Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Su Maalis 08, 2015 1:02 am
- Paikkakunta: Suomusjärvi
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Pena ajaa 80kmh rajoituksella 75kmh, johtuen sitten iästä, pelosta, kiinalaisista huipputalvirenkaista jne.
Jos ei miellytä tai on kiire, aja turvallisen tilaisuuden tullen ohi. Tee mitä vaan, mutta älä roiku puskurissa. Sillä roikkumisella vaan moninkertaistaa onnettomuuden mahdollisuudet. Ja se ei anna mitään etu-oikeutta roikkumiseen että on töissä ja raha/aika on nopeudesta kiinni. Get over it!
Täällä Suomessa kuitenkin liikenne sujuu mielestäni hyvin, kohtuullisessa ajassa pääsee paikasta toiseen ilman vaaratilanteita. Täysin toista kuin esim. Kambotseassa ja Laosissa.
Ja erityis huomio paketti-autoilijoille, EI sinä ET ole tien kuningas, vaikka se transu tai haisu on puolet isompi kuin oma corollasi.
Kuorma-autolla ajaessani en sen enenpää pysähtele jotta muut pääsevät ohi, mutta henkilö- ja pakettiautolla joskus sen tehnytkin, olosuhteiden takia.
Tästä asiasta "Miksi rekat...." voi tapella maailman tappiin, loppujen lopuksi kyseessä on se että kuka osaa ennakoida tilanteet ja kuka ottaa riskejä.
Ajakaa nyt ajatuksella, niin säästytään monilta murheilta.
Jos ei miellytä tai on kiire, aja turvallisen tilaisuuden tullen ohi. Tee mitä vaan, mutta älä roiku puskurissa. Sillä roikkumisella vaan moninkertaistaa onnettomuuden mahdollisuudet. Ja se ei anna mitään etu-oikeutta roikkumiseen että on töissä ja raha/aika on nopeudesta kiinni. Get over it!
Täällä Suomessa kuitenkin liikenne sujuu mielestäni hyvin, kohtuullisessa ajassa pääsee paikasta toiseen ilman vaaratilanteita. Täysin toista kuin esim. Kambotseassa ja Laosissa.
Ja erityis huomio paketti-autoilijoille, EI sinä ET ole tien kuningas, vaikka se transu tai haisu on puolet isompi kuin oma corollasi.
Kuorma-autolla ajaessani en sen enenpää pysähtele jotta muut pääsevät ohi, mutta henkilö- ja pakettiautolla joskus sen tehnytkin, olosuhteiden takia.
Tästä asiasta "Miksi rekat...." voi tapella maailman tappiin, loppujen lopuksi kyseessä on se että kuka osaa ennakoida tilanteet ja kuka ottaa riskejä.
Ajakaa nyt ajatuksella, niin säästytään monilta murheilta.
Valmet 502 -72
Valmet 1102 -75
Toyota Crown -74
Dodge Challenger -70 R/T
Valmet 1102 -75
Toyota Crown -74
Dodge Challenger -70 R/T
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Tuo teiden kuningas juttu pätee moneen Bemarilla, Audilla, Volvolla ja Mersulla ajavaankin! Näillä tuntuu olevan omat sääntösä liikenteessä ja muut ovat haittatekijöitä ei kanssa kulkijoita.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Oikeastaan voidaan samantien selvittää, kuinka monta oikeaa ammattikuskia on palstalla yksinkertaisella kysymyksellä. Valitse siis näistä oikean ammattilaisen periaate liikenteessä:
A: Minun kuuluu ajaa muun liikenteen mukaan.
B: Muun liikenteen kuuluu ajaa minun mukaan.
A: Minun kuuluu ajaa muun liikenteen mukaan.
B: Muun liikenteen kuuluu ajaa minun mukaan.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Eiköhän se ole niin että jokaisen pitää ajaa ja toimia sääntöjen mukaan! Oli sitten sunnuntai ajaja tai "miljoonia" höylännyt rahtari.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Yllättävän iso on myös havaintojeni mukaan semmonen ryhmä, jonka oman suhtautumisen kanssakulkijoihin ratkaisee sen kanssakulkijan sillä hetkellä kuljettaman ajoneuvon merkki...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Yleensä se kanssakulkija siinä " maailman autossa" aiheuttaa ennemminkin sen näkymisensä ja synnyttää sen mielipiteen!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Jos raskas liikenne jätetään pois, niin jonoon syypää löytyy pääsääntöisesti aina siitä toisesta ajoneuvosta. Ajaa liian lähellä ensimmäistä, eikä mene ohi. Sen kolmannen on jo vaikeampi ohittaa, koska pitää päästä kahden ajoneuvon ohi.
Jos ei ole aikomustakaan ohittaa, niin jättää reilun välin, jotta muut pääsee ohi.
Välillä ihan kaistanvaihtokin on joillekin vaikeaa. Joskus puoli viideltä aamulla ajan moottoritiellä, ja joku ajaa vaikka 15 km nopeammin, ja saavutta minut. Sitten jäädään sinne 30m päähän ajelemaan, tyhjällä tiellä aamuyöstä. Välistä laskenut 130:stä 80:een, kunnes on rohkaistunut ohitukseen.
Ihan sama, minkä kokoisella tai merkkisellä laitteella liikutaan. Samanlaiset apinat niitä ohjastaa. Mutta allekirjoitan, että ammattilaisella soisi olevan ammattilaisen otteet. Jos katson omaa, noin 11 vuotta jatkunutta työuraa taaksepäin nykyisellä alalla, on kehitystä tapahtunut. Ja nimenomaan liikenneturvallisuuden osalta, nuorempana meni suu vaahdossa ja nilkka suorana, oli tilanne mikä hyvänsä.
Ja varmasti on vielä parantamisen varaa.
Jos ei ole aikomustakaan ohittaa, niin jättää reilun välin, jotta muut pääsee ohi.
Välillä ihan kaistanvaihtokin on joillekin vaikeaa. Joskus puoli viideltä aamulla ajan moottoritiellä, ja joku ajaa vaikka 15 km nopeammin, ja saavutta minut. Sitten jäädään sinne 30m päähän ajelemaan, tyhjällä tiellä aamuyöstä. Välistä laskenut 130:stä 80:een, kunnes on rohkaistunut ohitukseen.
Ihan sama, minkä kokoisella tai merkkisellä laitteella liikutaan. Samanlaiset apinat niitä ohjastaa. Mutta allekirjoitan, että ammattilaisella soisi olevan ammattilaisen otteet. Jos katson omaa, noin 11 vuotta jatkunutta työuraa taaksepäin nykyisellä alalla, on kehitystä tapahtunut. Ja nimenomaan liikenneturvallisuuden osalta, nuorempana meni suu vaahdossa ja nilkka suorana, oli tilanne mikä hyvänsä.
Ja varmasti on vielä parantamisen varaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Harvemmin sitä tulee seurattua niiden sääntöjen ja muun liikenteen kanssa samalla lailla kulkevien ajopelien merkkeihin, mutta ne poikkeavat ne näkee helposti, ja jostain syystä ne suurimmaksi osaksi on noita em. merkkejä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
En niistä autoista tiedä, mutta kuskista voi päätellä jotain.
Itse kun ajan hissukseen, niin laitan lippalakin päähän ja kun haluun ajaa kovemmin, niin käännän lippalakin lipan taaksepäin.
Näin on katu-uskottavuus taattu kummallakin ajotavalla.
Itse kun ajan hissukseen, niin laitan lippalakin päähän ja kun haluun ajaa kovemmin, niin käännän lippalakin lipan taaksepäin.
Näin on katu-uskottavuus taattu kummallakin ajotavalla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Kyllä bemarikuskit on ihan omaa luokkaansa. Toinen on skodakuskit, kaikista päättömimmät tempaukset oon nähny heiltä.Ajomies kirjoitti:Tuo teiden kuningas juttu pätee moneen Bemarilla, Audilla, Volvolla ja Mersulla ajavaankin! Näillä tuntuu olevan omat sääntösä liikenteessä ja muut ovat haittatekijöitä ei kanssa kulkijoita.
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Just tuota tarkotin. Oma kokemukseni ei tue tuonkaltasta asennevammaa. Eikä tartte esittää tilastoja ajokilometreistä, kyllä ne mullakin riittää riittävään otantaan.Ajomies kirjoitti:Yleensä se kanssakulkija siinä " maailman autossa" aiheuttaa ennemminkin sen näkymisensä ja synnyttää sen mielipiteen!
Ei tuolla todellisuudessa mikään merkki erotu missään muussa, kuin toisten suhtautumisessa niihin. Tai tietty siinä, et joku merkki on markkinaosuutensa takia enemmän edustettuna. Mut olen aikalailla kyllästynyt esmes sellaiseen, että minuun edelläajavana tai ohittavana osapuolena suhtaudutaan aivan eri tavoin sen mukaan, millä olen liikkeellä, vaikka oma käyttäytymiseni olisi vakio. Ei ole kovin fiksuja tuommoset.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Tästä topicin otsikon ongelmasta en tiedä miksi eivät noudata, rajoitintodistus max on 90kmh ja näyttää että suurinosa ajaa 83-85 nopeutta polttoaineen ja economi kierrosten vuoksi kuten edellä jo kerrottiin.
Meillä lähellä oleva reilu kymmenen rekan yritys hake ja puutavaramaailmasta ovat jo pitkään palkinneet kuljettajat jos päästään kulutustavoitteisiin. Joka kuukausi on lista seinällä josta voi seurata eri auton ja kuljettajien erivuoroissa saavuttamia keskikulutuksia. Yritys todellakin säästää kuskin palkkaa jos ajetaan sopivaa taloudellista nopeutta. Nämä on niitä siistejä vihreitä rekkoja puulla on syynsä...
Oma ajokäyttäytyminen on kaikkien kyydissä olevien mielestä erityisen rauhallista ja tasaista. En käsitä jatkuvaa ohittamista ja kiihdyttelevää ajotapaa, ennakoinnilla selviää yli puolet reissusta. Selvästi alinopeutta "lanaaja" ilman selvää syytä aiheuttaa minussa kiihtymystä ja menen ohi joskus kovaakin. Käytän ajonopeudessa mittari plus 10 taktiikkaa niin ajan ns toleranssissa mutta rauhallisesti. Jos joku roikkuu perässä on hänen mentävä ohi ja todellakin mentävä eikä jäädä lennättää paskaa eteen=tästä voi mennä hermo. Joskus ajan itsekin alinopeutta mutta nautin ajoneuvoni toyotan/citroen/volvo kyydistä sellaisessa paikassa jossa en tuki tietä ja haittaa toisten ajokiimaa. En ole havainnut eroa toisten ohituskäytöksessä millä satun olemaan liikkeellä.
Ajonopeudesta minut on virallisesti palkittu jokunen kymmenen pysti tuossa kaapissa on, taitaa olla jonkin arvokisan nopein 2 vetoinen tuossa seassa. Liikenteestä noita "palkintoja" ei ole tullut useempaan vuoteen, siis olen tullut vanhaksi
Meillä lähellä oleva reilu kymmenen rekan yritys hake ja puutavaramaailmasta ovat jo pitkään palkinneet kuljettajat jos päästään kulutustavoitteisiin. Joka kuukausi on lista seinällä josta voi seurata eri auton ja kuljettajien erivuoroissa saavuttamia keskikulutuksia. Yritys todellakin säästää kuskin palkkaa jos ajetaan sopivaa taloudellista nopeutta. Nämä on niitä siistejä vihreitä rekkoja puulla on syynsä...
Oma ajokäyttäytyminen on kaikkien kyydissä olevien mielestä erityisen rauhallista ja tasaista. En käsitä jatkuvaa ohittamista ja kiihdyttelevää ajotapaa, ennakoinnilla selviää yli puolet reissusta. Selvästi alinopeutta "lanaaja" ilman selvää syytä aiheuttaa minussa kiihtymystä ja menen ohi joskus kovaakin. Käytän ajonopeudessa mittari plus 10 taktiikkaa niin ajan ns toleranssissa mutta rauhallisesti. Jos joku roikkuu perässä on hänen mentävä ohi ja todellakin mentävä eikä jäädä lennättää paskaa eteen=tästä voi mennä hermo. Joskus ajan itsekin alinopeutta mutta nautin ajoneuvoni toyotan/citroen/volvo kyydistä sellaisessa paikassa jossa en tuki tietä ja haittaa toisten ajokiimaa. En ole havainnut eroa toisten ohituskäytöksessä millä satun olemaan liikkeellä.
Ajonopeudesta minut on virallisesti palkittu jokunen kymmenen pysti tuossa kaapissa on, taitaa olla jonkin arvokisan nopein 2 vetoinen tuossa seassa. Liikenteestä noita "palkintoja" ei ole tullut useempaan vuoteen, siis olen tullut vanhaksi
-
- Viestit: 1131
- Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 10:12 am
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Ja vielä kun joku määrittelisi alinopeuden..
joskus kovastikin etsin TLL-kirjastakin mutten vielä ole löytänyt, olen varmaan puusilmä
joskus kovastikin etsin TLL-kirjastakin mutten vielä ole löytänyt, olen varmaan puusilmä
Rappiotilan saattohoitaja
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
kuutio kirjoitti:Ja vielä kun joku määrittelisi alinopeuden..
joskus kovastikin etsin TLL-kirjastakin mutten vielä ole löytänyt, olen varmaan puusilmä
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/mita-ih ... -24138455/
Voihan se olla että TLL ei tunne, jokin oikeusastehan joutuu siihen ottamaan kantaa.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Juu täälläpäin on aikalailla aakeetalaakeeta. Eipä noita eteenpäästettyjä rekkoja ole talvella ajamalla enää kiinni saanut saatikka jääneet eteen roikkumaan.Ja kesällä ei satasen alueella perässä pysyneet. Talvella pimeässä niiden perässä ollut hyvää ajaa. Toimii hirviaurana ja näyttää missä tie menee, tosin joutuu hiukan vetämään plussaa.rattori kirjoitti:Minä en päästä enkä aja levikkeelle. Mun autossa ei ole rajoitinta, minä ajan yleensä kovempaa kuin rekka.
Jos lasket rekan eteen niin seur. ylämäessä se tulee perä edellä vastaan ja sitten ryömitään kuuttakymppiä mäen päälle. Alamäessä se kulkee sen satasen ja sitten taas seuraava ylämäki ja ryömitään. Ei kiitos.
Kahdeksankympin alueella voi hyvin ajaa sitä 85-88 ja jos rekka tulee taakse, tulkoon ja olkoon. Ei sillä etuajo-oikeutta tiellä ole.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Rekkakuskin kannattaa muistaa, että pitämällä riittävästi väliä edessä menevään, tämä ei ala tahallaan hidastelemalla kiusaamaan ahdistelevaa rekkakuskia. Ennakoiva ajotapa siis tässäkin hyvä. Samalla jää välimatkaa kiihdyttää siihen tuttuun isoon ylämäkeen, ettei tarvitse pykältää toisen keretessä edestä mäen yli ja voi ajella rauhallisin mielin ja tahdein. Maksiminopeus minkä tahansa perävaunun kanssa liikenteessä on tasan 80 kmh. Ei mikään 83-85kmh. Tasan 80 kmh.
Tekemällä virheistä oppii.
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
70 luvun alussa olin jonkun kerran mukana kun kaverini ajoi harjaterästä pohjoisen suuntaan. Ei ollut Scanjassa mitään rajoittimia, kaveri seurasi 80 nopeutta kierroslukumittarista, ylinopeutta ei otettu yhtään, kierroslukumittari oli kuulema tarkempi nopeudennäyttäjä.
-
- Viestit: 28017
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Kyllä se nopeusmittari aika tarkka noissa on, kun ne on määräajoin tarkastettava. 1-3 km/h heittoa enimmillään, ainakin mitä itselleni on ajettavaksi annettu. Paitsi kun joskus nekin sitten rikkoontuu. Mutta kun nekin on määräajan sisällä korjattava, ei voi kuukausia ajella rikkinäisellä mittarilla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 6:57 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Omasta mielestäni (ja myös omasta puolestani) raskaan liikenteen ajonopeudet ovat pudonneet selvästi viimeisen 15v aikana. Ja työpäivät lyhentyneet. Eli kehitystä parempaan suuntaan.Nykyään lähes jokaisessa (kotimaisessa) firmassa seurataan kulutusta. Kulutuksen pienentäminen vaatii ennakointia, ennakointi onnistuu helpoiten jos edessä on tilaa. Harvemmin se tasan 80 km/h edellä ajava henkilöautoilija ketään harmistuttaa, kuten jo edellä kävi ilmi. Mutta jos normaaleissa olosuhteissa "pumppaat" siinä +-70km/h niin valitettavasti osalla "rekka"kuskeista saattaa maltti järkkyä vaikka ei saisikaan. Onneksi nämä pumppujalat eivät yleensä ole matkalla kovin kauas, yleensä max 10 km kotoa uskaltautuvat punaisen Punton ja ehkä jopa siihen kytketyn vm. -77 Muulin kanssa.
Tähän kevennyksenä http://naurunappula.com/1172483/ajoneuv ... ulukko.jpg
Tähän kevennyksenä http://naurunappula.com/1172483/ajoneuv ... ulukko.jpg
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jounie, Kardaani, rattori, ylioyja ja 30 vierailijaa