Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sen olen kanssa huomannut että kaikkein huonoimpia väistäjistä ovat ne traktorikuskit jotka kuskaa klapeja jollain vanhalla traktorilla, ei luulisi ainakaan heillä olevan taakkana mitään minuuttiaikataulua. Alkukesästä olin sellaisessa jonossa noin 15 kilometriä jossa vanha valmetti oli klapilastissa ja sen jälkeen kaksi rekkaa ja sitten pari henkilöautoa ennen minua ja taakse autoja näkyi niin pitkälle kun näkyvyyttä riitti. Väistämispaikkoja oli vaikka kuinka mutta ei aikomustakaan väistää, itse käännyin pois tieltä ja ne edelläolevat jatkoi sen traktorin perässä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Ajomies kirjoitti: Pe Elo 16, 2019 11:11 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Elo 16, 2019 10:40 pm Kyllä ainakin tuossa seinäjoen ympäristössä näkyi sänkipeltoja...että tervetuloa! :mrgreen:

Joo samasta asiasta täällä joskus annoin palautetta, mutta minut torpattiin alas turhan tiukkapipoisena :lol: Todella ärsyttävää ajella kilometri tolkulla etummaisena traktori, sen perässä rekka tai pari jotka ei pääse ohi satunnaisen vastaantulijoiden takia ja taas niiden takaa ei hlö autolla ehdi :evil:
Tuo tilanne onkin mielenkiintoinen, kun olet hitaammin kiihtyvällä isommalla kalustolla liikkeellä ja juutut tällaisen koneen tms. taakse, ja yrität siinä kytätä ohituspaikkaa. Se kun tulee ja laittaa vilkun päälle, niin isolla prosentilla siellä onkin jo hätäisempi "vatanen" lähtenyt ohittamaan. Joskus muistan että olisi ollut näihin sääntö että järjestyksessä ohitetaan. ( Liekö vaan ollut eräänlainen "herrasmiessopimus"?) Mutta nyt mennään röyhkeimpiä hätäilijöitä väistellen, ja valojen, ääni- ja käsimerkkien vilinässä. Vaan eipä enää moiset paljoa säväytä, antaa vaan palaa!
Tuosta ohitusjärjestyksestä tuli mieleen noin viikon takainen kokemus. Oli oikein mestariesitys.. Traktori ajoi tien laitaa 100-alueella. Edelläni ajaa yksi auto ennen traktoria. Tämä autokuski jarruttaa traktorin perään ohjaten oikeaan reunaan ja näyttää oikein vilkulla että mene sinä ohi. Siinä sitten peilistä todettuani että pitkä letka on muitakin tulijoita, ajan molemmista ohi. No mitä tekee tämä "tien antaja"? Koukkaa ilman vilkkua siihen traktorin rinnalle :shock: Sieltä meinasi letkan seuraava tulla melko lahjakkaasti konttiin. Onneksi oli hereillä..

Samantapainen tilanne oli, kun ei noudatettu liikennesääntöjä, vaan keksittiin omia. Kiertoliittymässä joku keksi antaa tietä täysperärekalle, ja jäi keskelle liittymää odottelemaan.. Voitte kuvitella mitä tilanteita tuli, kun tällainen odottamaton auton perse tuleekin yhtäkkiä vastaan. Tämä älynväläys tietty aamun työmatkaliikenteessä..
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Paljon on vaan joillakin seuduilla näitä nuorison liikkumisiin ja "leikkikaluina" , Poppikoneet soi ja peileistä ei ymmärretä mitään, jos vaikka sattuisi niihin vilkaisemaan. Kai nekin sitten on siinä leivän teossa?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Matsikka kirjoitti: La Elo 17, 2019 7:12 pm
korjailija kirjoitti: La Elo 17, 2019 6:26 pm Ei ne maatalousajot mitään vähäpätöisiä ole, mutta välillä tulee mieleen että uskomatonta piittaamattomuutta muita tielläliikkujia kohtaan jotkut osoittavat kun eivät voi väistää levähdyspaikalle. Itsekin kauppareissulla kun ajan reilut kolmekymmentä kilometriä tietä jossa vain muutama turvallinen ohituspaikka ja levähdyspaikkojakin vaan muutama niin on se kumma jos takana on vaikka kaksikymmentä autoa jonossa niin ei se traktori vaan mitenkään taivu väistämään levähdyspaikalle ja päästämään letkaa ohi.
Joskus noita fiksuja sentään näkee, mutta aika usein tuntuu olevan ajatusmaailma se että tässä ollaan tekemässä jotain sellaista joka ohittaa kaikkien muiden tarpeet ja minulla on oikeutus aiheuttaa jonoja vaikka miten tämän asian puolesta.
Rekkakuskitkin ajaa työkseen ja kyllä heiltä yleensä se vilkun vilautus tulee että sopii ohittaa.
Sitä vaan että pitäisi ottaa muutkin liikenteessä huomioon. Itsekin kun liikun peräkärry perässä niin jos on enemmän kuin kaksi autoa takana niin jos ei ole ohituspaikkoja niin väistän kyllä tilaisuuden tullen. Yrittäjänä sitä liikkeellä ollaan ja tulos riippuu tietysti liikkumisestakin, mutta otan silti muut huomioon ja yritän omalta osaltani pitää liikenteen sujuvana aiheuttamatta muillekaan mitään vaaratilanteita.
Vaikea sanoa tuohon mitään, kun itse väistän sopivassa tilanteessa.
Aika vähän rekkakuskit nykyään vilkuttelee.

Jos ohituspaikkoja on muutenkin, niin en kyllä silloin turhia väistele.
Ite kyllä annan vilkulla merkkiä kun näen että ohitushaluja on.
Siellä on sitten tosin niitäkin ketkä jää miettimään sitä ohitusta ja lähtevät sitten vasta kun autoja jo tulee vastaan. En tajua... Jos omalla autolla olen ja minulle näytetään että anna palaa niin silloin mennään eikä jäädä enää koomailemaan.

Perjantaina näytin vasenta vilkkua että älä lähde, ei auttanut, Audimies meni vaan.
Ruumiita olis voinu tulla jos en jarruttanut rajusti.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

Maatalousyrittäjätkin ajelevat tilinsä eteen, ei kai ne kiusallaan tiellä torveile.
Jokainen vuorollaan on etuajooikeutettu.
Tänään ajelin Kouvolassa, olisin voinut yhtä Subarua tuupata eteen tunkemisesta kun itse olin jo ohittamassa kun mummo päätti myös lähteä puskemaan ohitukseen.
Jarrutin kuitenkin, sääliksi kävi, isommalla autolla olisin voittanut.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

Itse en luota ed. olevan vilkutuksiin vaan ohitan silloin kun itse näen tilanteen. Nämä ohituksen " auttamisvilkutukset " joutais hiiteen.
------------
tractors
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä monesti pitkillä suorilla on jokin notkelma josta ei voi olla varma onko siellä ketään tulossa, ison auton ohjaamosta sen tyhjäksi näkee ja jos merkki vilahtaa, luotan ammattilaisen toimintaan!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

Juu, korkeammalta näkee, mutta minä en luota kun omiin silmiin.
Itse joudun vastaamaan omat kuvioni.
------------
tractors
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

rattori kirjoitti: La Elo 17, 2019 11:43 pm Itse en luota ed. olevan vilkutuksiin vaan ohitan silloin kun itse näen tilanteen. Nämä ohituksen " auttamisvilkutukset " joutais hiiteen.
Täysin samaa mieltä. Kun ensimmäisiä kertoja yhdessä työpaikassa pientä kuorma-autoa ajelin, jossa 12m keskiakseli peräkärry perässä, vilkautin pari kertaa oikealle, että nyt on tilaa ohittaa.
Ei niistä tullut kuin turhia vaaratilanteita, kun sieltä lähdettiin joskus 5 sekunnin päästi hissukseen ohi suurimmalla vaihteella. No siinä kerkee jo tilanteet muuttua. Lopetin sitten aika äkkiä tuon tavan.

Sama jos minulle näytetään oletettua ohitusmerkkiä. En reagoi siihen lainkaan. Menen ohi, kun näen sen verran tyhjää tietä, että ohitus onnistuu.
Korjattu vasen oikeaksi :mrgreen:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

rattori kirjoitti: La Elo 17, 2019 11:43 pm Itse en luota ed. olevan vilkutuksiin vaan ohitan silloin kun itse näen tilanteen. Nämä ohituksen " auttamisvilkutukset " joutais hiiteen.
Kuten myös vilkutukset ajovaloista/tai niiden puuttumisesta, hirvistä, poliiseista ym.
------------
tractors
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-79 kun olin armeijassa ja kävin usiamman kerran Cortinalla Säkyläs, törmäsin niillä matkoilla rekkamiesten ohitusvilkutuksiin monet kerrat. Koitin käyttää tilanteet hyöryksi ja menin ohi.

90-luvun loppupuolella kävin 3 vuotta joka kuukausi Tampereella, vilkuttajia ei enää ollut, mutta oli muutama ohituskaista.

Nyt kun käy Tampereella, niin ohituskaistoja on vaikka kuinka monta....eikä rekkamiesten paljon tarvitte vilkutella. Hyvä niin, sillä vilkuttelijalla on jonkinmoinen vastuu jos sittenkin jotakin tapahtuu.

Mutta kiitoksia kuitenkin teille vilkuttelevat rekkamiehet, minä koitan kohtuullisesti antaa traktorilla tietä kun jossain mennään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rassari »

Kun nyt vauhtiinpäästiin niin miksi henkilöautot ajaa niin lähellä raskastakalustoa että kun vetokidan kloksauttaa kiinni niin takanatulija jää alahuulesta kiinni,Meikäläisellä on yli 4m korkealla lavanreuna ja jos kuormasta jotain putoaa se menee kyllä yli takanatulijan.Jos kärryperässä niin yli 90m3 tavaraa josta voi pudota mitävaan,Nykyautoilija on niin herkkä jos joku keskuslämmitys kattila putoaa konepellille niin heti ollaan piipittämässä mutta silti roikutaan ihan perseessä kiinni.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

Matsikka kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:05 am Nyt kun käy Tampereella, niin ohituskaistoja on vaikka kuinka monta....eikä rekkamiesten paljon tarvitte vilkutella. Hyvä niin, sillä vilkuttelijalla on jonkinmoinen vastuu jos sittenkin jotakin tapahtuu.
Ai mikä vastuu?
------------
tractors
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

rassari kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:12 am Nykyautoilija on niin herkkä jos joku keskuslämmitys kattila putoaa konepellille niin heti ollaan piipittämässä mutta silti roikutaan ihan perseessä kiinni.
Metsämiestä lainaten, "se on kuskin syy 100%:sti jos tavaraa tippuu kyydistä."
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rattori »

rassari kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:12 am Kun nyt vauhtiinpäästiin niin miksi henkilöautot ajaa niin lähellä raskastakalustoa että kun vetokidan kloksauttaa kiinni niin takanatulija jää alahuulesta kiinni,Meikäläisellä on yli 4m korkealla lavanreuna ja jos kuormasta jotain putoaa se menee kyllä yli takanatulijan.Jos kärryperässä niin yli 90m3 tavaraa josta voi pudota mitävaan,Nykyautoilija on niin herkkä jos joku keskuslämmitys kattila putoaa konepellille niin heti ollaan piipittämässä mutta silti roikutaan ihan perseessä kiinni.
Itse ajattelen taas että miksi rekka ajaa perseessä kiinni?
------------
tractors
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

rattori kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:18 am
Matsikka kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:05 am Nyt kun käy Tampereella, niin ohituskaistoja on vaikka kuinka monta....eikä rekkamiesten paljon tarvitte vilkutella. Hyvä niin, sillä vilkuttelijalla on jonkinmoinen vastuu jos sittenkin jotakin tapahtuu.
Ai mikä vastuu?
Ei lakipykälien mukaan, mutta voi olla että vähän jää mieltä kaivelemaan jos antaa merkin ja sitten tapahtuukin jotakin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Miksikähän meidän perseessä ei kukaan ajanut kiinni, emmekä mekään ajaneet kenenkään perseessä kiinni, kun kävimme roadripillä pohjoispohjanmaalta eteläpohjanmaan eteläisimmissä osissa?
Sentäs tuhannen kilometriä tuli ajettua ilman tuollaisia havaintoja.
Yli puolensataa autoa ohitti meidät, jopa rekat.
Mekin ohitimme ainakin yhden.
Miksi nämä häiriköt häiriköivät aina vain näitä yksijä ja samoja?
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rassari »

rattori kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:28 am
rassari kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:12 am Kun nyt vauhtiinpäästiin niin miksi henkilöautot ajaa niin lähellä raskastakalustoa että kun vetokidan kloksauttaa kiinni niin takanatulija jää alahuulesta kiinni,Meikäläisellä on yli 4m korkealla lavanreuna ja jos kuormasta jotain putoaa se menee kyllä yli takanatulijan.Jos kärryperässä niin yli 90m3 tavaraa josta voi pudota mitävaan,Nykyautoilija on niin herkkä jos joku keskuslämmitys kattila putoaa konepellille niin heti ollaan piipittämässä mutta silti roikutaan ihan perseessä kiinni.
Itse ajattelen taas että miksi rekka ajaa perseessä kiinni?
Vuoroinvieraissa,Se rekka luultavasti hakee vauhtia seuraavaan mäkeen koska ei niissäkään voimaa rajattomasti ole.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: Su Elo 18, 2019 12:40 am Miksikähän meidän perseessä ei kukaan ajanut kiinni, emmekä mekään ajaneet kenenkään perseessä kiinni, kun kävimme roadripillä pohjoispohjanmaalta eteläpohjanmaan eteläisimmissä osissa?
Sentäs tuhannen kilometriä tuli ajettua ilman tuollaisia havaintoja.
Yli puolensataa autoa ohitti meidät, jopa rekat.
Mekin ohitimme ainakin yhden.
Miksi nämä häiriköt häiriköivät aina vain näitä yksijä ja samoja?
Sinä taidat ollakin niitä kekivertoa parempia kuljettajia!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

rassari kirjoitti: Su Elo 18, 2019 1:21 am Vuoroinvieraissa,Se rekka luultavasti hakee vauhtia seuraavaan mäkeen koska ei niissäkään voimaa rajattomasti ole.
Eikös sen takia kannata pysyä etäämmällä, jotta saa otettua vauhtia siihen mäkeen?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 23 vierailijaa