Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Lemmy kirjoitti: Su Touko 16, 2021 10:07 pm
-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:43 pm Kukaan ei kulje kylillä morkkaamassa niitä ja julistamassa, kuinka hyvä kaksoiskytkin V.O A on, kun sillä voi vaikka "liirata" silppurin käyntiin.
Kyllä olen jaksanut aina mekkaloida tästä asiasta, kun uudehkolla fergulla tarkkuussilppuria käynnistäessä ekalla yrityksellä se heittää ulosoton pois päältä, sitten pitää nollata vikakoodia ja kytkeä ulosotto uudestaan ennen kuin silppuri pysähtyy kokonaan. Kaasua käyttämällä akseli hajoaa ja silppurin tumppikin on korkkiruuvilla. Oma kesantomurskain on varmaan raskaampi käynnistettävä, sitä härnätään pyörimään kytkemällä hetkeksi päälle.

Parin oman fergun hydraulikytkennöissä häiritsee lähinnä se, että nivelakselia ei saa paikkaan sammuttamatta traktoria, kun niissä ei ole mitään mekaanista vapautusta.
Suurissa heinäkoneissa on jo vuosia ollut huimapyörän apukäynnistys hydrauliikalla. Esim. Krone BigPack paalaimet.

-SS-
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

jiipee kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:43 pm
ylioyja kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:20 pm Kertoo, että Multi-Power Massikalla pitää kaksoiskytkin painaa pohjaan asti kun vaihtaa vauhdissa. Mistä tässä on kysymys?
Mielestäni ei tarvitse, koska ajokytkin jo irroittaa moottorin ja vaihteiston kytkennän. Sopivalla ajokytkimen ja kaasun käytöllä pärjää synkronoimattoman laatikon kanssa.
Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista. Tämän voi estää heittämällä vaihde vapaalle ennen traktorin pysähtymistä.
Vauhdissa vaihtaessahan voi vaihtaa ihan normaalisti pelkällä ajokytkimellä tai vaikka kokonaan ilman.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Ferkku kirjoitti: Ke Touko 19, 2021 8:32 pm Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista.
Pienemmällä ponnistuksella tilanteesta selviää vaihtamalla MP:n hitaalle.
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mutteriuuno kirjoitti: Ke Touko 19, 2021 8:45 pm
Ferkku kirjoitti: Ke Touko 19, 2021 8:32 pm Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista.
Pienemmällä ponnistuksella tilanteesta selviää vaihtamalla MP:n hitaalle.
No tilanteen mukaan. Nopea pakki ja MP nopealla on useimpiin tilanteisiin jo turhan nopea, joten senkin takia pitää vaihtaa MP kilpikonnalle.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ferkku kirjoitti: Ke Touko 19, 2021 8:32 pm Juju on siinä, että jos MP nopealla painaa kytkimen ja traktori pysähtyy, niin yleensä se sitten vähän liikahtaa taaksepäin jolloin vaihteisto "jumiutuu" eikä vaihdetta saa pois päältä ilman kaksoiskytkimen pohjaan painamista. Tämän voi estää heittämällä vaihde vapaalle ennen traktorin pysähtymistä.
Noinhan se tekee, hitaan puolen räikkämekanismista johtuen. MP-pakan ollessa paineistettuna ja ajokytkimen auki, painaa taaksepäin tapahtuva liike räikän kytkinholkin kiinni hitaamman välityksen hammaspyörään, mikä saa aikaan jumin, kun sekä hidas että nopea välitys on samaan aikaan kytkettynä. Jumi laukeaa, kun pakasta päästää paineen pois, jolloin ison puolen rattaan yhteys kytkinakseliin irtoaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], EKo, Semrush [Bot] ja 49 vierailijaa