Valmet 20 takanavan purkaminen
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Valmet 20 takanavan purkaminen
Löytyykö tietoa tai muistikuvia, miten tuo takanavan akseli purkautuu? Vähän tullut öljyä tai rasvaa ulos ajan saatossa, niin ajattelin stefan vaihtaa. Tosin varaosakirjan mukaan stefaa ei olisi, mutta ehkä joku tiiviste tuon ulomman kupin sisällä? Nyt siitä on otettu yksi lukitusmutteri sekä tähtimallinen jousiprikka irti. Tuo näkyvä laakeri on kartiorullalaakeri.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Eikait siinä muuta kun käskee akselin ulos!? Sisemmän laakerin tiukkuus akselille laittaa vastaa?!
Ehkä pohjakoppa kannattaa avata, kun siellä rattaan ja laakerin välissä vissii jokin irto holkki, ja muutenkin saa sitten siivottua sisukset!?
Ei ihan varmaa, mut tais jokin stefa huopatiivisteitten tilalle tulla joskus laitettua, tai sitten jäi suunitelman tasolle!?
Ehkä pohjakoppa kannattaa avata, kun siellä rattaan ja laakerin välissä vissii jokin irto holkki, ja muutenkin saa sitten siivottua sisukset!?
Ei ihan varmaa, mut tais jokin stefa huopatiivisteitten tilalle tulla joskus laitettua, tai sitten jäi suunitelman tasolle!?
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Eli tuohon akselin päähän uskaltaa lyödä vaikka kuparivasaralla? Ei mitään sokkia tms ole matkalla? Varaosakirjasta nappasin kuvat tuohon vielä. Sen verran eri tässä mun vallussa, että tuota sokkaa nro 12 ei ole, vaan tilalla tähtimäinen lukkorengas ja mutteri. Tuo osakokonaisuus nro 15 varmaan sisältää jonkin tiivisteen, mutta varaosakirjassa sitä ei ole avattu.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Laakerin ulkokooli ainakin näyttää uudenveroiselta. Samoin rullat. En vaihtas missään tapauksessa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1482
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Valmet-20 sanoi.
"Sen verran eri tässä mun vallussa, että tuota sokkaa nro 12 ei ole, vaan tilalla tähtimäinen lukkorengas ja mutteri."
Tähtimäinen lukkoprikka ja mutteri näkyy numerona 21 ja 22.
Lukkorengas nro 12 estää laakerin 20 ulkokoolia pakenemasta kotelon sisään. Että toivottavasti se sulla on.
Eli hiukan väärin piirretty osajärjestyksen suhteen tuo räjäytys kuva.
"Sen verran eri tässä mun vallussa, että tuota sokkaa nro 12 ei ole, vaan tilalla tähtimäinen lukkorengas ja mutteri."
Tähtimäinen lukkoprikka ja mutteri näkyy numerona 21 ja 22.
Lukkorengas nro 12 estää laakerin 20 ulkokoolia pakenemasta kotelon sisään. Että toivottavasti se sulla on.
Eli hiukan väärin piirretty osajärjestyksen suhteen tuo räjäytys kuva.
Viimeksi muokannut Yrjö, Ke Kesä 09, 2021 9:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
No jaa, en tiedä kyllä nyt. Minusta näytti, että ne ulkokoolit oli kiinteinä siinä rungossa. Mutta voihan olla irtonaisetkin ja sokalla kiinni, muttei tässä yhteydessä irronneet tai tarvinneet irrota. Ajattelin olla vaihtamatta noita laakereita, kun niin hyväkuntoiselta vaikuttavat. Aika vähänhän ne siinä lopulta pyörivät.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Niin, stefahan siellä, vaikka osakuvaa eikä osanumeroa sille!? Senverran aikaa kun tuollasen nähny, niin ei muistanu millanen tiivistys, mut kyllä akselin kaula tuli käytettyä sorvisssa, ja oikea stefa sinne paikallee meni kun muistin sopukoita tarkemmin kaivelee!?
Kyllä ne laakereitten ulkokoolit ihan irtonaiset on, ja seekerit pitää ne oikeilla paikoilla!?
Ei noin hyvän näkösiä laakereita kannata vaihtaa, kuten tuumasitkin.
Kyllä ne laakereitten ulkokoolit ihan irtonaiset on, ja seekerit pitää ne oikeilla paikoilla!?
Ei noin hyvän näkösiä laakereita kannata vaihtaa, kuten tuumasitkin.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Nyt on vaihdettu kummankin puolen stefat. Rasvattu lujasti ja tiivisteitäkin uusittu. Jospa loppuisi tiputtelu. Laakerit ilmeisesti pitäisi aika ajoin rasvata ja se öljy voitelee vain sitä hammaspyörävälitystä siinä kotelossa?
Löytyi sieltä ne sokatkin, jotka pitelee niitä laakerien ulkokooleja paikoillaan.
Seuraavaksi maalinpoisto loppuun ja uutta maalia päälle!
Löytyi sieltä ne sokatkin, jotka pitelee niitä laakerien ulkokooleja paikoillaan.
Seuraavaksi maalinpoisto loppuun ja uutta maalia päälle!
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Kyllä se öljy roiskuu hammaspyöriltä niille laakereillekin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
No jos kohta 70 vuotta kestäny laakerit kunnossa, niin ei tarvi mitää erikos toimenpiteitä, ja eikä se stefa vuotais/tiputtelis, jos ei öljy laakerillekkaa menis!?Laakerit ilmeisesti pitäisi aika ajoin rasvata ja se öljy voitelee vain sitä hammaspyörävälitystä siinä kotelossa?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Vierintälaakeri on siitä hieno keksintö että sille riittää roiskevoitelu.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Millä sait tuon isomman laakerin irti? Yritin ruuvipenkissä hakata akselin päähän lattaraudat laakerin alla, mutta ei tuntunut liikkuvan. Pitäskö sitten isolla ulosvetäjällä tai prässillä irrottaa
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Ostin Motonetista ison 3-leukaisen ulosvetäjän ja hioin rälläkällä tassut niin ohuiksi, että mahtui alle. Meni kyllä ohuiksi Sitten hyvä veto päälle ja lämmitystä tavallisella kuumailmapuhaltimella tovi. Sen jälkeen lähti ihan helposti. Laakeri oli vielä lämmin, kun naputtelin takaksin uuden stefan kanssa.
-
- Viestit: 1292
- Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Isolla ulosvetäjällä lähtikin helposti
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 8:33 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Terve! Mistä hommasit uudet stefat?
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 3:06 pm
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Ei sitten hernettä nenään, mutta vähän "häiritsee" tuo kun lukkorenkaasta käytetään sokka nimitystä
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 20 takanavan purkaminen
Nuo on ihan vakiomittasia ja löytyy laakereita ja stefoja myyvistä kaupoista.Terve! Mistä hommasit uudet stefat?
Villi veikkaus että koko ois 60x80x10!?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JURO, Jussi84 ja 64 vierailijaa