Tyhmällä laturilla lataaminen
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Tyhmällä laturilla lataaminen
Matkailuautostamme vm. -91 hajosi originaali Matti-laturi joku vuosi sitten.
Sen latausvirrasta ei ole muistikuvaa. Hommasin älylaturin tilalle. No se ei kauan toiminut. Uusi pitäisi nyt taas hommata.
Onko tavallinen laturi ilman älyä ok vielä nykyäänkin?
Hupiakkuna on edelleen normaali lyijyakku. 80ah kooltaan.
Sen latausvirrasta ei ole muistikuvaa. Hommasin älylaturin tilalle. No se ei kauan toiminut. Uusi pitäisi nyt taas hommata.
Onko tavallinen laturi ilman älyä ok vielä nykyäänkin?
Hupiakkuna on edelleen normaali lyijyakku. 80ah kooltaan.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Eikait se sen tyhmempi ole kuin
ennenkään.
ennenkään.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Laita molemmat. Aloitat latauksen vanhalla kunnon laturilla ja jatkat uudemmalla.
Älylaturit eivät yleensä rupea lataamaan liian tyhjäksi purettua akkua.
Älylaturit eivät yleensä rupea lataamaan liian tyhjäksi purettua akkua.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Se akun jänniteraja on ctekissä ainakin 2volttia, että alkaa lataamaan. Pari sekuntia apuvirtaa toisesta akusta tai jos älylaturissa on source mode, niin sillä hetki että jännite nousee yli sen 2V. Tämän jälkeen toimii normaalisti jos akku ehjä.
Vanhan mallin laturia en enää ostaisi. Sen jättäminen yksin pakkotilanteessa on jotenkin jännempää kuin älymallisen.
En tiedä mikä laturi alottajalta hajosi ja onko takuuta enää? Joissain ctekeissä jopa 5 vuoden takuu, mutta vaihtelee malleittain.
Vanhan mallin laturia en enää ostaisi. Sen jättäminen yksin pakkotilanteessa on jotenkin jännempää kuin älymallisen.
En tiedä mikä laturi alottajalta hajosi ja onko takuuta enää? Joissain ctekeissä jopa 5 vuoden takuu, mutta vaihtelee malleittain.
-
- Viestit: 3583
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Tuo laturin erillinen käynnistäminen onkin meillä ollut ongelma. Matkailuauto oli omassa pihassa talvella johdon nokassa. Lämmitysenergia tuli maasähköstä ja pumpun pyöritys taas auton 12v systeemistä. No sähköt oli olleet poikki jossain välissä ja auto kylmänä. Akku täysin tyhjänä. Defan pieni ylläpitolaturi oli kyykyssä, vilkutti punaista kolmiota.
Vanha Matti oli tyhmä mutta jo vanha kun viimein hyytyi. Siksi ajattelin laittaa ihan simppelin vanhanaikaisen laturin autoon taas.
Miten ne muinoin olivat suunnitelleet? Jos jätti autonsa tai vaununsa talvehtimaan jonnekin campingalueelle, latasiko laturi vaan pitkiäkin aikoja "yli"? Vai oliko oletuksena että auton omistaja ravaa vähän väliä irroittamassa laturia akusta? Tai kuskaa akkua aina mukanaan kun lähtee vaunulle tai pois?
Vanha Matti oli tyhmä mutta jo vanha kun viimein hyytyi. Siksi ajattelin laittaa ihan simppelin vanhanaikaisen laturin autoon taas.
Miten ne muinoin olivat suunnitelleet? Jos jätti autonsa tai vaununsa talvehtimaan jonnekin campingalueelle, latasiko laturi vaan pitkiäkin aikoja "yli"? Vai oliko oletuksena että auton omistaja ravaa vähän väliä irroittamassa laturia akusta? Tai kuskaa akkua aina mukanaan kun lähtee vaunulle tai pois?
-
- Viestit: 6687
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Se on varmaan ollut "Matti automatic" laturi jota aikoinaan suurin määrin asennettiin matkailuvaunuihin ja - autoihin, taisi olla vakiolaite monilla vaunuvalmistajilla.Tjsal kirjoitti:Matkailuautostamme vm. -91 hajosi originaali Matti-laturi joku vuosi sitten.
Sen latausvirrasta ei ole muistikuvaa. Hommasin älylaturin tilalle. No se ei kauan toiminut. Uusi pitäisi nyt taas hommata.
Onko tavallinen laturi ilman älyä ok vielä nykyäänkin?
Hupiakkuna on edelleen normaali lyijyakku. 80ah kooltaan.
Laite on sinänsä yksinkertaisin mahdollinen (ja helppo korjata), verkkomuuntaja + tasasuuntaussilta, lisättynä simppelillä elektroniikalla joka katkaisi latausvirran kun akunjännite nousi yli tietyn rajan ja kytki taas päälle jännitteen laskettua. Näitä oli eri versioita 7 ja 10 A muistaakseni.
Muuntolaite Oy:toiminta on lakannut vuonna 2001 (Efore Oyj osti kilpailijan). En tiedä onko tuotteiden valmistusoikeuksia myyty muualle.
Kyllä tuo laite aikanaan on ollut ihan kelvollinen ja varmaan niitä vieläkin on runsaasti käytössä. Nykyään vaan käytetään uudempaa hakkuritekniikka, lieneekö toimintavarmempaa?
Älylatureiden ominaisuus vaan tahtoo olla ettei lähde lataamaan ellei akussa ole edes vähän jännitettä, tällöin akkua/laturia pitää ensin vähän herätellä "tyhmällä" laturilla tai toisella akulla että lähtisi lataamaan.
Kyllä vanhan tekniikan latureilla voi akkua ladata, se äly vaan pitää olla lataajan päässä. Tosin perinteiset "vesitettävät" akut sietävät ylivarausta paremmin, niihin kun voi vettä lisätä. AGM ja Geeliakkuja (VRLA) en lataisi kuin pakkotilanteessa muilla kuin vakiojännite tai älylatureilla, suljettuun akkuun kun on vettä vaikea lisätä. Sama koskee nykyisin yleisiä "huoltovapaita" akkuja, jotka on periaatteessa perinteisiä, mutta niiden rakenteessa (lyijyseokset) on pyritty siihen että vettä ei elinaikana tarvitse (voi) lisätä, elinikä sitten onkin lyhyehkö.
Ja kuten m_kane tuolla kirjoitti. Matkailuvaunu ja muussa vastaavassa käytössä jossa akun lämpötila voi vaihdella vaikka välillä plus - miinus 30 Celsius astetta niin sen vakiojännitelaturin ulostulojännitteen pitäisi olla lämpötilakompensoitu.
Lopuksi nippelitietoa. Muuntolaite Oy:n tuotteissa esiintyy monesti nimi Matti. Firman perustaja ja pääomistaja oli Matti Kautto. Tehdas sijaitsi Vantaan Rekolassa.
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Sillon ku mulla oli vielä vaunu, niin kyllä vein akun pois pitkän käyttämättömän jakson ajaksi. Latailin silloin tällöin täyteen. Kerran unohin vaunuun talveksi ja oli melkoinen haju vaunussa ku akku oli menny pa$kak$i. Ettei ollu tuo Matti jopa 4A, pitääpä tarkistaa kun nään, tuolla se jossain tallissa vielä piileskelee.
-
- Viestit: 6687
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Se Matti 4 A ja 6/12 V oli varmaan aikoinaan yleisin jokaisen autotallin pikkulaturi.
Siinä perusmallissa ei ollut mitään automatiikkaa, vaan varausjännite riippui suoraan verkkojännitteestä.
Matkailuvaunu-käyttöön kehittivät sitten tuon Matti Automatik mallin. En muista oliko sitä 4 A versiona.
Siinä perusmallissa ei ollut mitään automatiikkaa, vaan varausjännite riippui suoraan verkkojännitteestä.
Matkailuvaunu-käyttöön kehittivät sitten tuon Matti Automatik mallin. En muista oliko sitä 4 A versiona.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Oli 4 A versionakin ja pelkkä 12V. Sellainen löytyy vieläkin toimintakuntoisena. Vanhasta soliferin vaunusta aikoinaan jäänyt. Oranssit kuoret. Tuo 6/12V oli keltainen, sellainenkin on ollut joskus ..mauri kirjoitti:Se Matti 4 A ja 6/12 V oli varmaan aikoinaan yleisin jokaisen autotallin pikkulaturi.
Siinä perusmallissa ei ollut mitään automatiikkaa, vaan varausjännite riippui suoraan verkkojännitteestä.
Matkailuvaunu-käyttöön kehittivät sitten tuon Matti Automatik mallin. En muista oliko sitä 4 A versiona.
-
- Viestit: 6687
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Se varmaan vuonna 1973 ostamani 4 A; 6/12 V laturi oli sininen.
Se että menin sen aikoinaan vaihtamaan pariin ämpärilliseen mustaherukoita harmittaa vieläkin.
Se että menin sen aikoinaan vaihtamaan pariin ämpärilliseen mustaherukoita harmittaa vieläkin.
-
- Viestit: 10738
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Pari keltaista Mattia (kiinteästi vain 12V akulle) tuli yhden romukuorman mukana. Olivat "elektronisen" bingopöydän virtalähteinä ja ruuvasin ne sieltä irti. Taitaa ainakin toinen olla vielä tallessa. Pyöreä 6/12 voltin punainen "Pallosalama" on jo mennyt kierrätykseen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Juu vanhemmat oli vissiin sinisiä ja viimeiset myös? Nämä minun oli 80-luvulta.mauri kirjoitti:Se varmaan vuonna 1973 ostamani 4 A; 6/12 V laturi oli sininen.
Se että menin sen aikoinaan vaihtamaan pariin ämpärilliseen mustaherukoita harmittaa vieläkin.
-
- Viestit: 1529
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Vaaleensininen 6/12 V versio itellä. Miettinyt että laittaako kierrätykseen, mutta näyttäs tän keskustelun pohjalta siltä että ei...
Putkisulakkeen poltin, kun osu käpälät toisiinsa. Ja tuossa kiva kun virtanittari mukana. Noissa edullisissa älylatureissa ei ole mitään.
Putkisulakkeen poltin, kun osu käpälät toisiinsa. Ja tuossa kiva kun virtanittari mukana. Noissa edullisissa älylatureissa ei ole mitään.
- Refy
- Viestit: 3840
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Mulla on invatransitissa noin.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Toivottavasti ei auto pala ja vakuutusetsivä löydä tuota kuvaa kun ei taida täyttää asennukset standardin vaatimuksia...Refy kirjoitti:Mulla on invatransitissa noin.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
mulla on joku halppismalli ja siinä on talvitoiminto erikseen napista valittemallam_kane kirjoitti:Älylaturi on pääsääntöisesti hyvä. Monissa halvemmissa vaan on ongelma, että ne pitää virran kytkemisen jälkeen vielä asettaa lataustilaan eri nappulasta. Ei sovellu siis kunnolla vaikka matkailuautokäyttöön.
Toinen huomioitava asia on, että kovemmilla pakkasilla niillä ei saa akkuun virtaa. Latausjännite pitäisi vaikka 20 asteen pakkasilla olla yli 15v että akkuun menisi jotain.
- Refy
- Viestit: 3840
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Kyllä sen sertifioitu autosähköliike teki. Sama firma tekee ambulanssien sähköjä.JiiSPee kirjoitti:Toivottavasti ei auto pala ja vakuutusetsivä löydä tuota kuvaa kun ei taida täyttää asennukset standardin vaatimuksia...Refy kirjoitti:Mulla on invatransitissa noin.
Mikä tuossa kiikastaa mielestäsi?
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 1130
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Sininen Matti -laturi on täälläkin. 6/12 V ja 4 A.
Tämä vuosikymmeniä vanha laite toimii aina vaan. Mikään hakkurihärveli ei taatusti ole luotettavampi. Matin lisäksi on käytössäni ollut erimerkkisiä ja eritasoisia elektronisia latureita, jotka kuitenkin ovat luotettavuudeltaan olleet selvästi Mattia heikompia. Ctec sammui, seuraavasta matalajännitejohtimien muovipinnoite halkeili niin, että kuparisäikeet tulivat näkyviin, yhdestä pimeni latauksesta kertovat ledit, eräästä mallista diginäyttö lopetti toimintansa ja niin edelleen.
Takuuna niitä vaihdettiin, mutta ei tuo laatu ilahduta.
Matissa on lämpösulake. Oikosulkutilanteessa nuppi pomppaa ulos ja sen saa parin minuutin kuluttua painettua takaisin. Ja taas toimii.
Älä hävitä Mattia jos sellaisen omistat.
Tämä vuosikymmeniä vanha laite toimii aina vaan. Mikään hakkurihärveli ei taatusti ole luotettavampi. Matin lisäksi on käytössäni ollut erimerkkisiä ja eritasoisia elektronisia latureita, jotka kuitenkin ovat luotettavuudeltaan olleet selvästi Mattia heikompia. Ctec sammui, seuraavasta matalajännitejohtimien muovipinnoite halkeili niin, että kuparisäikeet tulivat näkyviin, yhdestä pimeni latauksesta kertovat ledit, eräästä mallista diginäyttö lopetti toimintansa ja niin edelleen.
Takuuna niitä vaihdettiin, mutta ei tuo laatu ilahduta.
Matissa on lämpösulake. Oikosulkutilanteessa nuppi pomppaa ulos ja sen saa parin minuutin kuluttua painettua takaisin. Ja taas toimii.
Älä hävitä Mattia jos sellaisen omistat.
-
- Viestit: 2028
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Tyhmällä laturilla lataaminen
Täälläkin oranssi Matti 4A 6/12V laturi. Jonkun kerran lattiallekkin pudonnut ja kuoret irvistää, mutta värkki toimii vaan.
Kaverina joku Einhelvetin 5kg mötikkä josta piuhojen muovikuoret murenee käsiin.
Kaverina joku Einhelvetin 5kg mötikkä josta piuhojen muovikuoret murenee käsiin.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa