Valmet 500 ei starttaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jussi77
Viestit: 2878
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Sammutusvivun tiukkuun akseliin kanssa tarkistaa. mulla oli jompi kumpi niin kulunut, että ei saanut tiukalle ja piti sitä hahloa avartaa hiukan, jotta kiristyi.
Eli kone oli jumissa, olisiko sylinteri ruostunut?

Yhden seisseen 502 tiedän, missä kone pyöri, mutta ei käynnistynyt. Siinä taisi olla vain männänrenkaat jumissa. Kone taidettiin rempata täysin, mutta alkuun tutkivat vikaa. Oli se saattanut olla jumissakin ja lioteltu irti.
Superdexta-64
Viestit: 2322
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Hyvä että sait koneen pyöriin.

Ilmaa suodatin, pumppu ja katso että tulee ainetta suutinputkille asti. Liekkiä imuilmaan niin vois auttaa. Nyt tietysti vois koittaa vetämällä käyntiin mutta varovaisuutta tai ainakin kytkimen toiminta testattava ensin ettei käy köpelösti, jos kaasu jämähtänyt täysille...
Ford 6610 -88
jarikos
Viestit: 868
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Mikäs on muuten yleensä kokemus tuollaisen kerran jumittuneen koneen kestosta jatkoa ajatellen. Itsellä taipumus ajatella niin, että kone auki ja remontti mutta kun itse tekee, ei tarvitse laskea kuin osahinnat. Näyttää tosin tuo Vallun moottoripaketti olevan melko raskaasti hinnoiteltu.
Fordson Major Diesel -57
Fordson Power Major -59
jussi77
Viestit: 2878
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Jos vain sylinterit on syöpyneet niin ei kai ehjiä laakereita tartte alkaa vaihtamaan? Taitaa vaan olla se kokonaisen korjauspaketin hinta sen verran lähellä erikseen ostettujen sylinterien/mäntien ja siihen remonttiin liittyvien tiivisteiden kanssa, että samalla aukaisulla kannattaa mielenrauhan takia laittaa ne laakeritkin uusiksi.
Kannen kun joutuu irrottamaan niin samalla tekee siihenkin rempan jos venttiilit on painuneet syvälle.
Toki ne ketkä aikoo sen kohta myydä niin laittaa sen vain käyntikuntoon mahdollisimman edukkaasti ja kotiuttaa rahat.
jarikos
Viestit: 868
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

jussi77 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 12:36 pm Jos vain sylinterit on syöpyneet niin ei kai ehjiä laakereita tartte alkaa vaihtamaan? Taitaa vaan olla se kokonaisen korjauspaketin hinta sen verran lähellä erikseen ostettujen sylinterien/mäntien ja siihen remonttiin liittyvien tiivisteiden kanssa, että samalla aukaisulla kannattaa mielenrauhan takia laittaa ne laakeritkin uusiksi.
Kannen kun joutuu irrottamaan niin samalla tekee siihenkin rempan jos venttiilit on painuneet syvälle.
Toki ne ketkä aikoo sen kohta myydä niin laittaa sen vain käyntikuntoon mahdollisimman edukkaasti ja kotiuttaa rahat.
Itse tosiaan ajattelen niin, että jos koneen avaa, niin on tyhmää tinkiä yksittäisistä osista. Helpommalla pääsee silloin kun paikat on jo valmiiksi auki. Yksittäisten osien vaihtaminen johtaa helposti jatkuvaan remppaan mutta moni siihen syyllistyy.
Fordson Major Diesel -57
Fordson Power Major -59
Valmet 363
Viestit: 145
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

Ei minusta raskaasti hinnoteltu, Valmetilta 90 luvultakin ostanut moottorin paketin niistä vielä tänäpäivänä löyty käypäsiä tiivisteitä,nyt valmistu 311 moottori Valmetin osilla,tiivisteitä ihan tarpeeksi,, jos vaikka tonnin maksaa ja seuravat viiskyt vuotta toimii,oisko paljon??
jussi77
Viestit: 2878
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Valmet 363 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 1:41 pm Ei minusta raskaasti hinnoteltu, Valmetilta 90 luvultakin ostanut moottorin paketin niistä vielä tänäpäivänä löyty käypäsiä tiivisteitä,nyt valmistu 311 moottori Valmetin osilla,tiivisteitä ihan tarpeeksi,, jos vaikka tonnin maksaa ja seuravat viiskyt vuotta toimii,oisko paljon??
No eihän se paljoo oo mielenrauhasta. Jobbarit ei laita tonnia jos vähemmälläkin selviää mutta jos on oma kone ja sen aikoo pitää niin tokihan siihen kannattaa laittaa kerran ja seuraavaksi se on melkein jonkun toisen asia. 500 ja vanhemmat ei varmaan tuhansia tunteja vuodessa kerrytä.
Putkenpäähän kannattaa se läppä laittaa ellei ole katon alla säilytyksessä.
volvo320
Viestit: 103
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

joko valmettiin löytyy kampiakselin päittislaakeri liuskaa.Vajaa 10vuotta sitten kyselin eikä mistään.Valmetissa on tärkeä nostaa venttiilit oikeaan tasoon.
Tumppi 865
Viestit: 5616
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

joko valmettiin löytyy kampiakselin päittislaakeri liuskaa.Vajaa 10vuotta sitten kyselin eikä mistään
Viissataseeko ei saa liuskoja?!
Eikös tuo ongelma ollu 361-1 ja sitä vanhemmissa malleissa, joissa runko ja päittäislaakeri oli yhtenäinen.?!
Avatar
jake55
Viestit: 591
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Moottorin osathan on ainoat osat mitä valmettiin saa. Noita kolmipyttysiä tehään ja käytetään vielä paljon tänäkin päivänä.
kalvaana
Viestit: 6785
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä olen pari Valmetin konetta korjannu kavereille ja ittelle muutamia muita. Mun filosofia on, että ensin puretaan ja tarkistetaan, että mitä osia tarttee. Jos kone on vähäisessä harrastuskäytössä ja pieni budjetti, niin uusin vain välttämättömät osat, kuten Valmetissa sylinterinputken alapään O-renkaat, männänrenkaat ja kiertokangen laakerit sekä tiivisteet. Jos vettä sylinterissä, niin yleensä yksi putki on ruvella vain.Mäntäkin monesti käyttökelponen, kun vaan saa liotettua renkaat irti. Kansi näissä Valmeteissa sellanen, että pakoventiilien istukat aina ruvella ja se kansi on käytettävä koneistamossa, jossa ne laittaa niihin erilliset istukat, kun alunperin semmosia ei oo. Toinen mun korjaama Vallu on 33 D ja se on laulanu jo 15 vuotta. Siihen jouduttiin uusimaan yksi sylinterinputki, mutta kaks muuta on alkuperäsiä. Se uusi putki oli käytetty uudemman Vallun putki, joka saatiin huoltomieheltä pullakahveella. Niin vaan pysyy nesteet omilla osastoillaan ja öljyn kulutus väheni radikaalisti. Pienessä mökkikäytössä kestää nuinkin vuosikausia . Uudempi Vallu mallia 500 on toisella kaverilla laulanu nyt 8 vuotta. Siihenkään ei ostettu putki-mäntä-pakettia ja hyvin pelaa. Tämä Vallu on ahkerammassa käytössä
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
volvo320
Viestit: 103
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Marjakangas ilmoittaa ei sisällä päittäislaakeria.
Antsuko
Viestit: 556
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

jake55 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 3:30 pm Moottorin osathan on ainoat osat mitä valmettiin saa. Noita kolmipyttysiä tehään ja käytetään vielä paljon tänäkin päivänä.
Eipä ole taidettu tehdä 2,7 litraisia kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.
masankp
Viestit: 3593
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja masankp »

Antsuko kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 7:43 pm
jake55 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 3:30 pm Moottorin osathan on ainoat osat mitä valmettiin saa. Noita kolmipyttysiä tehään ja käytetään vielä paljon tänäkin päivänä.
Eipä ole taidettu tehdä 2,7 litraisia kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Eikö enää Brasiliassakaan tehä? :shock:
Tumppi 865
Viestit: 5616
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

volvo320 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 6:55 pm Marjakangas ilmoittaa ei sisällä päittäislaakeria.
Niin ilmottaa ikh:kin, mutta myyvät kyllä std päittäislaakeriparin 14€ hintaan. Kai ne johonkin moottoriin sopii?! :roll:
Antsuko
Viestit: 556
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

masankp kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 8:53 pm
Antsuko kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 7:43 pm
jake55 kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 3:30 pm Moottorin osathan on ainoat osat mitä valmettiin saa. Noita kolmipyttysiä tehään ja käytetään vielä paljon tänäkin päivänä.
Eipä ole taidettu tehdä 2,7 litraisia kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Eikö enää Brasiliassakaan tehä? :shock:
Ei kai niitä siellä ole koskaan tehty. Moottoritehdas aloitti v. 1993 ja 20-sarjan moottoreilla, eli 3,3 litran kolmosia siellä tehdään.

https://www.agcopower.com/company/locations/
SPS1975
Viestit: 250
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

jarikos kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 11:49 am Mikäs on muuten yleensä kokemus tuollaisen kerran jumittuneen koneen kestosta jatkoa ajatellen. Itsellä taipumus ajatella niin, että kone auki ja remontti mutta kun itse tekee, ei tarvitse laskea kuin osahinnat. Näyttää tosin tuo Vallun moottoripaketti olevan melko raskaasti hinnoiteltu.
Minä ostin 702 Valmetin joka oli seissyt vaihteistovian vuoksi pellolla n.10 v ja siitä osan aikaa ilman pakoputkenhattua.Kone oli jumissa,eikä lähtenyt pyörimään järkevällä voiman käytöllä.Laskin koneesta öljyt pois,pohjalta tuli ensin n.2-3dl vettä,otin suuttimet irti ja laitoin sylintereihin polttoöljyä,niin paljon kuin mahtui ja jätin koneen likoamaan,parin päivän päästä alkoi parista sylinteristä löpö hiljalleen häviämään,lisäilin löpöä ja lämmitin moottoria välillä lohkolämmittimellä ja kokeilin päivittäin isolla räikällä kampiakselin päästä pyörimis haluja,kolmen viikon päästä kone alkoi pyöriä räikällä,ensin hyvin jäykästi ja sitten herkemmin.Irroitin öljypohjan ja siivosin sieltä löpöt ja moskat pois,sitten pohja takaisin kiinni,laitoin koneeseen öljyt ja vaihdoin kaikki suodattimet,starttasin ensin ilman suuttimia,että loput löpöt tulee pois mäntien päältä,sitten suuttimet kiinni,ilmaus ja kone käyntiin,moottori paukutti pirusti,joten sammutin sen ja avasin venttiilikopan,kaksi venttiiliä oli jumissa ja niiden työntötangot mutkalla,oioin tangot lekalla pölkyn päällä ja herkistelin venttiilit WD-40:llä ja sorkkaraudalla,koppa kiinni ja kone käyntiin.Moottorille ei muuta remonttia tehty aiheen tiimoilta,lopulle traktorille sitten sitäkin enemmän..Nyt olen aurannut/lingonnut kolme talvea n.10km tietä ja n.kymmenen mökin ja talon pihat,kesäisin olen pyörittänyt klapikonetta,kuljettanut klapeja kärryllä ja lanannut tietä ja hyvin on Valmetin moottori pelannut,ei syö paljon öljyä,hieman toki huohottaa ja jonkin verran savuttaa kun joutuu kovemmille,joten suutin ja pumppuhuolto on suunnitelmissa.Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin tuota löpöliotusta moottorille,vaikka kone jo pyöriikin,koska tuolla keinolla saattaisi saada männänrenkaat irtoamaan uristaan ja puristukset palaisivat silloin ainakin sen verran että lähtisi käyntiinkin.Myös pienet tilkat öljyä mäntien päälle ennen starttausta lisäävät puristusta hetkeksi ja se saattaisi riittää käynnistymiseen.
jarikos
Viestit: 868
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valmet 500 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jarikos »

SPS1975 kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 7:07 am
jarikos kirjoitti: Ti Touko 04, 2021 11:49 am Mikäs on muuten yleensä kokemus tuollaisen kerran jumittuneen koneen kestosta jatkoa ajatellen. Itsellä taipumus ajatella niin, että kone auki ja remontti mutta kun itse tekee, ei tarvitse laskea kuin osahinnat. Näyttää tosin tuo Vallun moottoripaketti olevan melko raskaasti hinnoiteltu.
Minä ostin 702 Valmetin joka oli seissyt vaihteistovian vuoksi pellolla n.10 v ja siitä osan aikaa ilman pakoputkenhattua.Kone oli jumissa,eikä lähtenyt pyörimään järkevällä voiman käytöllä.Laskin koneesta öljyt pois,pohjalta tuli ensin n.2-3dl vettä,otin suuttimet irti ja laitoin sylintereihin polttoöljyä,niin paljon kuin mahtui ja jätin koneen likoamaan,parin päivän päästä alkoi parista sylinteristä löpö hiljalleen häviämään,lisäilin löpöä ja lämmitin moottoria välillä lohkolämmittimellä ja kokeilin päivittäin isolla räikällä kampiakselin päästä pyörimis haluja,kolmen viikon päästä kone alkoi pyöriä räikällä,ensin hyvin jäykästi ja sitten herkemmin.Irroitin öljypohjan ja siivosin sieltä löpöt ja moskat pois,sitten pohja takaisin kiinni,laitoin koneeseen öljyt ja vaihdoin kaikki suodattimet,starttasin ensin ilman suuttimia,että loput löpöt tulee pois mäntien päältä,sitten suuttimet kiinni,ilmaus ja kone käyntiin,moottori paukutti pirusti,joten sammutin sen ja avasin venttiilikopan,kaksi venttiiliä oli jumissa ja niiden työntötangot mutkalla,oioin tangot lekalla pölkyn päällä ja herkistelin venttiilit WD-40:llä ja sorkkaraudalla,koppa kiinni ja kone käyntiin.Moottorille ei muuta remonttia tehty aiheen tiimoilta,lopulle traktorille sitten sitäkin enemmän..Nyt olen aurannut/lingonnut kolme talvea n.10km tietä ja n.kymmenen mökin ja talon pihat,kesäisin olen pyörittänyt klapikonetta,kuljettanut klapeja kärryllä ja lanannut tietä ja hyvin on Valmetin moottori pelannut,ei syö paljon öljyä,hieman toki huohottaa ja jonkin verran savuttaa kun joutuu kovemmille,joten suutin ja pumppuhuolto on suunnitelmissa.Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisin tuota löpöliotusta moottorille,vaikka kone jo pyöriikin,koska tuolla keinolla saattaisi saada männänrenkaat irtoamaan uristaan ja puristukset palaisivat silloin ainakin sen verran että lähtisi käyntiinkin.Myös pienet tilkat öljyä mäntien päälle ennen starttausta lisäävät puristusta hetkeksi ja se saattaisi riittää käynnistymiseen.
Näinkin voi tosiaan tehdä mutta voi varautua myös yllättäviin ongelmiin lopulta jossain vaiheessa. Juuri avattiin keväällä yksi kone, jossa oli vesi päässyt sylinteriin ja kone oli jumissa/nihkeä. Lopulta puratti koko koneen ja kyllä vaan sylinterin seinämässä oli niin hirveitä jälkiä, että vaati hoonaamisen. Lisäksi öljyrengas oli poikki kahdesta kohtaa. Uusia osia ei saa, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä tuosta. Ennen lopullista käyttöönottoa avaamatonta konetta haluaisin ainakin sylinterien kunnon katsoa endoskoopilla ja tehdä sitten arvion. Mutta tosiaan, nämä on vain omia ajatuksia ja muutkin menetelmät voivat toimia.
Fordson Major Diesel -57
Fordson Power Major -59
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Intikka844, Jiitek ja 69 vierailijaa