Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Valmet 363
Viestit: 120
Liittynyt: 02.02.2014, 20:45
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 » 26.03.2020, 12:07

Tätä tietoa oottanut parikymmentä vuotta,, kolmitie venttiilillä paineen kääntö taka orbille,(mekaaninen hyllyssä)
letkutus sylinterille, jossa kolmitie jutska,, hyllyssä kolmitie jutska jossa hauli sisällä,paineen tullessa sulkee yhden linjan,
onko tämä osa painevaste venttiili? Toimisko minun pähkäilyllä?

Harjoittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 23.01.2020, 23:28
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija » 27.03.2020, 00:38

Tämä homma ratkaistu. Kiitoksia kaikille jeesistä! :D

Laitoin toistaiseksi tulpan takaorbin painelinjaan ja etuohjaus lähti taas pelaamaan.
Tässähän kävi kuten juuri niin viisaat edellä neuvoi:
Kun takaorbiin ei kosketa, niin etuorbille menevä paine karkasi takaorbin kautta tankkilinjaan.
Kyse siis oheiseen orbitolin kaavioon punaisella merkitystä asennosta.
https://www.dropbox.com/s/8uu51kkfl5eh0 ... o.jpg?dl=0

Täytyy muutella venttiilit ja T-haarat, kuten edellä neuvottiin. Tuon lisäksi vielä käyttöjarrun virittely taakse ja ohjauspyörä paikalleen, niin takahallintalaitteisto on valmis :D

Bj Andy
Viestit: 1538
Liittynyt: 10.06.2010, 20:26
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy » 28.03.2020, 09:55

Kolmitieventtiili jolla vaihdetaan painelinja, kumpaa orbia syötetään. Paluut t-haaralla yhteen. Taka ohjauksen a ja b linjat T-haaralla rinnan.

Tuota olemassa olevaa 6/2 venaa voi kyllä käyttää mutta nyt se on väärässä paikassa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa

Valmet 363
Viestit: 120
Liittynyt: 02.02.2014, 20:45
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 » 28.03.2020, 14:45

Siis pelkät t-haara sylinterin päässä riittää, orbit itessään estävä paineen menevän orbilta toiselle,paineen alanen ohjaa sen sylinterille,paineeton sulkee sen letkulinjan sylinterille,,.

Harjoittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 23.01.2020, 23:28
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija » 28.03.2020, 15:08

Valmet 363 kirjoitti:
28.03.2020, 14:45
Siis pelkät t-haara sylinterin päässä riittää, orbit itessään estävä paineen menevän orbilta toiselle,paineen alanen ohjaa sen sylinterille,paineeton sulkee sen letkulinjan sylinterille,,.
Pumpulta tulevaan linjaan pitää kuitenkin laittaa venttiili, jolla valitaan kummalle orbisonille paine ohjataan. Muuten paine karkaa ”ei käytössä” -olevan orbin kautta tankkilinjaan, kuten minulle kävi.

Aattelin hyödyntää pumppulinjaan tuon 6/2-venttiilin tulppaamalla siitä ylimääräiset reiät. Sähköisten 1/2”-kokoisten 3/2-venttiilien hinnat liikkuvat parin sadan euron kieppeillä. Mikähän niissäkin maksaa? 6/2-venttiiliä saa halvimmillaan reilusti alle satasella.

Bj Andy
Viestit: 1538
Liittynyt: 10.06.2010, 20:26
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy » 28.03.2020, 16:29

Harjoittelija kirjoitti:
28.03.2020, 15:08
Valmet 363 kirjoitti:
28.03.2020, 14:45
Siis pelkät t-haara sylinterin päässä riittää, orbit itessään estävä paineen menevän orbilta toiselle,paineen alanen ohjaa sen sylinterille,paineeton sulkee sen letkulinjan sylinterille,,.
Pumpulta tulevaan linjaan pitää kuitenkin laittaa venttiili, jolla valitaan kummalle orbisonille paine ohjataan. Muuten paine karkaa ”ei käytössä” -olevan orbin kautta tankkilinjaan, kuten minulle kävi.

Aattelin hyödyntää pumppulinjaan tuon 6/2-venttiilin tulppaamalla siitä ylimääräiset reiät. Sähköisten 1/2”-kokoisten 3/2-venttiilien hinnat liikkuvat parin sadan euron kieppeillä. Mikähän niissäkin maksaa? 6/2-venttiiliä saa halvimmillaan reilusti alle satasella.
Jep. Toinen vaihtoehto on käyttää yhtä hydelinjaa perästä, kuten tuolla jo mainittiinkin.

Tai ainankin niin että virrattomana toimii etu ohjaus.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa

Harjoittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 23.01.2020, 23:28
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija » 28.03.2020, 17:23

Bj Andy kirjoitti:
28.03.2020, 16:29
Harjoittelija kirjoitti:
28.03.2020, 15:08
Valmet 363 kirjoitti:
28.03.2020, 14:45
Siis pelkät t-haara sylinterin päässä riittää, orbit itessään estävä paineen menevän orbilta toiselle,paineen alanen ohjaa sen sylinterille,paineeton sulkee sen letkulinjan sylinterille,,.
Pumpulta tulevaan linjaan pitää kuitenkin laittaa venttiili, jolla valitaan kummalle orbisonille paine ohjataan. Muuten paine karkaa ”ei käytössä” -olevan orbin kautta tankkilinjaan, kuten minulle kävi.

Aattelin hyödyntää pumppulinjaan tuon 6/2-venttiilin tulppaamalla siitä ylimääräiset reiät. Sähköisten 1/2”-kokoisten 3/2-venttiilien hinnat liikkuvat parin sadan euron kieppeillä. Mikähän niissäkin maksaa? 6/2-venttiiliä saa halvimmillaan reilusti alle satasella.
Jep. Toinen vaihtoehto on käyttää yhtä hydelinjaa perästä, kuten tuolla jo mainittiinkin.

Tai ainankin niin että virrattomana toimii etu ohjaus.
Kyllä vain. Mietin myös perän hydr.linjan, mutta sen käyttäminen taitaa vaatia paineen alennusta. Ja noille lähdöille on toki muutakin käyttöä.

Tein venttiilin ensimmäisen kytkennän arvaamalla ja väärinpäinhän se meni (kuten luonnollisesti menee joka ikinen kerta jos on pienikin mahdollisuus epäonnistua). Sitten loppui letkun mitta kesken ja venttiili jäi väärinpäin. No nyt sen saa onneksi helposti käännettyä, kun muutan sen paikkaa. Hampaat irvessä sai rattia käännellä ilman hydrauliikan avustusta. Inhottava ajatus, että venttiilin sähköt ja etuohjaus pettäisi kesken ajon hankalassa paikassa tai kovassa vauhdissa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Cummins, Google [Bot], JKAVS, Kimmy, m.jaskari, Masinisti2, Okaho, teemuk, tristam ja 58 vierailijaa