Kobelcon öljynpainehälytys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

Hei. Tällainen ongelma. Kyseessä on Kobelcon sk 70 sr vm 2000. Olin kaivuuhommissa ja olin n. 5 minuuttia pois hytistä ja kone kävi paikallaan sen aikaa. Kun palasin hyttiin, öljynpainevalo paloi ja varoitus merkki piippasi. Sammutin koneen heti. Tarkistin öljynmäärän, kaikki kunnossa. Tulin hyttii ja laitoin virrrat päälle. Kone alkoi heti pitää varoitusääntä ja öljynpaine valo paloi. Kokeilein startata mutta kone ei starttaa. Epäilin, että kyseessä ei olisi todellinen ongelma ölynpaineen kanssa, kun konetta on huollettu ja tunteja on 7000h. Ja se miksi tuntui epäilyttävälle oli se, että hälyttää öljynpainetta vaikka kone ei käy. Kävin ostamassa uudennöljykellon ja vaihdoin sen, ei mitään vaikutusta. Kokeilin irrottaa öljykellon johdon, jolloin ei herjaa öljynpainetta valolla, eikä äänimerkillä, mutta ei suostu pyörittämään. Jos oletetaan, että koneesta on todellakin moottoorissa vaurio, niin miksi ei silti suostu pyörittämään. Ei ole siis tarkoitus kaivaan ilman öljynpainetta, mutta vian selvitys on vaikeaa jos ei starttaa, niin ei voi painetta mitata.
korsteeni
Viestit: 2580
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ei mitään kosketuspintaa kaivinkoneisiin, mutta voiko tuossa olla jo sen verran älyä, että lauennut hälyytys pitää kuitata jostain (testerillä?) ennen kuin suostuu starttaamaan uudelleen. Kun jos riippuisi suoraan öljynpainevalosta, niin eihän sitä saisi koskaan käyntiin kun öljynpainevalo palaa jo virrat kytkettyä :?
zukka
Viestit: 5530
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: 04460/15880
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pääseekö moottoria pyörittämään käsin ja toteamaan ettei ole mennyt jumiin?

Onhan moottorin öljynpainevalo,ettei ole hydraulikalle mitään erillistä tasotunnistinta josta varoittaisi ja ei anna pyörittää moottoria öljyjen ollessa vaarallisen alhaalla?
Bensat:
Dodge Dart -66
Ford Fiesta -04
Dieselit:
MB C200 CDI A-06
MB Vito 115CDI -06
David Brown 950 -58
Kubota KH60 -90
Bobcat 631 -79

https://youtube.com/channel/UCn9o-3YQkjN-a6u0qUYF11Q
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

Hydrauliikkaöljy on alarajalla, mutta oletin tuon olevan vain moottorinöljynpaineen valo, mutta täytyy lisätä sitä hydeöljyä nyt ensin. Oletan kuitenkin vian olevan jossain muualla. Sitä myöskään en tiedä voiko 2000 vuosimallin koneessa olla niin paljon älyä, että vaatii kuittauksen.
proto
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja proto »

Eikö tuo haise sille, että boksi luulee koneen olevan käynnissä vaikkei se ole. Ja koneessa on turvarele joka estää käynnistyksen jos on käynnissä. Tuo koppelo ei ole tuttu, mutta jossain muissa koneissa turvarele on kuluva osa ja saa käynti tiedon laturilta. Koneen saanee käyntiin suoraan solenoidilta jos haluaa mitata öljynpaineen.Sammuttimen solenoidin voi joutua ottaan irti /lukitteen. Voihan sen moottoriöljyfiltterin ensin suolistaa jos haluaa varmistaa ettei mitään ole tapahtunu ja filtterissä rautaa.
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

Hyde öljyä lisätty ylärajalle, että se ei kylläkään auttanut. Tuo turvarele homma kuulostaisi järkevälle, jos sen jostain löytää.
proto
Viestit: 44
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja proto »

Olihan se öljynpaineen anturi alkuperäinen minkä vaihdoit tilalle.
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

Kyllä se oli alkuperäinen anturi.... Vaikka takaako sekään toimivuutta. Pystyykö sen jotenkin mittaamaan onko kunnossa?
jarikos
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tvu-9550 kirjoitti: Ti Heinä 20, 2021 8:10 pm Kyllä se oli alkuperäinen anturi.... Vaikka takaako sekään toimivuutta. Pystyykö sen jotenkin mittaamaan onko kunnossa?
Nuohan ovat yleensä on/off tyyppisiä ja paineella ne pystyy testaamaan. Yleensä öljynpainetestisarjojen mukana on myös adapterit antureiden testaamiseen. Jotenkin jäänyt sellainen muistikuva, että 0,8bar on se tyypillisen anturin kytkentäpaine.
Fordson Major Diesel -57
Fordson Power Major -59
Fordson Major 1957 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tumppi 865
Viestit: 5770
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kokeilin irrottaa öljykellon johdon, jolloin ei herjaa öljynpainetta valolla, eikä äänimerkillä,
Jos anturi vaa yhellä joholla, niin sillonhan se toimii niikun pitääkin!?
Sitten kun kone on käynnissä ja painetta öljyssä, niin sillon sammuu valo ja merkkiäänet. :roll:
Juho M-P
Viestit: 2166
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tosta vois tulkita että joko siellä ei ole painetta tai anturi on rikki.
Fordson Power Major
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
GAZ 53a V8 1974
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 5770
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eikait siellä painetta ole, jos konetta ei ole saatu käyntiin uudella eikä vanhalla anturilla, ja piuha irti hälyt loppuu?!
Oletuksena tietysti että anturi on maadottava, kun kerran yks johto!?
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

Juu ei ole painetta ei, kun kone käy, eikä edes suostu pyörittämään. Erikoinen asia kuitenkin, että käydessä tuli hälytys öljynpaineesta, joka viittaa moottorivaurioon tai vialliseen öljynpaine anturiin. No nyt anturi on vaihdettu ja siltikään ei painehälytys ole sammunut, eihän se pitäisi lähtökohtaisesti olla päällä pyörimättömässä koneessa. Eli vaikka kyseessä olisikin oikeasti kadonnut öljypaine, niin pitäisihän kone lähteä käyntiin silti... Mutta jos vika on turvareleessä, niin voiko se itsessään aiheuttaa öljynpainehälytyksen...
Avatar
mike
Viestit: 4643
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja mike »

Pika googletuksella, tuossa (cpu) keskusyksikkö voi vikaantua. Käynnistymättömyys voisi johtua boxi viasta. Sähköjohtoja ja liittimiä kannattanee vilkaista alkuun, onko hapettuneita pinnejä tms?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
zukka
Viestit: 5530
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: 04460/15880
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja zukka »

Olitko kokeillut vielä pyörittää moottoria ettei ole jumissa?
Ilmainen kokeilu ja pääsee miettimään seuraavaa siirtoa jos ei inahdakaan.
Bensat:
Dodge Dart -66
Ford Fiesta -04
Dieselit:
MB C200 CDI A-06
MB Vito 115CDI -06
David Brown 950 -58
Kubota KH60 -90
Bobcat 631 -79

https://youtube.com/channel/UCn9o-3YQkjN-a6u0qUYF11Q
Esa Markku
Viestit: 906
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Boksi vikaan minäkin kallistuisin, ei anna koneelle startti lupaa.
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

En ole vielä koittanut suoraan startin päästä startata ja kokeilla pyöriikö kone...
tvu-9550
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:41 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja tvu-9550 »

No niin homma ei ole edennyt mihinkään. Eli cpu kaivettu esiin, penkin takana on ohituskytkin, jonka pitäisi vissiin ohittaa cpu. Siitä kun vaihtaa kytkimen asennon niin näytössä palaa lukon kuva, mutta mitään ei tapahdu. Cpu yksikön päällä on kumitulppa ja sen alla test kytki, sen kun muuttaa toiseen asentoon näytössä vilkkuu eri kaivutilat. Eli onko vika nyt kuitenkin muualla kuin cpu ssa? Solenoidin päästä löin navat yhteen, mutta startti pyöri, mutta ratas ei kytkeytynyt kehälle.
transit
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Kobelcon öljynpainehälytys

Viesti Kirjoittaja transit »

tvu-9550 kirjoitti: To Heinä 22, 2021 6:33 pm No niin homma ei ole edennyt mihinkään. Eli cpu kaivettu esiin, penkin takana on ohituskytkin, jonka pitäisi vissiin ohittaa cpu. Siitä kun vaihtaa kytkimen asennon niin näytössä palaa lukon kuva, mutta mitään ei tapahdu. Cpu yksikön päällä on kumitulppa ja sen alla test kytki, sen kun muuttaa toiseen asentoon näytössä vilkkuu eri kaivutilat. Eli onko vika nyt kuitenkin muualla kuin cpu ssa? Solenoidin päästä löin navat yhteen, mutta startti pyöri, mutta ratas ei kytkeytynyt kehälle.
Sun pitää tarjota virtaa siihen startin napaan mihin tulee se ohut (heräte) johto.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beetu, Bing [Bot], Google [Bot], Joordis, korsteeni, Kuuskakkone, sikanopee, valtsu864, Woodsman ja 43 vierailijaa