Stiga Park 2000e (vm.-75 => -82) huoltorojekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

2xford4000
Viestit: 6058
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 » Pe Helmi 20, 2015 11:16 pm

miten muistelen et siel ois jotku ihan normi koon kuulalaakerit.. 2 per terä.. kannattaa purkaa ja vaihtaa kerran muutenkin noin läpi käyt koneen.. kauan seissyt laakeri voi tuntua hyvältä mut puolen tunnin ajon jälkeen voi olla ihan risa.. ja rikkoa pahimmas tapauksessa muutakin.. laakereitahan saa monesta kaupasta.. mm etralta löytyy kaikki laakerit.. myyjät vaan ei aina halua/osaa etsiä..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat

Mika 82
Viestit: 6197
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » La Helmi 21, 2015 12:50 pm

Rasvanipat laittaisin tuonne terien laakerointiin. Itellä on joku vihree saksalainen kone, ja siinä on nipat.

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » La Helmi 21, 2015 3:22 pm

Jouduin heti aamusta evakkoon rouvan lauantaisiivouksen alta ja jatkoin purkamista.

Reunaterien osalta homma eteni ilman suurempia ongelmia. Laakerit oli kyllä varsin kuivan oloiset, joten kehoitus laakerien vaihtamisesta oli ehdottomasti paikallaan. Suurin esiin tullut ongelma on alumiinivalua olevan laakeroinnin rungon huono kunto (syöpymää ulkopinnoissa). En uskaltanut lähteä yrittämään pesien irtipulttaamista peltikuoresta, jotta ei tule katkenneita pultteja tai pahemmassa tapauksessa murtunutta laippaa. Alla puretut osat siististi räjäytyskuvaksi aseteltuna

:D

Kuva


Kiristimen purku meni myös ongelmitta ja siitä löytyi yksi laakeri, joka oli mitoiltaan sama kuin reunaterissä.

Kuva


Keskimmäisen terän purkamisessa asiat sitten alkoivatkin menemään päin seiniä ja aloin jo näkemään itseni tulevana kesänä kävelemässä nurmikkoa ympäriinsä lykättävänä leikkurin kanssa...
Ensin yritin siimapyörää irti akselilta ulosvetäjällä (huonolla sellaisella) ja tuloksena oli vain palan lohkeaminen hihnapyörän alareunasta.
Pienellä tinausta varten hankkimalla töhöllä sitten lämmitin pitkään ja hartaasti siimapyörää ja yritin naputtelemalla saada sitä irtoamaan. Lopulta irtosikin, mutta lähti mokoma irti navastaan, eikä akselilta.
Totesin, että koko laakerointi on pakko irroittaa peltikuoresta ja lopputuloksena oli molemmat pelätys skenaariot, yksi pultti poikki ja ainakin yksi korvake murtui. Nyt pitää sitten päästä jonnekkin prässin ääreen ja alkaa kaivelemaan kätköistä taikapuikkoja.

Kuva


Osaako joku muuten kertoa mitä varten tuossa leikkuupöydässä on tuollainen vahva levynpala kolmella pultilla kiinnitettynä? Sen alla on noin parin kolmen sentin halkaisijainen reikä tuossa peltikuoressa, eli onko tuohon saanut jonkun option vai mistä kyse...

Kuva


Koska nuo rungot ovat noin haperot, niin en viitsi niihin enää rasvanippoja alkaa laittamaan, vaan uskon suojattujen laakerien kestävän sen aikaa kuin mitä rungoillakin on elinaikaa jäljellä. Muuten olisin kyllä ehdottomasti nipat lisännyt.

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » La Helmi 21, 2015 11:12 pm

Kävi perinteisesti, eli fiksumpi antoi periksi. Pienen Annitrol liotuksen ja ahkeran vasaralla naputtelun jälkeen keskimmäisenkin terän laakerointi meni paloiksi.

Kuva


Yllä oleva räjäytyskuva ei ole aivan täydellinen, koska ennen osien pesua luulin yläpään laakerin olevan kaksirivinen, mutta pesun jälkeen hokasin purkaa senkin osiin...

Kuva


Eli leikkuupäässä on yhteensä 9 kpl 6003 2RS laakeria. Kun oli muutenkin asiaa Pilateemaan, niin ajattelin, että nyt on hyvä kohde mihin kokeilla heidän kaupittelemia laakereita. Hintaa laakereilla oli 2,99 €/kpl. Suojat oli muovia ja hiukan heppoisen oloiset, mutta toisaalta suojan sai helposti ehjänä irti ja takaisin paikoilleen -> latasin kaikkiin laakereihin sisemmän puolen täyteen vaseliinia ja rinnakkain olevista laakereista jätin vastakkaisten poskien suojat pois ja täytin tilan vassulla. Ehkä voitelua on nyt sitten hiukan pidempään.

Kuva

cmro85
Viestit: 207
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmro85 » Su Helmi 22, 2015 9:35 am

Katso myös vanhasta laakerista tyyppi, sillä sisäkooli saattaa olla tuumamittainen, vaikka ulkokooli on millimitalla. Ainakin Murraysta löytyy moiset..

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Ke Huhti 29, 2015 11:06 pm

Pitkästä aikaa tallissa sen verran tilaa, että sain lykättyä leikkurin sisälle.

Aikani kun odottelin ihmettä tapahtuvaksi, eli jostain tupsahtavan puoli-ilmaisen moottorin tähän rojektiin, menivät myymään lähikaupasta vaaka-akseliset Loncin moottorin jollekkin muulle :(

No, parin googlailu illan jälkeen päädyin tänään Puuilon markettiin katsastamaan siellä tarjolla olevaa moottoria. Mainoskyltissä moottorin kerrotiin olevan 15 hp Loncin, mutta moottori oli Tamforceksi brändätty Zongshen. No, hinta oli mielestäni kohdallaan (379€), joten kannoin kassalle.

Kuva


Asennus alkoi kiinnityspulttijaon tarkistuksella. Ohjekirjassa oli kiinalaisen insinöörin piirtämä mittakuvakin, mutta astemitan ja laskukoneen etsimisen sijaan tein moottorin pulttijaosta pahvimallin. Jako osoittautui samaksi, mutta kiinnityspulttien koko kasvoi kasi millisestä kymppiin. Ja moottorissa oli säästetty kierteytys ostajalle...

Kuva

Kuva


Kiinnityspulttijako on epäkeskeinen, joten moottorin asento määräytyi sitä kautta ja eipä tuolle olisi tainnut parempaakaan asentoa löytyäkkään, koska tilaa vaihdelaatikkoon päin ei pahemmin ole.

Kuva


Huollettavuudesta tuli sitten ihan sellainen, että jos olisi jonkun muun tekemä, niin haukkua pitäisi tekijä :?
Laitoin korilaatat moottorin ja rungon väliin, jotta öljynsuodattimen saa irti ja vetoketju kulkisi hiukan kauempana suodattimesta. Minkähänlainen suodatin tuon tulpan takana on? Taitaa jäädä irroittamatta...

Kaasuvaijerikin jäi sitten vähän lyhyeksi, eli pisempi sellainen pitää jostain löytää.

Kuva


Sähköjen asennuksen jätin suosiolla huomiselle (pitää käydä akkukaupassakin), joten päätin iltaharrasteen fiilistelemällä takakatetta paikoilleen. Hiukan on tuossakin haastetta, lisämuskelit eivät meinaa mahtua kannen alle... Pitää luopua retrofiilistelystä ja hyljätä koko kansi, tai korottaa sitä takareunasta tai testata saisiko kantta siirrettyä taaksepäin.

Kuva


Eihän tälläiseen vehkeeseen löydy mistään netin syövereistä kytkentäkaavioita?

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Ke Huhti 29, 2015 11:09 pm

tupla
Viimeksi muokannut ketsa, Ke Huhti 29, 2015 11:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Ke Huhti 29, 2015 11:09 pm

Eihän kenellekkään ole talven aikana tullut vastaan ehjää oikean puoleista lokaria tälläiseen?

Naxxu
Viestit: 509
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naxxu » To Huhti 30, 2015 10:22 am

Minä ostin toissa kesänä juuri samanlaisen moottorin hundai merkillä ja siinä oli tarra tuon johtosarjan ympärillä kytkntä seuraava:
punainen = kaasutin (sähköinen polttoaine hana +12v)
valkoinen =sammutus (maa)
violetti = lataus DC (vaatii jännitteen säätimen mittarilla mitattuna yli 20V)
oranssi = lataus AC

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » To Huhti 30, 2015 11:12 pm

Kiitokset Naxxu. Sammutus ja polttoainehana testattu ja toimiviksi havaittu.

Orkkis virtalukon kanssa meni sormi suuhun. Yritin mittailla leikkurin johtosarjasta oikeaa kytkentää huonolla menestyksellä. Virtalukkoa aikani renkutettua sai startauksen kaapelit selville, mutta ns. virrat päällä tilaa en saanut toimimaan. Purin ja putsailin virtalukon (ja pähkäilin pitkään oikeaa osien järjestystä niiden levittyä pitkin tallin lattiaa), mutta eipä tuon toiminta muuksi muuttunut.

Kuva

Kuva

Aikani ihmeteltyäni aloin uskomaan, että tuo virtalukko toimii siten, että "virrat pois" -tilassa se on maadoittanut moottorin sammutuskaapelin, "virrat päällä" -tilassa se ei tee mitään ja "starttaus" -tilassa se yhdistää kaksi piuhaa. Olenko oikeassa? Ja tuohon pitäisi nyt sitten löytää sellainen virtalukko, joka ohjaisi myös bensahanaa "virrat päällä" -asennossa?


Yllättävän pieniääninen tämä moottori on, ei tunnu kaipaavan lisävaimenninta.

https://drive.google.com/file/d/0B_SjXj ... sp=sharing

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » To Huhti 30, 2015 11:19 pm

Tupla

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Pe Touko 01, 2015 11:36 pm

Vappapäivänäkin jäi vähän marsimiselta aikaa tallissa oleilulle :-)

Virtalukon kanssa päädyin pähkäilyjen jälkeen siihen, että orkkisvirtalukko saa kelvata jatkossakin. Sen sijaan päätin ratkaista bensahanan sähköprobleemin vaihtamalla valokytkimen 0-1-2 tyyliseksi. Eli katkaisijan ekasta napsusta menee virta bensahanalle ja toisesta napsusta menee virrat myös valoille. Tässä tuli kaksi kärpästä yhdellä iskulla, sillä asensin vekottimeen takavalon, joten katkaisijan piuhoitusta piti käydä ronkkimassa muutenkin. Aika hyvin muuten antaa valoa tuollainen 15 euron ja 15 watin ledivalo. Voi jatkossa vallata lisää peliaikaa päivään pimeydeltä :-)

Kaasuvaijeriinkin syntyi ratkaisu vain alkuperäisen vaijerinkuoren reitityksen muutoksella. Porasin lattiapeltiin ylimäärisen reijän, jotta vaijeri lähtee kaasuhanikalta suoraan taaksepäin, eikä koukkaamalla etukautta. Kaasun säätöalueen kanssa oli myös haastetta. Poraamalla moottorin päähän uuden kiinnitysreiän vaijerille homma tuli välttävästi kuntoon. Ihan tyhjäkäynnille asti ei säätö riitä, mutta se tuskin on suuri murhe. Vähän jäi myös tee-se-itse-kädenjälkeä, kun kaasuhanikka toimii nyt päinvastaiseen suuntaan verrattuna alkuperäiseen.

Päivän puuhastelut valokuvien muodossa alla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Sitten huomisen murheisiin. Latausta en uskaltanut vielä kytkeä... Puuilon sivuilta löytyi seuraava ohje lataukseen:

Kuva

Mitä minun pitäisi tuosta ymmärtää? Naapurin fiksu nuori diplomi-insinööri sanoi, että 4 ohmin vastus väliin ja sitten DC kaapeli kiinni akkuun. Meneekö noin, vai pitääkö löytää jostain "älyä" väliin, eli jonkinlainen ohjain, joka pätkii ja säätelee latausta? Vinkkejä kiitos!

unique
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja unique » La Touko 02, 2015 9:44 am

Yleensähän ne on kytketty suoraan akkuun ilman kummempia älyjä. Tuo taulukko kertoo mitä sieltä pitäisi irrota milläkin kuormalla.

Itse kytkisin tuon violetin akkuun suoraan ilman mitään vastuksia.

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Su Touko 03, 2015 10:22 pm

Soitin vielä varmuuden vuoksi tutulle sähköinssille ja kysyin hänen mielipiteen aiheesta. Sanoi (tai siis ymmärsin häneen puheestaan), että vaihtovirralla ei voi suoraan ladata akkua, joten pitää valita tasavirta ja kytkennän jälkeen (tai ennen sitä vastuksen kanssa) mitata missä jännite heiluu ja jos ei kiipeä yli 14 ja osat, niin homma ok. Kytkin violetin kiinni akkun, tyhjäkäynnillä näytti vähän päälle 12 volttia napojen välillä ja kierroksilla karvan alle 13 volttia. Eli ei ainakaan liian korkealle jännite kiivennyt. Lataako sitten riittävästi, se ratkeaa aikanaan.

Eilen ehdin sorvin ääreen suurentamaan hihnapyörän akselin reiän tuumaiseksi ja tekemään puoli summassa shimmejä hihnalinjan hakua varten. Tänään pääsi sitten nauttimaan aamupäivän auringonpaisteesta kiilauraa viilaillessa. Tehdyillä shimmeilläkin onnistui hihnan linjaus, noin 20 mm piti laittaa siimapapyörän yläpuolelle tavaraa. Isoin shimmi on sillä kuuskantti, että huonoille terille hydraulinipat ovat hyviä sorvausaihioita :-)

Jonkinlaisen kiinnikkeenkin väkästelin alkuperäiselle bensatankille, joten tänään pääsi ajamaan ensimmäisen lenkin. Vaihteet toimii, tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla jaksaa kiivetä kaikki tontin rinteet isoimmalla vaihteella ja jarrukin toimii tasaisella, mutta alamäessä ei. Jarrulevy kyllä kävi pirun kuumana alamäkijarrutuksen testauksen jälkeen, eli toimii, mutta liian tehoton jo alkujaan?

Leikkuupää odottelee hiekkapuhaltimen kompuran remppaamista, joten oikeastaan takakatteen kiinnityksen rakentelu on ainut mitä tähän voi enää tällä erää väkästellä.

Kuva


Kuva


Kuva

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Su Touko 03, 2015 10:32 pm

Tupla

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » La Kesä 06, 2015 3:32 pm

Leikkuupöytä putsattu, hitsattu, maalattu ja asennettu paikoilleen, joten tämä tarina eteni eilen lopultakin täysmittaiseen koeleikkaukseen

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraaviin asioihin kiinnitin koeleikkauksessa huomiota:

+ Voimaa on riittävästi, ei tarvitse läheskään täydellä kaasulla ajaa

+ Kohtuu hiljainen

+ Hyvä leikkuujälki

+ Silmä tottunut perän ulkonäköön ilman takakatetta

+ Taivaanvanhat remmit eivät luistaneet
-> jos tilanne ei muuksi muutu, niin tähän hätään en uusia taida hankkiakkaan

Hiukan pitemmässäkin "nurmikossa" piti koeponnistaa :)

Kuva


+ Paikkavaahto on lopettanut renkaiden tyhjentymisen

- Vaihteisto takkuaa satunnaisesti ykköseltä tai kakkoselta pakille vaihdettaessa -> tuntui että erityisesti täyslinkku oikealle oli pahin tilanne, eli vika lienee vivustossa, eikä laatikossa?

- Kohtuu herkästi tuolla jää jumiin, pöytä olisi hyvä pystyä nostamaan -> pitää rakantaan nostovivusto tai sattuisiko kennelläkään olla varaosaleikkurista myydä halvalla jotain tämän tyylistä syseemiä?

Kuva


- Virtalukko kiukuttelee

- Kaasuvivusta ei saa ryyppyä päälle -> pitää kaasuvivun päästä katsoa kuinka saisi suuremman liikkeen aikaiseksi

ketsa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 10:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ketsa » Su Elo 23, 2015 2:31 pm

Kesän mittaan on koneella sen verran pärtsäilty mailla menemään, että tässä rojektissa kohdassa lessons learnt...

- Virtalukko tuli vaihdettua normi tarvikemalliin, josta saadaan virrat päälle bensahanaan ja starttaus. Sammutuksen asensin valokatkaisijaan. Olisi säästynyt aikaa, kun olisi tehnyt heti alkuunsa homman näin.

- Starttimoottorin virta releen kautta oli huono idea, kärjet hitsaa kiinni hyvin äkkiä. Tälläisen asentamisen jälkeen on toiminut murheetta http://www.motonet.fi/fi/tuote/386067/Solenoidi-12V150A

- Alkuperäisen kaasuvivun toimintasuunta oli päinvastainen kuin mitä uudessa moottorissa pitää olla. Lopulta kyllästyin ja rakensin uuden hanikan rungon nivelen kohdalle nurkissa olleesta tarvikemallin lämmityslaiteen hanan säätövaijerivipu -systeemistä.

- Vaihteisto toimii paremmin, kun kaikki vivuston osat on tiukasti kiinni ja säädin alueen siten, että pakkille vedettäessä vipu ei kopsahda kiinni vivun uran alareunaan. Jonkin verran vaihteisto meni kankeammaksi eilen parin tunnin ajon loppupuolella, eli kannattaa aloitaa leikkuu nurkista ja kiertää lopuksi isoa kenttää.

- Pari teränpidintä meni rikki. En tiedä onko koneen kuljettajat osuneet johonkin, vai hajosiko vanhuutaan, kun sen verran olivat hapettuneet. Jälkikäteen kun tajusin kuinka halpoja pitimet olivat, niin olisi kannattanut uusia jo leikkuupöytää remontoidessa. Jälkikäteen vaihdettuna piti uusia kiilat ja terätkin...

- Leikkuupöydän nostovipu tuli lopulta ostettua uudemmasta purkukoneesta. Olisi voinut ostaa jo alkukesästä... Tosin nyt pitää ajot suunnitella siten, että kiertää puskia ja puita aina vastapäivään, eli melkein pitäisi olla jonkinlainen koneenkuljettajan tutkinto suoritettuna :-)

- Etuvalon olisi voinut asentaa takaisin virtalukkoremontin jäljiltä. Ehti eilen pimeys laskeutumaan teräremontin jälkeisessä koeajossa :-)


Kuva

Kuva


Summa-summarun: Jos omalle työlleen ei laske mitään arvoa, niin uskon, että vanhaan koneeseen sijoitetulle rahalle saa hyvin vastinetta. Ainakin tuo kone näkyy mailla olevan useammin ajossa, kuin huomattavasti uudempi Stiga Villa. 11v tyttäreni tosin totesi linkkukoneen liian raskaaksi ja huristelee mieluummin Villalla ja hyvä niin, ei tarvitse penkkien säätöjä ruuvailla 8)

Jope 6
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 01, 2020 4:56 pm
Viesti:

Re: Stiga Park 2000e (vm.-75 => -82) huoltorojekti

Viesti Kirjoittaja Jope 6 » La Touko 02, 2020 6:47 pm

Jope 6
Stiga park 2000e ride-on-c
Tietääkö kukaan mistä saa ketjut ja rattaat, tasaus pyörästössä 5 pultilla oleva ratas, olisi tärkeä saada?

Jope 6
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 01, 2020 4:56 pm
Viesti:

Re: Stiga Park 2000e (vm.-75 => -82) huoltorojekti

Viesti Kirjoittaja Jope 6 » La Touko 02, 2020 8:55 pm

Jope 6
Kevät kiireessä tuli virhe! Kolmella pultilla takaratas on
Näköjään kiini. Tietäskö kukaan mistä sais takarattaan? Se vanha taitaa olla 42 piikkinen. 🤔

Superdexta-64
Viestit: 1496
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Stiga Park 2000e (vm.-75 => -82) huoltorojekti

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 » Su Elo 02, 2020 1:28 am

Jatketaas vanhaa ketjua. Melkein sama kone itselläni ja vikana on vedon puute, pysähtyi kesken leikkuun ilman varoituksia. Kone käy ja pyörittää akselia josta remmillä vaihdelaatikolle. Laatikosta menee ketjulla takarattaalle jossa tasauspyörästö.

Ensin olin varma että hihna on kulunut ja vaihdoin uuden, ei vaikutusta, vasta tämän jälkeen älysin katsoa ketjua joka lähtee laatikolta taka-akselille ja se siis pyörii. Vika ilmeisesti tasauspyörästössä? Takarataskin siis pyörii mutta voima ei siirry jostain syystä akselille. Ennen kuin pääsen avaamaan niin onko tietoa mikä noissa yleensä hajoaa? Onko nuo alumiini osat kiiloilla akseliin kiinni, olisko mennyt kiilat sileeksi? Toinen mitä mietin niin voiko tulla yhtäkkiä välystä niin että rattaat eivät kohtaa murikan sisällä?
Ford 6610 -88

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Brittimotoristi, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], satunnainen, sladiaattori, TunturiPappa ja 29 vierailijaa