Transporter T4 - ongelmat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Starttiongelma sai uuden käänteen: Monta päivää starttasi aika normaalisti, mutta tänään startin vointi huononi dramaattisesti.

Eli ongelmavyyhden kuvailua uudelleen: Transuni viikkoja kestäneiden talvisten seisontajaksojen jälkeen aina starttaillessa ensin ei pyörittänyt lainkaan ekalla koittamisella, heti perään tokalla vähän enemmän, sitten kolmannella tai neljännellä pyöritti jo normaalihkosti ja lähti käyntiin.

Auto on nyt ollut viikon arkikäytössä, ja startti on pelannut aika normaalisti.

Tänään kuitenkin tilanne heikkeni: Ekalla pyöritti vähän, tokalla starttauksella pyöritti vähemmän, sitten kolmannella pelkkää solenoidin naksutusta jaksoi. Sitten apuvirtaa. Aika tovin apuvirran antaja-Carina lykkäsi lisää sähköä, mutta Transu ei tehnyt muuta kuin naksutteli solenoidia. Hetken annoin vielä lykätä apuvirtaa. Kun koitin startata, ei edes naksunut lopulta. Muutaman minuutin kestäneen apuvirransyötön jälkeen ei Transporter siis tehnyt muuta kuin sytytti mittaristo valot, starttaaminen ei saanut edes solenoidia naksumaan.

Täytyy varmaan tapella pohjapanssari irti ja tsekata startin liitännät. Jos niissä ei näy mitään outoa, onko starttimoottori se, mistä todennäköisimmin kaikki johtuu? Akun navat on jo tsekattu.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Startin hiilet on loppu.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja o.b. »

Moottorin maadoitus hävöksissä? Helppo kokeilla kun kytkee starttikaapelin akun miinusnavasta moottorin tai vaihteiston kylkeen.
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kuten jo aiemmin kirjoitin,mun autossa oli samat vaivat,startin vaihdolla tuli kuntoon.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Noissahan hapertuu se solenoidin ja moottorin välinen kaapelinpätkä. Ensin nikottelee sitten hiljenee.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Suuntamerkinantolaite ei toimi. Kun pitäis vilkuttaa, hätävilkkukatkaisin vaan surisee katkonaisesti.
Hätävilkkukatkaisin ja siihen integroitu vilkkurele eivät ole syyllisiä vilkun toimimattomuuteen. Kahta kokeiltu, samat temput, surinaa vain.
Vilkkuviiksi on testattu. Uutta viikseä kaupasta kokeiltu. Ei sekään ole syyllinen. Samaa surinaa. Mikä voi olla vielä rikki?
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Vilkkuongelmien ratkomisen yhteydessä oli ratti ja vilkkuviiksikin irti. Vika oli muualla. Oli niinkin suuri kuin vähän hapettunut sulakkeen kontakti...toista kuukautta etsin vikaa. Ei ollut herkkua ajella ilman vilkkua päivästä toiseen.
Mutta.
Nyt pitäisi taas mennä esittelemään Transporterini vm.99 toimivuutta katsastushenkilölle.
Käsijarrua täytyy taas herkistellä, töötti ei tööttää.
Ja airbagin valo palaa. Millä sen kuittaan pois palamasta?
A-P
Viestit: 617
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja A-P »

Kuva

Pakoputken klipsit vedin paikoilleen räikkäliinalla etukuormainta ankkurina käyttäen. Hyvin sai sihdattua linjan kohdilleen. Oikeanpuoleinen meni heittämällä, mutta vasemmanpuoleisen kanssa oli vain liki suora linja käytettävissä turbon alta ja joutui pikkasen ohjaamaan paikoilleen. Moottorina siis 1,9 td.
Kytkinremontin ähräsin moottorin irrottamalla pihaolosuhteissa. Nelipyttyinen sopii kivasti liikkumaan.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

A-P kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 1:13 pm Kuva

Pakoputken klipsit vedin paikoilleen räikkäliinalla etukuormainta ankkurina käyttäen. Hyvin sai sihdattua linjan kohdilleen. Oikeanpuoleinen meni heittämällä, mutta vasemmanpuoleisen kanssa oli vain liki suora linja käytettävissä turbon alta ja joutui pikkasen ohjaamaan paikoilleen. Moottorina siis 1,9 td.
Kytkinremontin ähräsin moottorin irrottamalla pihaolosuhteissa. Nelipyttyinen sopii kivasti liikkumaan.
On se vaan kun koneille keksii kaikenlaista hyötykäyttöä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6679
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tjsal kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:00 pm Vilkkuongelmien ratkomisen yhteydessä oli ratti ja vilkkuviiksikin irti. Vika oli muualla. Oli niinkin suuri kuin vähän hapettunut sulakkeen kontakti...toista kuukautta etsin vikaa. Ei ollut herkkua ajella ilman vilkkua päivästä toiseen.
Oliko sa sulake sitä vanhaa sukkulan muotoista mallia? Ne on ihan vihonviimeisiä, hapettuvat helposti ja sitten se päähän koskettava liuska ei saa kunnon kontaktia. Huonossa tapauksessa liuska vielä kuumenee ja menettää jäntevyytensä. Kyllä niitä on tullut rapsuteltua aikoinaan, nykyisin on onneksi parempia malleja.
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

A-P kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 1:13 pm Kuva

Pakoputken klipsit vedin paikoilleen räikkäliinalla etukuormainta ankkurina käyttäen. Hyvin sai sihdattua linjan kohdilleen. Oikeanpuoleinen meni heittämällä, mutta vasemmanpuoleisen kanssa oli vain liki suora linja käytettävissä turbon alta ja joutui pikkasen ohjaamaan paikoilleen. Moottorina siis 1,9 td.
Kytkinremontin ähräsin moottorin irrottamalla pihaolosuhteissa. Nelipyttyinen sopii kivasti liikkumaan.
Mä olen nuo Volkkarin pakoputken C-klipsit laittanut siten että olen tehnyt lattaraudasta sen klipsin sisään menevän kiilan,naputellut sen klipsiin että aukeaa hieman,laittanut paikoilleen ja napauttanut kiilan pois klipsistä ja valmis.Tämä tosin vain siksi,että mun etukuormaimella varustettu kaivinkone ei mahdu mun pieneen talliin yhtä aikaa Volkkarin kanssa.. :D
A-P
Viestit: 617
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja A-P »

SPS1975 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 5:00 pmTämä tosin vain siksi,että mun etukuormaimella varustettu kaivinkone ei mahdu mun pieneen talliin yhtä aikaa Volkkarin kanssa.. :D
Taivasalla on tilaa mellestää.
Gunther yhdessä Helmutin kanssa ovat naureskelleet kippuroissa monta tuntia kun keksivät jemmata nuo hehkutulpat ruiskutusputkiviidakon ja -pumpun taakse.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

A-P kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 7:07 pm
SPS1975 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 5:00 pmTämä tosin vain siksi,että mun etukuormaimella varustettu kaivinkone ei mahdu mun pieneen talliin yhtä aikaa Volkkarin kanssa.. :D
Taivasalla on tilaa mellestää.
Gunther yhdessä Helmutin kanssa ovat naureskelleet kippuroissa monta tuntia kun keksivät jemmata nuo hehkutulpat ruiskutusputkiviidakon ja -pumpun taakse.
Olen tavannut muutaman kerran sellaisia 1.6D ja 1.9D VW koneita joissa on hehkuremontin yhteydessä "unohtunut" vaihtaa se ykkösen hehku sieltä pumpun takaa ja se on sitten sökö,jos sen hehkun vielä saakin vaihdettua,niin sen virtaliuskan kiinni laittaminen sillä pienellä mutterilla sen hehkun päähän on sitten vielä lysti projekti,niitä muttereita kannattaa varata useampi hollille,kun pari ekaa putoaa ja häviää melko varmasti..
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

SPS1975 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:30 pm
A-P kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 7:07 pm
SPS1975 kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 5:00 pmTämä tosin vain siksi,että mun etukuormaimella varustettu kaivinkone ei mahdu mun pieneen talliin yhtä aikaa Volkkarin kanssa.. :D
Taivasalla on tilaa mellestää.
Gunther yhdessä Helmutin kanssa ovat naureskelleet kippuroissa monta tuntia kun keksivät jemmata nuo hehkutulpat ruiskutusputkiviidakon ja -pumpun taakse.
Olen tavannut muutaman kerran sellaisia 1.6D ja 1.9D VW koneita joissa on hehkuremontin yhteydessä "unohtunut" vaihtaa se ykkösen hehku sieltä pumpun takaa ja se on sitten sökö,jos sen hehkun vielä saakin vaihdettua,niin sen virtaliuskan kiinni laittaminen sillä pienellä mutterilla sen hehkun päähän on sitten vielä lysti projekti,niitä muttereita kannattaa varata useampi hollille,kun pari ekaa putoaa ja häviää melko varmasti..
Vanhemmissa Golfeissa tms. virrat meni hehkuille johdolla jonka liittimen pystyi kiinnittämään hehkuun ennen hehkun asennusta. Vain mutterin loppukiristys paikoillaan.
Toki sellainen on helppo tehdä jälkeenkin päin kun lyhentää vain kiskoa ja laittaa viimeisen välin hyppyjohdolla.

Mutta lastenleikkiä joka tapauksessa moneen nykyautoon verrattuna joissa monesti hehkunvaihto menee ihan toiseen sfääriin porailuineen päivineen.
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Lattamallisia ovat. Tuntuu hapettuvan nekin.
mauri kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 4:07 pm
Tjsal kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:00 pm Vilkkuongelmien ratkomisen yhteydessä oli ratti ja vilkkuviiksikin irti. Vika oli muualla. Oli niinkin suuri kuin vähän hapettunut sulakkeen kontakti...toista kuukautta etsin vikaa. Ei ollut herkkua ajella ilman vilkkua päivästä toiseen.
Oliko sa sulake sitä vanhaa sukkulan muotoista mallia? Ne on ihan vihonviimeisiä, hapettuvat helposti ja sitten se päähän koskettava liuska ei saa kunnon kontaktia. Huonossa tapauksessa liuska vielä kuumenee ja menettää jäntevyytensä. Kyllä niitä on tullut rapsuteltua aikoinaan, nykyisin on onneksi parempia malleja.
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Katsastuksessa tuli hylky ruosteiden takia. Mm.
takapäässä puskurimuoveja koossa pitämässä runkoon kiinitetty elementti on laho ja ollut sitä jo kauan. Se taitaa jokaisessa teenelkussa olla enemmän tai vähemmän hapan. Mun mielestä se on puskurin osa eikä auton runkoa. Se kuitenki oli hylkäyksen yksi peruste. Mielestäni väärä tuomio. Eikö olekin?
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tjsal kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 10:03 am Katsastuksessa tuli hylky ruosteiden takia. Mm.
takapäässä puskurimuoveja koossa pitämässä runkoon kiinitetty elementti on laho ja ollut sitä jo kauan. Se taitaa jokaisessa teenelkussa olla enemmän tai vähemmän hapan. Mun mielestä se on puskurin osa eikä auton runkoa. Se kuitenki oli hylkäyksen yksi peruste. Mielestäni väärä tuomio. Eikö olekin?
Onko se tuo palkki, jossa on vetosilmukka? Osa 701807303.
Eilen juuri konttasin auton alla varapyörän kimpussa ja olihan se hieman hapertunut. Liekö pellit pistehitsattu yhteen, kun on alkanut saumat pullistella palkissa.
Mulla on varapyörän toinen kannatinpultti korkannut ja kiepautin varmuusvaijerin lukituksen tueksi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

mauri kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 4:07 pm
Tjsal kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:00 pm Vilkkuongelmien ratkomisen yhteydessä oli ratti ja vilkkuviiksikin irti. Vika oli muualla. Oli niinkin suuri kuin vähän hapettunut sulakkeen kontakti...toista kuukautta etsin vikaa. Ei ollut herkkua ajella ilman vilkkua päivästä toiseen.
Oliko sa sulake sitä vanhaa sukkulan muotoista mallia? Ne on ihan vihonviimeisiä, hapettuvat helposti ja sitten se päähän koskettava liuska ei saa kunnon kontaktia. Huonossa tapauksessa liuska vielä kuumenee ja menettää jäntevyytensä. Kyllä niitä on tullut rapsuteltua aikoinaan, nykyisin on onneksi parempia malleja.
On noita joku löystyneitä sulakkeenpitimiä tiukannut rautalangalla. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tjsal
Viestit: 847
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Se puskurin alla oleva ruostunut tukirauta on kiinni rungossa vetosilmukan kanssa samojen pulttien alla.
Aakku kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 10:34 am
Tjsal kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 10:03 am Katsastuksessa tuli hylky ruosteiden takia. Mm.
takapäässä puskurimuoveja koossa pitämässä runkoon kiinitetty elementti on laho ja ollut sitä jo kauan. Se taitaa jokaisessa teenelkussa olla enemmän tai vähemmän hapan. Mun mielestä se on puskurin osa eikä auton runkoa. Se kuitenki oli hylkäyksen yksi peruste. Mielestäni väärä tuomio. Eikö olekin?
Onko se tuo palkki, jossa on vetosilmukka? Osa 701807303.
Eilen juuri konttasin auton alla varapyörän kimpussa ja olihan se hieman hapertunut. Liekö pellit pistehitsattu yhteen, kun on alkanut saumat pullistella palkissa.
Mulla on varapyörän toinen kannatinpultti korkannut ja kiepautin varmuusvaijerin lukituksen tueksi.
Slammed
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2020 12:17 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Onkos täällä kukaan vaihtanut portteria 2-paikkaisesta 3-paikkaiseksi? Omani voisin vaihtaa kun olisi kokoajan tarve. Onnistunee ihan muutoskatsastuksella, jos käyttää alkuperäisiä penkkejä ja vöitä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kaunotar ja 31 vierailijaa