Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
olliki kirjoitti: ↑To Helmi 25, 2021 12:01 pm
Ajatellaanpa asiaa näin:
Jos osoittautuu, että ihmisten tekemät muutokset ovat olleet ilmaston kannalta turhia, jäljelle jää iso joukko hyödyllisiä keksintöjä ja säästyneitä luonnonvaroja. Päinvastaisessa tapauksessa voimme saada jonkin verran jatkoaikaa.
Joo toki siirtymä (lähes) fossiilittomaan talouteen on ihan hyväksyttävä tavoite mutta tämä Suomen touhu että mennään väenväkisin globaalisti etunenässä on aiheuttanut/tulee aiheuttamaan sarjan täysin järjettömiä päätöksiä, kuten turpeen verokohtelu, polttisautojen verokohtelu, bensiinin/dieselin verokohtelu, metsien hakkuukiintiöt, kotieläintuotannon vastaiset kampanjat yms yms yms. Nähdäkseni ollaan menossa pahasti vatukkoon tällä hoppuilulla ja koohottamisella Ja kuka maksaakaan laskun tästä
Mulle riittäis se että teknologia hoitaa siirtymän sitten kun teknologia on siihen kypsä. Ei tässä mitään maailmanloppua kuiteskaan ole tulossa.
Ainakin omalta osalta tuo "turhuuksien" haalimista voisi vähentää, aivan liikaa tuota kiinan sontaa on nurkkiin kertynyt, joita 90 % sellaisia joilla ei oikein tee mitään tai ovat jo särkyneet. Ei noilla nyt varmaan kovin paljoa koko kuvassa ole merkitystä, mutta melkoinen läjä tätä Suomeen ajautuu vuositasolla. Pakolliset liikkumiset ovat nyt olleet jo pidemmän aikaan ainoita joita olen tehnyt, ellei "tyhjänpäiväiseksi" lasketa jouluna haudoilla käymisiä? Puuta palaa ja sähköä kuluu, mutta jos torpassa lämpötila on 17 - 18 astetta niin ei siitä enää paljoa viitsisi pudottaa alemmas. Traktorit on lumen ja puun ajoon, ja 200 - 300 l/v löpöä niissä palaa. Jokos niitä sähkötraktoreita saa? Ainoa, nyt toki "jäissä" oleva harrastus on tuo poikien kisatouhuissa mukana olo, joka on varmasti sitä hupia, mutta jotain pitää olla kun ei nuo juoksemiset ja hiihtelyt oikein "potki" mieleen. Kalastamisen tekivät aikanaan hankalaksi, kun ennen oli lupa "omilla" vesillä kalastaa, niin sekin oikeus sitten meni matkailun edestä. Lentelyt on jääneet vähiin, viimeksi kokousmatka, 16 vuotta sitten, laivaristeilystäkin on aikaa reilusti 10 vuotta. Kuinka iso se hiilitassun jälki sitten noista kaikkinensa kertyy, ilmeisesti liian iso kun vielä vaan osuutta maksujen muodossa lisätään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
olliki kirjoitti: ↑To Helmi 25, 2021 12:01 pm
Ajatellaanpa asiaa näin:
Jos osoittautuu, että ihmisten tekemät muutokset ovat olleet ilmaston kannalta turhia, jäljelle jää iso joukko hyödyllisiä keksintöjä ja säästyneitä luonnonvaroja. Päinvastaisessa tapauksessa voimme saada jonkin verran jatkoaikaa.
Ei se nyt noin mene. Nykyisellä päästökaupalla ulkoistetaan päästöt maailman tehtaaseen eli Kiinaan tai muualle Kaakkois-Aasiaan. Maailman päästöt vain lisääntyvät, kun siellä on alkeellisempi tekniikka käytössä. Sähköverkkojen toimintavarmuus rapautetaan haitallisella sattumavoimalla ja niitä ropelleja vielä tuetaan ruhtinaallisesti veronmaksajien rahoilla. Kuvitteellisen uhkan torjumiseksi tehdään etupäässä vahingollisia toimia.
ABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä
Suuren pohjoismaisen polttoainejakelijan mukaan suunnitteilla oleva jakeluvelvoitteen nosto nostaisi bensiinin ja dieselin pumppuhintoja huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa on tähän mennessä arvioitu.
korjailija kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 8:43 amABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä
Suuren pohjoismaisen polttoainejakelijan mukaan suunnitteilla oleva jakeluvelvoitteen nosto nostaisi bensiinin ja dieselin pumppuhintoja huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa on tähän mennessä arvioitu.
Korotus tuntuu järkyttävän suurelta mutta valveutuneen kansalaisen tulisi osata ajatella tätä niin ettei näissä laskelmissa oteta huomioon elinkustannusindeksiä.
korjailija kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 8:43 amABC- ja ST1-asemien polttoaineet toimittava jakeluyhtiö väläyttää bensan ja dieselin litrahinnan nostamista lähes 70 sentillä
Suuren pohjoismaisen polttoainejakelijan mukaan suunnitteilla oleva jakeluvelvoitteen nosto nostaisi bensiinin ja dieselin pumppuhintoja huomattavasti enemmän kuin julkisuudessa on tähän mennessä arvioitu.
Korotus tuntuu järkyttävän suurelta mutta valveutuneen kansalaisen tulisi osata ajatella tätä niin ettei näissä laskelmissa oteta huomioon elinkustannusindeksiä.
Tuo ennustettu nousu oli vuoteen 2030 mennessä eli 9 vuoden aikana siis suhteellisen lyhyenä aikana.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Senttimäärän takana on siis ajatus siitä, että polttoaineiden hintoja korotettaisiin automaattisesti, mikäli muista päästövähennystoimenpiteistä ei seuraisi riittävää päästöalenemaa.
Lainaus aiemmasta jutusta. Kun on tietty siirtymäaika niin käsitänkö oikein että tämä nalli ei napsahda jos tavoite täyttyy ?
tumes kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 11:20 am Senttimäärän takana on siis ajatus siitä, että polttoaineiden hintoja korotettaisiin automaattisesti, mikäli muista päästövähennystoimenpiteistä ei seuraisi riittävää päästöalenemaa.
Lainaus aiemmasta jutusta. Kun on tietty siirtymäaika niin käsitänkö oikein että tämä nalli ei napsahda jos tavoite täyttyy ?
Puheissa ja lupauksissa ei napsahda automaattisesti, mutta osaan jo kuvitella että jotenkin päättäjiä kiinnostavat ylimääräiset verotulot. Sitten kuuluu se klassikkolause; Hinnat eivät nouse tai korkeintaan joillakin ryhmillä voivat nousta vähän, mutta tilannetta seurataan ja menetykset tullaan kompensoimaan näille ryhmille....
Näinkö käy, kun jakeluvelvoitetta nostetaan? – Tukkukauppias: Polttoaineen hintaan joka tapauksessa +68 snt/litra, Marinin hallituksen aikeesta vielä +7 snt
Joo. Ilmasto muuttuu. Eilen napsahti datsalla vesiputki maan alla jäähän. Toisen kerran samasta kohti sitten vuonna 1981 tehdyn putken maahan kaivamisen jälkeen. Putki n 1.5+m syvyydessä, jonkinlaista routaeristettä laitettu. Se ensimmäinen kerta oli talvella -86/-87. Silloin oli viikkokausien pakkaset ja vähän lunta. Nyt on ollut lunta mutta jota kolattu pois.
Äärevyyksien sanotaan lisääntyvän. Milloin on ollut vähemmän äärevyyttä?
Minähän sen keksin. Ilmasto lämpenee ja molempien entisten suurvaltojen ydinohjukset makaavat tyhjänpanttina siiloissa, autoissa ja junavaunuissa.
Nuo kun laukaistaan ilmoille ja tehdään pienehkö ydintalvi, niin ilmaston lämpeneminen pysähtyy. Mihin nuo ammutaan, no suurin päättää. Ei tässä sankareita haeta vaan pysäytetään suurin vihtahousu eli ilmaston lämpeneminen.
Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Suomen ei pidä kuvitella olevansa millään muotoa merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa eikä missään muussakaan. Meitä on vain muutama miljoona maailman 8 miljardiin ihmiseen verrattuna. Samoin meidän päästöjen pienentämiset ovat vain promillen promilleja koko planeetan väestön päästöistä ja luonnon omista päästöistä.
Polttoaineveroja ja autoverot poistamalla kokonaan jäisi ihmisille varaa ostaa vähemmän kuluttavia autoja ja varaa käyttää pääomiaan muuhunkin, kuin kulkemiseen. Se loisi kehitystä yhteiskuntaan, joka on yhä vahvemmin riippuvainen ihmisten ja tavaroiden kulkemisesta. Kyllä ihmiset kuluttavat rahansa aina johonkin, kunhan pääsevät kulkemaan kuluttamaan sitä, kunhan sen kulkemisen jälkeen on mitä kuluttaa.
Uutta, energiatehokkaampaa ja kaikinpuolin kokonaisedullista teknologiaa saa ja pitää kehittää.
Se lie jokaiselle täysipäiselle ihmiselle järkeenkäypää.
Mutta se taas on aivan syvältä ja poikittain, että teknologian kehitystä ja käyttöönottoa toteutetaan tavalla, jonka maamme päättäjät ja vaikutusvaltaiset tahot ovat ottaneet sydämenasiakseen. Eli kurjistamalla niiden elinoloja jotka käyttävät ns vanhaa teknologiaa. Nostetaan verotusta, käyttömaksuja, pakotetaan hankkimaan velkaantumalla maailmanpelastuksellista tekniikkaa joka hyvin usein on kansantalouttamme ajatellen meille enempi turmaksi kuin turvaksi, ulkomailta tuotua kulutustavaraa. Maailmanpelastuksellista unelmahöttöä.
Joku järki pitäisi hommiin löytyä. Kehitetään päättäväisesti, mutta samalla yksilöiden tilanteet tajuten. Nyt kuljemme varmoin askelin kansallisen tuhon tietä olemalla päätalomaisesti eturivin maailmanpelastajia.
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 9:56 am
Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Suomen ei pidä kuvitella olevansa millään muotoa merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa eikä missään muussakaan. Meitä on vain muutama miljoona maailman 8 miljardiin ihmiseen verrattuna. Samoin meidän päästöjen pienentämiset ovat vain promillen promilleja koko planeetan väestön päästöistä ja luonnon omista päästöistä.
Polttoaineveroja ja autoverot poistamalla kokonaan jäisi ihmisille varaa ostaa vähemmän kuluttavia autoja ja varaa käyttää pääomiaan muuhunkin, kuin kulkemiseen. Se loisi kehitystä yhteiskuntaan, joka on yhä vahvemmin riippuvainen ihmisten ja tavaroiden kulkemisesta. Kyllä ihmiset kuluttavat rahansa aina johonkin, kunhan pääsevät kulkemaan kuluttamaan sitä, kunhan sen kulkemisen jälkeen on mitä kuluttaa.
Jokainen kylä maailmassa saa ajatella samoin, ettei ole kokonaisuuteen isoa merkitystä.
Toisen kappaleen väite ei toteudu maissa, joissa polltoaine on huomattavasti halvempaa, ja myös isot ja paljon kuluttavat autot ovat perinteisesti Euroopassa myytyjä halvempia. Pikkuautoja ei paljon näy, vaan pitkiä avolavoja, kaupunkimaastureita, tila-autoja.
Veroilla ja polttaineen hinnoilla on pystytty aikaisemminkin ohjaamaan säästäväisiä suomalaisia autohankinnoissaan. Siksi on niin paljon yksityiskäytössä olevia dieseleitä, koska dieselpolttoaineen verotuki. Samoin vanhaan aikaan progressiivinen kerskakulutus-autoverotus ohjasi suomalaiset ostamaan Ladoja eikä mersuja. Eli joskus takavuosina valmiiksi halvassa autossa oli veron osuus alhaisempi kuin esimerkiksi mersussa.
Polttoaineverojen ja autoverotuksen ailahtelevaisuus on se ongelma. Mielestäni nykyaikaiset dieselit ovat vähentäneet kokonaispäästöjä, samoin lyijyn paljon vastustettu poisjättö ei enää tee liikenneväylien varressa asuneista asukkaista lyijymyrkytyksestä kärsiviä vajakkeja*.
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 9:56 am
Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Suomen ei pidä kuvitella olevansa millään muotoa merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa eikä missään muussakaan. Meitä on vain muutama miljoona maailman 8 miljardiin ihmiseen verrattuna. Samoin meidän päästöjen pienentämiset ovat vain promillen promilleja koko planeetan väestön päästöistä ja luonnon omista päästöistä.
Polttoaineveroja ja autoverot poistamalla kokonaan jäisi ihmisille varaa ostaa vähemmän kuluttavia autoja ja varaa käyttää pääomiaan muuhunkin, kuin kulkemiseen. Se loisi kehitystä yhteiskuntaan, joka on yhä vahvemmin riippuvainen ihmisten ja tavaroiden kulkemisesta. Kyllä ihmiset kuluttavat rahansa aina johonkin, kunhan pääsevät kulkemaan kuluttamaan sitä, kunhan sen kulkemisen jälkeen on mitä kuluttaa.
Jokainen kylä maailmassa saa ajatella samoin, ettei ole kokonaisuuteen isoa merkitystä.
Kyllä minun mielestäni kaikilla pikkukylillä eli pikkumailla on oikeus sanoa niin, että passaa hyvin meilläkin kieltää dieselin ja bensan myynti kokonaan heti samalla, kun Intia, Kiina, Brasilia ja U.S.A sekä koko Afrikan manner ja Venäjäkin tekevät niin.
Mitä järkeä meidän on ensimmäisenä ampua itse itseämme jalkaan täysin vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti? Todennäköisesti meidän esimerkkiä ei seuraa eikä edes huomaa kukaan e.m. maista.
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 9:56 am
Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Suomen ei pidä kuvitella olevansa millään muotoa merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa eikä missään muussakaan. Meitä on vain muutama miljoona maailman 8 miljardiin ihmiseen verrattuna. Samoin meidän päästöjen pienentämiset ovat vain promillen promilleja koko planeetan väestön päästöistä ja luonnon omista päästöistä.
Polttoaineveroja ja autoverot poistamalla kokonaan jäisi ihmisille varaa ostaa vähemmän kuluttavia autoja ja varaa käyttää pääomiaan muuhunkin, kuin kulkemiseen. Se loisi kehitystä yhteiskuntaan, joka on yhä vahvemmin riippuvainen ihmisten ja tavaroiden kulkemisesta. Kyllä ihmiset kuluttavat rahansa aina johonkin, kunhan pääsevät kulkemaan kuluttamaan sitä, kunhan sen kulkemisen jälkeen on mitä kuluttaa.
Jokainen kylä maailmassa saa ajatella samoin, ettei ole kokonaisuuteen isoa merkitystä.
Toisen kappaleen väite ei toteudu maissa, joissa polltoaine on huomattavasti halvempaa, ja myös isot ja paljon kuluttavat autot ovat perinteisesti Euroopassa myytyjä halvempia. Pikkuautoja ei paljon näy, vaan pitkiä avolavoja, kaupunkimaastureita, tila-autoja.
Veroilla ja polttaineen hinnoilla on pystytty aikaisemminkin ohjaamaan säästäväisiä suomalaisia autohankinnoissaan. Siksi on niin paljon yksityiskäytössä olevia dieseleitä, koska dieselpolttoaineen verotuki. Samoin vanhaan aikaan progressiivinen kerskakulutus-autoverotus ohjasi suomalaiset ostamaan Ladoja eikä mersuja. Eli joskus takavuosina valmiiksi halvassa autossa oli veron osuus alhaisempi kuin esimerkiksi mersussa.
Polttoaineverojen ja autoverotuksen ailahtelevaisuus on se ongelma. Mielestäni nykyaikaiset dieselit ovat vähentäneet kokonaispäästöjä, samoin lyijyn paljon vastustettu poisjättö ei enää tee liikenneväylien varressa asuneista asukkaista lyijymyrkytyksestä kärsiviä vajakkeja*.
Olisi kiva tietää että mitä pahaa suomalaiset yksityisautoilijat ovat tehneet, että meitä pitää vuosikymmenestä toiseen "ohjata" maailman korkeimpiin kuuluvalla verotuksella?
Miksi oli hyvä että täällä jouduttiin 70-luvulla olosuhteiden pakosta ostamaan Lada Mersun sijasta?
Uskaltaakohan tämän nyt laittaa .......... no jospa sitten. Koko ajan on moitittu hallitusta mitään aikaan saamattomaksi ja sitä ettei mielenosoituksilla olisi vaikutusta. No viime talvena oli Helsingissä ihmisiä kylttien kanssa vaatimassa lunta! No jokohan se kohta riittää, sitä nyt saivat mitä halusivat!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi