Tyhmällä laturilla lataaminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Matkailuautostamme vm. -91 hajosi originaali Matti-laturi joku vuosi sitten.
Sen latausvirrasta ei ole muistikuvaa. Hommasin älylaturin tilalle. No se ei kauan toiminut. Uusi pitäisi nyt taas hommata.
Onko tavallinen laturi ilman älyä ok vielä nykyäänkin?
Hupiakkuna on edelleen normaali lyijyakku. 80ah kooltaan.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Eikait se sen tyhmempi ole kuin
ennenkään.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Laita molemmat. Aloitat latauksen vanhalla kunnon laturilla ja jatkat uudemmalla.
Älylaturit eivät yleensä rupea lataamaan liian tyhjäksi purettua akkua.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Se akun jänniteraja on ctekissä ainakin 2volttia, että alkaa lataamaan. Pari sekuntia apuvirtaa toisesta akusta tai jos älylaturissa on source mode, niin sillä hetki että jännite nousee yli sen 2V. Tämän jälkeen toimii normaalisti jos akku ehjä.

Vanhan mallin laturia en enää ostaisi. Sen jättäminen yksin pakkotilanteessa on jotenkin jännempää kuin älymallisen.

En tiedä mikä laturi alottajalta hajosi ja onko takuuta enää? Joissain ctekeissä jopa 5 vuoden takuu, mutta vaihtelee malleittain.
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
Belarus 825 turbo shitbox
Tjsal
Viestit: 849
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Tuo laturin erillinen käynnistäminen onkin meillä ollut ongelma. Matkailuauto oli omassa pihassa talvella johdon nokassa. Lämmitysenergia tuli maasähköstä ja pumpun pyöritys taas auton 12v systeemistä. No sähköt oli olleet poikki jossain välissä ja auto kylmänä. Akku täysin tyhjänä. Defan pieni ylläpitolaturi oli kyykyssä, vilkutti punaista kolmiota.
Vanha Matti oli tyhmä mutta jo vanha kun viimein hyytyi. Siksi ajattelin laittaa ihan simppelin vanhanaikaisen laturin autoon taas.
Miten ne muinoin olivat suunnitelleet? Jos jätti autonsa tai vaununsa talvehtimaan jonnekin campingalueelle, latasiko laturi vaan pitkiäkin aikoja "yli"? Vai oliko oletuksena että auton omistaja ravaa vähän väliä irroittamassa laturia akusta? Tai kuskaa akkua aina mukanaan kun lähtee vaunulle tai pois?
mauri
Viestit: 6687
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tjsal kirjoitti:Matkailuautostamme vm. -91 hajosi originaali Matti-laturi joku vuosi sitten.
Sen latausvirrasta ei ole muistikuvaa. Hommasin älylaturin tilalle. No se ei kauan toiminut. Uusi pitäisi nyt taas hommata.
Onko tavallinen laturi ilman älyä ok vielä nykyäänkin?
Hupiakkuna on edelleen normaali lyijyakku. 80ah kooltaan.
Se on varmaan ollut "Matti automatic" laturi jota aikoinaan suurin määrin asennettiin matkailuvaunuihin ja - autoihin, taisi olla vakiolaite monilla vaunuvalmistajilla.
Laite on sinänsä yksinkertaisin mahdollinen (ja helppo korjata), verkkomuuntaja + tasasuuntaussilta, lisättynä simppelillä elektroniikalla joka katkaisi latausvirran kun akunjännite nousi yli tietyn rajan ja kytki taas päälle jännitteen laskettua. Näitä oli eri versioita 7 ja 10 A muistaakseni.
Muuntolaite Oy:toiminta on lakannut vuonna 2001 (Efore Oyj osti kilpailijan). En tiedä onko tuotteiden valmistusoikeuksia myyty muualle.

Kyllä tuo laite aikanaan on ollut ihan kelvollinen ja varmaan niitä vieläkin on runsaasti käytössä. Nykyään vaan käytetään uudempaa hakkuritekniikka, lieneekö toimintavarmempaa?
Älylatureiden ominaisuus vaan tahtoo olla ettei lähde lataamaan ellei akussa ole edes vähän jännitettä, tällöin akkua/laturia pitää ensin vähän herätellä "tyhmällä" laturilla tai toisella akulla että lähtisi lataamaan.
Kyllä vanhan tekniikan latureilla voi akkua ladata, se äly vaan pitää olla lataajan päässä. Tosin perinteiset "vesitettävät" akut sietävät ylivarausta paremmin, niihin kun voi vettä lisätä. AGM ja Geeliakkuja (VRLA) en lataisi kuin pakkotilanteessa muilla kuin vakiojännite tai älylatureilla, suljettuun akkuun kun on vettä vaikea lisätä. Sama koskee nykyisin yleisiä "huoltovapaita" akkuja, jotka on periaatteessa perinteisiä, mutta niiden rakenteessa (lyijyseokset) on pyritty siihen että vettä ei elinaikana tarvitse (voi) lisätä, elinikä sitten onkin lyhyehkö.

Ja kuten m_kane tuolla kirjoitti. Matkailuvaunu ja muussa vastaavassa käytössä jossa akun lämpötila voi vaihdella vaikka välillä plus - miinus 30 Celsius astetta niin sen vakiojännitelaturin ulostulojännitteen pitäisi olla lämpötilakompensoitu.

Lopuksi nippelitietoa. Muuntolaite Oy:n tuotteissa esiintyy monesti nimi Matti. Firman perustaja ja pääomistaja oli Matti Kautto. Tehdas sijaitsi Vantaan Rekolassa.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Sillon ku mulla oli vielä vaunu, niin kyllä vein akun pois pitkän käyttämättömän jakson ajaksi. Latailin silloin tällöin täyteen. Kerran unohin vaunuun talveksi ja oli melkoinen haju vaunussa ku akku oli menny pa$kak$i. Ettei ollu tuo Matti jopa 4A, pitääpä tarkistaa kun nään, tuolla se jossain tallissa vielä piileskelee.
mauri
Viestit: 6687
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Se Matti 4 A ja 6/12 V oli varmaan aikoinaan yleisin jokaisen autotallin pikkulaturi.
Siinä perusmallissa ei ollut mitään automatiikkaa, vaan varausjännite riippui suoraan verkkojännitteestä.
Matkailuvaunu-käyttöön kehittivät sitten tuon Matti Automatik mallin. En muista oliko sitä 4 A versiona.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja 361 »

mauri kirjoitti:Se Matti 4 A ja 6/12 V oli varmaan aikoinaan yleisin jokaisen autotallin pikkulaturi.
Siinä perusmallissa ei ollut mitään automatiikkaa, vaan varausjännite riippui suoraan verkkojännitteestä.
Matkailuvaunu-käyttöön kehittivät sitten tuon Matti Automatik mallin. En muista oliko sitä 4 A versiona.
Oli 4 A versionakin ja pelkkä 12V. Sellainen löytyy vieläkin toimintakuntoisena. Vanhasta soliferin vaunusta aikoinaan jäänyt. Oranssit kuoret. Tuo 6/12V oli keltainen, sellainenkin on ollut joskus ..
mauri
Viestit: 6687
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja mauri »

Se varmaan vuonna 1973 ostamani 4 A; 6/12 V laturi oli sininen.
Se että menin sen aikoinaan vaihtamaan pariin ämpärilliseen mustaherukoita harmittaa vieläkin. :?
jiipee
Viestit: 10738
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pari keltaista Mattia (kiinteästi vain 12V akulle) tuli yhden romukuorman mukana. Olivat "elektronisen" bingopöydän virtalähteinä ja ruuvasin ne sieltä irti. Taitaa ainakin toinen olla vielä tallessa. Pyöreä 6/12 voltin punainen "Pallosalama" on jo mennyt kierrätykseen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja 361 »

mauri kirjoitti:Se varmaan vuonna 1973 ostamani 4 A; 6/12 V laturi oli sininen.
Se että menin sen aikoinaan vaihtamaan pariin ämpärilliseen mustaherukoita harmittaa vieläkin. :?
Juu vanhemmat oli vissiin sinisiä ja viimeiset myös? Nämä minun oli 80-luvulta.
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Vaaleensininen 6/12 V versio itellä. Miettinyt että laittaako kierrätykseen, mutta näyttäs tän keskustelun pohjalta siltä että ei...

Putkisulakkeen poltin, kun osu käpälät toisiinsa. Ja tuossa kiva kun virtanittari mukana. Noissa edullisissa älylatureissa ei ole mitään.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Refy »

Mulla on invatransitissa noin.

Kuva
JiiSPee
Viestit: 1924
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Refy kirjoitti:Mulla on invatransitissa noin.
Toivottavasti ei auto pala ja vakuutusetsivä löydä tuota kuvaa kun ei taida täyttää asennukset standardin vaatimuksia...
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja jake74 »

m_kane kirjoitti:Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
mulla on joku halppismalli ja siinä on talvitoiminto erikseen napista valittemalla
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Refy »

JiiSPee kirjoitti:
Refy kirjoitti:Mulla on invatransitissa noin.
Toivottavasti ei auto pala ja vakuutusetsivä löydä tuota kuvaa kun ei taida täyttää asennukset standardin vaatimuksia...
Kyllä sen sertifioitu autosähköliike teki. Sama firma tekee ambulanssien sähköjä.
Mikä tuossa kiikastaa mielestäsi?
luminpe1
Viestit: 1130
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Sininen Matti -laturi on täälläkin. 6/12 V ja 4 A.
Tämä vuosikymmeniä vanha laite toimii aina vaan. Mikään hakkurihärveli ei taatusti ole luotettavampi. Matin lisäksi on käytössäni ollut erimerkkisiä ja eritasoisia elektronisia latureita, jotka kuitenkin ovat luotettavuudeltaan olleet selvästi Mattia heikompia. Ctec sammui, seuraavasta matalajännitejohtimien muovipinnoite halkeili niin, että kuparisäikeet tulivat näkyviin, yhdestä pimeni latauksesta kertovat ledit, eräästä mallista diginäyttö lopetti toimintansa ja niin edelleen.
Takuuna niitä vaihdettiin, mutta ei tuo laatu ilahduta.
Matissa on lämpösulake. Oikosulkutilanteessa nuppi pomppaa ulos ja sen saa parin minuutin kuluttua painettua takaisin. Ja taas toimii.
Älä hävitä Mattia jos sellaisen omistat.
Paalari
Viestit: 2028
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Tyhmällä laturilla lataaminen

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Täälläkin oranssi Matti 4A 6/12V laturi. Jonkun kerran lattiallekkin pudonnut ja kuoret irvistää, mutta värkki toimii vaan.
Kaverina joku Einhelvetin 5kg mötikkä josta piuhojen muovikuoret murenee käsiin.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa