monkeystä taase

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

Mika 82 kirjoitti: Pe Kesä 18, 2021 10:08 pm Niin jos noin paljon kampiakselilla päittäisvälystä uusilla laakereilla, niin jokuhan siellä liikkuu laakerehin nähden. Kampiakseli tai lohko. Yleensä ainakin välyksetön sovitus. Olisko laakeripesä mennyt väljäksi. Ja tuo 5 kymppiä voi hyvin olla toleranssi. Onkos lohkojen välissä liima vai tiiviste?
tiiviste on lohkojen välissä
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

epe2 kirjoitti: Pe Kesä 18, 2021 8:34 pm tuli tuo toinen lohko,eipä siinä tunnu olevan tuntuvaa välystä ollenkaa,pitää alkaa purkaa toi kone mut onha se kummajainen jos on pesät syöny noin väljiksi,ilman että halkaisija olis muuttunu
Kun löytää kohdan missä välys on,niin pystyisiköhän sitä korjaamaan sopivilla simmilevyillä,niin saisi vielä tuonkin moottorin käyttöön.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

no nii,asiaa tarkemmin hutkittu,eli ilmeisesti ei tuossa olekkaan liikaa välystä,se toinen lohko oli nollilla jokseenki sillo ku ei oo tiivistettä ja tiiviste on 0,50 paksu jolloin tulee tuo sama välys,ja heittokellolla katteltiin jotta molemmissa jää alle 0,50 välys.Nyt oli ilmeisesti kytkinrumpukin hieman löysällä,onko sille joku momentti mihin vedetään,ja SITTEN SE RATAS SIINÄ KYTKIMEN VIERSSÄ JOKA VÄLITTÄÄ VAIHTEISTOON,ISO RATAS ONKO SIINÄ VÄLYSTÄ SEN ALUMIINIKESKIÖN JA HAMMASRATTAAN VÄLILLÄ SIIS PÄITTÄIN,tuolla alukeskiöllä on varmaan jokin tarkoitus
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä se iso ratas pitäis olla ihan kiinteä paketti. Kytkimen hakamutterin momenttia en tiedä kun hakkaan sen aina vasaralla ja jollain ruuvimeisselillä tarpeeksi kireälle, mutta sen alla kuuluu olla kupera jousiprikka.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Se iso hammasratas, jonka keskiö on alumiinia, on ihan niitattu siihen rattaaseen eikä siinä väljiä saa olla yhtään. Se ratas on kyllä siinä akselilla sitten hiukan välyksellinen. Akselille se ratas lukitaan lukkorenkaalla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Laitan samaan ketjuun koska samaa laitetta koskee. Eli Honda Monkey Z50J -95, viimeiseen 15 vuoteen ei ole käytetty muuta kuin muutama kilometri kesällä tai ei aina sitäkään. Toiminut aina vain huonommin, eli joskus 15v sitten kävi vielä hyvin kun vähän lämpeni, nyt lähtee vielä hyvin käyntiin mutta käy sopivalla kaasun ja ryypyn asennolla korkeintaan minuutin, ajaminen ei onnistu. Nyt ajattelin laittaa kuntoon, mistä lähtisin vikaa etsimään ja mitä tekemään?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Onko bensa miten vanhaa?
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Uudella bensalla nyt yritetty, vanhaa varmaankin tankkiin vähän jäänyt, ehkä toissa kesänä, mutta oli haihtunut kaikki pois.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

pAy kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 7:10 pm Laitan samaan ketjuun koska samaa laitetta koskee. Eli Honda Monkey Z50J -95, viimeiseen 15 vuoteen ei ole käytetty muuta kuin muutama kilometri kesällä tai ei aina sitäkään. Toiminut aina vain huonommin, eli joskus 15v sitten kävi vielä hyvin kun vähän lämpeni, nyt lähtee vielä hyvin käyntiin mutta käy sopivalla kaasun ja ryypyn asennolla korkeintaan minuutin, ajaminen ei onnistu. Nyt ajattelin laittaa kuntoon, mistä lähtisin vikaa etsimään ja mitä tekemään?
Kaasuttimen purku ja perusteellinen puhdistus olisi ensimmäinen toimenpide.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

pAy kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 7:10 pm Laitan samaan ketjuun koska samaa laitetta koskee. Eli Honda Monkey Z50J -95, viimeiseen 15 vuoteen ei ole käytetty muuta kuin muutama kilometri kesällä tai ei aina sitäkään. Toiminut aina vain huonommin, eli joskus 15v sitten kävi vielä hyvin kun vähän lämpeni, nyt lähtee vielä hyvin käyntiin mutta käy sopivalla kaasun ja ryypyn asennolla korkeintaan minuutin, ajaminen ei onnistu. Nyt ajattelin laittaa kuntoon, mistä lähtisin vikaa etsimään ja mitä tekemään?
Kannattaa kaasutin purkaa osiksi ja puhdistaa huolella. UÄ-pesuri on hyvä mutta alumiinin kanssa pitää olla varovainen, ettei laita vääriä aineita. Jopa ihan vesi ja Fairy taitaa riittää noille useimmille osille. Diesel tai PÖ on turvallinen myös. Hyvä jos löytyy suutinrassit niin pienet pillistöt saa sellaisilla varoen putsailtua. Tankista hana irti ja se sihti pitää puhdistaa. Jos sattuu olemaan PA-suodatin letkussa, niin se vaihtoon.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

jarikos kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 7:31 pm
Kannattaa kaasutin purkaa osiksi ja puhdistaa huolella. UÄ-pesuri on hyvä mutta alumiinin kanssa pitää olla varovainen, ettei laita vääriä aineita. Jopa ihan vesi ja Fairy taitaa riittää noille useimmille osille. Diesel tai PÖ on turvallinen myös. Hyvä jos löytyy suutinrassit niin pienet pillistöt saa sellaisilla varoen putsailtua. Tankista hana irti ja se sihti pitää puhdistaa. Jos sattuu olemaan PA-suodatin letkussa, niin se vaihtoon.
Ok, koitetaan näillä ensin, voi kyllä parantua, kun on kokoajan käynti heikentynyt vaikka ei ole juuri ajettu. Toinen kysymys, mopo poistettu rekisteristä joskus 2000-luvun alussa, miten sen saa rekisteriin uudelleen?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

pAy kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 7:48 pm
jarikos kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 7:31 pm
Kannattaa kaasutin purkaa osiksi ja puhdistaa huolella. UÄ-pesuri on hyvä mutta alumiinin kanssa pitää olla varovainen, ettei laita vääriä aineita. Jopa ihan vesi ja Fairy taitaa riittää noille useimmille osille. Diesel tai PÖ on turvallinen myös. Hyvä jos löytyy suutinrassit niin pienet pillistöt saa sellaisilla varoen putsailtua. Tankista hana irti ja se sihti pitää puhdistaa. Jos sattuu olemaan PA-suodatin letkussa, niin se vaihtoon.
Ok, koitetaan näillä ensin, voi kyllä parantua, kun on kokoajan käynti heikentynyt vaikka ei ole juuri ajettu. Toinen kysymys, mopo poistettu rekisteristä joskus 2000-luvun alussa, miten sen saa rekisteriin uudelleen?
Jos se on teidän toimesta poistettu rekisteristä, niin konttorille vaan rekisteröimään se uudelleen. Jos omistaja on siis sama, niin ei tarvitse mitään kummempaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei siinä tarvi muutenkaan kuin täyttää paperittoman ajoneuvon rekisteröinti paperi. Jos runkonumero on kunnossa, aina ne ei oo.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

8400 kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 8:26 pm Ei siinä tarvi muutenkaan kuin täyttää paperittoman ajoneuvon rekisteröinti paperi. Jos runkonumero on kunnossa, aina ne ei oo.
Tähän poikkeuksen taitaa tehdä ainoastaan alunperin moottoripyöränä rekisteröity jäykkäperä Monkey Z50A. Silloin tarvitsee kansallisarkistosta kantakortin kopion.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Omistaja eri, entinen omistaja ei ole elossa, tarvitsee varmaankin kaikkien kuolinpesän osallisten allekirjoitukset tai tehdä jokin kauppakirja kuolinpesältä minulle eli yhdelle pesän osalliselle.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

pAy kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 8:40 pm Omistaja eri, entinen omistaja ei ole elossa, tarvitsee varmaankin kaikkien kuolinpesän osallisten allekirjoitukset tai tehdä jokin kauppakirja kuolinpesältä minulle eli yhdelle pesän osalliselle.
Niin perinnönjakoa ei ilmeisesti ole vielä tehty? Saahan sen ilman mitään kauppakirjoja rekisteriin kun vaan täyttää sen omistusselvityksen ja kertoo siinä perintönä saadun.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Nykyisillä ohjeilla riittää että yksi kuolinpesän osakas allekirjoittaa kauppakirjan/luovarin. Eli jos on itse osakas niin sen voi periaatteessa myydä itselleenkin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Ok, luulin olevan vaikeampaakin. Selviääkö siis pelkillä papereilla, ei tarvitse konttorilla näyttää? Vakuutus ottaa ensin?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se pitää rekisteröintikatsastaa, kaasutin ja moottori pitää olla oikean tyyppiset ja vakiorattaat. Konttorista varmaan riippuu mutta itse en tarvinnut mitään omistusselvityksiä, täytin vaan sen lomakkeen. Sitä ennen tosin tarkistin että runkonumero kunnossa. Kohta olis taas sama homma kahdelle mopolle.
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Mitenkäs muuten tuon mopojen rekisteröintien ja rekisteristä poistojen kanssa tietojen arkistointi on oikein aikanaan mennyt, kun oman Monkeyni historiasta ei edellisen omistajan mukaan ollut uudelleen rekisteröitäessä löytynyt mitään tietoja Trafista?

Ostin mopon siis aikanaan vuosimallina 1992, mutta Brandtilta sen historiaa kysyttäessä ilmeni, että se todellisuudessa on myyty uutena Järvenpäästä kesällä 1994. On vieläpä matching numbers -yksilö. Papereissa ensimmäinen käyttöönotto siis 1992, mikä ei pidä paikkaansa. Myyjäliikkeessä ei ollut arkistoa noin pitkälle, eli ne jäljet loppuvat alkuunsa. Ollut välillä jossain mökkimopona vuosikaudet, kunnes kilvitetty uudelleen.

En kuitenkaan hetkeäkään jaksa uskoa, että rekisteröintipakon tullessa noin vuoden vanhaa mopoa ei olisi aikanaan rekisteröity. Kilven ruuvin reiätkin olivat oikealla kohdalla lokasuojassa, eli kilvissä tuo on mitä suurimmalla todennäköisyydellä aiemmin ollut. Miksihän tietoja ei kuitenkaan ollut löytynyt? Tilasin rekisteröintikatsastuksen asiakirjat Trafista, mutta jostain syystä niitä ei koskaan tullut. Pitää tilata uudestaan. Josko selviäisi samalla tuon väärän käyttöönottoajankohdan mysteeri. Historiatieto kiinnostaisi siksi, että pussihousuna haluaisin saada tuohon alkuperäisen tunnuksen, jossa kirjaimet ovat ylä- ja numerot alarivillä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], mhaanpaa, puukuski, RS, Sederi, Semrush [Bot] ja 59 vierailijaa