-SS- kirjoitti: ↑La Touko 15, 2021 1:43 pm
Kukaan ei kulje kylillä morkkaamassa niitä ja julistamassa, kuinka hyvä kaksoiskytkin V.O A on, kun sillä voi vaikka "liirata" silppurin käyntiin.
Kyllä olen jaksanut aina mekkaloida tästä asiasta, kun uudehkolla fergulla tarkkuussilppuria käynnistäessä ekalla yrityksellä se heittää ulosoton pois päältä, sitten pitää nollata vikakoodia ja kytkeä ulosotto uudestaan ennen kuin silppuri pysähtyy kokonaan. Kaasua käyttämällä akseli hajoaa ja silppurin tumppikin on korkkiruuvilla. Oma kesantomurskain on varmaan raskaampi käynnistettävä, sitä härnätään pyörimään kytkemällä hetkeksi päälle.
Parin oman fergun hydraulikytkennöissä häiritsee lähinnä se, että nivelakselia ei saa paikkaan sammuttamatta traktoria, kun niissä ei ole mitään mekaanista vapautusta.
Suurissa heinäkoneissa on jo vuosia ollut huimapyörän apukäynnistys hydrauliikalla. Esim. Krone BigPack paalaimet.
ylioyja kirjoitti: ↑Pe Touko 14, 2021 8:20 pm
Kertoo, että Multi-Power Massikalla pitää kaksoiskytkin painaa pohjaan asti kun vaihtaa vauhdissa. Mistä tässä on kysymys?
Mielestäni ei tarvitse, koska ajokytkin jo irroittaa moottorin ja vaihteiston kytkennän. Sopivalla ajokytkimen ja kaasun käytöllä pärjää synkronoimattoman laatikon kanssa.
Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista. Tämän voi estää heittämällä vaihde vapaalle ennen traktorin pysähtymistä.
Vauhdissa vaihtaessahan voi vaihtaa ihan normaalisti pelkällä ajokytkimellä tai vaikka kokonaan ilman.
Ferkku kirjoitti: ↑Ke Touko 19, 2021 8:32 pm
Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista.
Ferkku kirjoitti: ↑Ke Touko 19, 2021 8:32 pm
Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista.
Ferkku kirjoitti: ↑Ke Touko 19, 2021 8:32 pm
Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista. Tämän voi estää heittämällä vaihde vapaalle ennen traktorin pysähtymistä.
Noinhan se tekee, hitaan puolen räikkämekanismista johtuen. MP-pakan ollessa paineistettuna ja ajokytkimen auki, painaa taaksepäin tapahtuva liike räikän kytkinholkin kiinni hitaamman välityksen hammaspyörään, mikä saa aikaan jumin, kun sekä hidas että nopea välitys on samaan aikaan kytkettynä. Jumi laukeaa, kun pakasta päästää paineen pois, jolloin ison puolen rattaan yhteys kytkinakseliin irtoaa.