Tyhmällä laturilla lataaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Refyn kytkennästä.
Vähän ihmettelin myös, mutta sitten oletin että kuvassa näkyvä punainen "hauenleuka puristin" ja paksu punainen (ja musta) kaapeli ovat apukäynnistyskaapeleihin kuuluvia, siis jännitteettömiä.

Tai sitten pitäisikö noiden ceetekkien olla mekaanisesti kiinnitetty alustaan, ehkä ovatkin?
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Refy »

mauri kirjoitti:Refyn kytkennästä.
Vähän ihmettelin myös, mutta sitten oletin että kuvassa näkyvä punainen "hauenleuka puristin" ja paksu punainen (ja musta) kaapeli ovat apukäynnistyskaapeleihin kuuluvia, siis jännitteettömiä.

Tai sitten pitäisikö noiden ceetekkien olla mekaanisesti kiinnitetty alustaan, ehkä ovatkin?
Juu, apukaapelit on lattialla ja laturit on kiinni alustassa. Puskurin alta tulee defan tarvikkeilla syöttö kaksoispistorasiaan jossa ctekit kiinni. Jos Victronin invertteri hajoaa matkalla, pannaan hengityskone ctekin tilalle ja pannaan aggregaattisyöttö ulkoa ensihätään.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja avensi »

Mulla oli älylaturi, joka ei ladannu auton akkua kun oli vain 11,5v.
No ei auttanu kun heittää uusi laturi roskiin ja soittaa kaveri antamaan lisävirtaa .
Sen jälkeen en ole hommannu kun tavallisen peltikuorisen laturin, jossa ei ole tyhmää älyä !
Tyhmä laturi oli benton .
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja V361 »

Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Keltainen Matti automaattisulakkeella on oiva peli vielä tänäänkin. Kuva Nimellisvirta on se 4A, mutta tarpeen tullen siitä irtoaa 2-3x määrä. Automaattisulakkeen ansiosta on käytetty apukäunnistiminenä kaksipyöräisille ja kokeiltu jopa autolle, tosin silloin naksahtaa se sulake.

Asuntovaunuun tai autoon sopii älylaturi kuitenkin paremmin, matti keittelee akusta mehut ulos jos koko talveksi jättää päälle.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Meikäläinen ei ole kaupallisiin akkulatureihin koskaan ollut tyytyväinen. Varsinkin nämä akun pilaajat automaattilauturit on olleet suuri pettymys. Akkulaturi on sähköpuolen ehkä helpoin rakennettava. Kouluaikaan käämin myös muuntajat itse, koska sillon ei riittävän tehokkaita muuntajia saanut kohtuulliseen hintaan ja niiden jännitteet ei oikein sattuneet.
Suurin ongelma on se, ettei latausvirtaa saa riittävän suureksi ja samalla myös latausjännitteet jää alas.
Nyt viimeisin on 20A jänniteregulaattori 13,8V jännitteellä ja tämä on 24v muuntajan ja 50A tasurin perässä.
Ei hirveästi kiinnosta jotain tarktorin akkua alkaa jollain 2A virralla lataamaan kun monesti akku on saatava vähintään käynnistyskuntoon tai ladattua täydeksi päivän kestävän mökkireissun yhteydessä.
Tuollaisen automaattilaturin perässä akku saattaa hyvällä onnella kestää sen 5 vuotta, mutta omatekemällä lähes poikkeuksetta 15-20 vuotta.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

V361 kirjoitti:Kyllä Mattia vielä löytyy...
http://www.akkupojat.fi/Tuotteet/Akkula ... 96601.html
Niimpä näkyy. Valmistajana on nyt salolainen (oikeastaan Halikko) ElLego. Lienee hankkineet "brändin" ja tuotteen valmistusoikeudet Muuntolaitteelta.
Laitteessa (S malli) on elvytysnappi jolla saadaan kovinkin tyhjentyneen akun lataus alkamaan. Tämä oli myös alkuperäisessä Muuntolaitteen Matin S versiossa.
Olen tavannut ElLegon muita tuotteita ihan vaativissakin kohteissa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei hirveästi kiinnosta jotain tarktorin akkua alkaa jollain 2A virralla lataamaan kun monesti akku on saatava vähintään käynnistyskuntoon tai ladattua täydeksi päivän kestävän mökkireissun yhteydessä.
Kunnossa olevaa ja ilman seisonta-ajan kuluttajia olevaa akkua ei tarvi latailla ajojen välillä, jos ajot alle puolen vuoden välein ja sillon ajo pitempikestoinen, että ehtii latautua täyteen ajon aikana.

Nykykoneet siitä huonoja, että päävirtojen katkasu ei katkase kaikkia älylaatikoita, ja ne syö akun tyhjäksi muutamassa kuukaudessa, ja niissä nuo älylaturit toimii. Jos ei ole ylläpitolatauksessa, niin sillon kyllä vaatii järeän laturin/apukäynnistäjän, että saa koneen käyntii nopeasti.
Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Benton mullakin ekana hajosi. Matin jälkeen.
Eli se mun Matti olikin vähän fiksumpi kuin pelkkää virtaa lykkäävä.
Mitä nyt mun kannattaa laittaa kun:
Akku on aika pieni, 12v virrantarve pientä maasähkön ulkopuolella. Auton oma laturi ei lataa hupiakkua.
Vissin älylaturin kannatus täällä on suurinta. Minkä amppeerinen/sorttinen on sopiva?
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Refy »

Refy kirjoitti:
mauri kirjoitti:Refyn kytkennästä.
Vähän ihmettelin myös, mutta sitten oletin että kuvassa näkyvä punainen "hauenleuka puristin" ja paksu punainen (ja musta) kaapeli ovat apukäynnistyskaapeleihin kuuluvia, siis jännitteettömiä.

Tai sitten pitäisikö noiden ceetekkien olla mekaanisesti kiinnitetty alustaan, ehkä ovatkin?
Juu, apukaapelit on lattialla ja laturit on kiinni alustassa. Puskurin alta tulee defan tarvikkeilla syöttö kaksoispistorasiaan jossa ctekit kiinni. Jos Victronin invertteri hajoaa matkalla, pannaan hengityskone ctekin tilalle ja pannaan aggregaattisyöttö ulkoa ensihätään.
Tuossa vähän selvempi kuva.

Kuva
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tjsal kirjoitti:Benton mullakin ekana hajosi. Matin jälkeen.
Eli se mun Matti olikin vähän fiksumpi kuin pelkkää virtaa lykkäävä.
Mitä nyt mun kannattaa laittaa kun:
Akku on aika pieni, 12v virrantarve pientä maasähkön ulkopuolella. Auton oma laturi ei lataa hupiakkua.
Vissin älylaturin kannatus täällä on suurinta. Minkä amppeerinen/sorttinen on sopiva?
Hinnat näyttää olevan niin että nykyaikaisen älylaturin saa halvemmalla kuin matkailuvaunukäyttöön tehdyn Matin. Mattia saa ainakin 7 ja 10 A; 12 V malleina. Eri merkkisiä älylatureita löytyy pienemmillekin virroille.

Kyllä perinteistä vesitettävää lyijyakkua voi hyvin tuolla automaatti-matilla edelleenkin ladata, kuten kymmeniä vuosia on jo ladattukin. AGM- akut on herkempiä, joten varmaan älylaturi olisi parempi, jos vaan löytää kunnollisen ja kestävän. Matti näyttäisi (painosta päätellen) edelleenkin olevan 50 Hz muuntajalla tehty, eikä hakkurilla.

Kovin kuulostaa tänne kirjoittaneilla olleen huonoja(kin) kokemuksia noista älylatureista, itselleni en sellaista (onneksi?) ole hankkinut. Lukuisista erilaisista AC/DC muuntimista (läppäripowereista - ammattikäyttöjen 6 V/1 A - 48 V/100 A virtalähteisiin) olen kyllä tarvittaessa latureitakin modifioinut.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Refylle. Kiitos uudesta kuvasta, selvensi asiaa. Tänne tulen joskus kirjoitelleeksi, tai ainakin ymmärtäneeksi väärin ja liian hätäisesti. :oops:

Eilisestä kirjoituksestani sai ehkä sen käsityksen, että olisin nähnyt alkuperäisessä kuvassa olevan huomautettavaa. Näin ei ollut kuin hetken, sitten ymmärsin kyseisten irtokaapelien olevan apukäynnistyskaapeleita ja niiden sijoittelusta ei syytä huoleen. Ctek-laturitkin ovat kiinnitetty, kuten arvelinkin.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja m_kane »

jake74 kirjoitti:
m_kane kirjoitti:Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
mulla on joku halppismalli ja siinä on talvitoiminto erikseen napista valittemalla
Onhan niissä lähes kaikissa, mutta ei se taida jännite yli 14.5v nousta missään mallissa.
Belarus 825 turbo shitbox
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja 429 »

m_kane kirjoitti:
jake74 kirjoitti:
m_kane kirjoitti:Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
mulla on joku halppismalli ja siinä on talvitoiminto erikseen napista valittemalla
Onhan niissä lähes kaikissa, mutta ei se taida jännite yli 14.5v nousta missään mallissa.
Ctek Polarissa maksimi on 15.8V.
KyrmyNiska
Viestit: 1122
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2012 9:19 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja KyrmyNiska »

Entäs lipeäakun lataaminen? Ei käy normilatureilla,vaan pitää olla omanlaisensa ja samassa huonetilassa ei saanut ladata lyijyakkuja jos lipeäakkuja ladataan,mistäpä 6v lipeäakulle tänäpänä laturi?
Siinä VOLVO veti,missä SCANIA vapis.
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja juha »

KyrmyNiska kirjoitti:Entäs lipeäakun lataaminen? Ei käy normilatureilla,vaan pitää olla omanlaisensa ja samassa huonetilassa ei saanut ladata lyijyakkuja jos lipeäakkuja ladataan,mistäpä 6v lipeäakulle tänäpänä laturi?
Jos akkutyyppi on tämä, niin voin tehdä. Montako kennoa?
Kuva
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

KyrmyNiska kirjoitti:Entäs lipeäakun lataaminen? Ei käy normilatureilla,vaan pitää olla omanlaisensa ja samassa huonetilassa ei saanut ladata lyijyakkuja jos lipeäakkuja ladataan,mistäpä 6v lipeäakulle tänäpänä laturi?
Oletan että nyt on kysymys NiFe akuista.
Näitähän käytetään kohteissa joissa vaaditaan hyviä sähköisiä ja muitakin ominaisuuksia. Haittapuolina lähinnä kallis hinta ja laaja jännitealue lataus-purkaus syklissä (1,4 - 1,0 V/kenno).

Kohteissa joissa olen ko akkuja tavannut on latauslaitteina käytetty normaaleja vakiojännite / vakiovirta käyrällä (UI) olevia tasasuuntaajia. Niillä akuilla oli latausjännitteeksi tehdas määritellyt 1,4 V/kenno. Kun kyseessä oli 24 V järjestelmät niin yksittäiskennojen määräksi valittiin joko 20 tai 19, jolloin lataustilanteessa täydellä akulla kuorma sai joko 28,0 tai 26,6 V. Jos kyseessä on 6 V systeemi niin ottaisin 5 kennoa ja latausjännitteeksi 7,0 V. Noilla kennomäärillä purkauksen loppujännitteellä 1,0 V/kenno saa kuorma siis 20; 19 tai 5 V. Akkua sinänsä voi purkaa alemmaksikin, varsinkin jos puretaan isolla virralla. Kennotyyppejä oli kyseisellä valmistajalla kolme erilaista, muistaakseni H; M ja L, niistä H on tarkoitettu suurivirtaisiin sovelluksiin ja L pienempiin pitkällä purkausajalla.

Noita akkuja ei tosiaan saa käyttää samoissa tiloissa, eikä huoltaa samoilla välineillä kuin lyijyakkuja. Huoltoa ne eivät paljon vaadi, kunhan pitää navat ja kannet puhtaina. Työläintä on elektrolyytin vaihto joka pitää tehdä 10 - 20 vuoden välein. Syynä on ilman hiilidioksidi [CO2] joka pilaa elektrolyytin joka on kaliumhydroksidin [KOH] vesiliuos.
Huom 1: NiFe akun varaustilaa ei voi päätellä elektrolyytin ominaispainosta, koska se ei muutu varaustilan mukaan.
Huom 2: Elektrolyytti on vahva emäs.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Onko muilla kokemusta matti automatic 10A/12v laturista. Tuossa tutun vaunussa tuollanen (ei tuo s-malli). Ainoastaan verkkojohto seinään ja kahdesta abicosta virta ulos.

Nyt oli käynyt niin, että akku tyhjä ja iso hämmennys. Paikalle päästyä purin koteloa, ja totesin että plus abicoperusliitin oli vain käynyt kuumana, ja tina oli poistunut piirilevyltä. Kahdella nastalla tuo abicoliitin on ollut juotettuna piirilevyyn. Sai nostaa vain pois.

Tinasin jalan piirilevyyn kiinni, laitoin kuoret kiinni, puristin johdoissa (1,5mm^2) olevia abicoa kireämmälle ja laitos seinään. Alkoi lataamaan ihan ok.

Laturin päässä abicot(siis nää on ne lattaliittimet, olisko se 6,3mm leveänä?) kovasti lämpeni, varmaan joku 70 astetta (poltti sormea heti kun koski)...

Jos yleismittarilla löytää mittaa akun navoilta jännitteen 12,52 V ja laturilta lähtöliittimistä 12,78V, tuntuu omaan otsalohkoon siltä että 1,5neliön johto on liian pieni...

Onko tuollanen 6,3mm abico lattaliitin ihan ok tuollasen nimellisen 10A virran kuljetukseen? Nykyisin myynnissä olevissa näyttää olevan ihan sama kytkentätapa.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

korpirampa kirjoitti: Ti Heinä 20, 2021 3:40 pm Onko tuollanen 6,3mm abico lattaliitin ihan ok tuollasen nimellisen 10A virran kuljetukseen? Nykyisin myynnissä olevissa näyttää olevan ihan sama kytkentätapa.
Ajoneuvoreleissä käytetään yleisesti samanlaista 6.3 mm lattaliitintä ja niissä kytkettävät virrat voivat olla 30 A luokkaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Juota ne kaapelit suoraan piirilevylle kiinni.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] ja 32 vierailijaa