Valmet 15

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuo moottorihan on purettu alle tunnissa...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Karikullervo
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2021 3:58 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Karikullervo »

Päivitystä. Runkopukit avattu ja tarkistettu. Kaikkialla hyvä öljykerros. Leikannut siis männistä. Millä keinolla saisi irroiteltua hellävaraisemmin jotta ei niin männät vaurioidu? Mistä voi hankkia nykyisin osia mikäli tarvitsee?
MasaP
Viestit: 368
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja MasaP »

Jos on ihan startilla pyöritellen jumittunut, niin en usko, että mitään isompaa vauriota on vielä syntynyt. Nyt kun on jo kiertokangen laakerit alapäästään irti, niin voisi kiinnittää yhden kerrallaan ja nitkutella männän liikkeelle.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Jos männän saa leikkaamaan starttaamalla, jossain on pahasti vikaa.
SPS1975
Viestit: 2211
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Nyt saattaisi jo alkaa olemaan hyvä hetki irroitella sitä sylinterinkantta..
Karikullervo
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2021 3:58 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Karikullervo »

Kansi irroitettu, 3. Palotila täynnä kaikkea moskaa. Putsattu lohko ja kansi. Kasattu samalla kannentiivisteellä, kuparinen. Kaikki kiristetty oikeisiin momentteihin. Vallulla ajettu eka kertaa sitten 1970 luvun. Onko missään säätöarvoja tyhjäkäyntiruuville? Vai laitanko korvakuulolla? Nyt auki 1,5 kierrosta. Ilmeisesti liian vähän. Oisko jollakin ohjeita jarrujen purkuun ja huoltoon. Pitää tosi huonosti ainakin taaksepäin. Kiitos kaikille ohjeista.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Hyvä että syy löyty, eikä ollu kallista korjata. :D

Onko kaasari putsattu?

Jarrujen ominaisuus, että pitää huonosti taaksepäin, mut kait pelkkä kone pitäs jotenkin niilläkin pysyä mäessä paikallaa.
Alennuspyörästö irti, niin sieltä ne jarrut on käsillä. :wink:
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Yks asia milä täs maalimas ei oo muuttunu, on tuo 1,5 kierrosta auki .Joutokäynti pienelle, kiipäi siihe et alkaa hidastua, siitähä auki vähä. Tärkeetä että tottelee jollailailla ruuvia. Jouto vaan pitä olla koko aja pienellä.
Karikullervo
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2021 3:58 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Karikullervo »

Pikku-Valmetilla ajettu vartin verran. Kannentiiviste ei pidä, mitä Masinistit suosittelee lisätiivisteenä alkuperäisen kupari kannnentiivisteen kera? Kuplii jäähdyttimessä, huohottaa (öljytikusta) ja vesi näyttäisi menevän öljyn sekaan.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Sitä vanhaa vois yrittää elvyttää kosanilla löijäämällä. Pitää taikka ei pidä. Tietenkin työläs kokeiltava. Nuo uustuotantotiivisteet ei kaikki ole ihan hyviä.
Custom_76
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 26, 2020 9:55 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Custom_76 »

Tälläistä vois ehkä harkita myös. Permatex Copper Spray Gasket 331 ml
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Permatex Aviation Form-a Gasket tai Hylomarin punanen spray on ollu kova sana.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Karikullervo
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2021 3:58 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Karikullervo »

Vihdoinkin! Kansi koneistettu, uusi kannentiiviste Sulevilta, Permatex Aviation Form-a Gasket kahtapuolta tiivitettä. Kasattu uusilla pulteilla. Vesipumpussa uudet sisäkalut ja M-F combitiiviste, Eskelisen sorvaamo teki hienoa työtä pronssipuslittamalla tiivistepesät.
Kone ajettu lämpimäksi ja jäähtymisen jälkeen suoritettu kannen kiristys. Nyt vain ajokelejä odottamaan. Talven aikana vielä jäähdyttäjän kennon korjaus. Osaako kukaan suositella hyvää korjaajaa? Pohjoisessa ei ole enään korjaajia.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Savon Auto- ja jäähdytinpalvelu täällä Siilinjärvellä.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Hiittenkallio
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 03, 2013 8:44 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Hiittenkallio »

Selviskö mitä moskaa siälä palotilassa oikeen oli. Onko ollu 'pikku apulaisia' paikalla ku oot ollu käymäs tuvaas kahveella. Niiden jäljiltä on ennenki löytyny mitä ihmeellisempiä esineitä sieltä missä niitä ei soisi olevan.
Karikullervo
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2021 3:58 pm
Viesti:

Re: Valmet 15

Viesti Kirjoittaja Karikullervo »

Eipä tuo selvinnyt mutta tiukkaa ja ruskeaa.💩 ruoste …ka tuli ainoastaan mieleen. Männät kuin uudet samoin sylinterit ja venttiililautaset. Ainoastaan kannen palotilassa syöpymää. Siis kuoppia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 53 vierailijaa