Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

Ajomies
Viestit: 19882
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 27.01.2020, 20:38

Rekat 4 - tiellä tehneet kunnon suman, liukas keli yllätti! Kummallista kun se liukkauden torjunta piti olla nyt hallussa ja asia kunnossa?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

zukka
Viestit: 1456
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja zukka » 27.01.2020, 22:34

Tulipa äsken oltua kolari paikalla kärkölässä.
Mb vito w639 oli ajanut keskellä pitkää suoraa ojaan ja hypännyt siltarummun yli kohdasta jossa suoralta osuudelta oli pellolle johtava tie.

Ensimmäinen auto olikin soittanut jo poliisit kun sanoi miehen olevan kännissä. Paikalle tuli lopulta ambulanssi,2 paloautoa ja poliisit.

Syy miksi itse pysähdyin paikalle vissiin viidentenä autona oli että näin 2 nelivetoa paikalla (volvo xc60 ja ford explorer) ja ajattelin tarjota heille 2000kg nostoliinaa jos haluavat vetää mersun ylös ojasta eikä heillä ollut liinaa. Kolarin nähnyt kuski sanoi että taitaa mersun kuski olla kännissä ja ei sillä ole muuta päällä kun kylpytakki. Jäi sitten liina tarjoamatta.

Pari muuta kuskia meinasi että työnnetään vito pois ojasta. Sanoin heille että on kuulemma kännissä ja poliisi on jo tulossa. Ei sitten työnnetty.

Viimeksikin kun näin auton ojassa kärkölässä niin se oli mb vito w639 ja lehdestä luin että hänkin oli ollut kännissä.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,Peugeot 206 1.4HDI -05,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

sja
Viestit: 936
Liittynyt: 06.10.2006, 09:09
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sja » 10.02.2020, 10:11

Eilen oli sydänkohtaus likellä kun olin pimeän aikaan ajelemassa kotia kohti. Vastaan tuli auto ja yhtäkkiä näyttikin sille kun auto olisi siirtynyt meikäläisen kaistalle :shock: Siinä sitten polkemaan jarrua että mitä v..tua. Noh tämäpä neropatti olikin päättänyt kääntyä vasemmalle pihatielle oikaisemalla viereisen bussipysäkin kautta :evil: Olisi pitäny käydä tirvasemassa lärviin kiitokseksi säikyttelystä, kuitenkin ois ehtiny tekemään käännöksen ihan pykälienkin mukaan.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75

valtsu864
Viestit: 957
Liittynyt: 22.11.2006, 11:28
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja valtsu864 » 10.02.2020, 15:18

sja kirjoitti:
10.02.2020, 10:11
Eilen oli sydänkohtaus likellä kun olin pimeän aikaan ajelemassa kotia kohti. Vastaan tuli auto ja yhtäkkiä näyttikin sille kun auto olisi siirtynyt meikäläisen kaistalle :shock: Siinä sitten polkemaan jarrua että mitä v..tua. Noh tämäpä neropatti olikin päättänyt kääntyä vasemmalle pihatielle oikaisemalla viereisen bussipysäkin kautta :evil: Olisi pitäny käydä tirvasemassa lärviin kiitokseksi säikyttelystä, kuitenkin ois ehtiny tekemään käännöksen ihan pykälienkin mukaan.
Aina silloin tällöin sydänkohtauksia meinaa tulla kun "teiden ritarit" ovat keksineet aivan omia liikennesääntöjä.

Ajomies
Viestit: 19882
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 10.02.2020, 16:38

Pimeän aikaan kyllä niitä sääntöjä olisi hyvä noudattaa, kun valot ovat ainoa havainto jonka silmä aivoihin välittää ja jos ne viestit poikkeaa siitä mitä olettaa tapahtuvan, tulee se yksi kauhun sekunti reagoimiseen lisää, joka saattaa olla ratkaiseva pahemman tilanteen aikaan saamiseksi. Juuri tämän takia protestoin tätä uutta sääntöä sallia vastakkaiseen suuntaan pysäköiminen, vaikka olisi kuinka taajama aluetta, kun niitäkin on niin monenlaisia ja tuo "hämääntyminen" on hyvinkin mahdollista. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Avatar
Aakku
Viestit: 3642
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2020, 17:12

Viime viikolla aamupimeydessä oli yksi rouva parkkerannut vasemmalle kaartavassa mutkassa auton väärälle vastaantulijoiden puolelle.
Vielä lähivalot päällä, joten antoi aivan väärän signaalin sivuutuspuolesta. Onneksi oli erittäin tuttu tie ja hahmotin pimeydessäkin, että auto oli vika puolella. Hiljensin ja kytkin 20m päässä täyden valopatterin päälle. Valoissa näkyi hyvin rouva suu auki autossa hämmästellen. Oli kyllä sen verran nopea, että tuikkas takaisin vielä. Toivottavasti ymmärsi miten vaarallinen paikka ja vielä lähivalot päällä oli.
Näitä samoja vääriä signaaleja antavat konekuskit, jotka jättävät työvalot päälle. Yleensäkin monet ammattikuskitkaan eivät tiedosta, että parkit tulee kytkeä, kun seisotetaan tien laidassa.
MF-135 + Ålö EK

zukka
Viestit: 1456
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja zukka » 10.02.2020, 17:20

Aakku kirjoitti:
10.02.2020, 17:12
Viime viikolla aamupimeydessä oli yksi rouva parkkerannut vasemmalle kaartavassa mutkassa auton väärälle vastaantulijoiden puolelle.
Vielä lähivalot päällä, joten antoi aivan väärän signaalin sivuutuspuolesta. Onneksi oli erittäin tuttu tie ja hahmotin pimeydessäkin, että auto oli vika puolella. Hiljensin ja kytkin 20m päässä täyden valopatterin päälle. Valoissa näkyi hyvin rouva suu auki autossa hämmästellen. Oli kyllä sen verran nopea, että tuikkas takaisin vielä. Toivottavasti ymmärsi miten vaarallinen paikka ja vielä lähivalot päällä oli.
Näitä samoja vääriä signaaleja antavat konekuskit, jotka jättävät työvalot päälle. Yleensäkin monet ammattikuskitkaan eivät tiedosta, että parkit tulee kytkeä, kun seisotetaan tien laidassa.
Aikoinaan ainakin meille opetettiin autokoulussa että tienlaidassa ollaan parkit päällä jos on myös hätävilkut päällä. Pelkillä parkeilla ei olla,koska auto silloin vaikea erottaa edestäpäin. Ajovalot voi jättää päälle jos menee bussipysäkille vaikka puhumaan puhelimeen eikä silloin laiteta hätävilkkuja.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,Peugeot 206 1.4HDI -05,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

Avatar
Aakku
Viestit: 3642
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 10.02.2020, 17:32

zukka kirjoitti:
10.02.2020, 17:20
Aakku kirjoitti:
10.02.2020, 17:12
Viime viikolla aamupimeydessä oli yksi rouva parkkerannut vasemmalle kaartavassa mutkassa auton väärälle vastaantulijoiden puolelle.
Vielä lähivalot päällä, joten antoi aivan väärän signaalin sivuutuspuolesta. Onneksi oli erittäin tuttu tie ja hahmotin pimeydessäkin, että auto oli vika puolella. Hiljensin ja kytkin 20m päässä täyden valopatterin päälle. Valoissa näkyi hyvin rouva suu auki autossa hämmästellen. Oli kyllä sen verran nopea, että tuikkas takaisin vielä. Toivottavasti ymmärsi miten vaarallinen paikka ja vielä lähivalot päällä oli.
Näitä samoja vääriä signaaleja antavat konekuskit, jotka jättävät työvalot päälle. Yleensäkin monet ammattikuskitkaan eivät tiedosta, että parkit tulee kytkeä, kun seisotetaan tien laidassa.
Aikoinaan ainakin meille opetettiin autokoulussa että tienlaidassa ollaan parkit päällä jos on myös hätävilkut päällä. Pelkillä parkeilla ei olla,koska auto silloin vaikea erottaa edestäpäin. Ajovalot voi jättää päälle jos menee bussipysäkille vaikka puhumaan puhelimeen eikä silloin laiteta hätävilkkuja.
Miksiköhän linja-autopysäkillä seisoskellessa ei tarvitse vaihtaa parkeille. Bussikuski on vain sen hetken siinä, mutta jos jotain puhelua harrastaa.
Onneksi nuo integroidut vilkut pelkästään ei ole enää uudemmissa autoissa, vaan on erikseen vielä sivuvilkut vaikka peilin kyljessä. Taitaa uudemmat iskeä silmääkin valoilla vilkun tahtiin.
MF-135 + Ålö EK

zukka
Viestit: 1456
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja zukka » 10.02.2020, 17:48

Aakku kirjoitti:
10.02.2020, 17:32
zukka kirjoitti:
10.02.2020, 17:20
Aakku kirjoitti:
10.02.2020, 17:12
Viime viikolla aamupimeydessä oli yksi rouva parkkerannut vasemmalle kaartavassa mutkassa auton väärälle vastaantulijoiden puolelle.
Vielä lähivalot päällä, joten antoi aivan väärän signaalin sivuutuspuolesta. Onneksi oli erittäin tuttu tie ja hahmotin pimeydessäkin, että auto oli vika puolella. Hiljensin ja kytkin 20m päässä täyden valopatterin päälle. Valoissa näkyi hyvin rouva suu auki autossa hämmästellen. Oli kyllä sen verran nopea, että tuikkas takaisin vielä. Toivottavasti ymmärsi miten vaarallinen paikka ja vielä lähivalot päällä oli.
Näitä samoja vääriä signaaleja antavat konekuskit, jotka jättävät työvalot päälle. Yleensäkin monet ammattikuskitkaan eivät tiedosta, että parkit tulee kytkeä, kun seisotetaan tien laidassa.
Aikoinaan ainakin meille opetettiin autokoulussa että tienlaidassa ollaan parkit päällä jos on myös hätävilkut päällä. Pelkillä parkeilla ei olla,koska auto silloin vaikea erottaa edestäpäin. Ajovalot voi jättää päälle jos menee bussipysäkille vaikka puhumaan puhelimeen eikä silloin laiteta hätävilkkuja.
Miksiköhän linja-autopysäkillä seisoskellessa ei tarvitse vaihtaa parkeille. Bussikuski on vain sen hetken siinä, mutta jos jotain puhelua harrastaa.
Onneksi nuo integroidut vilkut pelkästään ei ole enää uudemmissa autoissa, vaan on erikseen vielä sivuvilkut vaikka peilin kyljessä. Taitaa uudemmat iskeä silmääkin valoilla vilkun tahtiin.
En tiedä ja voinut jo muuttua siitä kun oman kortin olen ajanut. Kai siinä voisi olla että olet kuitenkin omalla puolella ja lyhyillä valoilla joten niidenkään ei pitäisi häikäistä vastaantulijoita.
Suurin synti ainakin opetuksen mukaan tuntui olevan turha hätävilkkujen käyttö eli esim bussipysäkillä jos ei ole hätää tai pelkillä parkeilla seisottaminen tienlaidassa kun vastaantulijat eivät välttämättä erota pelkistä parkkipolttimoista että siinä on auto tienlaidassa ja se voikin olla kohtalokasta jos joku päättää sen perusteella lähteä ohittamaan kun ei huomaa tien varressa olevaa. Ajovalojen kanssa ei myöskään hätävilkkuja sen takia,ettei hätävilkut katoa auton omien valojen joukkoon. Varmaan eri asia nykyiset peilivilkut ja nämä jossa ei lataus riitä ajovaloille kun vilkut syttyy.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,Peugeot 206 1.4HDI -05,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

Gedore
Viestit: 219
Liittynyt: 18.12.2005, 22:23
Paikkakunta: Tampere and Keuruu
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gedore » 11.02.2020, 22:01

Meleko huonossa kunnossa alkaa näkö olla jos ei "parkkeja" eli etuvaloja pimeessä nää.

Kannattaa tosiaan tehdä niin että auto parkkiin pysäkille ajovalot päällä ja sitten tielle toikkaroimaan. Tulee kivat efektit kun paikalle vetästään vastakkaisesta suunnasta yheksääkymppiä lähivaloilla (näkemä noin 40 -50 m= kaksi sekuntia).

Tuollahan se tieliikennelain puolella on suomeksi ohjeistettu miten valoja käytetään.

On sekin nähty kun tullaan säkkipimeessä vastaan ilman minkäänlaisia valoja. Lievästi yllätti kun kaukovaloissa alkoi etuvalaisimen heijastimet kimaltelemaan ehkä 60-70 m päästä.
Teknik, sano ryssä kun saranan näki.

Ajomies
Viestit: 19882
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 21.02.2020, 18:55

https://www.is.fi/autot/art-2000006414247.html

On kyllä ollut havaittavissa jo pitkään nämä jutut liikenteessä! :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Jäärä
Viestit: 1373
Liittynyt: 17.05.2016, 15:19
Paikkakunta: Oulu. ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jäärä » 21.02.2020, 19:02

Gedore kirjoitti:
11.02.2020, 22:01
On sekin nähty kun tullaan säkkipimeessä vastaan ilman minkäänlaisia valoja. Lievästi yllätti kun kaukovaloissa alkoi etuvalaisimen heijastimet kimaltelemaan ehkä 60-70 m päästä.
Pimeänäkölaite käytössä, vai ?
Kyllä se siitä.

-SS-
Viestit: 11642
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- » 21.02.2020, 20:37

Hienoja muutoksia tulossa kesällä. Nyt ns. poikkeuskäännös ei ole ainoa syy kääntää risteyksessä ihan mille vaan kaistalle, risteyksestä poistuvalle väylälle. Nyt syyksi riittää se, että mä voin.

Mielenkintoisia konflikteja tiedossa kun samaan suuntaan kääntyvät eri suunnista leikkaavat ristiin toistensa ajolinjojen yli.

Muistatteko vielä erinomaisen kääntymissäännön, joka oli hetken aikaa voimassa: Kolmion takaa vasemmalle kääntyvä sai mennä ensiksi, jos ehti risteykseen jo kääntymään ennen vastakkaisesta suunnasta tulevaa vastaantulijaa, risteyksesta suoran yli aikovaa. Kumpikin risteykseen tuleva läimäsi kaasun pohjaan, jotta ehtisi risteävälle tielle ensiksi.

Alkoi tulla kovavauhtisia ruttuja, usein vielä se kääntyvästä autosta repsikan puolen ovi vasten yli tulevaa. Niin se sääntö sentään havaittiin ajattelemattomaksi. Nämä poikkeuskäännökset ja uudet ryhmityssäännökset, niissä on jokin ajatus, en kuitenkaan tiedä, mikä ?

-SS-

Avatar
Aakku
Viestit: 3642
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 21.02.2020, 21:13

-SS- kirjoitti:
21.02.2020, 20:37
Hienoja muutoksia tulossa kesällä. Nyt ns. poikkeuskäännös ei ole ainoa syy kääntää risteyksessä ihan mille vaan kaistalle, risteyksestä poistuvalle väylälle. Nyt syyksi riittää se, että mä voin.

Mielenkintoisia konflikteja tiedossa kun samaan suuntaan kääntyvät eri suunnista leikkaavat ristiin toistensa ajolinjojen yli.
Tämä sääntömuutos on parasta,mitä uudessa laissa on.
Se piti tulla jo edelliseen lakiin -82, mutta vanhoilliset jäärät estivät sen äänestyksessä. Euroopassa on jo ties kuinka kauan saanut kääntyä mille kaistalle tahansa.
Mitään konflikteja tuosta ei synny sen enempää, kuin nyttenkään kaistanvaihdossa. Aivan sama jos tänäkin päivänä kaistanvaihtajat vaihtavat ristiin. Tällä hetkellä isompi ongelma on siinä, kun toinen kääntyy nykysäännön mukaan ja toinen päättää tehdä "poikkeuskäännöksen". Sellaista poikkeuskäännöstä ei sinänsä edes laki tunne.
MF-135 + Ålö EK

Gedore
Viestit: 219
Liittynyt: 18.12.2005, 22:23
Paikkakunta: Tampere and Keuruu
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gedore » 21.02.2020, 21:53

Jäärä kirjoitti:
21.02.2020, 19:02
Gedore kirjoitti:
11.02.2020, 22:01
On sekin nähty kun tullaan säkkipimeessä vastaan ilman minkäänlaisia valoja. Lievästi yllätti kun kaukovaloissa alkoi etuvalaisimen heijastimet kimaltelemaan ehkä 60-70 m päästä.
Pimeänäkölaite käytössä, vai ?
En tiiä, en kerinny kattoo. Saatto vähän pallerot pomppia silmissä kun aika lähelle tuli ennenku viikselle käsi ehti. Ihan mitä vaan sekopäitä voi tulla eteen, sillä periaatteella parasta mennä.
Teknik, sano ryssä kun saranan näki.

jiipee
Viestit: 7012
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee » 21.02.2020, 22:27

Aakku kirjoitti:
21.02.2020, 21:13
-SS- kirjoitti:
21.02.2020, 20:37
Hienoja muutoksia tulossa kesällä. Nyt ns. poikkeuskäännös ei ole ainoa syy kääntää risteyksessä ihan mille vaan kaistalle, risteyksestä poistuvalle väylälle. Nyt syyksi riittää se, että mä voin.

Mielenkintoisia konflikteja tiedossa kun samaan suuntaan kääntyvät eri suunnista leikkaavat ristiin toistensa ajolinjojen yli.
Tämä sääntömuutos on parasta,mitä uudessa laissa on.
Se piti tulla jo edelliseen lakiin -82, mutta vanhoilliset jäärät estivät sen äänestyksessä. Euroopassa on jo ties kuinka kauan saanut kääntyä mille kaistalle tahansa.
Mitään konflikteja tuosta ei synny sen enempää, kuin nyttenkään kaistanvaihdossa. Aivan sama jos tänäkin päivänä kaistanvaihtajat vaihtavat ristiin. Tällä hetkellä isompi ongelma on siinä, kun toinen kääntyy nykysäännön mukaan ja toinen päättää tehdä "poikkeuskäännöksen". Sellaista poikkeuskäännöstä ei sinänsä edes laki tunne.
On kyllä aika /Cstä tällainen, että saisi kääntyä mille sattuu kaistalle. Parempi olisi nykyinen, kaikille ajo-opetuksessa opetettu käytäntö, että lähinnä olevalle kaistalle käännytään ja siitä sitten sen jälkeen vaihdetaan tarvittaessa kaistaa, kuten kaistaa vaihtaessa pitää toimia.
Lahjoita tietokoneesi ylimääräinen teho sairauksien tutkimiseen: http://attbot.org

-SS-
Viestit: 11642
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -SS- » 21.02.2020, 22:29

Aakku kirjoitti:
21.02.2020, 21:13
-SS- kirjoitti:
21.02.2020, 20:37
Hienoja muutoksia tulossa kesällä. Nyt ns. poikkeuskäännös ei ole ainoa syy kääntää risteyksessä ihan mille vaan kaistalle, risteyksestä poistuvalle väylälle. Nyt syyksi riittää se, että mä voin.

Mielenkintoisia konflikteja tiedossa kun samaan suuntaan kääntyvät eri suunnista leikkaavat ristiin toistensa ajolinjojen yli.
Tämä sääntömuutos on parasta,mitä uudessa laissa on.
Se piti tulla jo edelliseen lakiin -82, mutta vanhoilliset jäärät estivät sen äänestyksessä. Euroopassa on jo ties kuinka kauan saanut kääntyä mille kaistalle tahansa.
Mitään konflikteja tuosta ei synny sen enempää, kuin nyttenkään kaistanvaihdossa. Aivan sama jos tänäkin päivänä kaistanvaihtajat vaihtavat ristiin. Tällä hetkellä isompi ongelma on siinä, kun toinen kääntyy nykysäännön mukaan ja toinen päättää tehdä "poikkeuskäännöksen". Sellaista poikkeuskäännöstä ei sinänsä edes laki tunne.
Poikkeuskäännöskin tuli aika puun takaa autokouluihin ja insinööriajoihin joskus ehkä 90 - luvulla ? Sen tekemiseen oli kuitenkin ehto, että seuraavan kääntymisen piti olla vastassa poikkeuskäännöksen välittömässä läheisyydessä. Nyt sitten koska vilkkua ei ole pakko käyttää ilmoittamaan perinteisestä poikkeavasta kaistanvalinnasta, ainoa tieto on, että oikealle kääntyvä voi ohjata mille tahansa lähtevälle kaistalle. Tällöin vastakkain kaksi samaan suuntaan kääntyvää autoa joutuvat tekemään omia päätöksiään vähemmän tiedon perusteella kuin ennen: Esimerkiksi Helsingissä on olemassa muutamia todella ruuhkaisia valoristeyksiä, joissa vasemmalle kääntyjät pääsevät todella vaikeasti kulkemaan risteyksessä, koska suoraan ajaville on samaan aikaan vihreä valo. Sitten kun vastarannan viereiseltä kaistalta kääntyy oikealle myös autoja, on voinut olettaa, että se kääntyvä auto pääsääntöisesti jättää risteyksen oikeanpuolimmaiselle kaistalle, koska välittämässä lähjeisyydessä ei ole vasemmalle kääntymisen liittymää. Eli painettiin sinne kääntymiseen vasemmalle jättökaistalle, heti kun suoraan ajavissa tuli pienikin rako. Nyt uuden lain sallimana sieltä oikealle kääntyvistä tulee satunnaisesti autoja samalle ajolinjalle, käytännössä jumittaen kääntyvän liikenteen /*/, koska eihän niitä oikealle kääntyviä edes kiinnosta, pääseekö sieltä toiselta puolelta yhtään autoa valokierrolla risteyksen läpi. Oletus nimittän näyttää olevan se, että vasemmalle kääntyjä väistää vastakkaisesta suunnasta oikealle kääntyvää, silloin kun se oikealle kääntyvä leikkaa siihen vasemmalle kääntyjän jättökaistalle suoraan. Eli siinä risteysalueella kurvatessa, kun kaistamerkinnät eivät välttämättä ole vielä edes merkityt, jää tulkinnanvaraiseksi, milloin kääntyminen loppuu ja milloin taas kaistanvaihto alkaa !

Ainakin oikeuden ennakkopäätöksiä pitää odottaa ennen kuin tiedetään, miten missäkin rytinässä syyllisyys ratkotaan.

/*/ EDIT Eli oikeudessa joudutaan punnitsemaan ennakkopäätös, missä kohdassa risteystä vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuus muuttuu vapaasti jättökaistansa valitsevan vastaan tulevan liikkujan "muun liikenteen huomioon ottamiseksi".

Tämä vapaa lähtevän kaistan valinta muistuttaa erittäin hienoa aivopierua jättää tiettyjen risteysten ajojärjestys tulkittavaksi siiitä, kuka ENSIN ehti risteykseen. Sehän ei kauan elänyt se säännös.

-SS-

jiipee
Viestit: 7012
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jiipee » 21.02.2020, 22:50

Gedore kirjoitti:
21.02.2020, 21:53
Jäärä kirjoitti:
21.02.2020, 19:02
Gedore kirjoitti:
11.02.2020, 22:01
On sekin nähty kun tullaan säkkipimeessä vastaan ilman minkäänlaisia valoja. Lievästi yllätti kun kaukovaloissa alkoi etuvalaisimen heijastimet kimaltelemaan ehkä 60-70 m päästä.
Pimeänäkölaite käytössä, vai ?
En tiiä, en kerinny kattoo. Saatto vähän pallerot pomppia silmissä kun aika lähelle tuli ennenku viikselle käsi ehti. Ihan mitä vaan sekopäitä voi tulla eteen, sillä periaatteella parasta mennä.
Kokeilin joskus v. 2000-2010 välillä maastossa ajaessa Puolustusvoimien silloista pimeänäkölaitetta alkutalven yöllä. Kyllä sillä näki hyvin ajaa PV:n TST-alueen alueen maastoista tieverkon ääreen. Siinä sitten vihreää kuvaa näyttävå tähystin pois silmän edestä, autoon valot päälle ja ajamaan kotiin yöpymään. Harmi kun piti myöhemmin palauttaa hyvä valonvahvistin kalustoa luovuttaessa :? :wink:
Lahjoita tietokoneesi ylimääräinen teho sairauksien tutkimiseen: http://attbot.org

Avatar
Aakku
Viestit: 3642
Liittynyt: 18.12.2005, 11:35
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku » 22.02.2020, 06:44

-SS- kirjoitti:
21.02.2020, 22:29

Eli siinä risteysalueella kurvatessa, kun kaistamerkinnät eivät välttämättä ole vielä edes merkityt, jää tulkinnanvaraiseksi, milloin kääntyminen loppuu ja milloin taas kaistanvaihto alkaa !

Ainakin oikeuden ennakkopäätöksiä pitää odottaa ennen kuin tiedetään, miten missäkin rytinässä syyllisyys ratkotaan.
Minusta tuleva säännös on sama asia, kuin nykyinen poikkeuskäännös. Eiköhän sellaiseenkin liittyvä oikeuskäsittely ole jo vajaan 40 vuoden aikana käsitelty.
Mitä tulee vilkun käyttöön, niin mihin se muka katoaa? Nykyisessä poikkeuskäännöksessä ja tulevassa säännössä pitää ja on aina velvoitettu käyttämään vilkkua kaistan vaihdossa. Se on eri asia, jos joku sitä ei käytä.

Itse olen huolissani päin punaisia ajosta, josta tulevaisuudessa käytännössä selviää pään silityksellä.
MF-135 + Ålö EK

361
Viestit: 3449
Liittynyt: 12.11.2006, 11:24
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja 361 » 22.02.2020, 07:40

-SS- kirjoitti:
21.02.2020, 20:37

Muistatteko vielä erinomaisen kääntymissäännön, joka oli hetken aikaa voimassa: Kolmion takaa vasemmalle kääntyvä sai mennä ensiksi, jos ehti risteykseen jo kääntymään ennen vastakkaisesta suunnasta tulevaa vastaantulijaa, risteyksesta suoran yli aikovaa. Kumpikin risteykseen tuleva läimäsi kaasun pohjaan, jotta ehtisi risteävälle tielle ensiksi.

Alkoi tulla kovavauhtisia ruttuja, usein vielä se kääntyvästä autosta repsikan puolen ovi vasten yli tulevaa. Niin se sääntö sentään havaittiin ajattelemattomaksi. Nämä poikkeuskäännökset ja uudet ryhmityssäännökset, niissä on jokin ajatus, en kuitenkaan tiedä, mikä ?

-SS-
Tämä ensiksi risteyksessä sääntö on muistissa mutta koska se tuli ja koska poistui?

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JKH, LasseE, Majestic-12 [Bot], Mutteri Matti, zukka ja 40 vierailijaa