Pehtoori- täyttövaunu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Tuommoinen tuli hankittua lainakärryä ja ämpäriä korvaamaan. Luonnollisesti siitä on ohjekirjat ja -tarrat jääneet jonnekin matkan varrelle. Ehkä täältä löytyy tähänkin tietoa, tai jopa ohjekirjan sivu.. tai sitten pitää vain kokeilla ja katsoa.
Onko noissa jotain erikoista huomioitavaa ylös nostamisessa? Ilmeisesti pitää ainakin vähän kipata, ennenkuin nostaa, kun nostorunko päättyy lavan alle ja lava lepää etupäästä kärryn rungon päällä.
Toisella puolella on yksi pitkä, ja toisella puolella samanlainen pitkä ja lisäksi lyhyt, neliöprofiilin pätkä. Lienevät tukia; mihin tulevat ja pitääkö niitä aina käyttää, kun lava on ylhäällä?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kärrykohtainen juttu pitääkö kippiä nostaa ennen välirungon nostoa. Velsa 12000 TV:n kippiä ei kannata nostaa ennen välirungon nostoa lukitukseen. Muistaakseni Tuhdissa sama juttu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Juu, tuon kärrykohtaisuuden takia lähdinkin kyselemään, jos jollain olisi nimenomaan Pehtoorista tietoa. Periaattessa samallalailla toimivissa kärryissä taitaa olla kaikissa vähän erilailla tehty tuo nosto ja lukitus.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Pehtoori 90-telitäyttövaunu käytössä täällä. Siinä voi nostaa ensin vähän kippiä ja sitten välirunkoa. Itse nostan molempia niin että lava pysyy vaakatasossa kunnes välirunko noussut ylös asti. Siinä on välirungossa kaksi sylinteriä takana ja niissä on hydraulinen lukkoventtiili joka aukeaa hydraulipaineella kärryä laskettaessa, eli pumpun pitää pyöriä myös laskettaessa. Kipin asennolla ei mitään väliä sinänsä kun tässä on niin jäykkä runko.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Kiitos, eli nosto pitää tehdä niinkuin oletinkin.
Katselin vielä Googlen vähäistä kuvatarjontaa ja näyttäisi siltä, että uudemmissa/isommissa ei ole noita neliöputkia mukana rungon sivuilla. Olisikohan sitten niin, että niillä tuetaan lava ylös ja uudemmissa on sitten tuo lukkoventtiili käyttöä helpottamassa. Selviää viimeistään sitten, kun kärryä pääsee paremmin ihmettelemään.
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Eikös Pehtooreja ollut kahta eri mallia? Vanhemmat olivat Vuorenkonepajan/kuljetuskoneen tekemiä vanhoja Ryskyjä. Uudemmat taisi olla Kipan tuotannosta. Rakenne oli mielestäni noissa erilainen.
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Noi, mitä minä olen vertaillut, on Vuoren Konepajan tai Vuoritekin tekemiä (kokopunaisia valkoisilla vanteilla). Päällepäin samannäköinen runko kaikissa.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Vuori on tuon omassa käytössä olevan Pehtoori 90:n ainakin valmistanut.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

SamiT kirjoitti: Ke Huhti 14, 2021 10:46 pm Vuori on tuon omassa käytössä olevan Pehtoori 90:n ainakin valmistanut.
Kylällä oli/on vieläkin Vuori täyttökärryjä. Niissä oli koko perälaidan levyinen läppäsysteemi mistä päästettiin koko kärryn leveydeltä tavarat koneesehen. Ei ollu letkuja eikä putkia.
Uuremmissa Pehtooreissa oli normaali putkisysteemi ja runkorakennekin oli ihan eri.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ktm
Viestit: 419
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 6:53 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja ktm »

tapaniv kirjoitti: Ke Huhti 14, 2021 4:47 pm Eikös Pehtooreja ollut kahta eri mallia? Vanhemmat olivat Vuorenkonepajan/kuljetuskoneen tekemiä vanhoja Ryskyjä. Uudemmat taisi olla Kipan tuotannosta. Rakenne oli mielestäni noissa erilainen.
Töissä on kipa sekä pehtoori täyttövaunu, kummatkin samanlaisia. Kantavuus tais olla 10000kg, ainoa ero on että toisessa on leveemmät renkaat.
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Eilen tuli kärry omiin nurkkiin ja piti tietysti heti kokeilla..
Nostaessa lava tuntui samalla kippi nousevan niin, että pysyi suht suorassa. Näyttäisi olevan kaksitoimiset nostosylinterit, mutta täytyy vielä katsoa uudelleen, että miten letkut menevät. Olettaisin, että männänvarren puolen letkut menevät kipille, kun kerran nostaessa myös kippi pitenee.
Niitä SamiT:n kärryn lukkoventtiilejä tässä ei ole, vaan lava laskee ilman painettakin. Mukana kulkevat neliöputket siis täytyy asetella väliin tueksi; varmaankin pitkät lavan alle ja lyhyt välirungon väliin.
Eeero
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Eeero »

Jatketaas tähän, niin löytyy sitten samasta ketjusta kaikki..
Mitähän öljyä tuolla Pehtoorin hydrauliikassa on? Pitäisi vähän lisätä; fiksumpi olisi varmaan vaihtaa, mutta jos tän kevään menisi vielä lisäämällä.
Vaihdon yhteydessä voisi tehdä kipille letkuliitännän, niin saisi kippikärrykäytössä jättää kardaanin pois. Ja varmaan samalla olisi hyvä tarkistaa&korjata ne noston sylinterit, kun näyttäisivät vähän kosteilta.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pehtoori- täyttövaunu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Eeero kirjoitti: La Touko 06, 2023 6:41 pm Jatketaas tähän, niin löytyy sitten samasta ketjusta kaikki..
Mitähän öljyä tuolla Pehtoorin hydrauliikassa on? Pitäisi vähän lisätä; fiksumpi olisi varmaan vaihtaa, mutta jos tän kevään menisi vielä lisäämällä.
Vaihdon yhteydessä voisi tehdä kipille letkuliitännän, niin saisi kippikärrykäytössä jättää kardaanin pois. Ja varmaan samalla olisi hyvä tarkistaa&korjata ne noston sylinterit, kun näyttäisivät vähän kosteilta.
Voi olla jotain hytrauliikkaöljyä.
Vaihto samaan mitä traktorin perässä käytetähän.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa