Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
MF135-72
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja MF135-72 »

Valmet 6300 jarrupääsylinterien tiivisteet pitäisi uusia ja kysymys koskee tuota mäntää. Saako tuota männän päätä purettua, vai onko yhtä osaa ja tiiviste pitäisi muka saada venytettyä paikalleen? Kiitos vastauksista.

Kuva
Korjasin sen rikki :|
tahko
Viestit: 259
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja tahko »

Kyllä se venyttämällä menee mutta mieti vielä eikö kannattais vaihtaa koko sylinteri, kun se ei maksa kuin hieman enemmän kuin tuo tiivistesarja ja toimii varmasti. Monet tiivisteet on vaihdettu ja lopulta kuitenkin koko sylinteri.
James Mann
Viestit: 60
Liittynyt: To Loka 04, 2018 2:37 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja James Mann »

IKH:lla valurautaisen pääsylinterin hinta on 65€ ja alumiinisen 105€. Vastaavat korjaussarjat ovat 18€ ja 22€. Tuleehan se korjaussarja vähän halvemmaksi. Kokemuksieni mukaan tuo valurautainen on kestävämpi. Olen kyllä itsekin vaihtanut koko pääsylinterin. Silti olen korjannut poistetun pääsylinterin "varalle", jos sattuisi äkkinäisesti tarvitsemaan. Se on kyllä erittäin tiukka saada tuo tiiviste paikoilleen. Ehkä vähän oljyä ja varovasti lämmittää tiivistettä. Ei onnistu, jos ei ole hyvät sormivoimat. Liekö tuohon jokin suppilo asennusta varten niin kuin joihinkin hydraulitiivisteiden asennukseen.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja karnie »

Vaikuttaa olevan melko samanlainen tuo mäntä kuin vanhemmassakin valmetissa.
Hirvitti repiä väkisin, mutta kyllä se siitä yli meni. Toki itse ainakin tarjosin varovaisesti kuumailmapuhaltimella lämpöä ja silikonia kylkeen reilusti.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Valametööri
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 2:01 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Valametööri »

Pudota tiiviste hetkeksi kiehuvaan veteen, siitä sitten varovasti ohuen meisselinvarren avulla muljauttaa paikolleen. Näin ainakin ite laittanut tiivisteitä milloin mihinkin eikä tiiviste pala. :roll:
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Make »

Eiköhän se aika samanlainen Grillingin sylinteri ollut aika pitkään käytössä. Aika surkean laatuisia nuo tarviketiivisteet. Kannattaa hakea alkuperäiset marmoritiskiltä niin menee taas pari vuosikymmentä. Minkähän laatuisia nuo tarvikesylkyt mahtaa olla?
jompsa
Viestit: 371
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Vaseliinia vaan reilusti, niin ihmettelet et menipäs helposti.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

James Mann kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 3:44 pm IKH:lla valurautaisen pääsylinterin hinta on 65€ ja alumiinisen 105€. Vastaavat korjaussarjat ovat 18€ ja 22€. Tuleehan se korjaussarja vähän halvemmaksi. Kokemuksieni mukaan tuo valurautainen on kestävämpi. Olen kyllä itsekin vaihtanut koko pääsylinterin. Silti olen korjannut poistetun pääsylinterin "varalle", jos sattuisi äkkinäisesti tarvitsemaan. Se on kyllä erittäin tiukka saada tuo tiiviste paikoilleen. Ehkä vähän oljyä ja varovasti lämmittää tiivistettä. Ei onnistu, jos ei ole hyvät sormivoimat. Liekö tuohon jokin suppilo asennusta varten niin kuin joihinkin hydraulitiivisteiden asennukseen.
Noita IKH:n tiivisteitä ei kannata laittaa mihinkään,laitoin kerran Valmet 702:n pääsylintereihin IKH:n tiivisteet,ne oli liian isot ja sylintereistä tuli sellaiset ettei ne laskeneet painetta pois päin ollenkaan,alkuperäisillä tiivisteillä alkoi toimimaan.Samoin on IKH:n sylintereiden laita,Valmetissa työsylinteri kesti reilun vuoden ja alkoi kusta nesteitä pihalle,nyt senkin tilalla on alkuperäinen ja ainakin toistaiseksi on pysyneet liemet sisällä.Annoin kyllä IKH:lle rakentavaa kritiikkiä noista jarruosista sähköpostilla,mutta tuskinpa se tuotteiden laatuun paljonkaan vaikuttaa.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja SamiT »

SPS1975 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 10:24 pm
James Mann kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 3:44 pm IKH:lla valurautaisen pääsylinterin hinta on 65€ ja alumiinisen 105€. Vastaavat korjaussarjat ovat 18€ ja 22€. Tuleehan se korjaussarja vähän halvemmaksi. Kokemuksieni mukaan tuo valurautainen on kestävämpi. Olen kyllä itsekin vaihtanut koko pääsylinterin. Silti olen korjannut poistetun pääsylinterin "varalle", jos sattuisi äkkinäisesti tarvitsemaan. Se on kyllä erittäin tiukka saada tuo tiiviste paikoilleen. Ehkä vähän oljyä ja varovasti lämmittää tiivistettä. Ei onnistu, jos ei ole hyvät sormivoimat. Liekö tuohon jokin suppilo asennusta varten niin kuin joihinkin hydraulitiivisteiden asennukseen.
Noita IKH:n tiivisteitä ei kannata laittaa mihinkään,laitoin kerran Valmet 702:n pääsylintereihin IKH:n tiivisteet,ne oli liian isot ja sylintereistä tuli sellaiset ettei ne laskeneet painetta pois päin ollenkaan,alkuperäisillä tiivisteillä alkoi toimimaan.Samoin on IKH:n sylintereiden laita,Valmetissa työsylinteri kesti reilun vuoden ja alkoi kusta nesteitä pihalle,nyt senkin tilalla on alkuperäinen ja ainakin toistaiseksi on pysyneet liemet sisällä.Annoin kyllä IKH:lle rakentavaa kritiikkiä noista jarruosista sähköpostilla,mutta tuskinpa se tuotteiden laatuun paljonkaan vaikuttaa.
Annoin aikanaan samoista IKH:n myymistä tarviukepääsylintereistä palautetta tiskillä kun niitä ei millään saanut edes ilmattua mutta ainoa vastakaiku oli että sinä nyt vaan et osaa ilmata Valmettia. Ostin alkuperäiset 1203:n ja ei tarvinnut edes ilmata, riitti kun avasi työsylinterin ilmaruuvit ja täytti jarrunestesäiliön niin tuli itsestään ilmattua. Olihan ne FTE:n valmistamat alkuperäiset 4-5 euroa kalliimmat! Ja sitten tuttu myyjä Agcon varaosatiskillä vielä virnuili että oletko sinäkin Valtra-huoltokoulutuksenkin jälkeen niin tyhmä että niitä romusylintereitä ostit, kuulemma aika moni käynyt ostamassa alkuperäiset kun ensin turannut noiden tarvikeromujen kanssa aikansa eikä ole saanut toimimaan. -05 sarjan ja uudempien tarvikesylinterit IKH:lla toimivia ja mullakin 8450:ssä sellaiset pääsylinterit olleet käytössä jo vuosia. Ongelmaa on ollut 60-luvun ja 70-luvun koneiden tarvikesylinterien kanssa, eli 700-1203 mallien pääsylinterit. IKH:n vanhempien Valmettien tarvikeosissa pitää olla tarkkana, muutamat tuotteet ihan kuraa ja taas osa ilmeisesti samaa tavaraa kuin Agcon tiskiltäkin saa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Sen girlinging sylinterin saa muualtakin ja ehkä edukkaammin kuin valtran tiskiltä. On kai niitä muunkin merkkisiä samanlaisia, halkaisijan vaan ottaa saman. Omaan 700 hain girlingiä, mutta tuli joku muu, kuulemma ihan kelpo merkki. Joku putiikki mikä möi 700 sopivaa ei osannut kertoa sen sylinterin merkkiä.
James Mann
Viestit: 60
Liittynyt: To Loka 04, 2018 2:37 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja James Mann »

Se oli tuo IKH vain hintaesimerkkinä. En ole noita IKH:lta ostanut vaan ihan Valtralta. Kun oli aikoinaan Valmet 702 ja 903, niin kytkimen pääsylinteriä piti useinkin korjata vaikka olivat ihan alkuperäisosia. Sitä pitää kytkintä painaa alituiseen etenkin kyntäessä. Ei ole ollut niitä murheita enää vuosikausiin, koska on Hi-Tech Valtrat, joissa ei ole ollenkaan tuollaisia kytkimen pääsylintereitä. Jarrun pääsylinterin olen 6850 Valtraan vaihtanut, mutta en muista mistä se on hankittu. Näihin uudenpiin Valtroihin saa kuulemma kunnollisia näitä osia IKH:ltakin. Niin siis 6300 mallinkin traktoriin, millainen kysyjälläkin on.
Avatar
MF135-72
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja MF135-72 »

Sinne tuli nyt laitettua tarviketiivisteet ja yllättävän hyvin ne sinne meni ihan sormivoimilla venyttämällä. Tiiviste siihen uraan vinottain toiselta reunalta ja toisella peukalolla piti tiivistettä paikallaan ja toisella venytti ja pyöräytti sen paikalleen rasvaa käyttäen.

Sylinterin toimivuudesta ei ole vielä takeita ja ei tiedä ostattaako vielä uudet sylinterit.
Korjasin sen rikki :|
volvo320
Viestit: 162
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Kestääkö rasvaa .Kaikki jarruosat ei kestä.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos on tarkoitettu käytettäväksi jarrunestettä järjestelmässä niin ei kestä kumit öljytuotteita.

Silikonirasva on paras asennusapu. Ja silikonispray.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja trahata »

Ei vaseliinia eikä öljyä ,kumit heti pilalla.Silikoonit on hyviä ei pilaa kumia
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

miksei myyjä tiskillä osaa kaupata jarrukumien ostajalle vielä jarrukumirasvaa ettei tulisi asennusongelmia
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Make »

Alkuperäisten korjaussarjojen mukana on ainakin ollut myös rasvaa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

hamsteri kirjoitti: Su Huhti 11, 2021 10:54 am miksei myyjä tiskillä osaa kaupata jarrukumien ostajalle vielä jarrukumirasvaa ettei tulisi asennusongelmia
Tosiaan. Joskus pakkauksissa on pieni tuubi mukana. Ite oon hakenu Biltemasta pari isompaa tuubia. Ne on todella monikäyttöisiä ja samoin silikonispray.

Silikonispray on muuten paras voiteluaine kun kasaa hydrauliikkasylintereitä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
MF135-72
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja MF135-72 »

Mahtaakohan tavallinen polttoaineletku soveltua jarrunesteelle? Säiliötä tulevat letkut on aika huonon näköiset ja pitäisi uusia.
Korjasin sen rikki :|
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet jarrusylinterin tiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

MF135-72 kirjoitti: Su Huhti 11, 2021 6:27 pm Mahtaakohan tavallinen polttoaineletku soveltua jarrunesteelle? Säiliötä tulevat letkut on aika huonon näköiset ja pitäisi uusia.
Ei. Jarrunesteelle on oma letkunsa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa