TRAFI -byrokratian sitkeä linnake!

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Aivan niin.. henkilöt.. vanha koira ei ja silleen :oops:
7341
Viestit: 777
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 7:42 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja 7341 »

Onkos se "lopullinen poisto, kilvet palautettu" vielä mahdollista tehdä?
Niitä ainakin itse tehnyt silloin kun ollut tarvetta.
Vai muuttuiko joku pykälä taas?
Zetorilla metsään.

Ostan viallisia painepesureita korjattavaksi, laatumerkit kiinnostaa.
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja VD5 »

7341 kirjoitti:Onkos se "lopullinen poisto, kilvet palautettu" vielä mahdollista tehdä?
Niitä ainakin itse tehnyt silloin kun ollut tarvetta.
Vai muuttuiko joku pykälä taas?
Kilpiä ei nykyään palautella, vaan ne seuraavat ajoneuvoa hautaan asti. Vaihtoehtona siis liikennekäytöstä poisto, joka katkaisee kaikki maksut, tai lopullinen pisto, johon siis tarvitaan ajoneuvo kilpineen tai ilman, tai vähintäänkin valmistenumeromeistos.

En ymmärrä miksei puretun ajoneuvon loppuhylsyä voi toimittaa johonkin käsittelypisteeseen romutustodistusta varten. Korikehikkohan, vaikka puutteelisenakin, jää autosta jäljelle kun se puretaan. Sitä tuskin kukaan ainakaan kokonaisuudessaan mihinkään käyttää. Itse olen pari autoa purkanut osiksi, ja riisutun korin nostin trukkipiikeillä kärrylle ja toimitin vastaanottopisteeseen. Löivät sieltä tuon romutustodistuksen kouraan ja autot poistuivat Trafin verkkopalvelun omat ajoneuvot-listalta.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

oju kirjoitti:Naurattaisi ellei maksaisi maltaita, lisäkilpi polkupyörätelineen takia:
https://asiointi.trafi.fi/organisaatiot ... lpihakemus
Lisäkilven kokonaishinta 29,50 euroa muodostuu luvasta lisäkilven käyttöön sekä varsinaisen rekisterikilven hinnasta.

Kilpi maksaa, joo. Mutta miksi pyörätelineen lisäkilvestä pitää kirjata jonnekin erillinen lupa? En itse asiassa tiennyt etten saisi ilman lupaa siirtää olemassaolevaa kilpeä pyörätelineeseen. :shock:
Kadonneen kilven tilalle saa uuden alle kympillä katsastuskonttorista.

Kuvaavaa tässä on se ettei kilpeä saa tilattua virallisesta sähköisestä palvelusta vaan täytyy puljata PDF:ien kanssa ja lähettää allekirjoitettuna joko sähköpostiin tai postitse paperiversio.
Mitäköhän siitä seuraa, jos juksaa, että kilpi hukkunut ja sillä verukkeella saa kolmannen kilven kympillä.
Ja sitten tienpäällä virkavalta huomaa, ettei ole lupaa käyttää lisäkilpeä. Lähteekö kaikki kilvet? :mrgreen:
On siinä joku taas päätään raapinut, että millaisen hinnan tällaisellekin älyttömyydelle keksisi.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Mika 82 kirjoitti:
oju kirjoitti:Naurattaisi ellei maksaisi maltaita, lisäkilpi polkupyörätelineen takia:
https://asiointi.trafi.fi/organisaatiot ... lpihakemus
Lisäkilven kokonaishinta 29,50 euroa muodostuu luvasta lisäkilven käyttöön sekä varsinaisen rekisterikilven hinnasta.

Kilpi maksaa, joo. Mutta miksi pyörätelineen lisäkilvestä pitää kirjata jonnekin erillinen lupa? En itse asiassa tiennyt etten saisi ilman lupaa siirtää olemassaolevaa kilpeä pyörätelineeseen. :shock:
Kadonneen kilven tilalle saa uuden alle kympillä katsastuskonttorista.

Kuvaavaa tässä on se ettei kilpeä saa tilattua virallisesta sähköisestä palvelusta vaan täytyy puljata PDF:ien kanssa ja lähettää allekirjoitettuna joko sähköpostiin tai postitse paperiversio.
Mitäköhän siitä seuraa, jos juksaa, että kilpi hukkunut ja sillä verukkeella saa kolmannen kilven kympillä.
Ja sitten tienpäällä virkavalta huomaa, ettei ole lupaa käyttää lisäkilpeä. Lähteekö kaikki kilvet? :mrgreen:
On siinä joku taas päätään raapinut, että millaisen hinnan tällaisellekin älyttömyydelle keksisi.
velipojalla putos kärrystä kilpi. piti poistaa rekisteristä ja rekisteröidä uudestaan että sai uuden kilven joka oli eri tunnuksella, tämä sen takia että jos joku löytää kilven ni ei käytetä esim rikollisiin käyttöön.
cherry
Viestit: 169
Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 7:00 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja cherry »

VD5 kirjoitti:
7341 kirjoitti:Onkos se "lopullinen poisto, kilvet palautettu" vielä mahdollista tehdä?
Niitä ainakin itse tehnyt silloin kun ollut tarvetta.
Vai muuttuiko joku pykälä taas?
Kilpiä ei nykyään palautella, vaan ne seuraavat ajoneuvoa hautaan asti. Vaihtoehtona siis liikennekäytöstä poisto, joka katkaisee kaikki maksut, tai lopullinen pisto, johon siis tarvitaan ajoneuvo kilpineen tai ilman, tai vähintäänkin valmistenumeromeistos.

En ymmärrä miksei puretun ajoneuvon loppuhylsyä voi toimittaa johonkin käsittelypisteeseen romutustodistusta varten. Korikehikkohan, vaikka puutteelisenakin, jää autosta jäljelle kun se puretaan. Sitä tuskin kukaan ainakaan kokonaisuudessaan mihinkään käyttää. Itse olen pari autoa purkanut osiksi, ja riisutun korin nostin trukkipiikeillä kärrylle ja toimitin vastaanottopisteeseen. Löivät sieltä tuon romutustodistuksen kouraan ja autot poistuivat Trafin verkkopalvelun omat ajoneuvot-listalta.
Kilvet voi palauttaa entiseen tapaan, kuten tein kesällä viimeksi, varaosa-auto jota ei ikinä enää laiteta ajoon ja vakuutusmaksuista tulee nykyisin perusmaksua noin 20e vuodessa( vaikka olisi käytöstäpoistossa ) Vakuutusyhtiöiden uusi rahastusmuoto käytöstäpoistetuille autoille, ollut vuoden pari voimassa.
Mazaman
Viestit: 635
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

jake74 kirjoitti:
velipojalla putos kärrystä kilpi. piti poistaa rekisteristä ja rekisteröidä uudestaan että sai uuden kilven joka oli eri tunnuksella, tämä sen takia että jos joku löytää kilven ni ei käytetä esim rikollisiin käyttöön.
Traktoriin sai ainakin uuden kun sano että tippunut kynnöspeltoon. Mopon kilven nyt autotalliin sai helpostikin hukkaan...ja auton :lol:
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Jamppi, joskus on vaikeeta ottaa kuva jos ei oo mistä ottaa kuvan! Ne jotka vilppiä harrastaa,niin joskus uppoo ihan viranomaisiinkin,joten sata varmaa ei ole kuvan ottaminenkaan. Pitäis keksiä joku systeemi mistä vois tarkistaa 24h kaikki tiedot mitä omistajanvaihdos tarvii. Papereiden teko tyssäis heti jos kaikkia tietoja ei löyvy tai ne ei ole oikeita.
Nyt iso ongelma kun omistajanvaihdos etenee kivutta siihen asti että myyjällä ei ole oikeuksia autoon lainkaan. Et voi poistaa liikenteestä,et voi katkaista veroja. Myyjällä jatkuu vakuutusmaksujen ja verojen maksu. . Ihmeellistä kun kyseiset asiat pitäis tulla vain omistajalle/haltijalle ja niihin voi em tehä muutoksia!!!!
romuipe
Viestit: 231
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 11:58 am
Paikkakunta: jyväskylän seutu
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja romuipe »

Kilvet voi palauttaa entiseen tapaan, kuten tein kesällä viimeksi, varaosa-auto jota ei ikinä enää laiteta ajoon ja vakuutusmaksuista tulee nykyisin perusmaksua noin 20e vuodessa( vaikka olisi käytöstäpoistossa ) Vakuutusyhtiöiden uusi rahastusmuoto käytöstäpoistetuille autoille, ollut vuoden pari voimassa.[/quote]

ei ainakaan pohjolassa mene 20e, kun sanoo, että auto ei tule enää tieliikennekäyttöön, niin ei tarvii maksaa mitään ja rekisteröidessä liikennekäytöstä poistettua autoa, niin ei tarvii ottaa vakuutusta jos ei taho
cherry
Viestit: 169
Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 7:00 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja cherry »

romuipe kirjoitti:Kilvet voi palauttaa entiseen tapaan, kuten tein kesällä viimeksi, varaosa-auto jota ei ikinä enää laiteta ajoon ja vakuutusmaksuista tulee nykyisin perusmaksua noin 20e vuodessa( vaikka olisi käytöstäpoistossa ) Vakuutusyhtiöiden uusi rahastusmuoto käytöstäpoistetuille autoille, ollut vuoden pari voimassa.
ei ainakaan pohjolassa mene 20e, kun sanoo, että auto ei tule enää tieliikennekäyttöön, niin ei tarvii maksaa mitään ja rekisteröidessä liikennekäytöstä poistettua autoa, niin ei tarvii ottaa vakuutusta jos ei taho[/quote]
Lähitapiolassa menee perusmaksu, epäilen että ei auta sanoa ettei tule ikinä tieliikennekäyttöön. Toi on totta , että rekisteröitäessä nimiisi liikennäkäytöstäpoistossa olevaa autoa, niin ei tarvi ottaa vakuutusta . Mutta ostaessa ajossa olevan ja sitten laitat nimiisi otat vakuutuksen( joutuu ottamaan) ja samalla käytöstäpoistoon niin ainakin lähitapiolassa tulee perusmaksu ( 20e vuosi).
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja ch »

VD5 kirjoitti:En ymmärrä miksei puretun ajoneuvon loppuhylsyä voi toimittaa johonkin käsittelypisteeseen romutustodistusta varten. Korikehikkohan, vaikka puutteelisenakin, jää autosta jäljelle kun se puretaan. Sitä tuskin kukaan ainakaan kokonaisuudessaan mihinkään käyttää.
Tämähän se aloittajan alkuperäinen huoli ja murhe oli, kun hän oli mennyt laittamaan sen korin jäänteet tavalliseen metallinkeräykseen, eikä romutustodistuksia antavalle taholle. Paha siinä on sitten enää rypistellä, kun kori on jo jalostettu uudeksi pelliksi. Tässä iski nilkoille oma tietämättömyys.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

ch kirjoitti:
VD5 kirjoitti:En ymmärrä miksei puretun ajoneuvon loppuhylsyä voi toimittaa johonkin käsittelypisteeseen romutustodistusta varten. Korikehikkohan, vaikka puutteelisenakin, jää autosta jäljelle kun se puretaan. Sitä tuskin kukaan ainakaan kokonaisuudessaan mihinkään käyttää.
Tämähän se aloittajan alkuperäinen huoli ja murhe oli, kun hän oli mennyt laittamaan sen korin jäänteet tavalliseen metallinkeräykseen, eikä romutustodistuksia antavalle taholle. Paha siinä on sitten enää rypistellä, kun kori on jo jalostettu uudeksi pelliksi. Tässä iski nilkoille oma tietämättömyys.
Tuossahan asia tuli tiivistetysti esille. Ja kysymyshän oli siitä, mitä tällaisessa tapauksessa on tehtävissä? Eli jos on tietämätön tai muuten tollo, niin Trafin mukaan olematon auto säilyy ikuisesti tiedoissa - aamen!
Mazaman
Viestit: 635
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Perceiver kirjoitti:
ch kirjoitti:
VD5 kirjoitti:En ymmärrä miksei puretun ajoneuvon loppuhylsyä voi toimittaa johonkin käsittelypisteeseen romutustodistusta varten. Korikehikkohan, vaikka puutteelisenakin, jää autosta jäljelle kun se puretaan. Sitä tuskin kukaan ainakaan kokonaisuudessaan mihinkään käyttää.
Tämähän se aloittajan alkuperäinen huoli ja murhe oli, kun hän oli mennyt laittamaan sen korin jäänteet tavalliseen metallinkeräykseen, eikä romutustodistuksia antavalle taholle. Paha siinä on sitten enää rypistellä, kun kori on jo jalostettu uudeksi pelliksi. Tässä iski nilkoille oma tietämättömyys.
Tuossahan asia tuli tiivistetysti esille. Ja kysymyshän oli siitä, mitä tällaisessa tapauksessa on tehtävissä? Eli jos on tietämätön tai muuten tollo, niin Trafin mukaan olematon auto säilyy ikuisesti tiedoissa - aamen!
Kyllä ne autot sieltä pois saa vaikka en ole heti romutus todistusta ottanutkaan. Tietenkin pitää jostakin olla runkonumero esittää ja jos tietää mikä firma tai minne tyhjentänyt lavan niin sen pitää kirjoittaa :roll:
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kaikilla romu-ukoilla ei käsittääkseni ole velvollisuutta/oikeutta kirjoittaa romutustodistusta.
Romutustodistuksen saa Suomen Autokierrätyksen verkostoon kuuluvista vastaanotto- ja asiointipisteistä.
Vai kuinka?
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Oikein.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja jake74 »

PuuhaPate kirjoitti:Kaikilla romu-ukoilla ei käsittääkseni ole velvollisuutta/oikeutta kirjoittaa romutustodistusta.
Romutustodistuksen saa Suomen Autokierrätyksen verkostoon kuuluvista vastaanotto- ja asiointipisteistä.
Vai kuinka?
näin on mutta romut voi mennä romuukoilta toiseen viralliseen paikkaan joka sitte kirjottaa todistuksen. romu-ukko ottaa vaan osotteen ja yms ylös lapulle ja toimittaa lapun viralliseen paikkaan romun kans.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: TRAFI -byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei se noin mene, että otetaan nimi yms, lapulle.
Vaan sun täytyy tehdä valtakirja romu-ukolle.


"Voiko joku muu kuin auton omistaja luovuttaa auton romutettavaksi?

Kyllä voi, mutta hänellä pitää olla omistajan valtakirja. Romutustodistus tulee tässä tapauksessa kirjoittaa auton omistajan nimiin, ei auton luovuttajan."
https://www.trafi.fi/tieliikenne/romutu ... on_romutus

Alkaako joku romu-ukko tollaisia paperitöitä ilmaiseksi tekeen, on toinen kysymys.

"Mihin voin viedä autoni romutettavaksi, jotta saan varmasti romutustodistuksen?

Romutustodistuksen saa kaikista Suomen Autokierrätyksen verkostoon kuuluvista vastaanotto- ja asiointipisteistä."
https://www.trafi.fi/tieliikenne/romutu ... on_romutus
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: TRAFI -byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja jake74 »

just tuota valtakirjaa tarkotin. romun hakijalla tehtynä kaikki valmiiksi josta puuttuu auton tiedot ja omistajan nimi.
viimisen auton mikä hajettiin ni ei ollut mun nimissä, mulla oli vaan varmenne koodi ja sen antoin hakijalle. romutustodistus tuli mulle.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja jopetin »

jamppi kirjoitti:Mikä on niin vaikeeta tarkistaa ostajan henkilöllisyys. Nappaa vaikka kuvan passista, ajokortista ym.

OMG... :D Oliko joku näin tyhmä nykypäivänä että levittelee passia kuvattavaksi...
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: TRAFI- byrokratian sitkeä linnake!

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Volovo kirjoitti:Onko kokemuksia kun auto myydään tuntemattomalle?
Olen jonkinverran tehnyt. Tehtiin ennen manuaalisesti trafissa takautuvastikin. Näyttäisi että on hiukan kuvio muuttunut. Menee konttorin kautta eikä takaudu enää. Tosin trafin sähköisissä ohjeissa on ollut kirjoitusvirheitä. Niitä ei vissiin oikolueta kunnolla. Eli takautuvuus voi olla tulkinnanvaraista. Tai ei. Jokatapauksessa saapumispäivä lienee konttorille jättöpäivä eli tuskin on väliä kauanko sitä trafissa jauhavat.(kannattaa kysyä konttuurilla vaikka ei ehkä tiedä) Muutaman viikko mennyt omissa. Käsittelyn aikaiset velvotteet deletoitiin. Samoin vanhemmat mutta näissä voivat olla nykyään tiukempia.

https://lomake.fi/b/ec/lomakepalvelu/do ... pe=statics
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], juntunen, MasaP ja 44 vierailijaa