksiä eri kytkimen asennoilla ja kun ne vaikuttivat järkeviltä lukemilta siirryin patentoimaan uutta langansyöttöä. Semmoinen syntyikin näppärästi 12 mm tangosta sorvaamalla ja 5 mm levyä reijittämällä. Tankoon, eli karalle pujotin alkuperäisen langansyöttömoottorista nappaamani vetorattaan. Karaa pyörittämään valjastin väliaikaisesti akkuporakoneen. Alkuperäinen langansyöttömoottori on siis irti ja tämä viritys tilalla. Virta päälle ja voilá: Ihan samanlaista palkoa syntyy kuin aiemmin ennen rikkoutumistaan, joten ohjausta lukuunottamatta värkki tuntuu toimivan. Hitsaaminen on toki hieman hankalaa tällä setupilla kun yhdellä kädellä operoi kolvia ja toisella akkukiertimen liipaisinta.

Mittasin lisäksi tuon pikkumuuntajan josta lähtee mm. ohjausjännite kortille, enkä mielestäni saanut mitään lukemaa siitä karvasta..? Jos olen oikein tulkinnut, tavara on 24 VAC mitä pitäisi kortin nastaan tulla. 24VDC saisin kortille järjestettyä testausta varten, mutta kyrvähtääkö tuo lopullisesti moisesta? Osaisiko joku kertoa, millä varmistaisin tuon muuntajan toiminnan. Kylmänä voisi olla turvallisempi mittoa, mutta pääseekö sillä jyvälle?

Hyviä vinkkejä miten ettepäi? Lähinnä pohdituttaa uuden muuntajan arpominen jos tuo nykyinen on 24V osalta pimeä.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kortilta kannattaa tutkia, onko siinä ohjausmuuntajalta liittimeen tulevan syötön jälkeen neljästä diodista muodostettu tasasuuntaaja tai joku nelijalkainen tasasuntaussilta. Jos 24 VAC menee vain tasasuuntaajalle, niin lienee sama, vaikka sitä korttia syöttäisi 24 VDC:llä. Tasasuuntaajakin voi olla rikki, eli se kannattaa mitata ennen kokeiluja.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Hmm...

Taisin vain mitata väärin. Siis kortille tulee muuntajalta kaksi narua ja muuntimen kyljessä tarrassa seisoo muistaakseni 24 V ja OV. Mittakärjet näissä molemmissa viisari värähtää 24 V kohdalla. Kuten sanottua, en ole sähkömies, enkä -nainen.

Johonkin asti se jännite pääsee kortilla, koska ilmeisesti tuo goodsky -rele vetää, samoin jo aiemmin mainittu magneettiventtiili.

Taidan seuraavaksi hahmotella langansyötölle uutta ohjauspurnukkaa, sekä jotakin ratkaisua mg-venttiilille ja kontaktorille. Näihin ideoita vastaanotetaan, ettei tarvi tehdä turhaa työtä.

Moottorista en oikein muuta osaa sanoa kuin että 24 VDC pyörii ilmeisimmin täysiä. 12 voltilla hitaammin. Ohjataankohan tuota suoraan jännitteellä vai mitenkä?
MasaP
Viestit: 368
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja MasaP »

Langansyötön säätöön voisi käyttää jotain sopivaa pwm-säädintä. Vaihtoehtoja jöytyy paljon ja aika edullisiakin ovat. Tässä jotain vaihtoehtoja: https://www.pedeled.fi/epages/pedeled.s ... SAeAeTIMET
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

MasaP kirjoitti: Pe Joulu 13, 2019 10:32 am Langansyötön säätöön voisi käyttää jotain sopivaa pwm-säädintä. Vaihtoehtoja jöytyy paljon ja aika edullisiakin ovat. Tässä jotain vaihtoehtoja: https://www.pedeled.fi/epages/pedeled.s ... SAeAeTIMET
Tarviin 24V tasavirralle, hydrauliventtiilin vedolle ( n 1-2 A kela, mutu), säädön. Ollut potikalla ennen. Onnistuuko tuollaisella? Minusta onnistuisi potikan korvaaminen tuollaisella tasavirtasäätäjällä. On-off kytkin ja tuollainen tehon-säätönuppi.
MasaP
Viestit: 368
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kempomat 2100 ongelma

Viesti Kirjoittaja MasaP »

SepeSusi kirjoitti: Pe Joulu 13, 2019 12:44 pm
MasaP kirjoitti: Pe Joulu 13, 2019 10:32 am Langansyötön säätöön voisi käyttää jotain sopivaa pwm-säädintä. Vaihtoehtoja jöytyy paljon ja aika edullisiakin ovat. Tässä jotain vaihtoehtoja: https://www.pedeled.fi/epages/pedeled.s ... SAeAeTIMET
Tarviin 24V tasavirralle, hydrauliventtiilin vedolle ( n 1-2 A kela, mutu), säädön. Ollut potikalla ennen. Onnistuuko tuollaisella? Minusta onnistuisi potikan korvaaminen tuollaisella tasavirtasäätäjällä. On-off kytkin ja tuollainen tehon-säätönuppi.
Minkälainen venttiili ja mitä potikalla on säädetty?
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa