Kiinan diesel taukolämmitin?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

jussi_oulu kirjoitti: Pe Helmi 19, 2021 12:42 am
Juho M-P kirjoitti: To Helmi 18, 2021 7:45 pm
Pikkuvalmet kirjoitti: To Helmi 18, 2021 3:54 pm Tuossa valmiiksi koteloitu versio: https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-All-in ... SwEwdft72I
Mulla on just tämmönen tallissa. Ei tohon rahaan paljo viitsiny alkaa rakenteleen.

Ajatuksena että ton voi ottaa auton perälle mukaan kun menee mökille. Siellä sitten ulos teline ja mökin lattiaan/seinään läpiviennit ilmaletkuille
Oispa näppärä laite! Miten olet ilmaletkut aatellu tehdä ja läpiviennit?
Tuohon kun värkkäis esim gsm-ohjauksen niin aurinkosähkömökillä vois ehkä toimia etänä käynnistyskin.
edit: miten tuossa yhdessä kuvassa on asuntoauton sisällä? Pakokaasut??
Onhan siinä pakokaasuputki ja paloilman tuloputki, ihan kuin länsimaisissakin. Ne tietysi asennetaan ulkoilmaan johtaviksi.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lattiiaan/seinään 80mm reiät tulo/menoilmalle. Sitten vain mukana tulevalla letkulla vedot.

Pakoputkelle läpivienti lattiasta ulos(vaunussa). Niinhän ne asennetaan pakuihin yms.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Pakettiautoon asennuksessa lienee kaksi tapaa.

Sisälle asennettaessa ilma-aukkoja ei välttämättä tarvitse tehdä lainkaan. Yksi standardin mukainen aukko ulos, josta käsin ohjataan lämmittimen pakokaasut ja imuilma palotapahtumaan. Polttoaineputken läpivienti samaan, jos ei ole sisätiloissa omaa säiliötä.

Toinen tapa on asentaa lämmitin vaikka auton alle, jolloin tarvitaan vähintään yksi lämpimän ilman tuloputki sisätilaan. Vaihtoehtoisesti voi lisäksi ottaa raittiin ilman hieman lämmitettynä toisesta läpiviennistä sisältä.
Omassa retekeilyautossani se on tehty näin. Eberi auton alla ja sieltä pari putkiaukkoa sisätilaan. Näin tehden siitä tulee hiljaisempi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Juho M-P kirjoitti: To Helmi 18, 2021 7:45 pm
Pikkuvalmet kirjoitti: To Helmi 18, 2021 3:54 pm Tuossa valmiiksi koteloitu versio: https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-All-in ... SwEwdft72I
Mulla on just tämmönen tallissa. Ei tohon rahaan paljo viitsiny alkaa rakenteleen.

Ajatuksena että ton voi ottaa auton perälle mukaan kun menee mökille. Siellä sitten ulos teline ja mökin lattiaan/seinään läpiviennit ilmaletkuille
Miten jaksaa pitää lämpimänä tallia ja minkä kokoista? Miettiny karvalakki mallin masterin korvaajaksi. Tuossa ei ole käyntiääni niin kova, eikä käryytä. Noin 50m2 talliin laittaisin. Termostaatti ilmeisesti puuttuu.


Raktorissa kohta 2v ollu kiinan ilmalämmitin, eikä ole ongelmia ollut. Ainoastaan vika tilaa löi päälle kun akun kenkä oli niin huono ettei virta kulkenut, luulin ensin lämmittimen olevan rikki kunnes koko kone ei startannut tuon takia..
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Hiukka ihmettelen noiden laittamista tiloihin, missä kuitenkin seinäsähköä on. Tietysti jos on vain 1-vaihe käytettävissä niin silloin tietysti löpöllä. 5 kW löpölämmitin antaa lämpöä sisälle 4 kW hujakoilla, kun pakokaasut menevät pihalle. Aika simppelisti pystyy vaikka 3*16A syöttöön laittamaan tehovalvontareleen, joka katkaisee sähkölämmön siksi aikaa kun konekuorma vie kaiken tehon. Käyttökustannukset osaa jokainen itse laskea.

Mulla on tuommoinen 3kW ei-integroitu maalla taukotuvassa ollut pari talvea, kun on vain 12V aurinkopanelivirtaa.Toiminut on.
Esk0
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2014 10:10 pm
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Esk0 »

Minulla on ollut pari vuotta 8kw malli, tosin taitaa olla silti 5kw teho, tai sitten en osaa säätää sitä, lämmittää n.40m2 kevyesti eristettyä liiteriä, noin -25 ulkona niin sisällä +5, nollan tietämillä minimi on n. +10 laitteen säätimessä minimi on +8 , mutta se kun ei osaa sammuttaa itseään niin minimi teholla lämpö nousee yli pyydetyn, on siinä myös ajastin mahdollisuus, mutta se toimii vain kerran. Nyt siihen tuli vika, polttoainepumppu ei pumppaa riittävästi, täysiteho putosi, on n.1500w ja sammuu välillä, uusi pumppu tilattu (15€), toivottavasti auttaa..
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Pikkuvalmet kirjoitti: To Helmi 18, 2021 3:54 pm Tuossa valmiiksi koteloitu versio: https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-All-in ... SwEwdft72I
Kyllä tuo on tiedossa, mutta kun tuon omani tilasin niin tuota mallia ei ollut saatavilla. Ja sitten tuo perusmalli mahtuu tuohon matka-auton "poteroon" jossa nykyinenkin webasto on.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

8 kw tuli postissa tallin lämmittimeksi.
En vaan tiijä kun samasta tilasta otetaan ilma ja puhallus että miten lie käy...
Savut kyllä ohjataan pihalle.
Oli tarkotus lämmittää 10 asteeseen kellaria ja käytävää,sitten laittaa ovi auki pajan puolelle tarvittaessa lämmittämään autoremontissa.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

rokkimatti kirjoitti: To Syys 23, 2021 7:49 pm En vaan tiijä kun samasta tilasta otetaan ilma ja puhallus että miten lie käy...

Mikä tässä on ongelma?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aika tiivis pitää olla lämmitettävä tila jotta ongelmia syntyisi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Eipähän se tiivis tila ole,sanotaanko näin että sokkeloinen.
Riittääkö se pöhisemään tallin puolelle lämpöä kellarin ja käytävän kautta ,sitä ei vielä tiedä.
Nosturin puoli pidetään "kylmiltään" eikä siellä juuri talvella ilma vaihdu.
Ovat siis samaa talli kompleksia,eri tasossa vain.
No tottahan se nousee lämmin ylemmäksi pajan puolelle kun nostetaan puhallusta ja pyyntöä.
Oli oma ajatus että haarotetaan pariin suuntaan putkea myöten lämpö,sehän nyt ei sitten tallin omistajalle käyny
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
jompsa
Viestit: 371
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Jos siitä lämmöstä menee 10 rosenttia pakoputkesta ulos niin sähköllä lämmittäminen ei ole yhtään kalliimpaa.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Saapihan sen pakosuolenkin kierättee ympäri pajaa ennen seinän läpi viemistä ni saa viimesetkin lämpimät sisään.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja C20 »

jompsa kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 4:14 pm Jos siitä lämmöstä menee 10 rosenttia pakoputkesta ulos niin sähköllä lämmittäminen ei ole yhtään kalliimpaa.
Näin maallikkona äkkiä tuumien, taitaa olla liki puolet mitä putkesta ulos menee, ei siinä pienessä pakoputkessa kauaa kättä pidä verraten siihen lämpöä puhaltavan lämpöputken edessä.
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Tätä hyötysuhdetta on pohdittu näköjään tällä palstalla jo 2006, en viitsi linkittää kun sielläkin oli mutuveikkaukset 50 tai 100 %. Linkkiä en nyt löydä, mutta länsimaisissa kuitenkin hyötysuhde autokäytössä yli 80%.
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja RS »

Urpo kirjoitti: La Syys 25, 2021 7:33 am Tätä hyötysuhdetta on pohdittu näköjään tällä palstalla jo 2006, en viitsi linkittää kun sielläkin oli mutuveikkaukset 50 tai 100 %. Linkkiä en nyt löydä, mutta länsimaisissa kuitenkin hyötysuhde autokäytössä yli 80%.
Ilman linkkiä lähdeaineistoon tämä on samanlaista mutua,kun noi kaikki muutkin arviot hyötysuhteesta.
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

RS kirjoitti: La Syys 25, 2021 9:48 am
Urpo kirjoitti: La Syys 25, 2021 7:33 am Tätä hyötysuhdetta on pohdittu näköjään tällä palstalla jo 2006, en viitsi linkittää kun sielläkin oli mutuveikkaukset 50 tai 100 %. Linkkiä en nyt löydä, mutta länsimaisissa kuitenkin hyötysuhde autokäytössä yli 80%.
Ilman linkkiä lähdeaineistoon tämä on samanlaista mutua,kun noi kaikki muutkin arviot hyötysuhteesta.
Jos tuosta sitten aloitetaan:

https://www.theseus.fi › bitstream › handle › Lein...

ja tuolta löytyy leinonen_tero.pdf 196 sivua
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Ei oo varsin kukkaan kokkeillu tehä pikku lämmönvaihdinta tuohon pakoputkeen🤔
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

rokkimatti kirjoitti: Su Syys 26, 2021 11:39 am Ei oo varsin kukkaan kokkeillu tehä pikku lämmönvaihdinta tuohon pakoputkeen🤔
Joskus miettinyt että laittas kierukan 50-100L vesiastiaan. Toimis samalla lämmönvaraajana
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Kiinan diesel taukolämmitin?

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Pitäskö se kierukka olla wepastolta eteenpäin ns'alaspäin laskeva että kondenssi vesi tyhjentyy pakoputken päästä..
Juu tuupissahan ol kokeiltu laittoo pakokaasu kulkemaan tyhjän vesipatterin läpi mutta oli ruvennu keräämään vettä sisäänsä.
Sikäli ajatuksena erittäin kiehtova ottaa se lämpö hyötyyn.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jounie, k-pyörä, Kumpulan tila, Vallu 405 ja 52 vierailijaa