Nokka-akselin hitsaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Majurin nokka-akselissa oli yksi nokka päässyt kulahtamaan.
Uusia nokka-akseleita saa kyllä maailmalta, mutta nyt ei vielä huvittaisi ostaa uutta akselia tuon yhden nokan takia.
Joten mielessä on kokeilla hitsaten täyttää tuota akselia ja hioa sen jälkeen nokka muotoonsa.

Jotain valuahan tuo akseli on. Mutta tuskin nyt ihan tavallista "kattila" valurautaa?
Mitä tai millä lisäaineilla raati suosittelisi kokeilemaan täyttöä ?
1.8mm tuosta nokasta puuttuu, kun viereistä ehjän nokan korkeutta mittasin.

Ja tässä nyt ei korkealta pudota. Tilataan sitten hitsauskokeilujen jälkeen uusi nokka-akseli mikäli tämä kokeilu epäonnistuu.

Kuva
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jokkisautoihin ovat tehneet viritysnokkia hitsaamalla nokkiin lisää tavaraa ja sen jälkeen hiomalla tehty haluttu astekulma ja nosto,tosin ihan koneistajan toimesta.Tietääkseni ihan migillä (magilla) on hitsanneet.Kyllä kai tuon voi itse hitsata,hioessa katsoo vaan tarkasti mallia ehjästä nokasta tai tekee sapluunan vaikka pahvista ja sen avulla vertailee muotoja hioessa.Kun se on toiminut noinkin,niin toimii se remontin jälkeenkin.Kestävyydestä en sitten tiedä,ei ehkä kestä toista kuudenvuosikymmenen ajoa,mutta harrastekäytössä välttänee aika kauankin.
jiba

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jiba »

toki ite hyvä yrittää korjata.mut jos yks vaan kakkana niin eikö toi kannattais vielä teetättää ammo miehellä.
saattaahan tosta omatoimikokeilusta hieroutua metallia tonne koneeseen kiertoon.ja jos tarkotus pitää raksi itellään myynti vehkeisiin joku saattais tollasta tehäkkin
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

En ole amatimiäheltä kysynyt hintaa nokan korjaukselle. Mutta jotenkin voisin kuvitella, että uuden akselin saa sillä hintaa mitä tuon nokan korjaus ottaisi koneistamolla. Uusi akseli maailmalla näyttää pyörivän siinä 200€ paikkeilla.
Tjsal
Viestit: 845
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Wheeler dealersissa fiksailivat ja virittivät Datsun 240 zetaa. Jostain syystä veivät nokka-akselin koneistamolle, jossa hitsattiin ja työstettiin halutut mitat nokkiin. Luulisi, että tuollaiseen aika perus-Nissan-moottoriin saisi virinokkiakin samoilla kustannuksilla. Vai olisiko ollut vähän koneistamon mainostakin hommassa mukana, tiedä sitten.
jiba

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jiba »

eikai siinä sitten muutakun kemppiä nokkaan ja hiasee muotoon .ja jännityksellä oottaan kestääkö .korkeintaan tekee öljystä hionta ainetta mut tuleepahan samalla välykset seuraavaa remonttia ajatellen.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

jiba kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 10:30 pm eikai siinä sitten muutakun kemppiä nokkaan ja hiasee muotoon .ja jännityksellä oottaan kestääkö .korkeintaan tekee öljystä hionta ainetta mut tuleepahan samalla välykset seuraavaa remonttia ajatellen.
Mutta mitään mahdollisuutta onnistua tässä ei siis ole... ?
Kysyinkin hitsauslisä aineista millä täyttää tuo nokka. En onnistumisesta tai epäonnistumisesta.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jake74 »

ite tullut teetettyä jos jonkilaista nokka akselia. viimeksi makso nokkien korjaus hionta 16v moottorille 240e camshaft worksillä. 140e makso 8v hitsattu nokkaakseli mutta tästä on aikaa ja tekijä ei enää tee, jäänyt eläkkeelle ja hiomakone myyty.
nokkaakselin hiojia löytyy useita ku alkaa googletteleen. koneistamot mikkä näitä tekee on harvassa.
siviiliautossa oli hitsattu nokkaakselit ja mun aikana tuli yli 10tkm ja nokat on vieläkin paikallaan ku oon auton myynnyt eteenpäin
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Heka »

Jokkisautoihin ja jääratapirsseihin tosiaan hitsattiin lisää ja nauhahiomakoneella muotoonsa, ei ne heti särkyneet, tiiä sitte oliko parempia vai huonompia ku entiset :roll: ihan tavallisella migillä ja muistaakseen rosteripuikolllakin niitä sulatettiin.
Oikeesti jos tekee niin varmaan jotain kovempaa lisäainetta sais olla.
Ite nykyään nii laiska että ostaisin uuden, se kestää kuitenkin sit loppuiän.. Ja jos ei 200 kalliimpi oo
Oma hommansa aina ruveta rassaamaan eikä aikaakaan tahdo nykyään niin olla :oops:
jiba

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jiba »

pyyhkäse esabin 83.27.toki nokan vastapeluri kannattanee tarkastaa.ja jotain sinkkipitosta ölppää aluks .
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Esilämmitys lienee paikallaan ennen hitsailuja. Valuraudassa lohkeaminen ja hitsiin jäävät jännitykset voi olla ongelma. Mutta onhan noita tehty, jopa kampiakselin kauloille lisätty ainetta hitsaamalla ja sillä tavoin iskunpituutta lisätty. Valurautapuikko voisi olla kelvollinen ja hyvä kuonan puhdistus hitsien välillä. Ainakin kannattaa yrittää kun ei siinä hyvä hukkaan mene ja kaikki kokemukset vaan on rikkautta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
sportswgn

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Ihan magilla voi hitsata ja hioo muotoonsa. Mutta olisi hyvä nitrata, että kestäisi. Yhteen koneeseen joskus korjasin nokan hitsaamalla ja hiomalla, kesti se aikansa. Vein sitten ammattilaiselle korjattavaksi, joka sanoi ettei tule ilman nitraamista kestämään. Satasen luokkaa maksoi silloin korjaus hitsaamalla, hiomalla ja nitraus.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja poweri »

Äkkiä luulisi että majorin ehjiä nokkia olisi metsät ja majoritallit täynnä, ei kai nokka ole majorin heikkolenkki vaan ruosteiset irto syl putket.
Hitsaus koneistus nitraus vasta sitten kun osia ei vaikkapa suomessa ole harvinaisuuden vuoksi.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jarikos kirjoitti: To Heinä 29, 2021 9:28 am Esilämmitys lienee paikallaan ennen hitsailuja. Valuraudassa lohkeaminen ja hitsiin jäävät jännitykset voi olla ongelma. Mutta onhan noita tehty, jopa kampiakselin kauloille lisätty ainetta hitsaamalla ja sillä tavoin iskunpituutta lisätty. Valurautapuikko voisi olla kelvollinen ja hyvä kuonan puhdistus hitsien välillä. Ainakin kannattaa yrittää kun ei siinä hyvä hukkaan mene ja kaikki kokemukset vaan on rikkautta.
jossain oli video ku ameriikan suurimpia nokkaakselin valmistaja teki vakionokista virinokkia. akseli todellakin induktio lämmittimellä kuumaksi. tigillä sulatti lankaa ja nokka hiotiin uuteen muotoon.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jiba kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:45 pm pyyhkäse esabin 83.27.toki nokan vastapeluri kannattanee tarkastaa.ja jotain sinkkipitosta ölppää aluks .
jostain luin että kovuus piti olla alle 60hrs vai mitä se nyt olikaa kirjaimet. jos on kovempaa ni alkaa syömän nostajia
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

jake74 kirjoitti: To Heinä 29, 2021 12:21 pm
jiba kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:45 pm pyyhkäse esabin 83.27.toki nokan vastapeluri kannattanee tarkastaa.ja jotain sinkkipitosta ölppää aluks .
jostain luin että kovuus piti olla alle 60hrs vai mitä se nyt olikaa kirjaimet. jos on kovempaa ni alkaa syömän nostajia
Varmaan ne kirjaimet olivat HRC, eli Rockwell-kovuus C-asteikolla? Useassakin lähteessä näytetään suositettavan, että viimeistellyn akselin nokan pinnan tulisi olla kovuudeltaan välillä 50–60 HRC. Tällöin karkaistun pintakerroksen pitäisi olla riittävän paksu ja kova, että viimeistelyssä tapahtuneen aineen poiston jälkeenkin pinnassa olisi tarpeeksi kovuutta.
Kyllä se siitä.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Nitratahan ne pitäs jos mieli että kestää.
Normi akseleista takavuosina koneistivat enemmän runtua,perusympyrä toki pienenee että piti vaihtaa tai muokata nostajia.
Mutta eikun kemppiä nokkaan,tuskin huonommaksi muuttuu.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

poweri kirjoitti: To Heinä 29, 2021 10:18 am Äkkiä luulisi että majorin ehjiä nokkia olisi metsät ja majoritallit täynnä, ei kai nokka ole majorin heikkolenkki vaan ruosteiset irto syl putket.
Hitsaus koneistus nitraus vasta sitten kun osia ei vaikkapa suomessa ole harvinaisuuden vuoksi.
Mullaki on varmasti 10kpl mutta ku vaan osaisi tunnistaa ne osakasoista.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Jos ehjiä käytettyjä löytyy, niin olen toki sellaisista kiinnostunut.

Kyseessä on siis Superin nokka-akseli, eli hammaspyörät on kiilalla ja yhdellä isolla pultilla kiinni. Eli vanhemman majurin nokka on erilainen.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Nokka-akselin hitsaus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Ei se nyt uusi ole, mutta eiköhän se nyt majurissa mene vielä pitkään.

Tarkkuus hionta työkalu näkyy taustalla :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva

Kunnostelin siis samalla kaksi muuta nokkaa, tuon yhden kunnolla kulahtaneen lisäksi.
Lisäainelankana toimi nyt tässä tapauksessa OK Weartrode 55 HD
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, tono ja 56 vierailijaa